Partonen Iltalehdessä taas outoine perusteluineen normaaliajan ja "tahdistavan" aamuvalon puolestapuhujana. En millään käsitä, mitä minä aamuvalolla teen. Herään seitsemältä, jolloin ulkona on tällä hetkellä hiukan vielä hämärää. Tosin verhot ovat olleet kiinni koko yön, joten eipä valostumista edes huomaa. Lähden töihin vähän ennen kahdeksaa, jolloin myös aurinko nousee. Näen aamuvaloa noin kymmenen minuutin ajan autoa ajaessa, eikä sillä ole tasan minkäänlaista merkitystä vireystilaan. Olen jo ylhäällä, liikkeessä, hereillä mennäkseni töihin. Myös tahdistusvaikutus tasan nolla, koska nukun jo ihan tarpeeksi tähän rytmiin (nukkumaan n. klo 24).
Iltapäivällä töistä lähtiessä on jo hämärää, eikä kiinnostaisi yhtään lähteä myöhemmin edes lenkille, kun sinne ehtiäkseen on jo pimeää kuin peikon perseessä. Seuraavan kerran näen vähän enemmän valoa lauantaina ja sunnuntaina. Osa valosta menee kuitenkin aamulla ohi, kun voisi vapaapäivänä nukkua edes hiukan pidempään.
Kun ei kertakaikkiaan ole mitään syytä herätä yhtään aiemmin, en käsitä miksi minun tulisi niin tehdä. Töihin ei kannata tulla yhtään aiemmin, koska siitä ei ole mitään käytännön hyötyä. Aamulenkille pitäisi herätä 1,5 h aiemmin, jos sillä aikoisi iltalenkin korvata (suihku, vaatteiden vaihdot ennen/jälkeen). Sitten olisi kuitenkin pitkä, pimeä ilta kulutettavana johonkin.
Edit. Linkki uutiseen (Iltalehti).
Talviaika on paras aika, sanovat asiantuntijat – tässä ylivoimaiset syyt Nyt oli toki saatu pari lausetta muiltakin asiantuntijoilta puoltamaan normaaliaikaa, ainut että perusteet ovat edelleen heikot. En oikein tiedä, mitä nämä edes tutkivat, kun päätelmät ovat vinossa.