Olikos se niin, että täältä luin, että tuossa kolmannessa paketissa Lintilän johdolla pätäkkää jaetaan kohteisiin joita ei ole edes olemassa. Vahvaa settiä siis, hieman epäilen, ehkä tuollaisessa väitteissä pulpahtaa pintaan vaan "hieman" kärjistyneet tunteet kepuloita kohtaan.
En muista olinko minä, mutta jos olin, näin se menee käytännössä. Kun koronatartuntoja Suomessa alkoi tulemaan, eräs kaukaisempi tuttava perusti omien sanojensa mukaan firman ja teki muutaman laskun. Odotti aikaa, jolloin tukia haetaan. Pettymyksekseen vasta kustannustuki kolmosessa uusien yritysten tarkastelujakso liikevaihdon osalta oli sopiva 1-2/2020 ja ehdoiltaan oikea kun ei alveja maksa (ei ehdi, rima ei ylity). Oma ilmoitus riitti liikevaihdosta. Muita tapahtumia ei ollutkaan, ja tuosta sitten tukea sisään. Väitti, että tuntee useita näin menetelleitä ja osa veivasi laskut keskenään.
Jos pitää paikkansa, en silti pidä ongelmana. Sellaista jakosysteemiä ei voi oikein luoda, jota ei voisi hyödyntää. Minusta yritystukea tarvitaan jatkossakin, mutta olen vastuullisempien taloushenkilöiden kanssa samaa mieltä siitä, että ilmainen raha alkaa vääristämään kilpailua. Isot yritystuet vuosittain valtion maksamana ovat esimerkki niistä ja samalla osa näistä tuista on hyödyn lisäksi haittaa valtion tavoitteille mm. ilmastonmuutostoimissa.
Kuntavaaleihin Keskustan avainministerit haluavat totta kai tilanteen, jossa tuoreita tukia nautitaan kesän aikana ja lupaus seuraavista rahoista on iloisena keväisessä ilmassa. Kokoomus on nyt penseä jatkuvalla ilmaisjaolle ja yritysten kilpailuasetelman vääristämiselle, eikä kannata vastikkeentonta tuen jakamista enää tässä vaiheessa useiden taloustieteilijöiden kanssa. Mutta olisiko tilanne erilainen, jos Kokoomus olisi hallituksessa? Varmaan.
Kokoomus näkisi verohelpotukset ansiotuloverotukseen tärkeinä, ja käyttäisi rahaa siihen uskoakseni myös hallituksessa. Tämä ero taitaa ainakin olla.