Kertausharjoitukset

  • 245 799
  • 674

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Hieman kyllä yllätyin kun tänään napsahti postissa kutsu kertausharjoituksiin toukokuussa. Kotiuduin intistä alkuvuodesta 2005, joten oli jo vähän sellainen fiilis, että ei tarvitsisi kertaamaan lähteä, varsinkin kun tuosta on jo kerennyt tuon verran aikaa kulumaan. Sinänsä ihan mielenkiinnolla tuota nyt odottaa, saa sitten nähdä miten se vaikuttaa, että olisi tarkoitus juosta puolimaraton paria päivää ennen kuin tuo alkaa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Hieman kyllä yllätyin kun tänään napsahti postissa kutsu kertausharjoituksiin toukokuussa. Kotiuduin intistä alkuvuodesta 2005, joten oli jo vähän sellainen fiilis, että ei tarvitsisi kertaamaan lähteä, varsinkin kun tuosta on jo kerennyt tuon verran aikaa kulumaan. Sinänsä ihan mielenkiinnolla tuota nyt odottaa, saa sitten nähdä miten se vaikuttaa, että olisi tarkoitus juosta puolimaraton paria päivää ennen kuin tuo alkaa.
Jaahas. Heräsi lievä mielenkiinto, koska itse kotiuduin alkuvuodesta 2004 ja olen tällä hetkellä espanjassa ja paluu suomeen vasta toukokuun lopussa. Kämppä tyhjillään siihen saakka.

Missä kävit intin ja mikä aselaji ?
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Jaahas. Heräsi lievä mielenkiinto, koska itse kotiuduin alkuvuodesta 2004 ja olen tällä hetkellä espanjassa ja paluu suomeen vasta toukokuun lopussa. Kämppä tyhjillään siihen saakka.

Missä kävit intin ja mikä aselaji ?

Riihimäellä viestirykmentissä ja olin huoltojoukoissa talous-au:na. Vielä kun ottaa huomioon aselajin niin tuo kertauskutsu tuntuu vielä vähän erikoisemmalta.
 

Jeffrey

Jäsen
Hieman kyllä yllätyin kun tänään napsahti postissa kutsu kertausharjoituksiin toukokuussa. Kotiuduin intistä alkuvuodesta 2005, joten oli jo vähän sellainen fiilis, että ei tarvitsisi kertaamaan lähteä, varsinkin kun tuosta on jo kerennyt tuon verran aikaa kulumaan. Sinänsä ihan mielenkiinnolla tuota nyt odottaa, saa sitten nähdä miten se vaikuttaa, että olisi tarkoitus juosta puolimaraton paria päivää ennen kuin tuo alkaa.

Älä pelottele. Päivällä ihmettelin kun postiluukku kävi, mutta en ole vielä käynyt postintuomaa tarkistamassa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Riihimäellä viestirykmentissä ja olin huoltojoukoissa talous-au:na. Vielä kun ottaa huomioon aselajin niin tuo kertauskutsu tuntuu vielä vähän erikoisemmalta.
Itsekin viestimiehiä(Niinisalo). Noinkohan ne ovat keksineet meille "kelaperseille" jotain uutta tekemistä... Huoh, enkä tietenkään jättänyt lähtiessä asunnon avainta kellekään tällaisen varalta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Riihimäellä viestirykmentissä ja olin huoltojoukoissa talous-au:na. Vielä kun ottaa huomioon aselajin niin tuo kertauskutsu tuntuu vielä vähän erikoisemmalta.
Ei sinänsä yllättävää kun naapuri liikehtii. Sijoituksesi on voinut muuttua johonkin muuhun kuin tuohon koulutettuun tehtävään. Toisaalta jos alkaisi vähän enemmän tapahtua, alkaisi joukkojen perustaminen, jota epäilen että nyt harjoitellaan. Jolloin huolto on isossa osassa, kuten myös sotilaspoliisikomppaniat jotka suojaavat perustamista.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Itsekin viestimiehiä(Niinisalo). Noinkohan ne ovat keksineet meille "kelaperseille" jotain uutta tekemistä... Huoh, enkä tietenkään jättänyt lähtiessä asunnon avainta kellekään tällaisen varalta.
Meinaatko tyyliin parikaapeli muutettu valokuiduksi? Terveisin toinen kelaperse.
Onneks tuli 95 opittua hommat sen verran hyvin ettei oo tarvinnut kerrata.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Parikaapelia ei voita mikään.
Ei. Ei edes se, että vikapartio lähtee aamukolmelta metsästämään katkoa ja seuraa piuhaa sen tunnin, puolitoista ja pääsee tuliasemaan todetakseen ettei siellä päässä ole muistettu kytkeä piuhaa kaiutinpuhelimeen asemanvaihdon jälkeen. Oli joskus hauska olla kärpäsenä katossa tällaisessa tilanteessa
 

Outsider

Jäsen
Ei. Ei edes se, että vikapartio lähtee aamukolmelta metsästämään katkoa ja seuraa piuhaa sen tunnin, puolitoista ja pääsee tuliasemaan todetakseen ettei siellä päässä ole muistettu kytkeä piuhaa kaiutinpuhelimeen asemanvaihdon jälkeen. Oli joskus hauska olla kärpäsenä katossa tällaisessa tilanteessa

Meillä oli jossain isommassa harjoituksessa polttoaineen jakelu hoidettavana ja kun puomivartiolta oli sen verran matkaa, niin sovittiin, että jos yöllä tulee tankkaajia, niin sieltä sitten soitetaan teltalle ja kipinä herättää. Jossain vaiheessa yöllä muistan heränneeni siihen, että torvet soi niin perkeleesti. Siellä oli sen verran kiukkuista herra isoherraa keskellä yötä mittarilla, että jatkossa oli sitten päivystys 24h vuorokaudessa. Niin ja olihan sieltä puomilta kyllä sovitusti yritetty soitella, mutta joku oli onnistunut potkimaan meidän teltassa piuhat irti.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olin kirjuri, ja armeijassa ollessani vihjattiin aika selvästi, ettei kertauskutsuja varmaan juuri tule. Sanottiin, että sodan aikana kirjurit pyörittelevät papereita esikunnassa. No, papereita ei enää pyöritellä, mutta viesti oli se, että kirjurit pitävät osaamistaan yllä siviilissä koko ajan, joten kertauksia ei yleensä tarvita. Se oli kai sitä aikaa, kun kertauksista tingittiin.

Yksi kertauskutsu kuitenkin tuli kymmenen vuotta intin jälkeen, ja se oli vähän yllätys. Onneksi sain väistettyä sen. Inttikavereita olisi toki ollut kiva nähdä, mutta en minä nyt saatana lähde enää minnekään metsään rypemään tai telttailemaan. Nyt olen jo onnellisesti nostoväessä.

Minusta tämä on onnellinen tilanne. Kävin armeijan ja sain natsat, ja isäukko oli tyytyväinen, mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut enää hirveästi yrittää. Sotilaspassi on toki tallessa. Mutta armeijan eduista voi nauttia edelleen: vieläkin on työnantajia, jotka kysyvät armeijasta. Tuo onkin aika ylivertainen juttu sipaan verrattuna: armeijan käymistä ei tarvitse ikinä selitellä ja perustella. Joillekin se on edelleen plussaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@nummenkallio kyllä oli kasarmilla sipa puolivuotta jokaikinen päivä.
Nokitan tällä:

Moniko on onnistunut lihomaan armeijassa 10 kiloa?

Menin inttiin suht hoikkana poikana, koska olin valmistautunut siihen ja treenannut. Mutta kirjurina söin lähinnä soden munkkeja ja sämpylöitä. Voi jestas miten niitä söinkin, kun oli paljon löysää aikaa. Kasarmilla oli tylsää. Liikunta oli pyörällä ajamista ympäri Vekaraa. Lomilla toki join kaljaa, joten silläkin oli varmaan vaikutusta.

Menin armeijaan hyvässä kunnossa, tulin sieltä semiläskinä. Maha kasvoi armeijassa, se oli ArmeijaMaha. Tehkää perässä. Yleensä se on toisinpäin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nokitan tällä:

Moniko on onnistunut lihomaan armeijassa 10 kiloa?

Menin armeijaan hyvässä kunnossa, tulin sieltä semiläskinä. Tehkää perässä.
Taisi olla painoa 2 vk ennen inttiä 112 kg. Sitten otin töistä pari viikkoa vapaata ja tiputin muutaman kilon ulkojääriehumisella ja n. 6kk päästä oltiin alta satkun. Kassulla söin kaiken paskan mitä tarjottiin ja mitä myytiin. Viikon (7päivää) aikana tinasin yleensä 6 päivää, sunnuntai oltiin uskovaisia krapulassa. Sitten vaihdoin maiharit ja tuli toinen jalka aivan saatanan kipeäksi. Aamulla ei pystynyt kävelemään saati juoksemaan. Kotiutusvaiheessa asiasta reklamoin ja ilmoitettiin, että korvataan. Delegoin toki äitini järjestämään fyssarin paikasta, jossa hän viikottain kävi. No, kävin sitten unelmieni naisella kuntoutuksessa valtion piikkiin ja kaikki näytti valoisalta. Viimeisellä kerralla kaikki toki romuttui, kun ensin nuorenmiehen henkinen puoli mureni fyssarinaisen parisuhteen myötä ja lopulta nilkka petti trampoliinilla.

Mahtavaa kaikki tyynni. Taas ollaan siellä 110 kilon painoissa, vaimolla parisuhde, mutta akillesjänne kunnossa!

E. Toki tässä tarinassa on paljon liioittelua/vähttelyä.
Kävin juuri 112 kg painossa, 26-v hiihtäjäfyssarin parisuhteesta kuulin aiemmin kuin vasta vikalla kerralla ja intissä kesällä oltiin 98 kg. Kaikki muu on tietty faktaa
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Nokitan tällä:

Moniko on onnistunut lihomaan armeijassa 10 kiloa?

Menin inttiin suht hoikkana poikana, koska olin valmistautunut siihen ja treenannut. Mutta kirjurina söin lähinnä soden munkkeja ja sämpylöitä. Voi jestas miten niitä söinkin, kun oli paljon löysää aikaa. Kasarmilla oli tylsää. Liikunta oli pyörällä ajamista ympäri Vekaraa. Lomilla toki join kaljaa, joten silläkin oli varmaan vaikutusta.

Menin armeijaan hyvässä kunnossa, tulin sieltä semiläskinä. Maha kasvoi armeijassa, se oli ArmeijaMaha. Tehkää perässä. Yleensä se on toisinpäin.

Muistikuvieni mukaan suht. moni hoikka poika kotiutui möhömahan kera armeijasta. Se on se berliininmunkki.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Kyllähän intissä tuli se 5-10 kiloa johtajakaudella otettua lisää massaa. Eikä se todellakaan ollut lihasta.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Muistikuvieni mukaan suht. moni hoikka poika kotiutui möhömahan kera armeijasta. Se on se berliininmunkki.
No mutta ysärillä. Silloin siellä oli vielä oikea intti. Nykyisiä pullamössöinttejä ei lasketa.

Ja silloin siellä Spice Girlsin kuunteleminen oli juhlahetki. Nykyäänhän ne saa soittaa jotain räbäpaskaa vissiin koko ajan.
 

Kafka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin ravintolapianistit ja harhaoppiset joogaajat
Mutta armeijan eduista voi nauttia edelleen: vieläkin on työnantajia, jotka kysyvät armeijasta.
Toki ainakin työhaastattelutilanteessa tällainen kysymys on laiton.

Edit: Ainakin suurimmissa osissa työpaikoista, toki jos itse työtehtävä edellyttää asepalveluksen suorittamista, niin sitten toki ihan ok. Ei nyt silti juuri tule mieleen muita työtehtäviä kuin puolustusvoimien omat jotka sellaista edellyttäisi.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
No mutta ysärillä. Silloin siellä oli vielä oikea intti. Nykyisiä pullamössöinttejä ei lasketa.
Niksulan voidaan katsoa muuttuneen pullamössönuorisotaloksi 2004. Olimme viimeinen saapumiserä joka pääsi nauttimaan avonaisista vankila-suihkutiloista ja käymälöistä. Nykyään siellä on kaikilla omat suihkukopit jne. Heh, ne olivat paikkoja missä todellinen veljellinen bondaus sai alkunsa.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Oho 2005 armeija käyty ja nyt kertausharjoituskutsu. Toki vapaaehtoisesti olisi voinut olla aiemminkin yhden harjoituksen ja myös toisenkin, tämä jälkimmäinen peruttiin koronan takia, oliko nyt juuri eka koronavuosi.

Se vaan, että mua on haettu muuhun sodanajan sijoitukseen tässä joku tovi sitten. Saas nähdä käsitteleekö PV sitä pyyntöä ennen tätä harjoitusta.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä oon onnistunut aika tehokkaasti kertausharjoitukset välttämään. Toki vaikutti että asuin yli 10 vuotta ulkomailla.

Nyt kyllä vähän jopa kiinnostaisi kertaamassa käydä. Ei ole hetkeen tullut rynkyllä paukuteltua, ja voisihan sitä pienen reissun tehdä ja vähän verestää taitoja. Pitääkin varmaan tutkailla vähän nettiä ja katsella josko näitä mahdollisuuksia kertauskutsun saamiseen voisi jotenkin parantaa.

Intistä pääsin siis vuonna 1997 ja vaikka kovasti sanoivatkin että kutsu kertaamaan tulee varmaan aika nopeastikin, eipä ole näkynyt.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vielä ei ole kertauskutsua kuulunut, eikä ole kuulunut kertaakaan sitten intin käymisen.

Kirjoitin tämän ketjun viestissä #169 melkein 15 vuotta sitten, että "Jos Pisin Kääpiö kutsutaan jonakin päivänä kertaamaan, niin silloin isänmaalla on totiset paikat käsillä". Nyt kun 50 ikävuoden rajapyykki on kohdallani ohitettu, niin mahdolliset sotilaalliset kriisiajan tehtävät käyvät kohdallani yhä teoreettisemmaksi. No, yhteiskunta tarvitsee poikkeuksellisina aikoina käsipareja myös ei-sotilaallisiin tehtäviin, joten ehkäpä sellaisia sitten, jos tarve vaatii.

Vielä intin käymisen jälkeen minulla piti olla jokin erikseen määrätty kriisiajan tehtävä, mutta PV:n taannoisen kirjeen perusteella herrat kenraalit ovat päättäneet tulla toimeen ilman henkilökohtaisia taistelutaitojani.

Saakeli kun olisi motivaatiokin kunnossa, mutta ei auta. Liitteeksi vielä Tabun Kutsunnat.

 

Turmio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings
2006 reserviin, 2008 kertaukset muistaakseni 16 päivää rovajärvellä, 2010 sama reissu uusiksi. Sen jälkeen ollut hiljaista.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
1994 reserviin, siitä vajaa puoli vuotta ja kertauksiin. Johtui siitä että silloin uudistettiin jotain systeemejä. Oli tiedossa jo kun päästiin pois intistä, taisi mennä pari viikkoa kun kirje tupsahti luukusta.

Sitten taisi olla muutama vuosi väliä. Toinen kertaus oli mahtava. Siinä välissä naisetkin olivat jo päässeet palvelemaan. Meillä oli mahtava naiskessu, blondi, pitkä palmikko. Notkuttiin viisi päivää jossain Hki-Vantaan rahtiterminaalin kellarissa, ja välillä käytiin ostamassa bisseä kaupasta ja tissutettiin siinä yhdessä pienessä metsänkaistaleessa auringonpaisteessa. Mahtava reissu. Sitten loppui. Ehkä siksi että kysyivät jokaiselta
henkilökohtaisesti onko kiinnostusta tulla jatkossa. No ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös