Ei minusta, vaan vain yksi tapa elättää itseään ja tuottaa rahaa joillekin toisille, jotka ovat esim. rahoittaneet kerjäläisen matkan Suomeen.
Eli siis hetkinen. Minä annan sinulle katteettomia lupauksia tulevasta, vien valtaosan sinun rahoistasi ja rahoitan näillä rahoilla muita laittomuuksia. Samalla sinä rikot muun muassa maahantulorajoituksia, joka kuuluu seuraavasti
"pystyy osoittamaan, että hänellä on toimeentuloon tarvittavat varat, kun otetaan huomioon sekä suunnitellun oleskelun kesto että lähtömaahan paluu tai kauttakulkumatka sellaiseen kolmanteen maahan, jonne hänen pääsynsä on varmistettu, tai että hän pystyy laillisesti hankkimaan nämä varat."
Kyseinen kohta löytyy ulkomaalaislain toisesta luvusta. Kannattaa tutustua ennen mutuilua. Kerjääminen ei ole rinnastettavissa varallisuuteen tai työntekoon. Varallisuus ei tule kyseeseen, koska tämä edellyttäisi että varat ovat jo sinulla. Työnteko taas ei tule kyseeseen jo siitä syystä, että tuosta ei makseta veroja.
Ihan yhtä hyvin hän voi sitten harjoittaa jotain muuta - joka ei välttämättä ole laillista - jos kerjääminen kielletään.
Hetkinen. Pitäisikö tällä periaatteella siis sallia huumekauppa kun kerta Don Romano voisi yhtä hyvin huumekaupan sijaan harrastaa esimerkiksi paritusta, kiristystä, palkkamurhia tai laittoma mäyrätappeluita? Ei todellakaan.
Siis ei kerjäämisen kielto poista näitä ihmisiä, vaan pahimmassa tapauksessa se tuo meille vain uusia ongelmia.
Kerrotko minulle nyt millä tavoin tuo lisäisi ongelmia? Alkaisivatko nämä ihmiset myymään huumeita tai itseään? Tuskinpa vaan, ja sitä paitsi tässä tapauksessa myös väärinkäytöksiin voitaisiin puuttua nopeammin. Tällä hetkellä Don Romanolle annetaan sen rahan virrata ilman mitään häiriöitä.
Itse asiassa kerjäläiset on ihan jees meidän yhteiskunnalle, koska eiväthän he tee rikoksia. Mehän puhumme tässä juuri kerjäläisistä, emmekö vain? Romanian romanit, jotka taas tekevät rikoksia Suomessa, eivät ole kerjäläisiä.
Romanian romanit ovat Suomessa ehdottomasti suurin kerjäläisryhmä. Itseasiassa väittäisin, että aktiivisista kerjäläisistä heistä muodostuu lähes täysin 100%. Heidän täälläoloonsa liittyy rikollisuutta. Pitäisikö siis kerjääminen pitää sallittuna? Itse en ymmärrä logiikkaa. Pienempi osio huumeidenkäyttäjistä syyllistyy kansainvälisen rikollisuuden rahoittamiseen kuin kerjäläisten parissa.
En siis ymmärrä, miten kerjäämisen kieltäminen vähentäisi tämän jälkimmäisen ryhmän tekemiä rikoksia. Pikemminkin siinä tulee käymään päinvastoin, jos tuon ylemmän ryhmän elinkeino kriminalisoidaan.
Totta kai rikokset ensialkuun lisääntyisivät jos kerjääminen kriminalisoidaan. Tämän jälkeen Suomen "maine" kerjäläisten välittäjille laskisi kuitenkin samassa suhteessa tulojen kanssa: hirveän paljon ei ehtisi taskuun tulla ennen kuin "työntekijä" käännytettäisiin.
He siis todellakin tulivat turistiviisumein, aikeenaan hoitaa asumisensa itse.
En oikein ymmärrä alla olevia kysymyksiäkään. Joten tarkennatko hieman?
Miksi sitten tuot esille puutteita kielitaidossa, asumuksessa (kiinteä osoite) ja niin päin pois? Mitä tarkoitat "Suomen töyvoimaviranomaiset eivät ole - ainakaan tietääkseni - järjestäneet minkäälaista toimintaa heille, eikä heitä ole tiedoitettu tällaisesta mahdollisuudesta."? Itse ainakin tulkitsen tuon niin, että yrität nyt vierittää työllistymisen vaikeutta muiden harteille.
Jos minä haluan muuttaa perseaukisena johonkin toiseen maahaan (kyllä, tällaista tapahtuu paljon) ja haluan lainata matkarahat joltakin, joka haluaa rahoilleen koron, niin so not? Ihan samalla tavalla romanilla on oikeus lainata.
Ensinnäkin, nämä romanit tulevat laittomasti maahan. Katso se ylempänä mainittu lakipykälä. Tähän päälle itsekin tunnustat tuon huijauksen. Tämä on moraalitonta, mutta myös tapa hankkia "työvoimaa" omiin puuhiin, joiden tarkoituksena on kerätä rahoja.
Ero vertauksessasi on myös, että naisia tuodaan vastoin tahtoaan, kun taas kerjäämään tullut romani tulee vapaa-ehtoisesti.
Moni näistä parittajien uhreiksi jääneistä eivät muuttaneet esimerkiksi Amsterdamiin, Milanoon tai Pariisiin vasten tahtoaan. Heille luvattiin paikasta "normaalia työtä" kuluja kohtaan. Kyse on aivan samasta toiminnasta nyt kuin sellaisissa tapauksissa, jossa uhri pakotetaan vastoin tahtoaan jakamaan rahallista rakkautta sellaisessa paikassa, jossa bordellit ovat laillisia.
Ja kuten itse postittamistasi viesteistä seelviää, he eivät edes ole olleet vailla asuntoa.
Tiedätkö miksi tuonne ei kukaan mennyt? Siksi, että kyseessä olisi ollut varma karkotus ulkomaalaislain toisen pykälän takia. Romanikerjäläiselle asuinolot olisivat parantuneet tuossa muutossa. Jos et usko, niin käy ihmeessä tutkimassa tuota Kalasataman tilannetta.
Mitä tiedät Suomen maksukyvystä?
Suomessa on niin vähän romanilaisia kerjäläisiä, että heidän koulutuksensa voitaisiin maksaa kevyesti.
Niin, näiden romanien koulutus voitaisiin maksaa. Tämän jälkeen vain tilanne olisi se, että samaa koulutusta vaadittaisiin myös jokaiselle muulle maahan tulevalle. Ja tuon jälkeen heitä tulisikin. Kyseessä ei ole yhtään vaikeampi asia kuin perus oikeuskäytäntö: tällaisesta normista joustaminen tarkoittaisi sitä, että periaatteessa laillisella statuksella ei enää olisi merkitystä.
Väärin. Meillä on paljon esimerkkejä siitä, miten eri ryhmiä pitää kohdella eri tavoin. Muuten ei toimi.
Mihin perustat sen, että romanian laittomasti maahan tulleille ja siellä oleskeleville pitäisi taata tällainen erioikeus?
Taas metsässä. En puolusta romanien oikeutta kerjätä, vaan ihmisen oikeutta kerjätä jos siltä tuntuu.
Nämä ovat hyvin pitkälti synonyymejä. Lähes jokainen ammattimaisesti kerjäävä henkilö on näitä romaneja. Tätä tuskin kieltää kukaan esimerkiksi Helsingissä edes kerran kuluneen vuoden aikana liikkunut henkilö. Hyväksymällä kerjäyksen, hyväksyt myös järjestelmällisen rikollisuuden sen takia, että ihmisillä säilyisi teoreettinen mahdollisuus johonkin.
Roskaa. Jos minä jossain koetan saada Suomelle sellaisia velvollisuuksia, joita Suomella ei ole, niin ole hyvä ja esitä se tässä ja nyt. Mutta muista myös sinä, täytyy osata sisäistää lukemansa.
Sinä esität muun muassa sitä, että Suomen pitäisi sallia harrastus, johon liittyy kiinteästi rikollisuutta ja ihmisten hyväksikäyttöä. Tässä tapauksessa siis sallisit rikollisuuden sen takia, että rikolliseen toimintaan kiinteästi liittyvä toiminta voidaan teoriassa hoitaa laillisesti. Vähän kuin ooppiumviljelmien pitoa ei saisi pitää kiellettynä, koska joku voisi haluta vain esteettisistä syistä ooppiumpuutarhan takapihalleen ilman, että kasvusta käytettäisiin laittomuuksiin.
Sinä esität, että romanikerjäläisten toiminta on hyväksyttävää, vaikka he JO NYT rikkovat Suomenkin lakia. Katso se ulkomaalaislain toinen luku. Poliisilla ei vain taida olla mahdollisuutta tarttua laillisen kerjäämisen aikana siihen romanikerjäläiseen: vaarana olisi nopeasti toiminta, jossa tutkinta käynnistyisi etnisten perusteiden takia. Suomen poliisi ei ole niinkuin Arizonan, täällä ei voi niin vain käydä kyselemässä passia vain sen takia, että ihminen näyttää romanilta ja ei puhu Suomea.