Sananvapautta voidaan rajoittaa, jos siihen liittyy rikollista toimintaa mutta kannatan pääasiassa edelleen sananvapautta. Silläkin uhalla, että sananvapauden varjolla neekeriä kutsutaan neekeriksi ja mustalaista mustalaiseksi.
Itse asiassa meillä ei ole sananvapautta. Parempi termi olisi, että jotain saa sanoa, mutta ei mitä vaan, tai puhua mauttomuuksista, jotka eivät kuulu sananvapauden piiriin.
Yksilönvapautta kannatan myös mutta vain siihen rajaan saakka, jossa rikotaan tavalla tai toisella toisen ihmisen henkilökohtainen koskemattomuus tai käytetään hyväksi toisia ihmisiä.
Yksilönvapaus on helppo selittää. Toimitaan soveliaalla ja lain sallimalla tavalla. Kerjääminen on jotain, jota moni paheksuu, mutta minusta kuuluu yksilön vapauteen saada valita itse, haluaako kerjätä vai ei. Ja koska näyttää siltä, että kerjääminen yhä kannattaa, en taida olla tämän mielipiteen kanssa yksin.
Minä ainakin haluan ottaa itse oman vastuun elämästäni. Todennäköisesti kerjäisin mielummin, kuin menisin sossun luukulle.
Kerjääminen ei merkitse kaikille kerjäläisille työtä, se on sivubisnes.
Ei tietenkään. Uskon, että on kerjäläisiä, jotka saattavat tehdä sitä joskus, tilapäisesti, sivubisneksenä kuten toteat tai sitten jopa kokopäivätyönä. Ihan samalla tavalla kuin huora, joka myy itseään. Hänkin saattaa tehdä sitä monella eri tavalla ja monessa ei elämänvaiheessa.
Täällä asuu romaneja eräällä leirintäalueella. Näyttivät kerran dokumentin eräästä naisesta, joka kävi päivät kerjäämässä ja piti sitten huolen lapsista illat ja yöt.
Pastori Mårtenssonin leirintäalueesta voi lukea vaikka esim.
tästä!
Suurin osa näistä ns. kerjäläisistä toimii aivan muissa puuhissa
Miten suuri ja missä puuhissa?
Paremmille ansioille pääsevät esim. pulloja keräävät pojat
Paljonko kerjäämällä voi tienata päivässä?
Paljonko pulloja keräävät pojat tienaavat?
- Ovat kirjoilla maassa ja saavat toimeentulonsa jossain muodossa. Jokainen romani vaihtaisi varmasti tilanteensa tähän.
Tai mikseivät nämä romanit koeta edes hakeutua töihin,
Voisitko kuvitella itseäsi esim. Venäjällä yhtäkkiä, kielitaidottomana, ummikkona, kyselemässä töitä? Miten kauan jaksaisit, ennen kuin nälkä panisi kerjäämään? Päivän, kaksi...
tai jos heille sitä tarjotaan, tee sitä kunnolla.
Miten paljon heille on tarjottu töitä ja mitkä ovat olleet tulokset? Mitä töitä he eivät ole tehneet kunnolla? Mitkä työt tuli tehtyä hyvin?
Mä vaan ihmettelen, että miksi sitten jollakin on oikeus sanoa, että "me ei tehdä paskaduuneja".
Onko sinulle selviö, kuka on sanonut näin?