En löytänyt tuosta kolumnista sellaista väitettä, etteikö tavallisia lippuja NHL:ään saisi pääsääntöisesti viidelläkympillä.
Minä en taas löytänyt omasta kirjoituksestani väitettä, että kolumninsa olisi tuollaista sanottu. Sen sijaan toisessa kirjoituksani oli esitetty, että keskiarvo ei ole kovin relevantti tapa lippujen hintojen vertailuun. En tiedä olisiko mediaani sen parempi.
On kuitenkin kiva, että erittäin asiallinen kolumni tuomitaan silkaksi paskaksi vetoamalla joihinkin Islandersin, Penguinsin ja Rangersin kotimatseihin, jotka ovat paikallisille siellä ihan peruskauraa. Minäkin kävin muutama viikko sitten Devilsin ja Islandersin kotipeleissä muutamalla kympillä, mutta mielestäni sillä asialla on kovin ohkaisesti relevanssia, kun puhutaan Hesan NHL-matsien lippujen hinnoista. Myytiinköhän liput noihin Islesin, Pensin ja Rangersin matseihin muuten nopeammin kuin Jetsin ja Panthersin Hesan otteluihin, kun olivat paljon kohtuuhintaisempia? Tämä menekkihän kertoo aika paljon siitä, kummat liput ovat "ylihintaisia".
Hyvä että pidit tuota kivana, joskaan ihan noin en kirjoitustani tarkoittanut. Nähdäkseni kyseessä oli kolumi ja vaikka keskihinnat ovat faktoja, niin se että ovatko Suomen liput kalliit ovat pohjimmiltaan mielipidekysymys. Minun mielipide asiasta on eri kuin toimittajan. Minusta hintalaatusuhde on surkea eikä minusta ole mitään tarvetta puolustella että liput olisivat millään tasolla mitattuna edullisia erityisesti yläkatsomoihin. Ne ovat kalliit, piste.
Jos ranskalaisilla viivoilla tätä ajatusta avaisin niin
-liput eivät olleeet ylihintaiset, sillä ne myytiin loppuun. Näin markkinatalous toimii. Tässä toimittaja oli oikeassa.
-minulla ei myöskään ole ongelmaa markkinatalouden kanssa, mutta reilua on myöntää siinä lippujen hinnat määräytyvät kysynnän mukaan eikä katetarveperusteisesti jotenkin mystisesti kulujen pohjalta. Jos NHL saisi euroopan pelit myytyä viidellä sadalla per lippu niin se myisi (tai järjestäisi vaihtoehtoisesti/lisäksi pelejä enemmän).
Kuitenkin ongelma on lauseet kuin tämä:
"Tilanne on siis toinen kuin edellisten kotikisojemme surullisenkuuluisassa lippuskandaalissa, jolloin raivostunut kansa yksinkertaisesti jätti liput ostamatta. Tosin on huomattava ero siinä, maksaako toista sataa euroa harvinaislaatuisesta eliittikiekko-ottelusta NHL-seurojen välillä vai Suomi−Kazakstan-hegemoniaottelusta."
Mainitussa Suomi-Kazakstan pelissä oli 12 443 katsojaa eli katsojat eivät jättäneet lippuja ostamatta. Tilanne ei nyt NHL:n kohdalla poikkea mitenkään MM-kisojen hinnoittelusta (vai pitäisikö puhua ihan Skoda-cupista), jota toimittaja kutsuu skandaaliksi. Ne hinnoiteltiin aivan samojen periaatteiden mukaan ja niitä Kummolla selitteli aivan samanlaisilla sanankäänteillä, kuin NHL-fanitoimittaja nyt. Sen takia pidin kummola-viittausta oikeutettuna. Minä en NHL-pelejä pidä harvinaisena MM-kisapeleihin verrattuna. Voisin jopa tilastojakin esittää tukemaan tätä mielipidettä.
Ymmärrän sen, että lipuista maksetaan täällä periaattessa tupla-hinta, eli erityisesti winnipegin tapauksessa ostetaan ensin ulos paikallisen kausikorttiasiakkaan paikka ja sitten ostetaan oma paikka päälle, mutta tämä on (osittain) syy miksi ne ovat kalliita, ei selitys että mikseivät ne olisi.
Minulla ei ole mitään aavistustakaan, että mitkä ovat jenkeissä yhden pelin tuotto joukkueille versus suomessa. Hallit ovat isompia ja toimivampia ka ruokaa/ruokaa myydään todennäköisesti enemmänkin, joskin yksittäisenä tapahtumana nyt todnäk myydään enemmän fanikäärääsää ja tapahtumalle lasketaan pidempiaikaisia tuottoja fanipohjan kasvun myötä.
Harvemmin tunnelma NHL-peleissä Pohjois-Amerikassakaan kovin kummoinen on. Jos haluaa kokea urheilukatsomossa hyvää tunnelmaa, kannattaa paljon mieluummin matkustaa Ruotsiin kuin Islandersin, Rangersin tai Penguinsin runkosarjapeliin. Joillekin saattavat myös ne Amerikan-lentojen ja New Yorkin hotellien hinnat olla aika isoja rahoja, vaikkeivät ne sinulla missään tunnukaan.
Olen samaa mieltä siitä ettei tunnelman normi NHL-peleissä mikään uskomaton ole, mutta kyllä se hakkaa silti euroopan NHL-pelit mennen tullen. Olin premieriä katsomassa Tukholmassa kymmenisen vuotta sitten ja Ruotsissakaan se ei sen ihmeellisempi ollut. Toki jossain SHL-pelissä asia on eri, mutta jos se ei kiinnosta niin sitten pohjois-amerikka on se paikka johon on mentävä. Mitä taas hotellien hintaan tulee, niin päinvastoin. Vaikka hotellit ovat edullisempia kuin Suomessa, niin on ne niin kalliita, ettei minulla ole varaa tuhlata jääkiekkon seuraamiseen tarkoitettuja rahojani 450€ suomen loppuihin (viimeisin hinta jonka mustasta pörssistä kuulin), vaan joudun ne säästämään neljänsadan lentoihin ja viidenkympin hotelleihin.