Kertausharjoitukset

  • 245 721
  • 674

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Edellisen kerran, kun muutin ulkomailta Suomeen, tuli kertauskutsu suunnilleen kahden viikon päästä siitä, kun olin ilmoittanut maistraattiin olevani back. Ajattelivat varmaan, että ulkomailla hapattuneelle reservin alikerstantille on varmasti syytä kerrata hieman perusteita välittömästi. Oli ihan kivaa viettää viisi päivää reipasta metsäelämää Kainuussa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun vuonna 1988 poistuin Santahaminasta kohti reserviä, niin tiesi joku kokelas kertoa, että kohta vaihdetaan raskassinkoihin (tuttavien kesken Musti) lasertähtäimet, jotta kohta tulee kutsu kertauksiin ampujille. Onkohan ne jo tulleet, tietääkö joku tuoreempi PST-jääkäri/Kaartilainen moisesta?

Vuonna --92 olin Mustia ulkoiluttamassa Kemijärvellä kertausharjoituksen merkeissä eikä niissä ainakaan silloin ollut mitään lasereita.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tammikuussa - 07 kotiuduin ja käsky kävi kertaamaan tammikuun lopussa 2010. Rovajärvellä tuli tammi-helmi vaihde vietettyä napakassa pakkasessa. Kovempaa mentiin kuin varusmiespalveluksessa.
Ei ollut mikään makkaranpaistoreissu se. Oikeastaan vitutti kuin apassia. Talvella en kyllä saateri lähde jos ei pakko ole. Ja ihan tykkijullina operoin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kaveri oli saanut samana päivänä kutsun vapaaehtoiseen harjoitukseen ja sitten vielä ihan käskyn varsinaiseen harjoitukseen. Toki eri hommia hän palvelusaikana teki kuin minä, mutta alkoihan tuo vähän kuumottamaan...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tammikuussa - 07 kotiuduin ja käsky kävi kertaamaan tammikuun lopussa 2010. Rovajärvellä tuli tammi-helmi vaihde vietettyä napakassa pakkasessa. Kovempaa mentiin kuin varusmiespalveluksessa.
Ei ollut mikään makkaranpaistoreissu se. Oikeastaan vitutti kuin apassia. Talvella en kyllä saateri lähde jos ei pakko ole. Ja ihan tykkijullina operoin.
Just tämän takia en haluaisi lähteä kertaamaan. Jouduin varusmiesaikana ennen kotiutumista -06 kertaajien mukaan loppusotaan syystä X ja samat fiilikset. Kertaajat olivat tulleet sinne paistamaan makkaraa ja joutuivat kuitenkin lopulta sykkimään sekä mm. pitämään vartiota yöllä.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
6 vuotta sitten kotiuduin ja yksikön komentaja uhkaili kotiutuspäivänä, että ensimmäinen kertauskutsu tulee parin vuoden kuluttua ja yhteensä ainakin 100 päivää tulee kertausta.

Ei ole ensimmäistäkään kutsua vielä näkynyt. Mielellään menisin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
2013 intin jälkeen heti perään 2015 korvilla satoi kutsuja. Vapaaehtoiseen menin (virhe, ei päässyt edes ampumaan) ja kahteen peräkkäiseen pakolliseen en mennyt opintojen varjolla.

Kertauksista ei ole muuten mikään helppo nakki saada lupaa jäädä pois. Molemmilla kerroilla hakemukseeni tuli hylkäyspäätös päivää ennen harjoituksen alkamista, ja molemmilla kerroilla kouluni henkilökunta joutui auttamaan viime metreillä ja soittamaan tulisia puheluja. Onneksi oman opinahjoni koordinaattori oli tulisempi kuin yksikään Suomen kapiainen. Ja läpi meni molemmilla kerroilla.

Siitä jäi niin paska maku, etten kyllä innolla odota kutsua. Hyvää hyvyyttäni menin niihin vapaaehtoisiin ja siitä palkintona kohdellaan kuin sotilaskarkuria, vaikka oli erittäin pätevä syy jäädä pois. No, oli kaverin mukaan sellaista alokasryynäystä, ettei paljoa haitannut.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Älä vielä hätäile, minulla meni 19 vuotta.

Ihan mielenkiinnosta, mutta ei tietääkseni enää nelikymppisiä kertauteta? Itsekin sain sen kirjeen kotiin viisi vuotta sitten 35v. ja siellä oli jo että TVÄL mies, eli käytännössä reservissä, ei omalla loppusijoituspaikalla joka kerrottiin kun lähdin intistä saatikka tykkiryhmässä johon kuulun.
 

Glove

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta, mutta ei tietääkseni enää nelikymppisiä kertauteta? Itsekin sain sen kirjeen kotiin viisi vuotta sitten 35v. ja siellä oli jo että TVÄL mies, eli käytännössä reservissä, ei omalla loppusijoituspaikalla joka kerrottiin kun lähdin intistä saatikka tykkiryhmässä johon kuulun.
Minä olin silloin 39 ja vuosi oli 2012. Oli muuten minullakin sijoitus muuttunut patteristotasolle mittausaliupseeriksi. Patterin hommissa olin alunperin. No, eipä tuosta tarvi huolehtia, C/D-paperit saa kunhan käy lääkärissä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeksi kertasin kun olin 45 enkä ollut edes vanhin... Kyseessä oli mun historian ainoa "oikea" kertaus. Muut palvelusvuorokaudet armeijan jälkeen on liittyneet YK/valmiusjoukkojen toimintaan...
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
10 vuotta meni kotiutumisesta, ennen kun kutsuja ja käskyjä alkoi tulla. Nyt niitä tulee tahtia 2 kutsua ja 1 käsky per vuosi. 21 päivää sitten tuli luutnantti-ylennys heti kun 10 päivää tuli täyteen. Syyskuussa mennään taas.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hattu päästä teille, ketkä ovat joutuneet/päässeet pakollisiin sulkeisiin. 16 vuotta reservissä ja pelkkiä vapareita on postissa tullut. Henkilökohtaisten kiireiden takia en ole ehtinyt käymään yksissäkään. Ei se aseseppä tainnut olla silloin hirveän tärkeä laji ja ei näytä olevan sitä vieläkään.

SENTO!
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulenjohto aselajina taitaa olla pomminvarma (heh) kertausautomaatti? Kaverin kaverin mukaan kaveri oli päätynyt irtautumaan reservistä (sivarileiri tjsp), kun niin paljon tuli joka vuosi kertausta.
 

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielellään lähtisi kertailemaan joku kerta, mutta onko vanha kunnon pellehermanni-kelaperseiden aika jo ohi? Pystytetäänkö nykyään wlan-reitittimiä pitkin metsiä?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielellään lähtisi kertailemaan joku kerta, mutta onko vanha kunnon pellehermanni-kelaperseiden aika jo ohi? Pystytetäänkö nykyään wlan-reitittimiä pitkin metsiä?
Tiedän vastauksen, mutten aikuisten oikeasti tiedä saako sellaisia nettiin kirjoitella. Kelaa kyllä vedetään, muodossa tai toisessa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Mielellään lähtisi kertailemaan joku kerta, mutta onko vanha kunnon pellehermanni-kelaperseiden aika jo ohi? Pystytetäänkö nykyään wlan-reitittimiä pitkin metsiä?
Itsekin vanha kunnon kelaperse. 03 saapumiserää. Yhden kerran olen kertaamassa käynyt ja se tapahtui jo pari vuotta kotiutumisen jälkeen. 15 vuotta sitten. Olen myös alkanut epäilemään, että se duuni mihin meidät koulutettiin on historiaa.

E: Tuo kertausreissu nousi myös uutisiin, kun varuspojat päättivät loppuammunnoissa tupla-ladata raskaan heittimen ja jälki oli odotetusti aika rumaa: B3/2005Y Kranaatinheitinonnettomuus Rovajärven ampuma-alueella 2.12.2005 - Onnettomuustutkintakeskus
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Tulenjohto aselajina taitaa olla pomminvarma (heh) kertausautomaatti? Kaverin kaverin mukaan kaveri oli päätynyt irtautumaan reservistä (sivarileiri tjsp), kun niin paljon tuli joka vuosi kertausta.
Eipä juuri. Itse olen tulenjohtoaliupseeri ja ainoa kertauskutsu liittyi valmiusjoukkojen toimintaa. Sekin kutsu jaettiin ennen kotiutumista, kun koulutukseen ”kuuluvaa” ulkomaanreissua ei sattunut palvelusajalle. Tuli talvinen parin viikon Norjan reissu sitten reilu puoli vuotta kotiutumisen jälkeen.
Hauska reissu oli se, bussilla Säkylästä
Vaasaan, lautalla lahden yli, Pasin kyydissä Uumajasta Ruotsin halki jonnekin Norjaan. Mieleenpainuva muisto oli, kun jouduttiin viimeisinä päivinä evakuoimaan leiri, kun paikka alkoi tulvia jatkuvasta kamiinoiden lämmityksestä ja varmaan myös ruumiinlämmöstä.

Tuon koommin ei ole kertauskutsuja näkynyt.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Mielellään lähtisi kertailemaan joku kerta, mutta onko vanha kunnon pellehermanni-kelaperseiden aika jo ohi? Pystytetäänkö nykyään wlan-reitittimiä pitkin metsiä?

Taisin olla huono viestitystoimiston johtaja eikä myöskään sekundääristä pätemispätevyyttäni eli radioryhmän johtajuutta ole kertausharjoitteluun kaivattu. Olen hyödytön reserviläinen, noin niinku PVn tiedonvälityksessä.

Minä osaisin jakaa viestitystä yhteyksien mukaan eli radioryhmille titattavaksi tai mikäli puhelinlinjat pelittävät niin tietysti sitten aina ensisijaisesti vedetään kaukokirjoittimella salattuja viestejä paperirullalta. Se oli nopeaa ja kätevää.
Ei taida olla nykypäiväistä kuitenkaan.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
13vuotta sitten pääsin intistä ja sen jälkeen olen 4 kertaa jo käynyt. Yhden kerran sain oltua pois kun oli hyvä syy. Kyllä ne näkyy häiritsevän oikein urakalla vaikka ihan miehistön normijamppoja tässä ollaan. Mitä vanhempana siellä käy telttailemassa niin aina se vain Vituttaa enemmän ja enemmän.
 

Undrafted

Jäsen
Tein kerralla niin hyvä vaikutuksen, ettei ole takaisin kaivattu :D Muutaman vuoden kun sinnittelee, niin siirryn jo hätävaraosastoon, että tuskin nyt enää harmaisiin kaipaavatkaan. Rokan asenne ja Hauhion osaaminen.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt täytyy kyllä hieman ihmetellä. Maassa poikkeustila ja ravintolat suljetaan, puhutaan jopa mahdollisesta ulkonaliikkumiskiellosta. No tästä kaikesta huolimatta kertaukset pyörii. En ymmärrä ollenkaan. Itsellä käsky käy 22.3 alkaen ja huolettaa kyllä kovasti mahdollinen tartunta tai karanteeni.

Koronatilanne puolustusvoimissa hälyttävä – Armeija esitti sotilaiden rokottamista mahdollisimman pian mutta viranomaiset eivät suostuneet (linkki ylen uutiseen Puolustusvoimien tartuntatilanteesta)

Tämä uutinen vielä lisää ihmetystä. Tartunnat Puolustusvoimissa samalla tasolla kuin Uudellamaalla.

Mielelläni menisin kertaamaan normaalioloissa mutta tässä tilanteessa en kyllä järkeä näe.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielelläni menisin kertaamaan normaalioloissa mutta tässä tilanteessa en kyllä järkeä näe.

PV:n kanta on uutisten mukaan ollut, että maanpuolustuskyvyn halutaan osoittaa olevan ennallaan myös poikkeusoloissa. Ymmärrän sen näkökulman. Sitten toisaalta ymmärrän, että harjoitukseen osallistuminen tuntuu reserviläisestä näissä oloissa hyvinkin riskialttiilta.

Uutissa mainittiin joskus, että harjoituskäskyjä on myös peruutettu koronatilanteen vuoksi. Saattaahan näin toki vielä käydä kohdallasikin.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt täytyy kyllä hieman ihmetellä. Maassa poikkeustila ja ravintolat suljetaan, puhutaan jopa mahdollisesta ulkonaliikkumiskiellosta. No tästä kaikesta huolimatta kertaukset pyörii. En ymmärrä ollenkaan. Itsellä käsky käy 22.3 alkaen ja huolettaa kyllä kovasti mahdollinen tartunta tai karanteeni.

Koronatilanne puolustusvoimissa hälyttävä – Armeija esitti sotilaiden rokottamista mahdollisimman pian mutta viranomaiset eivät suostuneet (linkki ylen uutiseen Puolustusvoimien tartuntatilanteesta)

Tämä uutinen vielä lisää ihmetystä. Tartunnat Puolustusvoimissa samalla tasolla kuin Uudellamaalla.

Mielelläni menisin kertaamaan normaalioloissa mutta tässä tilanteessa en kyllä järkeä näe.

Tulipa tähänkin järki ja äsken kilahti sähköpostiin viestiä harjoituksen siirtymisestä. Mennään sitten hyvillä mielin kertaamaan kun koronatilanne rauhottuu!
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan siellä nyt sen enempää ihmiskontakteja kuin muuallakaan. Mutta muut tietää paremmin ja päättää mitä parhaaksi näkee. Toukokuussa pitäis lähteä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös