Kertausharjoitukset

  • 244 940
  • 674

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuinkas usein on arvon sotilaille tällainen nakki iskenyt? Itselläni on taas se aika, jolloin sopii odottaa sitä tiettyä kirjekuorta puolustusvoimista. Ja kyseessä on jo neljäs kerta 9 vuoden sisään. Ja tästä vuodesta alkaen pitää kuulemma ennen mettään lähtöä suorittaa netissä parin päivän virtuaaliopiskelu. Tosin ilmeisesti ollaan kertausten määrää taas pikkuhiljaa vähentämässä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
13 vuotta reservissä eikä kertauksia ole ollut ja tuskin tuleekaan. Peruskoulutus on IT-tykkimies ja erikoiskoulutus sotilassoittaja. Kolmisen vuotta intin jälkeen olisi kerran ollut mahdollisuus lähteä johonkin vapaaehtoisiin kertauksiin, mutta arvatkaa kiinnostiko.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kyllä yhtään huvittaisi lähteä. Intin loppumisesta on nyt jo reilusti yli vuosi ja onneksi ei ole kutsua vielä käynyt kertaamaan. Vain yksi ja ainoa syy sinne voisi viedä ja se on raha. Opiskelijalle tuo summa olisi kuitenkin ihan kiva. Mutta kun muistaa kuinka surkeaa, hyödytöntä, turhauttavaa, huonosti järjestettyä ja amatöörimäisesti johdettua se touhu ainakin oman varusmiespalvelukseni aikana oli, niin "ei kiitos".
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
No kerran olin.

Istuin Elimäellä räntäsateessa pj-teltassa ja join kaljaa. Piti UAZia ajaa elintarvikkeidenjakopaikalla. Koskaan sitä jakopaikkaa ei perustettu, sillä jokainen komento&huolto lastasi ZILin täyteen evästä jo Parolassa.

No. Oli siellä traktorikuskikin jolle ei koskaan osoitettu traktoria.

"Onko N.N.ää sattunut päähän" kysyi kapteeni-evp. Gagnelta harjoituksen kymmenentenä päivänä. Gagnella oli nimittäin naarmu silmäkulmassa. "Joo. Kohta ykstoista päivää." vastasi G.

En enää mene.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Itse kotiuduin tammikuussa 2002 ja olen ollut kerran kertaamassa, 2002 kesällä! Arvatkaa vaan oliko V-käyrä korkealla. Kuukausi sitten tuli uus kertauskutsu. Pitäs reilun kuukauden päästä lähtee kertailee kuorma-autolla ajoa. kuulemma pohjustelee kesän/talven isompaa kertausta. V-käyrä nousi taas. Jos hyviä puoli pitää etsiä, niin kertausTJ on "enää" 90. Kuulemma kertauspäiviä voi olla enintään 100. Kymmenen päivää olen jo suorittanut.
Rupee tuntuu siltä, että jos sota syttyis meidän prikaati ois rähinöissä ekana. Sen verran usein käytetään kertaamassa.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän yli 3 vuotta sitten pääsin intistä eikä kertauskutsua vielä ole näkynyt. Tuskin tulee silti näkymäänkään sillä minusta ja muutamasta muusta komppaniassamme jatkuvasti urheiluvapaalla ravanneesta kaverista tehtiin varalisämiehiä eli menemme kertaamaan sitten jos joku muu ei pääse...mutta ei silti nuolaista ennenkuin tipahtaa. Toisaalta aivan sama vaikka kertauskutsu postiluukusta tipahtaisikin, saisi ainakin hieman rahaa ja näkisi kavereita pitkän tauon jälkeen.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En ole ollut, en mene, tuskin kutsutaankaan.

Vapaaehtoisiin on pyydetty joskus, mukana oli hurja sanktio-uhkaus: jos ette vastaa tähän ilmoitukseen mitään, teitä ei tulla enää jatkossa pyytämään vapaaehtoisiin kertausharjoituksiin.

En vastannut.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Tammikuussa -02 pääsin Kontiorannasta pois ja pari kuukautta sitten tuli kutsu kertauksiin toukokuun puolessa välissä...

Olen vielä hieman kahden vaiheilla lähdenkö vaiko en. Olin eturistiside leikkauksessa lokakuussa ja fysioterapeutti oli hieman sitä mieltä, että on vielä arvoitus missä kunnossa koipi on toukokuussa. Tiedustelin asiaa esikunnasta ja sieltä neuvoivat, että minun kannattaa laittaa paperit nyt sillä tavalla tulemaan, että olisin tulossa, mutta jos aihetta on niin, voin hakea vapautusta lääkärintodistuksella viimeistään kahta viikkoa ennen harjoituksen alkamista.

Ainoa motiivi olisi raha, koska se 350€ 7 päivästä on opiskelijabudjettiin iso juttu. Ja tokihan siellä kavereitakin näkisi, mutta en kuitenkaan välttämättä halua ottaa sitä riskiä, että polvi eturistiside katkeaisi kolmannen kerran...kattellaan nyt...

Itse harjoitus olisi enemmänkin tämmöinen ampumalerin tyyppinen, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä niissä valtion hommissa sattuu ja tapahtuu...
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo.
Itse pääsin intistä maaliskuussa 2001 ja ens kesäkuussa joutuis uudestaan kyntämään metsiä. Onneksi vaan kuudeksi päiväksi, joten se menee todennäköisesti ihan hyvällä hengellä.

Kertausharjoitukset eroaa onneksi aika paljon perus inttimeiningistä, kun siellä ei tarvitse jäpittää ja jännittää samalla tavalla. Täytyy alkaa luomaan itselleen kunnon sissi-imagoa kesäkuuta silmälläpitäen!
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
2.Er.AutoK. Heikkilä I/-82 eli 04-01-83 reservin kersanttina kotiin ja sillä pasifismin tiellä olen kulkenut jo ylitte kaksikymmentä vuotta. Ei ole kyselty, enkä ole soitellu ja kyselly, että miks ei ole kyselty. Ehkä ne ei ole halunnu mua enää sinne, kun ovat kerran eroon päässeet.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lupauksista huolimatta pakollinen käsky tuli viime syksynä ja reilu viikko sitten se olisi ollut. No, eipä napannut sitten pätkääkään, kuka nyt pleijareiden aikaan.... (Tai muutenkaan)

Kertauspäiviä siis edelleen takana nolla ja nollana tulee pysymäänkin. Kotiutumisesta tuli kuluneeksi tämän kuun alussa 7 vuotta.
 

Jokipoika

Jäsen
Kesti kahdeksan vuotta ennen kuin halusivat minut kertaamaan. Liekkö kutsu tullut vahingossa? no kuitenkin. Viime ja sitä edellisellä viikolla tuli rymyttyä yhteensä kuusi päivää karjalan metsissä.

Hyvänä asiana voidaan mainita helvetin hieno ryhmä- ja joukkuehenki ja se että perhe ja työ asiat eivät paljoa mielessä liikkuneet. Eli kaikin puolin loistava tilaisuus irrottautua hetkeksi siviilielämästä. Huonoina puolena pitää mainita hiihtäminen intin täysin paskoilla kamoilla ja älytön määrä odottamista että jotain tapahtuisi.

Harva se kerta oli suksen keskikohdassa useita senttejä jäätä ja lunta. Voi kuvitella kuinka nämä Karhu tehtaan ylpeydet tökki kun yritti Miedon Jussin tyylillä lykkiä eteenpäin. Hiihtämistä taisi tulla näiden kuuden päivän aikana yhteensä 30 km. Mutta minkäs teet kun ei nämä Masit ja Nasut kuulu sissitoimintaan. Intistä tuttu kiire odottamaan päti myös näissä harjoituksissa, joten luppoaikaa oli aivan liikaa. Tämä odottaminen korreloituikin jälleen tupakan suurena menekkinä. Kun piti odottaa toimintaa ja ei ollut mitään tekemistä, niin tupakkaa tuli polteltua enemmän kuin normaalisti.

Kuitenkin kokonaisuutena reissu oli enemmän positiivinen kuin negatiivinen kokemus. Eli menen uudelleen jos sattuvat käskemään...tuskimpa käskevät kuitenkaan ihan heti.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti yellow
Kuinkas usein on arvon sotilaille tällainen nakki iskenyt? Itselläni on taas se aika, jolloin sopii odottaa sitä tiettyä kirjekuorta puolustusvoimista.

No, ei ole yllättäen napsahtanut kun kotiuduin tammikuun 9. reservin korpraalina. Harkitsin kyllä ilmoittautumista vapaaehtoisena kevään kertauksiin, kunnes kuulin että ylennys korpraalista alikersantiksi ei ole sen seitsemän päivän jälkeen mikään automaattinen juttu. Tämän jälkeen lopahti kiinnostus, enkä mene, ennen kuin pakko on.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
ylennys korpraalista alikersantiksi ei ole sen seitsemän päivän jälkeen mikään automaattinen juttu

Joo, ei niitä ylennyksiä niitten päivien perusteella välttämättä tipu. Sain ylennyksen korpraaliksi vasta n.20 kertauspäivän jälkeen. Ja sen toisen natsan eteen saakin sitten kuulemma kunnostautua tulevissa mahdollisissa kertauksissa oikein kunnolla.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei ole lappuja näkynyt viimeisen 15 vuoden aikana, joten eiköhän tässä olla mappi öössä näiden harjoitusten suhteen.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vuosi sitten kymmenen päivää Niinisalossa. Hyvä porukka ja opiskelijalle varsin pätevät lisätienestit. Ei mitään normaalia pahempaa sanottavaa hommasta. Kyllä mulle palkallinen mettäloma kelpa myös ensikerralla.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
-94 syksyllä pääsin pois intistä, kaksi vuotta myöhemmin kertaamaan. Aika hyvin oli arpa osunut kun kauppiksen luokkakavereista yksi oli "joutunut" vuoden päästä reserviin päästyään ja yksi kaveri tuli samaan aikaan mun kanssa. Se että viikon kestäneet kertaukset ylettyivät yli viikonlopun, jolloin olisi ollut futiksen puulakiturnaus, aiheutti sen luokan vitutuksen joka sitten vähän näkyi meitsin motivaatiossa noiden kertausten aikana. Nuo kertaukset typistettynä:

- Örö oli edelleen paska paikka
- vitun kuuma kokoajan (about 28 C muutama viikko putkeen)
- ampumaradalle mentäessä jonkun ylilutin ehdotus marssimisesta sai kunnon "terveiset" eli se siitä
- mikäli ennen nukkumaan menoa löytämäni punkki olisi iskenyt n. 10 senttiä ylemmäs, koko saari olisi herännyt huutooni
- saari, johon mevaryhmämme sijoitettiin, oli hyttysten paratiisi (luojan kiitos valvonta-asema oli kallion päällä)
- ainoat juoksuaskeleet otettiin viimeisenä iltana, kun Örölle palattuamme heitimme kamppeet tien viereen ja juoksimme kassun vessaan paskalle
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti yellow
Kuinkas usein on arvon sotilaille tällainen nakki iskenyt? Itselläni on taas se aika, jolloin sopii odottaa sitä tiettyä kirjekuorta puolustusvoimista

Kotiutumisen jälkeen (-92) meni pari vuotta, kun ensi kertaa napsahti. Silloin vain yhden päivän sessio, jossa sitten "uhkailtiin", että lisää on tulossa. Rahat ilmeisesti loppuivat, kun seuraavan kerran kutsuttiin vasta viime syksynä eli siinä vaiheessa, kun nostoväen luokka vaihtui. Niinpä tämmöinen HelItR:n äijä löysi itsensä Santiksesta.

"Olipas hölmöä touhua" -ajatus mielessäni lähdin kertauksesta pois, mutta eihän se niille riittänyt. Niinpä vähän päälle viikko sitten olin taas muutaman päivän Santiksessa. Suht leppoisia reissuja, mutta eihän tämmöiselle ikälopulle kolmikymppiselle voikaan mitään telttamajoitusta tarjota, vaan nukkumapaikka pitää olla n. 100 metrin päässä sotilaskodista. :)

Uhkailivat sitten, että jatkoa seuraa kolmen vuoden päästä ja ilmeisesti eläkeikään saakka. Kääk, itse asiassa päivän kertaaminen tekisi meikästä ylikersantin.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti yellow
Kuinkas usein on arvon sotilaille tällainen nakki iskenyt?

Jumaliste jannu, minkä teit! Alkoi nimittäin pelottamaan. Näin nimittäin viime yönä unta, että olin kertauksissa ensimmäistä kertaa. Nyt sitten näen vielä tällaisen ketjun. Katsotaas vaan, niin tänään on Förvarsmaktenin tornilogolla varustettu kirjekuori postiluukussa.

Noh, ehkei sittenkään. Olen ollut reservissä runsaat kolme ja puoli vuotta, eikä minkäänlaisia kutsuja ole kuulunut. Kaverini, joka meni minun jälkeeni inttiin, on jo kerran ollut. Emännän pikkuveli, joka meni pari vuotta minun jälkeeni inttiin, on myös ollut kertauksissa. Onkohan noissa kutsuissa jotain suurta logiikkaa, osaako joku sanoa?

Varmasti sijoituspaikka/aselaji/tms vaikuttaa ja ehkäpä myös palveluksesta suoriutuminen. Ehkei mua vaan ol kutsuttu, ku ne tiättä millane mä oikkestas ole. Ei kait ne siäl korppei kaippa. Hih.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Re: Re: Kertausharjoitukset

Viestin lähetti Sparrow
Onkohan noissa kutsuissa jotain suurta logiikkaa, osaako joku sanoa?

Varmasti sijoituspaikka/aselaji/tms vaikuttaa ja ehkäpä myös palveluksesta suoriutuminen. Ehkei mua vaan ol kutsuttu, ku ne tiättä millane mä oikkestas ole. Ei kait ne siäl korppei kaippa. Hih.

Sain sellaisen kuvan esikunnan skappareilta, että ainakin osa valitaan ihan satunnaisesti koneella. Logiikka ja armeija, ei kai ne aina käsi kädessä käy?

Näyttäisi silläkin olevan iso merkitys, jos sattuu muuttamaan sotilasläänistä toiseen. Useilla työkavereilla on kertaukset loppuneet siihen.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Re: Re: Re: Kertausharjoitukset

Viestin lähetti Pateettinen
Näyttäisi silläkin olevan iso merkitys, jos sattuu muuttamaan sotilasläänistä toiseen. Useilla työkavereilla on kertaukset loppuneet siihen.

Tämä lienee yksi osasyy, itsekin olen ollut sijoitettuna eri sotilaslääneihin tänä aikana. Ennen vaikutti käsittääkseni myös työpaikka, tiedä sitten onko nyt niin merkitystä.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti yellow
Joo, ei niitä ylennyksiä niitten päivien perusteella välttämättä tipu. Sain ylennyksen korpraaliksi vasta n.20 kertauspäivän jälkeen. Ja sen toisen natsan eteen saakin sitten kuulemma kunnostautua tulevissa mahdollisissa kertauksissa oikein kunnolla.

Tuo korpiksi ylennys on hieman erikoinen tapaus, nimittäin sen pitäisi ihan majuritasolta asti vahvistettuna olla aika automaaginen juttu. Siitä ylöspäin voi tavallinen mopo yletä alikersantiksikin, mutta se vaatii poikkeuksellisia johtajakykyjä, sekä SA-tehtävää, jossa tuota alikin arvoa tarvitaan. Tämä siis tosiaan meille mopoille, jotka eivät AUK:ta käyneet.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Re: Re: Kertausharjoitukset

Viestin lähetti Sparrow
Onkohan noissa kutsuissa jotain suurta logiikkaa, osaako joku sanoa?

Varmasti sijoituspaikka/aselaji/tms vaikuttaa ja ehkäpä myös palveluksesta suoriutuminen. Ehkei mua vaan ol kutsuttu, ku ne tiättä millane mä oikkestas ole. Ei kait ne siäl korppei kaippa. Hih.

Joo, SA-tehtävä nimenomaan on se suurin vaikuttava tekijä. Esimerkkinä muutamalle palveluskaverille sanottiin, että kannattaa varautua lähtemään jo tänä keväänä. Pojat ovat tiedustelutulenjohtajakurssin käyneitä vänrikkejä, joita ei liikaa ole. Itselläni tuskin on kauheasti pelkoa kertauksista, jos en ano muutosta SA-tehtävääni. Minut on nimitetty huolto- ja esikuntapatterin tehtäviin, eli käytännössä korpin jämät kiiltäen valvomaan huoltotehtäviä patterien välillä. Olen tosin harkinnut, että anoisin tykille pääsyä. Olisi jotain iloakin noista kertauksista.
 

Rocco

Jäsen
Itse olen ollut kertaamassa kerran. Intti loppui helmikuussa -92, ja toukokuussa -95 sitten lähdin. Ja tein sen vapaaehtoisesti. Kyllä... kävin sotilaspiirin esikunnassa hakemassa lupaa kertauksiin ja sopiva aika löytyi.

Syitä oli kaksi. Opiskelijan rahatilanne vaati hieman kohennusta ja tuohon aikaan oli kamala koejakso. Taisi tuon 8 päivän aikana olla koulussa 7 koetta ja sain tehdä ne sitten hieman eri tahtia kuin muut...

Kertauksissa tottakai piti vetää pakolliset asiat todella skarpaten. Eli ammunta. Ammuin koko kertausporukasta 2. parhaan tuloksen ja parhaan laukoi kantahenkilökuntaan kuuluva luutnantti. Lisäksi olin kertauksissa yksisilmäinen huollon kirjuri, varusmiespalveluksessa olin sotkun pullakuski, jonka takia hyvä ammuntatulokseni ihmetytti monia. Mutta mitali hyllyyn ja korpin natsat kaulaan.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Syyskuussa 1998 pääsin reserviin, eli kuusi vuotta tulee kotiutumisesta. Ei ole kutsuja tullut eikä varmaan tulekaan sillä palveluspaikkani Tykkivene Karjala on siirretty Suomen Joutsenen eteen museolaivaksi.

Jos minut viikoksi jostain syystä kutsutaan muistelemaan laivapalvelusta, niin lähden ilman muuta - metsässä rämpiminen ei ole koskaan kiinnostanut eikä kiinnosta nytkään, eli enköhän sellaisen nakin uhatessa kieltäytyisi kutsusta.

-ipa rules
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös