Se on myös tullut selväksi, että sinun ajatusmaailmassa Salmelaisen kyvyttömyys toimia uskottavana UTJna, on täysin poissuljettu vaihtoehto. Salmelaisen teoista välittämättä löydät uudestaan ja uudestaan omasta mielestäsi järkevän selityksen, miksi kokoonpanoon on taas jätetty valtavia aukkoja. Uskotko ihan vakavissaan, ettei viimeisen vuoden sisällä, kun tämän kauden jengiä on rakennettu, ole ollut tarjolla kiekollista sentteriä ja kiekollista ykköspuolustajaa? Se ei käy minkäänlaisena tekosyynä, että on ollut esimerkiksi ABn kanssa neuvottelut pitkällä. Työnsä osaavalla UTJlla on suunnitelmat B ja C takataskussa tällaisissa tilanteissa. Vaikea myöskään uskoa, että yksikään asiansa osaava UTJ, olisi päästänyt alunperin kiekolliseksi ykköspuolustajaksi kaavailtua pelaajaa toiseen seuraan, ilman uskottavaa korvaajaa.
Miksi minun pitäisi omata sellainen ajatusmaailma, että
Salmelainen on kyvytön toimimaan uskottavana urheilujohtajana?
Oliko se Lyytinen nyt sitten kuitenkin sellainen pelaaja, joka olisi ehdottomasti pitänyt pitää, vaikka väkisin? Kun olet kuitenkin koko viime kevään ja kesän huutanut hänen paskuuttaan ja turhuuttaan kovaan ääneen. Että olisiko hänet nyt kuitenkin pitänyt sitten pitää, vaikka jokaisen pelin jälkeen hän oli aivan paska illasta toiseen? Vai oliko se kuitenkin koko joukkueen edun mukaista, että päästettiin hänet pois, kun hän selkeästi itse halusi muualle mennä ja hänelle sellainen mahdollisuus tarjottiinkin? Minä olisin pitänyt Lyytisen mielelläni joukkueessa, koska hänessä oli paljon realistoitumatonta potentiaalia. Mutta, jos pelaaja itse haluaa muualle tai kokee, ettei sitä potentiaalia saada kaivettua meillä enää tuloksiksi asti, en näe suurtakaan ideaa sellaista pelaajaa meillä pitää. En edes silloin, kun korvaajaa ei ole heti tuulikaapissa odottamassa. Pahimmassa tapauksessa tällainen pelaaja tai hänen tilanteensa voi myrkyttää koko kopin, vaikka se ei olisi kenenkään tarkoitus, eikä se ole kenenkään edun mukaista. Jokainen edes auttavasti ryhmädynamiikasta ymmärtävä ihminen tajuaa tämän. Ja jos on ikinä toiminut esimiestehtävissä, kykenee ehkä vielä paremmin hahmottamaan koko kupletin juonen.
Mitä tulee tämän yhden sentterin korvaamattomuuteen, sehän on ihan fakta. Enkä ole sitä koskaan kiistänytkään. Minä haluaisin kuitenkin tietää, ennen kuin haukun kenenkään ammattitaitoa, miksi näin tapahtunut. Minä en nyt vain suostu purematta nielemään sellaista syytä, että Salmelainen ei olisi osannut
sille yhdelle korvaajaa hankkia tai ettei hän ymmärtäisi kiekollisen sentterin merkitystä joukkueelle. Onhan hän osannut tämän ko. pelaajankin hankkia ja on varmasti ihan omin silmin nähnyt, mitä se tarkoitti, kun Suomela jätettiin korvaamatta ja miltä pelaaminen näytti, kun tämä nimeltä mainitsematon kiekollinen sentteri oli joukkueessa. Mutta ilmeisesti täällä jotkut siis ihan aidosti luulevat, että he ovat jotenkin poikkeuksellisen tarkkasilmäisiä henkilöitä ja heillä on enemmän ymmärrystä kuin Salmelaisella jääkiekkojoukkueen kasaamisesta.
Onko HIFK:lle tehty oharit tai "oharit"? Onko Salmelainen ollut liian hyväuskoinen? Onko rahahanat laitettu kiinni silloin, kun ei todellakaan olisi pitänyt? Ovatko tarjolla olleet pelaajat ylihintaisia? Joku muu syy kuin ymmärryksen tai ammattitaidottomuuden puute tässä on mun nähdäkseni oltava. Miksi Salmelainen haluaisi ehdoin tahdoin altistaa itsensä ylitsevuotavalle ja ilmiselvälle arvostelulle? Kun hän on tämän jo kerran Case-Suomelan kanssa kokenut? Tämä ei vain mene mulle jakeluun, enkä osta sitä, että hän ei vain
osaa. Kun osasi pari kautta sittenkin. Ja viime kaudella. Tämän nyt sanoo ihan järkikin. Yksikään D-luokan pelaaja ei muutu A-luokan pelaajaksi vain sillä, että veroraja tulee vastaan tai minä sitä niin kovasti toivoisin tai moni huutaa täällä Salmelaiselle kenkää.
Itse
kuvittelin, että kun sitä sentteriä ei heti hankittu, kyse on ollut rahasta ja se sentteri olisi tullut heti verorajalla. Ja että ajetaan esim. alkukaudesta Hirvosta sentteriksi ja sitäkin kautta pelattaisiin aikaa. No, siellä on moni muu pelannut enemmän sentterinä kuin Hirvonen, joten tämän suhteen olin väärässä... Ja kun veroraja tuli eikä sitä sentteriä tullutkaan, uskon, että taustalla on muutakin. On huomioitava sekin, että myöskään muut seurat eivät ole pelaajia kotiuttaneet, vaikka tarvetta on monilla. Jonkinlainen virhe tai vähintäänkin virhearvio tässä sentteriasiassa on hyvin todennäköisesti kuitenkin Salmelaisen osalta tapahtunut. Mutta mulle on hyvin vierasta, että tällaisen asian vuoksi dumaisin ketään
ammattitaidottomaksi tai että hänen pitäisi maksaa siitä jopa työpaikallaan.
Olen itsekin peräänkuuluttanut Plan B:n, C:n ja D:n perään. Sellaiset pitäisi minunkin mielestäni aina olla. Ja varmaan onkin. Voi kuitenkin olla, että seurajohdon planit ovat erilaisia kuin meikäläisten planit, he kun operoivat ihan oikeassa maailmassa ja heille ei ihan kaikki ole mahdollista, toisin kuin täällä oman elämänsä general managereilla, joille mikään ei ole ongelma ja kaikki hoituu tuosta noin vain. Omaan nenääni haisee, että valmennuksella on hyvin tiukat kriteerit, ketkä joukkueessa pelaavat ja kyllähän sekin Salmelaisen käsiä sitoo.
Voihan Salmelainen hankkia pelaajia, mutta jos Peltonen ei heistä innostu eikä heitä peluuta, ne rahat valuvat kankkulan kaivoon. Varmaan viisaampaa säästää ne rahat ja jatkaa etsintöjä, josko valmennukselle kelpaava pelaaja löytyisi vielä. Peltonen ei esim. ole kelpuuttanut Mico Luotoa pelaavaan kokoonpanoon tällä kaudella lainkaan, eikä Luoto ymmärrettävästi ole tilanteesta kovin innoissaan. Varsinkaan, kun huhujen mukaan Luodolle on ollut kysyntää jo muualla Liigassa, mutta HIFK (=Peltonen), ei päästä häntä muualle siirtymään. Hän ei kuitenkaan myöskään ole saanut meillä näyttöpaikkaa. Tämäkään tilanne ei huhujen mukaan ole Salmelaisesta lähtöisin, vaan nimenomaan Peltosesta. Jännä nähdä, muuttuuko tilanne nyt, kun tarvitaan nopeasti pakkeja ja Luoto on Vantaalta irrotettavissa hyvinkin nopeasti. Joka tapauksessa Luhanka ja Lehmus ovat valmennuksen nokkimisjärjestyksessä Luotoa edellä. Vaikea näin ollen nähdä, että Luoto ainakaan Peltosen jengiin jatkosopimusta olisi tekemässä ja sopimushan päättyy nyt keväällä. Tämäkin keissi osoittaa sen, että ihan kaikki ei ole yksinomaan Salmelaisesta lähtöisin tai edes hänen käsissään, vaan kysymys on tiimityöstä, jossa valmennus itse asiassa todennäköisesti sanoo sen viimeisen sanan. Ja kun en varmasti tiedä, mistä jokin asia oikeasti johtuu, en huuda täällä kenkää kenellekään.
@douppi , Salinin saikku haisee koronalle. Ihan oma mutu, mutta sille se nyt vain haisee.