Se hyvä juttu näissä Jatkoajan Näkemyksissä on, että ne ovat ilmaisia toisin kuin esimerkiksi Astral-tv:llä tarjottavat vastaavat.
Niin, Jatkoajan kohdalla kannattaisi muistaa, että ilmais- ja harrastelijajournalismista on kyse. Etenkin siihen nähden Jatkoaika on tarjonnut mielestäni hyvin laadukastakin sisältöä. Tässä ketjussa tulee kuitenkin paljon kritiikkiä ja harvoin kiitoksia, ja en voi olla miettimättä, miksi Jatkoaikaa kritisoivat eivät ala kirjoittaa juttuja itse. Siihen olisi mahdollisuus. Jatkikseenhan voi kirjoittaa periaatteessa kuka tahansa. Arvostelijoilla on myös yleensä vahva näkemys siitä, mitä on hyvä journalismi, ja kaiketi myös taito tehdä sitä, kun Jatkoajassa niin harvoin missään onnistutaan.
Ja sitten kieli pois poskesta. Jos journalismista maksaa, niin silloin ymmärrän kriittisen suhtautumisen sisältöön. Mutta sitä en ymmärrä, miten jotkut jaksavat repiä pelihousunsa kerta toisensa jälkeen Jatkoajan jutuista. Ilmeisesti se tarkoittaa sitä, että Jatkoajalla on vaikutusvaltaa ihmisten silmissä. Etenkin niiden, jotka eivät ole tehneet toimittajan töitä eivätkä alasta kovin paljon ymmärrä. Mutta kun itse on toiminut journalistina, niin ei todellakaan jaksa hermostua ihan joka kirjoituksesta. Jos joku kolumni on ärsyttävä tai joku juttu paska, sen unohtaa muutamassa minuutissa. Paitsi jos juttu on niin paska, että se jo naurattaa. Journalismia tulee ja menee, ja harvoin mihinkään jaksaa enää erityisemmin reagoida.
Jatkiksen viime aikojen parhaita juttuja oli tämä Tuuli Määtän
juttu, joka herätti kamalasti parran pärinää. Se täytti täydellisesti ainakin yhden journalismin tehtävän - se herätti keskustelua. Itse nautin eniten juuri tällaisista jutuista, joissa pöyhitään muurahaispesää oikein kunnolla. Myös äskeinen
taklattavan vastuu versus taklaajan vastuu -juttu oli ihan oikealla asialla, mutta lähteiden puuttuminen vei jutulta uskottavuutta. Silti oli hauskaa seurata, kuinka paljon siitäkin jaksettiin raivostua.