Ovatko Kärkkäisen esittämät väitteet mielestäsi totuudenmukaisia?
Mitä yleisellä silmäyksellä olen katsonut, niin mielestäni ne eivät ole.
Olen sitä mieltä, että koronan kanssa on pystyttävä elämään. Rokote oli tullut niin uutena asiana eivätkä ihmiset tiedä, mitä se pitää sisällään, joten mielestäni on täysin ymmärrettävää, että kritiikkiä esiintyy. Tavallinen ihminen voi haluta odottaa esimerkiksi vuosia sitä, miten se vaikuttaa toisiin ihmisiin. Kuitenkin ulkoinen paine (mm. koronapassi) melkein pakottaa ihmisen valitsemaan: joko minä otan nyt sen rokotteen, tai sitten jos en ota ja saan koronan, se on astetta kamalampi.
Sen sijaan että Kärkkäinen lynkataan, liigajoukkueet kuten Pelicans, olisivat voineet tehdä jonkun keskustelutilaisuuden, jossa Pelicansin (oletettavasti) koronamyönteinen johto keskustelee julkisesti Kärkkäisen kanssa. Nyt taas mitä Pelicans teki, oli se, että vaiennettiin toinen pois julkisesta keskustelusta. Mikä varmasti luo lisää jännitteitä yhteiskuntaan (kuten varmasti tähän keskusteluosioonkin...). Ymmärrän toki sen, jos pelsut ja Kärkkäinen ovat sisäisesti sopineet asiasta, koska sopimusehdoissa luki näin ja näin - niistä minulla ei ole tietoa. En myöskään tiedä, paljonko sponsorirahaa pelsut menettää verrattuna siihen, että irtisanovat Kärkkäisen ja saavat jotain muuta (?) tilalle. Ihmeen vähän hiljaa ihmiset ovat olleet HIFK:n KOFFin sponsorisopimuksesta vuosien saatossa ottaen huomioon, kuinka konkreettisen paljon haittaa alkoholi tekee ihmiskeholle ja ihmissuhteille? Niinkuin tätä itkua voisi jatkaa loputtomiin, koska tuskin mikään yhtiö on viaton jostain perspektiivistä katsottuna.
En vain jaksa uskoa, että rokotuksilla saataisiin "normaali" arki eteen. Vuosi sitten keväällä valtiojohto sanoi, ettei maskeja tarvita - ja kas kummaa kun niitä alkoi löytymään varastoista, niin käyttöön vain. Ja maskien hyötysuhde on toinen tarina. Ja sanotaan, että "kyllä tämä korona hetken päästä menee pois". Ymmärrän täysin, miksi kritiikkiä taas esiintyy. Mihin raja vedetään, että voidaan elää normaalia arkea? Nurkan takaa tulee aina uutta. Ihmiset eivät varmaankaan ole kovin innoissaan ottamassa rokotteita, jos ilmankin niitä voisi pärjätä. Ihmiset vain kyllästyvät valtion holhoamiseen ja varmasti siihen, että ihmisiä saatetaan jakaa rokotettuihin ja ei-rokotettuihin.
Ongelma on myös se, että tiede on popularisoitunut: kaikki pystyvät löytämään sitä "tiedettä" netistä, mihin haluaa uskoa - niin koronauskovaisetkin kuin koronadenialistit, ja muillakin saroilla. Pelkkä teoria tai uutisotsikko asiasta ei tee siitä tiedettä. Minun tietämykseni rokotteiden sisältöön on vähäistä (kun oikeasti mennään sinne DNA-tasolle taimikälie ja miten sitä tehdään lääketehtaissa) ja tutkimustuloksia voi odottaa vuosiakin, mutta aikaa ei hirveästi ole, kun korona esiintyy joukossa tälläkin hetkellä. Ja sitten voi tulla uutta deltavarianttia, johon ei edellinen rokote tepsinyt, jolloin täytyy tilata taas jostain lääketehtaalta lisää rokotetta, ja kyseisen lääketehtaan bisnes kukoistaa jälleen kirkkaammin.