Kertausharjoitukset

  • 245 318
  • 674

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
8 vuotta ja ei ole kutsua kuulunut. En edes ihan ymmärtänyt reserviläiskirjeessä mainittua tehtävää.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Itsellä neljä vuotta kotiutumisesta ja kaksi kertaa jo käynyt kertaamassa viime vuoden aikana. Toinen näistä kertauksista olit toki pv:n ajokorttien päivittäminen, jotta saimme ajaa intin vehkeitä näissä varsinaisissa kertauksissa, jotka kestivätkin sitten 10 päivää joista kuusi oltiin niinisalon metsissä leikkimässä sotaa. Ihan mukavaahan tuo oli ja erosi varusmiesajasta kyllä kuin yö ja päivä. Toivottavasti silti seuraavaa kertauskutsua ei pariin vuoteen ole näköpiirissä, Toki tämän hetkinen työtilannekin moiset estää, että eipä se toisaalta haittaa, vaikka kirje postiluukusta kolahtaisikin.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos laskee asiaa siltä kannalta että SA-armeijan koko on 230 000 hlöä ja siitä ns. jalkaväkeä on ehkä 200 000 sotilasta ja joka vuosi joukkotuotetaan 20 000 sotilasta. Näin ollen siis koko SA-joukon täydellinen uusiminen kestää karkeasti sen 10 vuotta. Eli tietyssä määrin 10v jälkeen palveluksesta noin perustehtävän kannalta on aika auttamatta jo pois SA-vahvuudesta, eri asia sitten upseeristo joka ensimmäisen sijoituksen jälkeen sitten päätyy paperinpyöritystehtäviin pidemmäksikin aikaa (tuttavapiirissä pari res. majuria ja kapteenia jotka kertaavat 40-50v iästä huolimatta tai juuri siitä syystä miltei vuosittain).

Operatiivisten joukkojen vahvuus on Wikipedian mukaan 60 000 sotilasta ja pl. esikunnat ja erikoistehtäväjoukot (ts. erikoisjoukot, ilma-merivoimien operatiiviset joukot, rajajoukot jne.) tämä porukka käytännössä nykymallilla kertaa, muut eivät juurikaan. Ideaalisesti kai tavoite olisi 4-5v syklin aikana kertauttaa operatiivisia joukkoja ainakin kerran, itsekin aikanaan kertasin 5v sisällä kotiutumisesta 2 isoa harjoitusta ja yhden valmistelevan, sitten tulikin taukoa hetkeksi. Ja jos sitten sijoitus ei osu tähän joukkoon, on aikalailla Ö-mapissa sen suhteen päätyykö tuon em. 10v aikana koskaan kertaamaan.

Pitäisikö tästä sitten huolestua, en tiedä, mutta sinänsä oli hauska huomata tuossa yksi kerta että 10 laukauksen kilpasarjassa tulos oli himpsun alle 90 kun en muista varusmiehenä koskaan ampuneeni niin hyvin. Ja em. tulos siis miltei 10v edellisestä ruutiaseen laukaisusta, virtuaaliaseilla toki on heitetty headshotteja tuhansittain tietokonepeleissä :) Ainakin mitä jotain Mythbustersia on uskominen, kun annetaan perus-hipsterille rynkky ja käskemään ampumaan, tulos on paljon huonompi eli tietyllä tavalla kyllä se selkärankaan iskostettu ampumataito näyttää pysyvän kohtalaisen hyvänä tauosta huolimatta ja sitä kai tavallaan koko reserviläispohjaiselta armeijalta haetaankin.

Sitäpä tässä juuri ihmettelenkin kun se sijoitus vielä löytyy, muuttuneena ja ei mitään käryä mitä hommia tämä uusi sijoitus sitten on. Sissinähän tosin olin aikoinaan vuoden ja käsittääkseni tämä uusi taistelutapa on samantapaista kikkailua niin ehkäpä ne päättelee että hommat on selkärangassa. Tai sitten kertaamaan lähtevät heitetään nopalla
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Löytyi oikea ketju. Mitenkäs on jos minulla on kohta viiden päivän kertausharjoitus. Saanko siltä ajalta muuta korvausta kuin armeijan päivärahan vaikka joudun olemaan töistä poissa 7 päivää kertauksen ja matkojen takia?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Löytyi oikea ketju. Mitenkäs on jos minulla on kohta viiden päivän kertausharjoitus. Saanko siltä ajalta muuta korvausta kuin armeijan päivärahan vaikka joudun olemaan töistä poissa 7 päivää kertauksen ja matkojen takia?

Kaippa tuo TESistä riippuu, meillä firma maksaa normaalin palkan ja päivärahojen erotuksen, eli tulot säilyy ennallaan (toki päiväraha on verotonta, joten siltä osin jopa "tienaa").
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikös kertausharjoituksista maksettava korvaus koostu kahdesta osasta, päivärahasta ja reserviläispalkasta? Päiväraha siis sama kuin varusmiehilläkin, eli jossain 5-10 euron haarukassa. Reserviläispalkka taas jossain 50 ja 70 euron välimaastossa, sekin sotilasarvosta riippuvainen. Päiväraha on verotonta, mutta reserviläispalkka mielestäni ei.

Takuuseen en näistä tiedoista mene, mutta tällainen muistikuva minulla kevään kertausharjoituksista jäi. Myös allekirjoittaneella työnantaja maksoi erotuksen.
 

Kurt

Jäsen
Löytyi oikea ketju. Mitenkäs on jos minulla on kohta viiden päivän kertausharjoitus. Saanko siltä ajalta muuta korvausta kuin armeijan päivärahan vaikka joudun olemaan töistä poissa 7 päivää kertauksen ja matkojen takia?
Asia on jotakuinkin kuten tuossa yllä kirjoiteltiin.

Lähtökohtaisesti kertauksen ajalta et siis saa töistä palkkaa, koska et ole töissä. Puolustusvoimilta saat päivää kohden sen verottoman (reilun 5 euron päivärahan) sekä verollista tuloa olevaa reserviläispalkkaa (reilu 50 euroa per päivä). Tuo reserviläispalkka kulkee tietona sitten aikanaan verottajallekin ja vaikuttaa ansiotuloihisi ja siten lopulliseen verotukseesi.

Työnantajastasi sitten riippuu, että miten käy tuon kertausharjoitusajan palkkasi kanssa. Vaihtoehtoja on nyt ainakin kolme.

1. Et ole töissä, et saa palkkaa. Tällöin sinulle tulee vähän takkiin, tämä lienee tuntipalkkaisilla "keikkatyöläisillä" aika yleistä.
2. Saat täysin normaalin kuukausipalkan, vaikka et edes ole töissä. Tällöin jäät kivasti voitolle tuon reserviläispalkan verran. Tämäkin on ymmärtääkseni kohtuullisen yleistä, etenkin hieman pienemmissä firmoissa, ja jos satut olemaan pomosi kanssa hyvissä väleissä.
3. Ylivoimaisesti yleisin tapa, joka noudattelee suurintaa osaa TES:ejä ja menee pykälien mukaan on se, että saat normaalin kuukausipalkan, josta on vähennetty tuo reserviläispalkan suuruus. Tällöin omalta kohdaltasi taloudellinen vaikutus on jotakuinkin +- 0 euroa.

Muitakin vaihtoehtoja vielä löytyy, etenkin jos joudut käyttämään työpäiviä matkustamiseen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
TES ja jos ei TES:ssä mitään sanota niin firman käytännöt määrittelevät tuon. Aika harvassa paikassa kertaukset ovat täysin palkatonta, vaikka sitä varten tosiaan reserviläispalkkaa maksetaan mutta tosiaan aika harvassa työssä se ~60€/pv oikeasti kompensoi tulonmenetystä.

Itse olen saanut yhdessä paikassa täyden palkan ja siihen päälle reserviläispalkka, mutta yleensä tosiaan työnantajan vähentää kuukauden palkasta reserviläispalkan. Päiväraha tosiaan se viitisen euroa verottomana mutta sillä nyt lähinnä maksaa munkit ja kahvit sodessa...tosin joka vuosi on yhtä iso shokki maksaa munkkikahveista tyyliin 90c kun on jo tottunut pk-seudun normitaksoihin 4-6e samasta kokonaisuudesta...

Matkustamisasiaan sen verran että PV maksaa kyllä lennotkin jos hinta ei ole posketon, eli ihan turha matkustaa päivää jos vain on tarpeeksi aikaisin liikenteessä niin ilmoittaa vain asiasta harjoituksen johtajalle ja varaa lennot. PV tosin on vähän muuttanut hyvityskäytäntöään mutta ei sentään vielä muuttanut korvausperustaa Onnibus-pohjaiseksi :)
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Kiitoksia vastauksista. Joo kyllähän tuo kertaaminen on jo melkoisen tuttua, kun nyt on jo kolmas kerta lyhyeen aikaan, mutta ekaa kertaa olen töissä harjoitusten aikaan. Ja lentokoneella pääsee ihan hyvin mutta täytyy sitä käydä kotipuolessa pyörähtämässä kun kerrankin "lomaa" on :)
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
19 vuotta armeijasta eikä ole kertaamaan kutsuttu (1/97 Savon Prikaati). Jääkäri hyvin arvosanoin. Miten siitä voi olla 19 vuotta?!

Olisihan tuota voinut aikoinaan käydä vanhoja muistelemassa mutta nyt jos pitäisi lähteä niin pelottaisi että lapset jäävät ilman isää. Kuitenkin joku päissään ampuisi selkään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Armeijasta kotiutumisesta 24 vuotta ja YK joukoistakin 20 mutta niin vaan vielä tuli kutsu kertaamaan... Nyt on kyllä ukot vähissä kun näin pohjamutia jo kaivellaan...
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
19 vuotta armeijasta eikä ole kertaamaan kutsuttu (1/97 Savon Prikaati). Jääkäri hyvin arvosanoin. Miten siitä voi olla 19 vuotta?!
Et ole sijoitettu sellaisiin joukkoihin, joita tarvittaisiin heti alussa. Siinä on kuukausi aikaa kerrata liikekannallepanon jälkeen ennen joutumista rintamalle.
Nyt on kyllä ukot vähissä kun näin pohjamutia jo kaivellaan...
Tää on yllättävä, koska ikää lienee jo lähellä 45. Koska reserviä on pienenetty ahkerasti, niin luulisi jo noilla vuosilla olevan auttamatta ulkona. Olet siis onnekas!
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eipäs tuo niin omituiselta kuullosta?
22 vuotta kotiutumisesta ja 5 keikkaa tehtynä. Kertaakaan en ole kieltäytynyt, sillä pari viikkoa poissa arkirutiineista tuntuu aika hyvältä. Kolmessa viimeisessä harjoituksessa on oma nimike muuttunut, mutta onneksi pelkkää kirjoituspöytäsoturia minusta ei vielä ole tullut.
Vaikka kyllä harjoitusten suunnittelut, tutustumiset harjoituksen muihin osiin, niveltäminen yhteen yms. pari paperipäivää vaatii.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se tässä vähän ihmetyttääkin kun tämä on tasan eka varsinainen kertausharjoitus. Pari kertaa olen käynyt koulutuksessa noihin rauhanturvajoukkoihin liittyen mutta viimeisestäkin 17-18 vuotta. Eikä tuo tehtäväkään mikään erityisen ihmeellinen ole. Toisaalta oli mulle sijoituspaikka annettu tuossa vuosi sitten jaetussa kirjeessäkin kun sitä ei muilla kavereilla ollut joten kai se lappu sitten jotain merkkasi...
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eipäs tuo niin omituiselta kuullosta?
22 vuotta kotiutumisesta ja 5 keikkaa tehtynä.
Tuohan riippuu hyvinkin pitkälti siitä, monesko kertaus on kyseessä, ja milloin edellinen on ollut. Minulla on kotiutumisesta lähes yhtä kauan kuin sinullakin, enkä ole ollut kertaamassa kertaakaan. Nähdäkseni minun kutsumiseni olisi omituista, kun taas sinun kohdallasi ei niinkään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Itse kävin armeijan yli 10 vuotta sitten ja jo armeija-aikana puhuttiin, että kertauskutsu tullee hyvin pian ja voi jopa odottaa kotona, kun sinne TJ0-bileistä pääsen. Toisin kävi. Kävin Savon prikaatissa tied komp. ja hyvin pian sen jälkeen tuli päätös, että ko laitos lakkautetaan. No kyllä se vielä jotain vuosia oli pystyssä. Reserviläiskirjeessä ei ollut sodanajansijoituapaikkaa. Eipä siinä ei minua kiinnosta enää juurikaan tämän maan puolustus, kun infraa on myyty ulkomaisille sijoitusyhtiöille eikä omista muutenkaan pidetä huolta. Olen jopa miettinyt siirtymistä siviilien puolelle. Olisin yksi ensimmäisistä luodin saajista rintamalla johtuen moottoripyörälähetin tehtävistäni. No tuskin minun elinaikanani täällä tarvitsekaan taistella vaikka täällä jatkoajassakin pelotellaan itänaapurin arvaamattomuudesta, mutta minä sanon, että ei tule tapahtumaan.
 

Patajukuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Perinteiset kilpaurheiluseurat
Heinäkuussa 2006 aloitin armeijan, eka kertausharjotus tuli 2008 tai 2009. Seuraava nakki napsahti nyt syyskuun alkuun. Ei siinä pari päivää menee ihan mukavasti.
 
Suosikkijoukkue
KK
Putinin on tehtävä liikkeensä Baltian suhteen melko pian. Jos se ei leviä, niin saatamme selvitä sodalta.
Niin. Hänen on tehtävä liikkeensä melko pian. Sitä ei tule! Jos tulee niin se on Venäjän loppu ennen kuin Venäjä ehtii meidän Itä-rajalle. Väärä ketju. En todennäköisesti tule siis ikinä kertamaan ja vaikka tulisin niin täysin turhaa.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
2009 lopussa kotiuduin, eikä ole kertauskutsua näkynyt. Vähän tekisi jopa mieli päästä verestämään muistoja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
30 vuotta sitten kotiuduin, kertasin kymmenisen vuotta hyvinkin tiivisti. Olin tuolloin sijoitettuna valmiusprikaatia tukevan tykistöryhmän yhden patteriston komentopaikalle. Ryhmä vanheni ja nyt olen ollut sijoittamattomana parikymmentä vuotta. Jos minun vielä kaivavat esiin, niin tilanne on vakava...
 
Tänään parin tunnin päästä astuttava palvelukseen... (12 vuoden tauon jälkeen). Armeijan kävin yli 20 vuotta sitten. Luulin jo etteivät ne enää yli nelikymppisiä kutsu mukaan. Onneksi tutustuin verkossa etukäteen viikko-ohjelmaan ja siellä luki seuraavaa:

"Pääsääntöisesti olemme luokkaympäristössä opettelemassa komppanian johtamiprosessia sekä suunnittelua ja sen työkaluja. Tiukkaa luokkatyöskentelyä piristämme vierailulla ampumaradalle ja liikuntatauoilla."

Eli viisi päivää kasarmimajoituksessa ja lähellä kaupungin keskustaa :-D Oikeastaan ihan kiva lähteä, sillä sattuu sopivasti ilta- ja yövuorojen päälle ja harjoituksen jälkeen (perjantaina pois) vasta tiistaina töihin...
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli tietyssä määrin 10v jälkeen palveluksesta noin perustehtävän kannalta on aika auttamatta jo pois SA-vahvuudesta, eri asia sitten upseeristo joka ensimmäisen sijoituksen jälkeen sitten päätyy paperinpyöritystehtäviin pidemmäksikin aikaa (tuttavapiirissä pari res. majuria ja kapteenia jotka kertaavat 40-50v iästä huolimatta tai juuri siitä syystä miltei vuosittain).

Tai useamminkin. Tietyissä tehtävissä se ydinporukka on aika pieni, joten käsky käy käytännössä jokaiseen vähänkin isompaan harjoitukseen. Sinällään nuo tehtävät ovat fyysisesti toki helppoja, mutta henkisesti eivät käy lomasta ja jossain vaiheessa saattaa jo alkaa syödä miestä viettää parikin viikkoa joka vuosi kurkkusalaateissa. Siitäkin huolimatta, että yhteishenki on yleensä erinomainen. Kertauspäiviä kyllä kertyy melkoista tahtia ja aika ajoin lisää natsoja. Jos sitä nyt lohduksi voi sitten sanoa. Mutta toki se koetaan velvollisuudeksi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kertauksia oli jonkin verran. Olin maakuntakomppaniassa tarkka-ampujana, mutta kiireiden (ja osaksi kypsyin harjoitusten vähyyteen, varusvaihtoja ja cooper testejä kyllä riitti...). Vapaaehtoisia harjoituksia MPKn kautta on tänäkin vuonna varmaan 15-16 päivää. Kert.harjoitusvuorokausiahan noistakin tulee. Lisäksi koulutusten taso, ainakin täällä Pohjanmaalla on erittäin tasokasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös