Tiedottaminen vaihtelee Naisten Liigan joukkueilla todella paljon. Somealustoista Instagram lienee parhaiten hallussa, kun se nyt taitaa muutenkin olla nuorten naisten eniten suosima sosiaalisen median alusta. Ongelma on vaan järjestelmällisyyden ja varmaan jonkinlaisen markkinointisuunnitelmankin puute.
Kauden aikana kyllä tiedotetaan peleistä ja tuloksista, mutta kuten jutussakin kirjoitetaan, liian monella joukkueella kauden päättyminen keväällä tarkoittaa pahimmillaan 4-5 kuukauden hiljaisuutta. Kesälläkin pitäisi kuitenkin muistuttaa omia kannattajia joukkueen olemassaolosta ja silloin ne seuraavan kauden joukkueetkin muodostuvat, kun pelaajat siirtyvät joukkueiden välillä ja sopimuksia solmitaan seuraavalle kaudelle. Kesällä olisi myös mahdollista tehdä sellaisia asioita, joihin ei ole aikaa pelikauden aikana. Silloin voisi esimerkiksi tehdä pelaajia tutuiksi joukkueiden seuraajille ja kannattajille. Samaa kesällä tehtyä sisältöä voisi varmasti hyödyntää pelikaudenkin aikana.
Osa joukkueista tiedottaa sopimuksista lähes ammattimaisesti, kuten vaikka miesten joukkueiden osalta on opittu jo odottamaan. Eli käytännössä nettisivuille tiedote ja joukkueen kaikille sometileille maininta ja linkki tiedotteeseen. Liian monen joukkueen kohdalla saa seurata kaikkia eri somealustoja, sillä koskaan ei tiedä, millä alustalla julkaistaan tärkeää tietoa. Samoin joukkueella voi olla kyllä nettisivut, mutta sinne päivitetään harvoin mitään sisältöä ja esimerkiksi kesällä ei voi olla varma onko pelaajalistoilla päättyneen vai seuraavan kauden pelaajia. Sitten on myös joukkueita, joiden kokoonpano selviää vasta kauden ensimmäisessä ottelussa.
Tällainen joukkue on hieman nolostikin jutussa mainittu Jääkiekkoliiton oma projekti Kuortaneella, jonka tiedottamisesta vastaa ilmeisesti itse urheilulukiossa opiskelevat pelaajat. Kouluvuoden ulkopuolella tiedottaminen pysähtyy joka vuosi kuin seinään. Ymmärrän, että vapaaehtoisia käsipareja ei ole liikaa ja pelaajien on hyvä ottaa vastuuta itsekin tiedottamisesta. Jonkun aikuisen (ja mielellään tiedotus- ja markkinointiosaamista omaavan sellaisen) olisi kuitenkin hyvä katsoa perään ja miettiä kokonaisuutta, vaikka yksittäiset päivitykset olisivatkin pelaajien vastuulla. Etenkin kun Naisten Liigassa monet pelaajat eivät ole edes täysi-ikäisiä. On kohtuutonta odottaakaan, että heillä olisi täysiverisen markkinointiammattilaisen osaamista.
Naisten jääkiekko tarvitsee rahaa, joka edellyttäisi katsojamäärien kasvamista ja sitä ei tule tapahtumaan niin kauan kuin tiedottaminen ja markkinointi on vuodesta toiseen nähtyä puuhastelua.