Kertausharjoitukset

  • 245 764
  • 674

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse olen käynyt kertaamassa 10 päivää ja se oli muistaakseni kahden vuoden päästä, kun palvelus oli loppunut. Itselleni kertaukset olivat aivan turhat. En tiedä kuka viisas oli sodan ajan joukkomme koonnut, mutta esimerkiksi TVÄL-AU oli lääkintäupseeri ja lämäriä ei ollut ollenkaan . No hänellä oli ristinään laatikko räkäpäitä ja itselläni oli ristinä kolme jerryä öljyä. Lisäksi tehtävääni kuului kertoa kuskeille se, että naamioikaa ajoneuvot. Siinä sitten paisteltiin tämän TVÄL-upseerin kanssa komento- ja huoltoteltassa päivät makkaraa ja jauhettiin paskaa. Harjoitukset loppuivat ja hän palautti nykäisemättömän ammuslaatikkonsa ja itse palautin täydet jerryni. En kokenut tuota kymmentä päivää kovinkaan tarpeelliseksi, koska osaan paistaa makkaraa ja nukkua teltassa ilman kertausta. Varuskunta sitten lakkautettiin ja sen jälkeen ei kutsua ole kuulunut. Olisin kyllä mielelläni osallistunut useamminkin kertauksiin, mutta en ehkä tuollaiseen harjoitukseen.

Yksi hauska homma oli vielä se, että samassa komento- ja huoltojoukkueessa oli kokkina mies joka oli viidettä kertaa kertaamassa. Oli myös käynyt muutaman keikan heittämässä rauhanturvaoperaatioissa samoissa tehtävissä. Teki muuten kenttäolosuhteissa hyvät sapuskat ja kahvitkin oli aina aamulla valmiina. Tämä oli kohtuu luksusta, kun samalla kuunteli kuinka siellä jääkärit kertasivat hyökkäystä ja puolustamista. Itsekin kivääri Auk 1 käyneenä sen tiesi millaista se on.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Taas vaihteeksi kutsu tuli kuukausi sitten. On kyllä uskomatonta paskaa omalla kohdalla ku 15v aikaa intistä ja 7 kutsu taitaa olla jo. Aina viikko ja ei tosiaa missää kasarmimajoituksissa pääse olemaan. Jokohan tuo ois aika sivariin hakea. Vitutus on käsin kosketeltava

Ihan miehistöä tässä ollaan eli ei ylennyksiä paljo tipu. Onneksi
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kieltämättä olisi mukava käydä kertaamassa jos joskus tosipaikassa tarvitsisi mennä, todennäköisesti aktiivisella unohtamisella saanu kaikki asiat pois päästä eikä työkenttänä ole kuin kaikki maavoimien aseet sekä vaunujen asejärjestelmät.

Ilmeisesti tälle alueelle (Pirkanmaa) tullut jonkun verran kertauskäskyjä 10-15v sitten kotiutuneille mutta oma sijoituspaikka oli edellisen reserviläiskirjeen aikaan edelleen itäisessä valmiusprikaatissa, todennäköisesti edelleenkin kun tuolle paikalle tulee uutta väkeä noin 0-1 per saapumiserä.

Ja lisäyksenä, pitäisi varmaan ensin käydä postilaatikolla eikä alkaa valittamaan asiasta. Siellä oli tornilogoinen kirjekuori ja määräys saapua tiettynä aikana tiettyyn paikkaa kertaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Taas vaihteeksi kutsu tuli kuukausi sitten. On kyllä uskomatonta paskaa omalla kohdalla ku 15v aikaa intistä ja 7 kutsu taitaa olla jo. Aina viikko ja ei tosiaa missää kasarmimajoituksissa pääse olemaan. Jokohan tuo ois aika sivariin hakea. Vitutus on käsin kosketeltava

Ihan miehistöä tässä ollaan eli ei ylennyksiä paljo tipu. Onneksi
Kyllä suosittelen sivaria vahvasti. Itse tein sen ratkaisun heti ekan kertauskäskyn jälkeen. Mahtavaa kun tietää ettei tarvitse ikinä kerrata. Eipä minusta olisi muutenkaan iloa puolustusvoimille, kun iän myötä olen muuttunut enemmän ja enemmän vastuuttomaksi hipinretaleeksi.
 

FinDevil

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Tottenham
Tuli pakollinen kutsu kertauksiin viikoksi. Oon just aloittamassa yliopistossa opiskelun. Onko mahdollista saada vapautuksen kertauksista opintojen takia? Ei paljoa huvittaisi olla viikkoa poissa juuri opiskelujen alkuvaiheessa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tuli pakollinen kutsu kertauksiin viikoksi. Oon just aloittamassa yliopistossa opiskelun. Onko mahdollista saada vapautuksen kertauksista opintojen takia? Ei paljoa huvittaisi olla viikkoa poissa juuri opiskelujen alkuvaiheessa.
Veikkaisin että ei ole mahdollista. Aika hankalaksi tehty nykyään pakollisesta kertauksesta vapautuminen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei nämä ”nyt olisi vähän kiirettä” syyt mene koskaan läpi. Pitää olla tarkka syy. Opiskelujen kanssa käytännössä ainoa syy on valmistumisvaiheen loppukokeet ymv. Itse järjestelin ulkomaan työmatkan ja siihen vielä asiakkaalta vahvistus, että sitä ei millään pysty siirtämään muuhun ajankohtaan. Ajattelin kyllä lämmöllä Kemijärvellä räntäsateessa tetsaavia kun nautin Pariisissa samana päivänä avattua beaujelaisia.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tuli pakollinen kutsu kertauksiin viikoksi. Oon just aloittamassa yliopistossa opiskelun. Onko mahdollista saada vapautuksen kertauksista opintojen takia? Ei paljoa huvittaisi olla viikkoa poissa juuri opiskelujen alkuvaiheessa.
Kuten edellä kirjoittaneet sanoivat, ei mitään saumoja. Opiskelija tai työtön ei käytännössä voi saada vapautusta kertausharjoituksesta mitenkään. Ainoita poikkeuksia oikeastaan nuo @Peltinen mainitsemat loppukokeet (jos sellaisia on) tai sitten tilanne, jossa olet esimerkiksi yksinhuoltaja tai perheessäsi on erityistä huomiota vaativa lapsi.

Aina toki voi yrittää hakea vapautusta, ei siinä mitään menetä.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Tuli pakollinen kutsu kertauksiin viikoksi. Oon just aloittamassa yliopistossa opiskelun. Onko mahdollista saada vapautuksen kertauksista opintojen takia? Ei paljoa huvittaisi olla viikkoa poissa juuri opiskelujen alkuvaiheessa.
Joskus aiemmin sai lykkäystä jos opinnoissa oli menossa eka tai vika vuosi. Itse sain lykkäyksen, olin toisaalta finaalissa opintojen suhteen ja heh, kansliassa sanottiin että he ovat mestareita kirjoittamaan perusteita.
Sittemmin kävin pari kertaa harjoituksissa.
Lykkäyksistä sen verran vielä että ex-pomo aikanaan, oli duunissa, rakensi taloa, sai kutsun, kävi sotilaspiirissä puhumassa että tällä kertaa motivaatio ei riitä, voi olla psyykkeen kanssa vaikeuksia, sai lykkäyksen.
Mutta ehkä nykyinen maailman poliittinen tilanne on vakavampi, lykkäyksiä ei tipu.

JOL
 
Tuli pakollinen kutsu kertauksiin viikoksi. Oon just aloittamassa yliopistossa opiskelun. Onko mahdollista saada vapautuksen kertauksista opintojen takia? Ei paljoa huvittaisi olla viikkoa poissa juuri opiskelujen alkuvaiheessa.
Ainahan se mahdollista on hakea mutta epätodennäköistä että tuossa vaiheessa saat, koska todennäköisesti aluetoimistossa katsotaan ettei vapautusta anneta koska se ei vaikuta valmistumiseen. Ja varaudu todistamaan myös se, että sinun on pakko olla henkilökohtaisesti läsnä ja siitä syystä et pääse kertaamaan. Tuolla on tietoa asiasta Kertausharjoituksesta vapautuminen - Intti.fi.

Kertaamaan lähtö se olisi taas ovella, vasta kahdestoista kerta armeijasta vapautumisen jälkeen. Ilmeisesti tuli hoidettua velvoitteet sen verran huonosti että joutuu useamman kerran käydä harjoittelemassa. Mutta mikäpä siinä, otan nämä harjoitukset aina all inclusive- lomana. Neljä kertaa päivässä ruokailu ja saa nukkua rauhassa, siinä ohessa mukavaa oleskelua tuttujen kavereiden kanssa.
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Ainahan se mahdollista on hakea mutta epätodennäköistä että tuossa vaiheessa saat, koska todennäköisesti aluetoimistossa katsotaan ettei vapautusta anneta koska se ei vaikuta valmistumiseen. Ja varaudu todistamaan myös se, että sinun on pakko olla henkilökohtaisesti läsnä ja siitä syystä et pääse kertaamaan. Tuolla on tietoa asiasta Kertausharjoituksesta vapautuminen - Intti.fi.

Kertaamaan lähtö se olisi taas ovella, vasta kahdestoista kerta armeijasta vapautumisen jälkeen. Ilmeisesti tuli hoidettua velvoitteet sen verran huonosti että joutuu useamman kerran käydä harjoittelemassa. Mutta mikäpä siinä, otan nämä harjoitukset aina all inclusive- lomana. Neljä kertaa päivässä ruokailu ja saa nukkua rauhassa, siinä ohessa mukavaa oleskelua tuttujen kavereiden kanssa.
Tähänhän kävisi se jo vähintäänkin kulunut vitsi, että kun ei kerralla oppinut niin pitää mennä kertaamaan ja monesti.

Nimimerkillä "2017 kotiutunut, eikä vielä kertaakaan kertaamaan joutunut". Mutta eiköhän tässä vielä kertaamaankin pääse ajan saatossa. Voisi olla jopa ihan mukavaa vaihtelua ja muistojen verestelyä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tähänhän kävisi se jo vähintäänkin kulunut vitsi, että kun ei kerralla oppinut niin pitää mennä kertaamaan ja monesti.

Nimimerkillä "2017 kotiutunut, eikä vielä kertaakaan kertaamaan joutunut". Mutta eiköhän tässä vielä kertaamaankin pääse ajan saatossa. Voisi olla jopa ihan mukavaa vaihtelua ja muistojen verestelyä.
Mä kotiuduin 1994. En ole käynyt kertaamassa. Varmaan ajatteli ettei toi kuitenkaan opi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nimimerkillä "2017 kotiutunut, eikä vielä kertaakaan kertaamaan joutunut". Mutta eiköhän tässä vielä kertaamaankin pääse ajan saatossa. Voisi olla jopa ihan mukavaa vaihtelua ja muistojen verestelyä.

Itse en kerro omasta tilanteestani kuin yleisellä tasolla, koska tarkat tiedot eivät ole julkisia. Mutta sanotaan näin, että kun minulla oli tuo aika kulunut, ei käskyjä ollut tullut. Kun oli kulunut tuo aika tuplaten, ei käskyjä ollut tullut. Kun oli kulunut triplaten, oli käsky tullut. Kun oli kulunut nelinkertainen aika, olin käynyt käskettynä useammin kuin yhden kerran.

Eli kyllä ne saattavat sinutkin löytää. :)
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Nimimerkillä "2017 kotiutunut, eikä vielä kertaakaan kertaamaan joutunut". Mutta eiköhän tässä vielä kertaamaankin pääse ajan saatossa. Voisi olla jopa ihan mukavaa vaihtelua ja muistojen verestelyä.
Mä kotiuduin 1994. En ole käynyt kertaamassa. Varmaan ajatteli ettei toi kuitenkaan opi.
Minä kotiuduin -93 enkä ole käynyt kertaamassa. Olin jo vakaasti siinä uskossa, ettei sellaista enää tämän ikäiselle tule, mutta olin väärässä.
 
Ainoa mahdollisuus taitaa olla reservistä eroaminen.
Tältä vaikuttaa. Työssäkäyvillä ainoa mahdollisuus saada vapautus on mikäli olet yksityisyrittäjä. Vapautusta varten pitää perustella miten sijaisuudet hoidetaan sairastapauksissa jnejne. Pelkästään tuo on palkkatyöläiselle mahdoton perustella PVn standardeilla siten että ei voisi olla viikkoa pois töistä.

Omakohtaista kokemusta itseltä ja parilta kaverilta, kertausajankohta osunut siten että töissä ns. sesonki päällä, painetaan valmiiksi paljon ylitöitä ja porukkaa liian vähän mutta ei palaakaan saada vapautusta.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ylihuomenna pitää klo. 12.00 olla Kajaanissa. Siitä sit ens viikon sunnuntaihin asti muistelemassa et miten ne hommat hoidetaankaan. Keväällä 2008 kotiutunu ja nyt ekat kertaukset.
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
2003 kotiuduttu, eikä kertaamassa oo käyty vielä kertaakaan. Tuskin tässä nyt henkeä pidätellään jatkossakaan, mutta näin sairauslomalaisena tekemiset on niin vähissä välillä, että jos kutsu tulisi niin lähtisin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mutta ettei mene ihan jonninjoutavvii niin omastakin armeija-ajasta on kohta se 13 vuotta ja ainoa kertaus tässä välissä on ollut sellainen viikonlopun vapaa-ehtoinen setti, jonne lähdin kyllä ihan mielelläni ampumaan, saunomaan ja muutenkin se oli ihan rento pari päivää. IT:tä ja sillee.
Tilanne ei ole muuttunut ja nyt alkaa ikääkin olla jonkin verran, että en tiedä kuinka lopussa ressupoolia olen. Elleivät sitten kutsu vetämään jotain leiriradiota, tai tekemään muuta mediahommelia.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
2000 suoritin palveluksen ja kotiuduin. Onneksi kertauskutsua ei ole tullut. Pätkääkään tuo pellily ei kiinnosta.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Ylihuomenna pitää klo. 12.00 olla Kajaanissa. Siitä sit ens viikon sunnuntaihin asti muistelemassa et miten ne hommat hoidetaankaan. Keväällä 2008 kotiutunu ja nyt ekat kertaukset.
Ollaankohan osa samaa harjoitusta, kun itse olen pe-pe samalla suunnalla. T. 2015 kotiutunut ja toista kertaa kertaamassa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
2003 kotiuduttu, eikä kertaamassa oo käyty vielä kertaakaan. Tuskin tässä nyt henkeä pidätellään jatkossakaan, mutta näin sairauslomalaisena tekemiset on niin vähissä välillä, että jos kutsu tulisi niin lähtisin.
Taas petti mielikuva, mä kuvittelin et sä oot ihan jonne, mut sä ootkin vaan junnu.

Mut päästettiin pois 94, sen jälkeen ei ole pyydetty. Onneksi.

e. Kyllä mäkin menisin, puoli sukua kummittelisi jos en menis. Toinen puoli kääntyis haudassaan ja broidi ei varmaan puhuisi mulle enää koskaan jos en menisi. Ja voisi siellä olla ihan kivaakin.
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Oon tos koittanu miettiä että mitä kannattaa pakata mukaan, aika pitkän listan sainki aikaan. Kysyn silti teiltä, jotka viime aikoina on käyny kertaamassa, että onko jotaki mitä ehdottomasti kannattaa ottaa mukaan?

E: tollanen lista:

Kosteuspyyhkeet
Powerbank
Otsalamppu
Lämpöpussit
Puukko
Hiusharja (mun hiukset on about 50cm)
Nuuskaa
Juomapullo
Minigrip pusseja
Luha
Karhunkieli
Leatherman
Sytkäri
Sotilaspassi/henkkarit
Nenäliinoja
Hanskat
Korvatulppia
Elovena-patukoita tms.
Burana
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
2007 tammikuussa pois. Kertaamaan 2010 tammi-helmikuun vaihteessa. Sen jälkeen ei ole tarvinnut käydä. Voisin lähteä. Ja mieluusti lämpimään vuodenaikaan. T: Tykimies
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös