Kellojen siirto

  • 227 567
  • 1 769

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsellä ainakin tuntuu unirytmit menevän aina sekaisin kellon sirtämisen jälkeen ja varsinkin keväällä kun on muutenkin iltavirkku, muutenkin kun on niin huono nukkumaan niin se tuntuu sotkevan sen lopullisesti sitten aina. Toki sotkee pitkät viikonloput tai lomatkin, mutta tuo kellojen siirtäminen ihan suotta.

Eniten luulisi vaikuttavan jossain vanhainkodeissa, jos mummot pistetään yleensä nukkumaan vaikka klo 9 aikaan niin onhan se nyt helkkarin iso ero laitetaanko kellojen siirtämisen jälkeen tunnin myöhemmin tai aikaisemmin nukkumaan.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan tämä kellojen veivaus ihan hanurista. Keväällä varsinkin risoo tunnin "menetys". Aamu-uniselle vaikeaa saada rytmistä kiinni.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Normaalisti tervehdin kellojen siirtoa ilolla, "mutta nyt vituttaa!" Kaukosuhteessa elämistä helpotti yllättävän paljon kun jenkit siirsivät kellojaan jo pari viikkoa sitten. Nyt palataan taas seitsemän tunnin aikaeroon, perkele.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
HeidiHautala
Heidi Hautala ja Miapetra Kumpula-Natri Twitterissä:

Parlamentti aktivoituu lopettamaan #daylightsavingtime. Koko ajan lisää meppejä ilmoittautuu tukemaan aloitetta.
Heidi Hautala

Miapetra Kumpula-N @miapetrakumpula
Suomalaismepeistä kellojen siirtelyn haluavat lopettaa mm minä, @HeidiHautala, @kokokansanpaavo, @HennaVirkkunen, @KyllonenMerja.. #Kesäaika
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksi ei ole ketju ylhäällä? Jouduin varmistamaan internetin saloista onko siirretty vai ei. Näköjään on.

Kymmenen tunnin päästä on yksi kauden isoimmista peleistä ja harmillisesti en pääse paikalle, mutta menen urheiluravintolaan. Mitä sillä on väliä monelta se alkaa, kun sen voi katsoa kellosta, jos omistaisi sellaisen. Kulloinkin vallitsevan ajan saa aina jostain selville.

Edelleen tämä on typerää ja turhaa, mutta ei pidä tehdä ongelmaa sellaisesta mikä ei sitä ole.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joo, ehkä kellojen siirtely on vähän turhaa, mutta eipä ainakaan itselleni aiheuta minkäänlaisia vaivoja taikka muitakaan ongelmia. Toiset kyllä väittää että menee viikkokausia tottua tuohon yhden tunnin heittoon, mikä kyllä tekisi mieleni laittaa jo pään sisäisien ongelmien, tai liian hyvän elintason piikkiin kun niin mitättömästä pikkuasiasta tehdään haloo. Jostain olen lukenut kellojen siirron aiheuttavan jopa sydäninfarkteja, ja siihenkin tekisi mieleni sanoa että jos niin huonolla tolalla on terveys niin sitten on varmaan jo aika muutenkin siirtyä manalan maille. Infarktin päällimmäinen syy ei varmaan kuitenkaan ole viisareiden siirto.

No joo, voitaishan tuo tapa kuitenkin lopettaa ja jäädä tähän talviaikaan kun ei tästä siirtelystä mitään iloakaan ole. Paitsi toisaalta näin on kuitenkin kiva, että kesällä sitten paistaa aurinko vielä yhdeksän jälkeen illalla.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Pirteä olo ollut kun on hieman valoisampaa jo aamukahdeksalta. Töihin pimeässä, töistä pimeässä - kyllä se syö ihmistä, vaikka mikään kunnon kaamosaika ei vielä olekaan. Paluu normaaliaikaan tuntuu oikein hyvältä. Sunnuntain jatkoa teillekin!
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Koko kellojen siirto on lähtöisin idioottimaisesta perse edellä puuhun -ajattelusta. Eikö valoisan aikaan voi vaikka mennä aikaisemmin töihin? Ei kai siihen kellojen siirtoa tarvita? Nyt saa aina olla räknäämässä aikaeroja esim. Britannian suhteen. Täysin järjetön koko siirto. Eihän vaakaakaan kalibroida uudestaan, jos lukema on epämiellyttävä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
itselleni aiheuta minkäänlaisia vaivoja taikka muitakaan ongelmia.
Tämä kun minua ei haittaa niin ei voi muitakaan haitata argumentti on kyllä idioottimainen missä tahansa asiassa...
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä kun minua ei haittaa niin ei voi muitakaan haitata argumentti on kyllä idioottimainen missä tahansa asiassa...
Enhän minä niin sanonut, ettei muita voi haitata. Tarkoitin juuri, ettei minua haittaa mutta onhan mahdollista että on ihmisiä joita kellojen veivaaminen tunnilla sinne taikka tänne voi haitata. Silti epäilen suuresti, että mahtaako se kuitenkaan sydäninfarkteja aiheuttaa, kuten olen hurjimmista tarinoista lukenut.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Koko kellojen siirto on lähtöisin idioottimaisesta perse edellä puuhun -ajattelusta. Eikö valoisan aikaan voi vaikka mennä aikaisemmin töihin? Ei kai siihen kellojen siirtoa tarvita? Nyt saa aina olla räknäämässä aikaeroja esim. Britannian suhteen. Täysin järjetön koko siirto. Eihän vaakaakaan kalibroida uudestaan, jos lukema on epämiellyttävä.

Veikkaan, että olet yrittäjä? :D

Tietenkin meidän sopimusjärjestelmässä on yksinkertaisempaa siirtää kelloa, kuin lisätä tuhansiin sopimuksiin ehtolauseke, jossa työaika vaihtuu tiettyinä päivinä vuodesta tai ilta- ja yötyökorvausten rajat muuttuvat. Joka tapauksessa tämä "päätös mennä aiemmin / myöhemmin töihin" pitäisi tehdä hyvin keskitetysti, koska se vaikuttaa esimerkiksi meidän päiväkotityyppien prosessiin. Samoin lounasta työkseen tuottaviin, heille tarvikkeita kuljettaviin jne...

Itse luopuisin kellojen siirtelystä ja kiinnittyisin talviaikaan. Kesällä on valoisaa kuitenkin.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
......Itse luopuisin kellojen siirtelystä ja kiinnittyisin talviaikaan. Kesällä on valoisaa kuitenkin.

@Sanainen arkku; tähän osaan viestistä vahvaa peukutusta. Ainakin aloilla, joilla on liukuva työaika käytössä, riittäisi hyvin se, että pidettäisiin talviaika ympäri vuoden.

Mielenkiintoista oli se, että pikku koira eli selvästi vielä kesäajassa eli oli herättämässä "samaan aikaan" kuin aina ennenkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä kun minua ei haittaa niin ei voi muitakaan haitata argumentti on kyllä idioottimainen missä tahansa asiassa...

Varmaankin totta, mutta miksi se haittaa muita. Tänään on sunnuntai, menen illalla baariin katsomaan pelin ja maanantaina töihin.

Miksi pitää tehdä ongelma asiasta mikä ei sellainen ole. Ihanko todella pitää keksimällä keksiä ongelmia maailmassa missä niitä on muutenkin riittävästi.

Mitähän Yhdysvaltojen presidentti ajattelee, kun avustaja kertoo, että Euroopassa on taas sekoiltu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi pitää tehdä ongelma asiasta mikä ei sellainen ole.
Jos on unihäiriöitä niin ei niitä itse ole tehnyt. Mutta tämä syksyn aikasiirto on onneksi se helpompi suunta kääntää kelloa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itseäni ei näin syksyllä enää suuremmin haittaa normaaliaikaan siirtyminen. Kesäaikaankin on illasta jo niin pimeää, ettei arkisin töiden jälkeen pääse enää valoisan ajan puitteissa ulkoilemaan. Sen sijaan keväällä kesäaikaan siirtyminen auttaa kovastikin. Itse saan energiaa nimenomaan töiden jälkeen tapahtuvasta ulkoilusta luonnon helmassa, ja siinä tuo ylimääräinen valoisa illan tunti on enemmän kuin tarpeen. Fillarikauden alkaminenkin aikaistuu.

Jos kellojen siirtelystä haluttaisiin oikeasti luopua, niin kannatan kesäaikaa. Tiedän, että taas Ylen sivuilla haastateltu unitutkija sanoo, että olisi tutkittu juttu, että meille olisi parempi siirtyä pysyvästi normaaliaikaan, ja vaihtaa vielä Ruotsin aikavyöhykkeeseen. Itse olen tästä aiheesta tehnyt pientä kyselyä lähipiirissäni, ja kaikki ovat nähneet illasta lisääntyvän valon tärkeämmäksi. Pointtina on se, että aamulla valosta ei ehdi nauttia. Illasta se mahdollistaa rentouttavan luonnossa liikkumisen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin kyllä kait sitä välillä ryyppää aamuun asti ja välillä simahtaa jo illalla. Nukkuu silloin kun nukuttaa ja on hereillä kun ei nukuta tai ei halua nukkua.

Ja jos joskus on iltavuoron sijasta aamuvuoro ja sitä joutuu heräämään vaikka kolme tuntia aiemmin kuin edellisinä öinä niin onhan siinä tietty hitusen väsyneempi töissä, mutta mitä sitten. Ei tuollaisia juttuja tule mietittyä sen kummemmin. Joillakin elämä on niin ihmeellisen pikkutarkkaa että yks tunti riittää valittamaan, vaikka sekään ei vaihdu edes joka päivä vaan puolen vuoden välein.

Tietenkin jotkut ihmiset on herkempiä, mutta mulle tulee mieleen että sen elämä on muutenkin tarkassa rytmissä ja on tottunut nipottamaan pienistäkin muutoksista siihen johonkin tuttuun ja turvalliseen. Joku kontrollin tarve ja äidin sylin ja käskyn tottelemisen kaipuu, tai en tiedä. Joo kaikkihan me ollaan erilaisia.

En mäkään tykkää kellojen siirtelystä.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Jos on unihäiriöitä niin ei niitä itse ole tehnyt. Mutta tämä syksyn aikasiirto on onneksi se helpompi suunta kääntää kelloa.

Jos yhden tunnin heitto kärjistää unihäiriöt, niin kyllä sen tekee ihan itse. Jeesus Maria sentään.

Joku kolmivuorotyöläinen saattaisi hörötellä pienet röhönaurut näille "uniongelmille".
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Tietenkin meidän sopimusjärjestelmässä on yksinkertaisempaa siirtää kelloa, kuin lisätä tuhansiin sopimuksiin ehtolauseke, jossa työaika vaihtuu tiettyinä päivinä vuodesta tai ilta- ja yötyökorvausten rajat muuttuvat.

Kyllä, koska työnteko on täysin mahdotonta jos ulkona on tunnin verran aamulla pimeämpää. Kunpa vain tulevaisuudessa ihmisen olisi jollain tapaa mahdollista saada valoa käyttöönsä muutenkin kuin auringosta.
 

julle-jr

Jäsen
Tämän viikon maanantaina lähdin aamulennolla (6:15) työreissulle Saksaan. Paitsi en lähtenyt, kun aamulento TKU-HEL oli peruttu ja jouduin ajamaan autolla Helsinkiin, eli lähtemään vähän aiemmin liikkeelle. Herätys oli 04:00. Perillä tein pitkän työpäivän, johonkin iltakahdeksaan. Ti ja ke aamuina heräsin niin ikään aikaisin, kun reissussa on paras tehdä lenkit aamulla, illasta ei ikinä tiedä mihin se venyy.

Paluu Suomeen oli keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Torstaina menin toimistolle vasta yhdeksän jälkeen, kun halusin nukkua univelkoja pois.

Pian lähden taas Kiinaan, joten aikavyöhyke vaihtuu vähän enemmän. Siellä saan nukuttua sen verran kuin saan. Vaimo tekee kolmivuorotyötä ja meillä on myös 4-vuotias lapsi. Välillä herätään viideltä, välillä seitsemältä. Välillä nukutaan pitkiä päiväunia jos väsyttää. Jossain välissä hoidetaan lenkit ja muut pakolliset urheilut.

Pitäiskö teidän yhdestä tunnista valittavien possumunkkien tarkistuttaa se päänne jossain?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki silmälasit pitäisi kieltää koska MINUSTA ne ovat dorkia. MINÄ pärjään hyvin ilman laseja joten rillipäät turpa kiinni ja lasit roskiin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pitäiskö teidän yhdestä tunnista valittavien possumunkkien tarkistuttaa se päänne jossain?

Pitäisikö sinun ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia. Tutkimuksetkin ovat osoittaneet, että kellojen siirto lisää sydäninfraktin riskiä, mutta mitä väliä sillä on. Minä, minä, minä, minä. Palataan sitten asiaan, kun sinulla on 60 vuotta mittarissa. Minä, minä, minä, minä.
 

julle-jr

Jäsen
Pitäisikö sinun ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia. Tutkimuksetkin ovat osoittaneet, että kellojen siirto lisää sydäninfraktin riskiä, mutta mitä väliä sillä on. Minä, minä, minä, minä. Palataan sitten asiaan, kun sinulla on 60 vuotta mittarissa. Minä, minä, minä, minä.
Ymmärrän minä. Jollain voi olla joku sairaus, joten pitää ottaa iisimmin. Siksi onkin hyvä tutkituttaa myös pää, että ongelmat saadaan nopeasti kuntoon. Ja sitten taas treenaa itsensä mahdollisimman hyvään kondikseen, jolloin hyvä peruskunto auttaa jaksamaan paremmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös