Itse asiassa meillä ei ole sananvapautta. Parempi termi olisi, että jotain saa sanoa, mutta ei mitä vaan, tai puhua mauttomuuksista, jotka eivät kuulu sananvapauden piiriin.
Kuka määrittelee sen mikä on mautonta? Joku muslimi, jonka mielestä Muhammedin piirtäminen on mautonta vai joku maamies, jonka mielestä kettutyttöjen propaganda on mautonta? Minä nyt en kovinkaan paljon ryhtyisi sananvapautta nykyisestä kiristämään, miksei jopa höllentämään.
8te]Yksilönvapaus on helppo selittää. Toimitaan soveliaalla ja lain sallimalla tavalla. Kerjääminen on jotain, jota moni paheksuu, mutta minusta kuuluu yksilön vapauteen saada valita itse, haluaako kerjätä vai ei. Ja koska näyttää siltä, että kerjääminen yhä kannattaa, en taida olla tämän mielipiteen kanssa yksin.[/quote]
Niin. Ikävä kyllä poliisien varoittelusta huolimatta löytyy edelleen ihmisiä, jotka lahjoittavat rahaa kerjäläisille ja samalla tulevat tukeneeksi sen seurauksena maahamme saapunutta organisoitunutta rikollista toimintaa. Minä en anna yhdellekään kerjäläiselle senttiäkään, en suomalaiselle enkä ulkomaalaiselle. Hyvälle katusoittajalle voin antaa vaikkapa euron, mutta yksikään romani katusoittaja ei ole hyvää nähnytkään. Vinguttavat haitarillaan niitä paria säveltä, jotka hallitsevat.
Minä ainakin haluan ottaa itse oman vastuun elämästäni. Todennäköisesti kerjäisin mielummin, kuin menisin sossun luukulle.
Minä ainakin eläisin vaikka sen yhden kuukauden toimeentulotuella ja käyttäisin senkin ajan kunnollisen työn etsintään kuin istuisin kadulla kerjäämässä hiluja.
Ei tietenkään. Uskon, että on kerjäläisiä, jotka saattavat tehdä sitä joskus, tilapäisesti, sivubisneksenä kuten toteat tai sitten jopa kokopäivätyönä. Ihan samalla tavalla kuin huora, joka myy itseään. Hänkin saattaa tehdä sitä monella eri tavalla ja monessa ei elämänvaiheessa.
Minä mielummin huoraisin kuin kerjäisin. Etenkin ollessani suomalainen mieshuora saisin valita itse sen mihin rahani käytän. Mutta kukin tavallaan.
Täällä asuu romaneja eräällä leirintäalueella. Näyttivät kerran dokumentin eräästä naisesta, joka kävi päivät kerjäämässä ja piti sitten huolen lapsista illat ja yöt.
Suomessa ei ole yksi tai kaksi kaupunkia joissa nämä romanit ovat laittomasti majoittautuneet joko yksityisille tai kaupunginmaille. Pahimmillaan tilanne on ollut se, että puistoja on tuhoutunut, kalliita istutuksia vaurioitunut, paikkoja rikottu ja liattu ulostein tms. Ja poliisit kun käyvät häätämässä nämä henkilöt pois niin ongelma siirtyy vain toisaalle. Kieltämällä tämä täysin, tekemällä se rangaistavaksi toiminnaksi, koko asiasta päästäisi eroon.
Paljonko kerjäämällä voi tienata päivässä?
Paljonko pulloja keräävät pojat tienaavat?
Huomattavasti enemmin kuin romanit kerjäämällä. Liun taannoin pojasta, joksa osti itselleen kalliin polkupyörän pulloilla keräämillä rahoillaan. Tai ulkomaalaisista, jotka saavat jopa kymmeniä euroja päivässä hyvän paikan löytäessään. Viikonvaihteen jälkeen tulot ovat suuremmat kuin viikolla, kesällä ne ovat suuremmat kuin talvella mutta aina suuremmat kuin se muutama euro, jonka kerjäläinen saa kadunkulmassa istuessaan (ja josta hän ei välttämättä edes saa kaikkea itselleen).
Voisitko kuvitella itseäsi esim. Venäjällä yhtäkkiä, kielitaidottomana, ummikkona, kyselemässä töitä? Miten kauan jaksaisit, ennen kuin nälkä panisi kerjäämään? Päivän, kaksi...
Miksi lähtisin etsimään töitä maasta, johon minulla ei ole mitään kiinnekohtaa? Miksi romanit lähtevät Suomeen ilman kielitaitoa, mahdollisuutta (halua) työllistyä, ummikkona ja ymmärtämättömänä? ja vaikka nyt joutuisin Venäjälle aivan yllättäen niin koettaisin alkuun etsiä työtä, jossa pärjää englannilla, aloittaisin samalla opiskelemaan venäjää. Ystäväni on tanskalainen ja hän muutti reilut kymmenen vuotta sitten Suomeen puolisonsa luo. Vajaassa vuodessa hän opiskeli kielen, hän sai töitä, hän opiskeli itselleen ammatin, hän etsi koulutustaan vastaavaa työtä ja nyt hän on kaikessa kuin suomalainen. Mutta alkuun hän pääsi jo nopeasti päättäväisyydellään ja halullaan oppia maan tavoille ja päästä sisään kulttuuriin.
Miten paljon heille on tarjottu töitä ja mitkä ovat olleet tulokset? Mitä töitä he eivät ole tehneet kunnolla? Mitkä työt tuli tehtyä hyvin?
Johan tässä ketjussa on todettu se, että heille tarjottiin töitä mansikanpoimijoina (ei vaadi koulutusta) mutta se ei kelvannut heille, tulosta ei syntynyt. Heillä on EU-kansalaisina mahdollisuus hakea töitä muista EU-maista mutta eipä heitä ole työvoimaviranomaisten paikeilla näkynyt. Ehkäpä tämä kertoo jotain heidän halukkuudesta tehdä töitä.
Onko sinulle selviö, kuka on sanonut näin?
On, esim. eräiden anarkistijärjestöjen edustajien mielestä ihmisen ei tulisi alentua tekemään "paskaduunia" vaan mielummin elättää itsensä yhteiskunnan avustuksella. Riittääkö tämä vastaukseksi vai haluatko lisää esimerkkejä?
vlad.