Keskustelua lentomatkailusta

  • 664 940
  • 3 352

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse käytän vain Norwegianin korttia, koska Danske laskuttaa 2 euron laskutuslisän joka kuukausi, vaikka kaiken maksaisi ajallaan pois. Norjalaisella ei mitään kuluja. 120 euron arvosta olisi cashpointseja, saatanpa tänä kesänä käyttää ne pois.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Itse käytän vain Norwegianin korttia, koska Danske laskuttaa 2 euron laskutuslisän joka kuukausi, vaikka kaiken maksaisi ajallaan pois. Norjalaisella ei mitään kuluja. 120 euron arvosta olisi cashpointseja, saatanpa tänä kesänä käyttää ne pois.
Iso etu norjalaisella on myös automaattinostojen maksuttomuus ulkomailla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Pariisissa toukokuun lopussa onnistuivat hukkaamaan laukkuni ja viikko lennon jälkeen se tuli vasta kotiin. Muutenkin kyseinen kerta oli ensimmäinen kokemus Pariisista (Charles de Gaulle). Oli vaihtokenttänä jenkkilennolla, jossa laukku olisi pitänyt saada Air Francelta Finnairille samalla lipulla. Siinä missä esimerkiksi Amsterdamissa on yleensä riittänyt 15-20 minuuttia vaihtoon, ei tuolla meinannut 1,5 h riittää. Busseilla terminaaleista toiseen, sekavia opasteita, turvatarkastuksien epämääräisyyksiä jne. Tuolla kun kyseltiin kolmen tunnin vaihtoa toiselle kentälle, niin voi olla mielenkiintoinen operaatio.

Muutenkin koko Air Francen suoritus Detroit-Pariisi välillä oli surkea. Vähän huonoa ruokaa, töykeä palvelu, osa kuulutuksista vain ranskaksi ja B787-koneen penkit olivat aivan järkyttävät istua. Aikaisemmin olen Atlantin yli lentänyt Finnairilla, British Airwaysilla, Deltalla ja KLM:llä. Ei mitään valitettavaa näistä. Se surkea käsitys, mikä on ranskalaisten kanssa toimimisesta työelämässä jatkui myös lennolla. Pitää välttää viimeiseen asti....

Todellakin. Ei enää ikinä Air Francea ellei ole ihan ainoa mahdollinen.
Meillä sentäs laukut löytyi ja vaihtoaikakin riitti kun kone oli myöhässä kolmisen tuntia.

CDG on Euroopan lentokentista ylivoimaisesti surkein, kilpailua ei edes synny. Air France samaan kasaan. Vaihtoaikana alle 3h ei toimi etaisyyksien vuoksi, laukut hukkuvat jopa Heathrow'n mantereen vaihtoja useammin jos alle 4h vaihtoaika tai sitten koje viivastyy. Tama varsinkin Pohjois-Amerikan suhteen. Pisin myohastys 18h. Maksoivat hotellit yms. mutta seuraavana aamuna piti olla 4h ennen lentoa kentalla todistaakseen jatkohalukkuuden. To paraphrase, I fart in CDG's general direction.

Eurooppa on taynna hyvia kenttia, CDG on pohjasakkaa. Muuten Eurooppa on suorastaan seksikas matkakohde pelkastaan sujuvuuden suhteen, kaikki on jotenkin soljuvaa, selkeaa ja helppoa. Aasiaa en ole kokenut mutta P-Amerikan kenttia turhankin paljon.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Onko jengillä kokemusta Etihad Airways lentoyhtiöstä? Parin viikon päästä pitäisi ko. firman koneella lentää Aasiaan. Qatar Airways on kokeiltu jo ja hyväksi havaittu, joten odotukset myös Etihadia kohtaan ovat kohtuu korkealla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Norwegian pommitteli pitkin viime viikkoa viesteillä, että löytyisiko halukkaita siirtämään paluulentoa Mallorcalta Helsinkiin myöhemmäksi pientä kompensaatiota vastaan. Emme siirtäneet, vaan palasimme lainatulla koneella takaisin. Ikinä en ole niin ahtaalla penkillä lentokoneessa istunut, mutta perille päästiin.

Menomatkalla käytävän toisella puolella käytiin erikoinen episodi. Istuin käytäväpaikalla, ja käytävän toisella puolella oli kolme pissistä eli ehkä noin parikymppistä naisen alkua. Reunimmaisena istunut vähän väliä potkaisi penkkinsä alla ollutta kassia taaksepäin, koska halusi pitää jalkansa koukussa siten että jalkaterät on penkin alla. Ongelma nyt vaan oli siinä, että se laukku oli hänen takanaan istuvan matkustajan, ja juuri siellä missä sen pitikin. Muutamaan kertaan mimmi kommentoi aika tylysti, että hänen mielestään laukun pitäisi olla muualla, johon takana ollut matkustaja vastasi kohteliaasti, että laukku on siellä missä pitääkin eikä sitä siirretä mihinkään. Homma huipentui siihen, että mimmi meni vaatimaan lentoemännältä laukun siirtämistä muualle. Lentoemännälle laukun omistaja sanoi, ettei sitä siirretä minnekään, koska siinä on tarvikkeita, joita he saattavat tarvita lasten kanssa koska tahansa (matkustivat kahden leikki-ikäisen lapsen kanssa). No, lentoemäntä sitten ehdotti, että mimmi voisi siirtyä muualle istumaan. Kas kummaa, ettei se laukku sitten enää sen jälkeen yhtään häirinnytkään...
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Onko jengillä kokemusta Etihad Airways lentoyhtiöstä? Parin viikon päästä pitäisi ko. firman koneella lentää Aasiaan. Qatar Airways on kokeiltu jo ja hyväksi havaittu, joten odotukset myös Etihadia kohtaan ovat kohtuu korkealla.

Sanotaanko että Etihadin huippupäivät on takana päin. Lentoyhtiöllä on ollut kova säästöohjelma, joka on vaikuttanut henkilökunnan tasoon ja palveluihin. Toki itse lensin paljon aikanaan Etihadin busineksessä ja siellä homma kyllä rokkaa varsinkin isoilla koneilla. Economyssä ja pikkukoneilla ei juurikaan eroa enää eurooppalaisista normiyhtiöistä.

Edelleen kuitenkin suhteellisen hyvä yhtiö, mutta ei voi verrata enää saman maan kilpailijaan Emiratesiin tai varsinkaan Qatar Airwaysiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja taas huumetestiin. Olisiko jollain oikeaa tietoa millä arvalla nämä vedetään. Parta on, mutta en ole motoristi.

Samahan tuo sinänsä on, kun ainoastaan ehkä joskus oli jotain opiskeluaikoina.

Mitä tapahtuu EU-lennolla, jos tietokone keksii näyttää jotain. Nautin tässä hieman olutta, se on vain niin naurettavaa kuinka yhdessä aineessa saa lennellä minne haluaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ja taas huumetestiin. Olisiko jollain oikeaa tietoa millä arvalla nämä vedetään. Parta on, mutta en ole motoristi.

Samahan tuo sinänsä on, kun ainoastaan ehkä joskus oli jotain opiskeluaikoina.

Mitä tapahtuu EU-lennolla, jos tietokone keksii näyttää jotain. Nautin tässä hieman olutta, se on vain niin naurettavaa kuinka yhdessä aineessa saa lennellä minne haluaa.

Mä oon taas joka vitun kerta siinä räjähdeaineseulassa joka vedetään käsittääkseni myös satunnaisotannalla. Jotain epärehellistä lienee habituksessani.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Satunnaista kai tuo on. Mulla sattui muutamalla lennolla peräkkäin näitä, nyt ei ole jokuseen hetkeen ollut. Tytär taas joutui Lontooseen mennessämme. Mistä juohtuikin mieleeni, että Heathrow oli kenttänä paljon selkeämpi kuin Gatwick.
---
Kiitokset korttikommenteista. Norskin korttia tosiaan puoltaisi esim. Amexin rinnalla maksuttomuus, vaikka iso-A toisi tietysti joitain etuja mukanaan ja kasvattaisi kikkeliä millin tahi pari. Kuitenkin noita ostoksia nelihenkisessä perheessä tulee vuoden mittaan ihan hyvin ja siis pistekertymää Norskin lennoille.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Ja taas huumetestiin. Olisiko jollain oikeaa tietoa millä arvalla nämä vedetään. Parta on, mutta en ole motoristi.

Samahan tuo sinänsä on, kun ainoastaan ehkä joskus oli jotain opiskeluaikoina.

Mitä tapahtuu EU-lennolla, jos tietokone keksii näyttää jotain. Nautin tässä hieman olutta, se on vain niin naurettavaa kuinka yhdessä aineessa saa lennellä minne haluaa.

Samaa mietin taannoin kun olin menossa kuudennelle lennolle ja neljättä kertaa testattiin. Saahan sitä testata en mä sillä, mutta outoa kun kolme vuotta sitten olin vielä neitseellinen mitä näihin testeihin tulee.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse olen joutunut neljällä viimeisellä lentokerralla huumetesteihin. Jos en itseäni tuntisi, voisin kyllä ulkonäön puolesta luokitella itseni jonkin sortin huumetyypiksi.

Onko ne muuten vielä metallinpaljastimia vai mitä kun mennään turvatarkastuksesta läpi? Piippaa nimittäin aina kohdallani, ja tästä seuraa pikatestaus huumeista. Ei ne enää metallinpaljastimella tuon lisäksi tutki.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ja taas huumetestiin. Olisiko jollain oikeaa tietoa millä arvalla nämä vedetään.
Parta voi olla yksi syy, matkatavaroiden puute on toinen. Lisäksi ennakkoseulonta taitaa tarttua (jonkun parametrin mukaan) erikoiseen lentoreittiin; kansalaisuus/lähtö- & kohdemaa Ja vielä, tarkastajat aistivat matkustajan olemuksesta, että tämä jännittää tarkastukseen joutumista.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mä oon taas joka vitun kerta siinä räjähdeaineseulassa joka vedetään käsittääkseni myös satunnaisotannalla. Jotain epärehellistä lienee habituksessani.
Samoin. Viimeisestä kymmenestä lennosta kahdeksalla ”päässyt” ”satunnaiseen” testiin. Broidini on samanlainen, se on Intin palkkalistoilla, joten on siinä on ”vapaudu vankilasta”-kortti jos jotain olisikin. Ja on muuten ollutkin. Mutta miksi meidän on valittu, ihmetyttää.
 

theZ

Jäsen
Ja taas huumetestiin. Olisiko jollain oikeaa tietoa millä arvalla nämä vedetään..

Mikä tämä huumetesti siis on ja miten se suoritetaan? Vai tarkoitatko sitä räjähdeainetestausta? En jaksa uskoa että sillä testillä testataan huumeita. Tai jos testataan niin aika huonosti toimii jos ei vaan kerätä jotain statistiikkaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikä tämä huumetesti siis on ja miten se suoritetaan? Vai tarkoitatko sitä räjähdeainetestausta? En jaksa uskoa että sillä testillä testataan huumeita. Tai jos testataan niin aika huonosti toimii jos ei vaan kerätä jotain statistiikkaa.

Noilla lapuilla pyyhitään sormet ja varpaat. Mistä sen toisaalta tietää mitä ne etsii.

Nyt ollaan Luxairin kyydissä. SASin softa ei löytänyt samalla lipulla olevaa jatkolentoa, mutta ihana tyttö löysi samantien omalta koneeltaan helposti.
 

theZ

Jäsen
Noilla lapuilla pyyhitään sormet ja varpaat. Mistä sen toisaalta tietää mitä ne etsii.
Itse olen joutunut neljällä viimeisellä lentokerralla huumetesteihin. Jos en itseäni tuntisi, voisin kyllä ulkonäön puolesta luokitella itseni jonkin sortin huumetyypiksi.

Onko ne muuten vielä metallinpaljastimia vai mitä kun mennään turvatarkastuksesta läpi? Piippaa nimittäin aina kohdallani, ja tästä seuraa pikatestaus huumeista. Ei ne enää metallinpaljastimella tuon lisäksi tutki.

Olen ymmärtänyt että jossain päin maailmaa on myös noita laitteita jotka pyyhkäisytestillä tunnistavat huumausaineita. Suomen kentillä ainakin Helsinki-Vantaalla ja Oulussa on nuo testauslaitteet, mutta siellä ei mun "tietojen" mukaan testata huumeita. Pari kaveria ollut turvatarkastajana ja toinen heistä vielä poltellut itsekin pilveä epäsäännöllisen säännöllisesti ja nuoruudessa kokeillut vähän muutakin ja kun olen totuutta asiasta kysynyt, niin molemmilta olen saanut vastaukseksi että noilla laitteilla etsitään pelkästään räjähdeainejäämiä eikä huumausaineita. Tietysti on täysin mahdollista, että taustalla laite kerää tietoa huumausainejäämistä, mutta ainakaan jokainen laitetta käyttävä turvatarkastaja ei ole sitä tietoa saanut. Tietysti voi olla ettei mulle ole vaan kerrottu, mutta on sitä puhuttu sen verran arkaluontoisemmistakin asioista noiden kanssa että en tiedä miksi tuossa pimittäisivät tietoa. Maailmalla noita huumeskannereitakin on ja käsittääkseni myös Tullilla on Hki-Vantaalla mutta ei sitä turvatarkastusvaiheessa käytetä.

Metallinpaljastimet ovat edelleen käytössä. Tosin herkkyyttä on säädetty sitten pahimpien vuosien ja nykyään ei piippaa metallisesta kellosta tai vyöstä välttämättä. Yleensä se laite piippaa ihan vaan sen takia, että se on valikoinut satunnaisotannalla ihmisen räjähdeainetestiin. Jos se piippaa metallin vuoksi niin turvatarkastaja kyllä asiasta mainitsee ja ne käsikäyttöiset metallinpaljastimet löytyy kyllä myös tarvittaessa. Todella useinhan nuo piippaavat jonkun kohdalla. Väittäisin että suurin osa on aidosti satunnaishälytyksiä mutta epäilemättä joukkoon voi mahtua muutakin. Kyllä niitä mummoja ihan samalla prosentilla oman kokemuksen mukaan testataan kuin partamiehiä. Kai noilla pyritään niitä räjähdeainejäämiä löytämään, mutta mielikuvabisnestähän tuo on ja kun ihmiset ei tiedä varmuudella (kuten en minäkään) mitä testataan mutta näkevät että paljon testataan niin kyllä siinä varmasti nousee kynnys yrittää viedä lentokoneeseen jotain mikä sinne ei kuulu. Ja se luo valheellista kuvaa turvallisuudesta. Onhan siitä ollut juttua noissa kriittisimmissä medioissa että vaikkapa pommin rakentamiseen tarvittavat aineet pystyy hankkimaan vielä turvatarkastuksen jälkeenkin ja paljon pystyy tarkastuksen läpikin kuljettamaan. Tietysti aktiivisesti testejä teetättämällä säilyy myös turvatarkastajien rutiinitaso ja väsyttävän ruuduntuijotuksen sijaan fokus pysyy paremmin työssä. Onko joku muuten kuullut koskaan tai törmännyt mediassa juttuun että noiden laitteiden avulla olisi joku potentiaalinen isku saatu estettyä?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Onko joku muuten kuullut koskaan tai törmännyt mediassa juttuun että noiden laitteiden avulla olisi joku potentiaalinen isku saatu estettyä?

En ole juttuihin törmännyt, mutta uskoisin että aika montakin iskua on noilla ehkäisty.

Veikkaisin, että aika monikin elämän kaltoinkohtelema tai jumalan valitsema terroristiwannabe on jonkin aikaa elämästään käyttänyt miettimiseen, että mitenkähän saataisiin terroristitykötarpeet turvatarkastuksesta huomaamatta läpi. Sitten luopunut ideasta todettuaan homman olevan liian vaikeaa.

Mitenkäänhän tällaisia tapauksia ei voi tietää, mutta varmasti sellaisia on olemassa.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voisi kuvitella, että tuo ennaltaehkäisevä vaikutus on jo sellaisenaan iso, kuten vähän kaikessa valvonnassa liikenteestä välitunteihin. Toki ne hyvin suunnitellut tai sitten hyvin spontaanit ja raa'at tapaukset tekevät vahinkoa, mutta tosiaan ne lukiofilosofin misantrooppiset fantasiat tahi satunnaisen uskonsoturin koneenräjäytykset jäänevät pöytälaatikkoon, kun edes hiukankaan tolkuissaan oleva sankari alkaa todennäköisimpiä lopputulemia funtsimaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tietysti aktiivisesti testejä teetättämällä säilyy myös turvatarkastajien rutiinitaso ja väsyttävän ruuduntuijotuksen sijaan fokus pysyy paremmin työssä. Onko joku muuten kuullut koskaan tai törmännyt mediassa juttuun että noiden laitteiden avulla olisi joku potentiaalinen isku saatu estettyä?

En muista kuulleeni, mutta se on tiedossa oleva asia, että softa aina joskus heittää pyssyn kuvan tai jonkun siihen ruutuun niin saadaan pidettyä tarkastajat hereillä. Sitten vain klikkaa sen pois.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
En muista kuulleeni, mutta se on tiedossa oleva asia, että softa aina joskus heittää pyssyn kuvan tai jonkun siihen ruutuun niin saadaan pidettyä tarkastajat hereillä. Sitten vain klikkaa sen pois.
Olen sellaisen huhun kuullut, että se systeemi hälyttää random ihmisen kohdalla, vaikka ko. matkustajalla ei mitään kiellettyä mukana olisikaan. Mutta mistä näitä tietää.. tärkeintä on se, että hetken aikaa saa olla turvatarkastuksen hauskin tyyppi ja heittää hupaisa pommivitsi, notta kaikki muut jonottajat ymmärtävät miun hienon huumortajun.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
En muista kuulleeni, mutta se on tiedossa oleva asia, että softa aina joskus heittää pyssyn kuvan tai jonkun siihen ruutuun niin saadaan pidettyä tarkastajat hereillä. Sitten vain klikkaa sen pois.

Tämä pitää 100% paikkansa.
Ainakin Helsinki - Vantaan lentokentälle turvassa on tämmöinen ohjelma
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Noilla lapuilla pyyhitään sormet ja varpaat. Mistä sen toisaalta tietää mitä ne etsii.

Nyt ollaan Luxairin kyydissä. SASin softa ei löytänyt samalla lipulla olevaa jatkolentoa, mutta ihana tyttö löysi samantien omalta koneeltaan helposti.

Meillä on töissä käytössä täysin samat laitteet. Kun annat kulkuluvan vartijalle joka katsoo että kulkulupa on ok. Tämän jälkeen vartija painaa nappia joka arpoo että mennäänkö tämän snifferin kautta vai läpivalaisun kautta hommiin
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Onko joku muuten kuullut koskaan tai törmännyt mediassa juttuun että noiden laitteiden avulla olisi joku potentiaalinen isku saatu estettyä?
Vielä on kait kuitenkin heikkouksia systeemissä, "undercover" testaajat onnistuvat viemään kaikenlaista kamaa turvatarkastusten läpi. Toki tulokset ovat parantuneet ajan myötä.
Sitten vaan joskus kaikkien kamat tutkitaan turvatarkastuksessa, hiljattain yhdellä lennolla Ameriikassa, laukut auki tarkastuksessa, kesti kauan aikaa. Sitten jälkeenpäin kävi ilmi lehtiotsikoista että niillä oli jonkinlainen työtaistelun tapainen.
Voisi myös kuvitella että jos joku suunnittelee jotain niin kamat saisi ujutettua turvatarkastusten läpi lentokentän työntekijöiden avulla.
Toinen juttu jos on paperinen "boarding pass", yleensä eka tarkastaja kirjoittaa siihen jotain, mitä ne tekee näiden puhelimessa olevien lappujen kanssa?

JOL
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös