Jos laskee asiaa siltä kannalta että SA-armeijan koko on 230 000 hlöä ja siitä ns. jalkaväkeä on ehkä 200 000 sotilasta ja joka vuosi joukkotuotetaan 20 000 sotilasta. Näin ollen siis koko SA-joukon täydellinen uusiminen kestää karkeasti sen 10 vuotta. Eli tietyssä määrin 10v jälkeen palveluksesta noin perustehtävän kannalta on aika auttamatta jo pois SA-vahvuudesta, eri asia sitten upseeristo joka ensimmäisen sijoituksen jälkeen sitten päätyy paperinpyöritystehtäviin pidemmäksikin aikaa (tuttavapiirissä pari res. majuria ja kapteenia jotka kertaavat 40-50v iästä huolimatta tai juuri siitä syystä miltei vuosittain).
Operatiivisten joukkojen vahvuus on Wikipedian mukaan 60 000 sotilasta ja pl. esikunnat ja erikoistehtäväjoukot (ts. erikoisjoukot, ilma-merivoimien operatiiviset joukot, rajajoukot jne.) tämä porukka käytännössä nykymallilla kertaa, muut eivät juurikaan. Ideaalisesti kai tavoite olisi 4-5v syklin aikana kertauttaa operatiivisia joukkoja ainakin kerran, itsekin aikanaan kertasin 5v sisällä kotiutumisesta 2 isoa harjoitusta ja yhden valmistelevan, sitten tulikin taukoa hetkeksi. Ja jos sitten sijoitus ei osu tähän joukkoon, on aikalailla Ö-mapissa sen suhteen päätyykö tuon em. 10v aikana koskaan kertaamaan.
Pitäisikö tästä sitten huolestua, en tiedä, mutta sinänsä oli hauska huomata tuossa yksi kerta että 10 laukauksen kilpasarjassa tulos oli himpsun alle 90 kun en muista varusmiehenä koskaan ampuneeni niin hyvin. Ja em. tulos siis miltei 10v edellisestä ruutiaseen laukaisusta, virtuaaliaseilla toki on heitetty headshotteja tuhansittain tietokonepeleissä :) Ainakin mitä jotain Mythbustersia on uskominen, kun annetaan perus-hipsterille rynkky ja käskemään ampumaan, tulos on paljon huonompi eli tietyllä tavalla kyllä se selkärankaan iskostettu ampumataito näyttää pysyvän kohtalaisen hyvänä tauosta huolimatta ja sitä kai tavallaan koko reserviläispohjaiselta armeijalta haetaankin.
Löytyi oikea ketju. Mitenkäs on jos minulla on kohta viiden päivän kertausharjoitus. Saanko siltä ajalta muuta korvausta kuin armeijan päivärahan vaikka joudun olemaan töistä poissa 7 päivää kertauksen ja matkojen takia?
Asia on jotakuinkin kuten tuossa yllä kirjoiteltiin.Löytyi oikea ketju. Mitenkäs on jos minulla on kohta viiden päivän kertausharjoitus. Saanko siltä ajalta muuta korvausta kuin armeijan päivärahan vaikka joudun olemaan töistä poissa 7 päivää kertauksen ja matkojen takia?
Et ole sijoitettu sellaisiin joukkoihin, joita tarvittaisiin heti alussa. Siinä on kuukausi aikaa kerrata liikekannallepanon jälkeen ennen joutumista rintamalle.19 vuotta armeijasta eikä ole kertaamaan kutsuttu (1/97 Savon Prikaati). Jääkäri hyvin arvosanoin. Miten siitä voi olla 19 vuotta?!
Tää on yllättävä, koska ikää lienee jo lähellä 45. Koska reserviä on pienenetty ahkerasti, niin luulisi jo noilla vuosilla olevan auttamatta ulkona. Olet siis onnekas!Nyt on kyllä ukot vähissä kun näin pohjamutia jo kaivellaan...
Tuohan riippuu hyvinkin pitkälti siitä, monesko kertaus on kyseessä, ja milloin edellinen on ollut. Minulla on kotiutumisesta lähes yhtä kauan kuin sinullakin, enkä ole ollut kertaamassa kertaakaan. Nähdäkseni minun kutsumiseni olisi omituista, kun taas sinun kohdallasi ei niinkään.Eipäs tuo niin omituiselta kuullosta?
22 vuotta kotiutumisesta ja 5 keikkaa tehtynä.
Putinin on tehtävä liikkeensä Baltian suhteen melko pian. Jos se ei leviä, niin saatamme selvitä sodalta.No tuskin minun elinaikanani täällä tarvitsekaan taistella vaikka täällä jatkoajassakin pelotellaan itänaapurin arvaamattomuudesta, mutta minä sanon, että ei tule tapahtumaan.
Niin. Hänen on tehtävä liikkeensä melko pian. Sitä ei tule! Jos tulee niin se on Venäjän loppu ennen kuin Venäjä ehtii meidän Itä-rajalle. Väärä ketju. En todennäköisesti tule siis ikinä kertamaan ja vaikka tulisin niin täysin turhaa.Putinin on tehtävä liikkeensä Baltian suhteen melko pian. Jos se ei leviä, niin saatamme selvitä sodalta.
Eli tietyssä määrin 10v jälkeen palveluksesta noin perustehtävän kannalta on aika auttamatta jo pois SA-vahvuudesta, eri asia sitten upseeristo joka ensimmäisen sijoituksen jälkeen sitten päätyy paperinpyöritystehtäviin pidemmäksikin aikaa (tuttavapiirissä pari res. majuria ja kapteenia jotka kertaavat 40-50v iästä huolimatta tai juuri siitä syystä miltei vuosittain).