En ole ainakaan vielä urheilujournalisti, mutta sen sanon että otsikot pitäisi kyllä kyetä tiivistämään alle 20 sanan ja ties monenko kymmenen merkin mittaisiksi. Edes yrittää tiivistää sanomaa, otsikonhan on käsittääkseni tarkoitus kertoa lukijalle lyhyesti mistä on kyse. Ingressit ja leipätekstit saavat sitten huolehtia aiheen tarkemmasta käsittelystä. Hieman skarppia tuohon otsikointiin, vaikkei se olekaan journalismin suurin ja punaisin demoni.
Itse en enää ole paljoa kirjoittavalla puolella, vaan keskittynyt nykyään muuhun sisällön tuotantoon. Otsikko tosin niihinkin monesti tulee. En ota nyt kantaa mihinkään yksittäiseen otsikkoon vaan yleisesti.
Ylipäätään otsikolla juttu myydään ja nykyisessä uutisvirrassa siihen silmä ensin tarttuu. Niillä pyritään hakemaan lukijoita myös uusista lukijoista esim. amppareiden ym. kautta.
Aluksi meinasin, etten minä ainakaan "klikkihuoraa", mutta ajan saatossa lukumääriä seuraamalla joutui tekemään kompromissejä. Kirjoittaa ensin otsikon, mikä oksettaa ja siitä sitten yksi napsu neutraalimpaan suuntaan, heh. Juttujen tekemisen pohjimmainen idea on saada sille lukijoita. Toki kaikkea sontaakin näkee.
Parhaan lukijamäärän olen saanut, kun pystyin sisällyttämään otsikkoon kolme yleisöä kiinnostavaa asiaa. Silti se oli kyllä lyhyempi kuin kommentoimasi otsikko.
Edit. Ja en nyt puhunut pelkästään Jatkoaikaan tekemisestä. Se on hyvä kasvatusalusta jolla voi päästä pitkälle. Juuri sen takia, että täälläkin on aloittelevia journalisteja mukana, niin itsellä löytyy ymmärrystä tietyn verran lipsahduksille.
Viimeksi muokattu: