En oikein parhaalla tahdollakaan osaa nähdä muutama tunti sitten julkaistua juttua nuorten SM-liigan sarjajärjestelmästä onnistuneena:
Liigan urheilujohtajat nuorten jääkiekon asialla - SM-LIIGA - 31.03.2016 - Kolumnit - Jatkoaika.com - Kaikki jääkiekosta
Voi olla että minulla ei ole kaikkia tarvittavia taustatietoja, että juttu aukeaisi, ja niinpä lukijana toivoisinkin että toimittaja nämä taustat kertoisi.
Mitä ihmettä tarkoittaa esimerkiksi että "Isoin ja yleisin kummastuksen aihe oli se, että tasapeli kelpasi pudotuspeleissä"?
Minä kävin nuorten pudotuspelejä katsomatta ja olin kieltämättä yllättynyt, että varsinaisen peliajan jälkeen 20 minuutin jatkoeriä pelattiin 4vs4 toisin kuin esim liigassa (se tottakai pelattiin sudden death maaliin saakka). Minulle ei kuitenkaan aukea tuo logiikka ollenkaan, että mihin tai kenelle tasapelit kelpasivat?
Samoin kun sanotaan, että "Korpisalon mukaan myös paras kolmesta -sarjat koettiin epämiellyttäviksi.", niin olisi sitä kai voinut jollain avata että millä tavalla epämiellyttäviksi. Ymmärrän että lainattu on Korpisalon näkemys, mutta ilmeisesti toimittaja asian ymmärsi.
Jutussa kerrotaan, että
"Pääsarjan seurojen urheilujohtajat valmistelivat yhdessä ja yksimielisesti muutosehdotuksen nuorten SM-liigan sarjajärjestelmään varsinkin kevään pelien osalta."
Lukijana minua hyvinkin kovasti kiinnostaisi, että mikä tuo muutosehdotus oikein on. Myöhemmin jutussa kerrotaan, että
"Paluu muutoksesta takaisin hyväksi koettuun systeemiin kannattaa nähdä mahdollisuutena, ei uhkana"
Siitä varmaan voisi päätellä, että muutosehdotus on että palataan vanhaan systeemiin (jonka senkin olisi voinut avata), mutta koska jälkimmäinen on toimittajan omaa mielipidettä, niin tämä päätelmä edellyttäisi oletusta että toimittaja on samaa mieltä kuin urheilujohtajat. Näin on ehkä rivien välistä pääteltävissä, mutta olisi tuon mielestäni voinut suoraankin sanoa.
Sitten vielä tämä:
"Luonnollisesti sarjaohjelman kanssa joudutaan taiteilemaan muun muassa eri ikäluokkien arvokisojen takia. Lisäksi osa joukkueista peluuttaa runsaasti poikia myös miesten sarjoissa.
Jotkut valmentajat joutuvat tarkkaan miettimään suojattiensa pelimääriä kauden aikana, sillä pojat pelaavat innosta hehkuen niin paljon kuin mahdollista.
Silti tahtotilana tuntuu olevan se, että taiteilua pitäisi suorittaa runkosarjan kustannuksella."
Siis... mitä?