Kellojen siirto

  • 232 041
  • 1 769

julle-jr

Jäsen
Pitäisikö sun käyttää ylimääräinen aika nukkumiseen Jatkoajassa roikkumisen sijaan niin ei tarvitsisi herjata ihmisiä possumunkeiksi internetissä kun väsymys ottaa vallan ja arviointikyky hämärtyy?
Ei mua nyt väsytä. Pahoittelut epäasiallisesta kielenkäytöstä, olet täysin oikeassa, että noin ei pitäisi sanoa. Poistaisin sen, mutta se on jo tallessa lainauksessa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Voisiko joku selventää tyhmälle tuota kellojen siirtoon liittyvää sydänkohtauskeissiä? Eli siis saavatko nämä saman kategorian ihmiset myös sydänkohtauksia, kun he matkustavat esimerkiksi tästä Turusta Tukholmaan yhden time zonen? Tai kun pamauttavat autolla Helsingistä Pietariin niin slaagi iskee? Ja itse ainakin otin tyytyväisenä vastaan tämän kellon siirron näin päin, toisaalta en varmaan yhtä tyytyväisenä sitten keväällä.

Jullen kanssa jokseenkin samaa mieltä, sillä mielestäni lienee aikuisilla ihmisillä enimmäkseen asenneongelma tähän kellojen siirtoon liittyen. Negatiivinen asenne kellojen siirtoon aiheuttaa stressiä ja ahdistusta, joka lisää sydänkohtausalttiilla ihmisillä sydänkohtausriskiä. Tai jonkun tahon pitäisi tehdä tutkimus, liittyykö Ruotsiin yhden time zonen matkustamiseen myös kasvanut sydänkohtausriski.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ymmärrän minä. Jollain voi olla joku sairaus, joten pitää ottaa iisimmin. Siksi onkin hyvä tutkituttaa myös pää, että ongelmat saadaan nopeasti kuntoon. Ja sitten taas treenaa itsensä mahdollisimman hyvään kondikseen, jolloin hyvä peruskunto auttaa jaksamaan paremmin.

Eli jos kellojen siirto lisää sydäninfraktin riskiä, pitäisi siihen olla jokin muu ratkaisu kuin keinotekoinen ajan siirtäminen. No, mikäs siinä. VR:n viestinnän mukaan teattereiden pitäisi siirtää esitysaikoja VR:n aikataulujen mukaan.

Voisiko joku selventää tyhmälle tuota kellojen siirtoon liittyvää sydänkohtauskeissiä?

Tässä ainakin käsitellään yhtä tutkimusta.

Pitäisikö kellojen siirrosta luopua terveyden nimissä? | Akuutti | yle.fi

Ja itse ainakin otin tyytyväisenä vastaan tämän kellon siirron näin päin, toisaalta en varmaan yhtä tyytyväisenä sitten keväällä.

Niin. Talviaika onkin normaaliaika, eli nimenomaan siitä keväisestä siirrosta pitäisi luopua, jos siirrosta ylipäätään luovutaan.
 

julle-jr

Jäsen
Eli jos kellojen siirto lisää sydäninfraktin riskiä, pitäisi siihen olla jokin muu ratkaisu kuin keinotekoinen ajan siirtäminen. No, mikäs siinä.
Jos kellojen siirto nyt olisikin se viimeinen korsi, joka katkaisee kamelin selän, niin pitäisi vahvistaa sitä selkää. Sori vaan, mutta en ymmärrä ihmisiä, jotka rasittuvat tunnin siirrosta liikaa. Lääkäriltä sitten tietenkin haetaan lausunto, jos on sairauksia, jotka estävät normaalin elämän, jossa ei todellakaan ole yhdellä tunnilla mitään merkitystä.

Itse pidän siitä että on kesä- ja talviaika, joten miksi minä en saisi sitä kannattaa? Siksikö, että joku poloinen nyt rasittuu siitä liikaa? Kummalla puolella se minä minä -jengi onkaan? Tämä taitaakin olla taas tällainen asia, josta saa olla vain yhtä mieltä, muuten syytetään itsekkääksi omaan napaan tuijottajaksi.

Mitä jos minä ehdottaisin katuvalojen poistoa, koska ne valaisevat yöllä mun makuuhuonetta? Olisiko sinulla mielestäsi oikeus vastustaa ehdotustani olematta itsekäs? Verhoja en voi käyttää, koska ne aiheuttavat minulle ahdistavaa suljetun paikan tunnetta, jota pääni ei kestä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Itse pidän siitä että on kesä- ja talviaika, joten miksi minä en saisi sitä kannattaa? Siksikö, että joku poloinen nyt rasittuu siitä liikaa? Kummalla puolella se minä minä -jengi onkaan? Tämä taitaakin olla taas tällainen asia, josta saa olla vain yhtä mieltä, muuten syytetään itsekkääksi omaan napaan tuijottajaksi.

Kellojen siirrolla ei ole minuun minkäänlaista vaikutusta, mitä nyt aamulla tulee hetken ihmeteltyä, mitä kello on. En kuitenkaan halua vähätellä sitä, että siitä olisi haittaa. Jos ei olisi, ei siitä myöskään keskusteltaisi. Eniten minua keskusteluissa rassaa jatkuva minäminä-asenne, joka ei edes halua ymmärtää toisenlaista näkökulmaa. Vähätellään ongelmia, jotka tiedekin tunnustaa vain koska ne eivät ole itselle ongelma.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jokavuotinen oma kommentti tähän ketjuun. Kun taas yksi vuosi lisää 3-vuorotyötä takana, jossa rytmi vaihtuu 3 kertaa viikossa.

En siis kannata kellojen veivausta enkä tykännyt viime öisestäkään kun sai sen takia tehdä duunissa klo 03-04 kahteen kertaan. Mutta nyt kello on mitä on ja sen mukaan mennään. Yksi yövuoro jäljellä ja huomenna taas vaihdetaan rytmiä.

Jokainen saa olla vapaasti kellojen siirtojen terveysriskeistä mitä mieltä tahansa mutta itse pidän oikeuden olla ymmärtämättä. Meneekö esim. lomareissu perseelleen jos vaihtaa tunnin aikavyöhykettä? Tai heikkeneekö terveys merkittävästi? Epäilen vahvasti.

Tai toisaalta... kävin aamulla heti herättyäni heittämässä 10km/50min-lenkin ja tuntuma oli aika paska. Ehkä se johtuikin kellojen siirtämisestä? Tai sitten noin 15 muusta päivittäisestä muuttujasta, jotka vaikuttavat vireystilaan, sykkeeseen, tuntumaan, terveyteen jne.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jokainen saa olla vapaasti kellojen siirtojen terveysriskeistä mitä mieltä tahansa mutta itse pidän oikeuden olla ymmärtämättä. Meneekö esim. lomareissu perseelleen jos vaihtaa tunnin aikavyöhykettä? Tai heikkeneekö terveys merkittävästi? Epäilen vahvasti.

Meneehän se. Lennot ovat välillä myöhässä ja se koko elämän odotettu Kanarian retki myöhästyy jopa neljä tuntia. Se harmittaa, koska siihen on tähdätty ja säästetty. Siihen stressiin varmasti pumppu pettää eikä se tiedä paljon kello oli.

Kello on hieman vähemmän Palma de Mallorcassa. Henkisiä juttuja nämä ovat niin kuin uskonto. Ihmetyttää vain, että lukutaitoiset länsimaalaiset kärsivät asiasta mitä ei ole. Jos on terveyden kanssa ongelmia, niin sitten pitäisi puuttua siihen oikeaan syyhyn.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin siirtyykö joillain se nukahtaminenkin muutaman tunnin eteenpäin jos pitää herätä tuntia aiemmin ja tota jatkuu päiväkausia? Tietty on esimerkiksi mullakin vähän silleen että jos aamulla on jotain arkista menoa isompaa niin sitä helposti nukahtaa vähän myöhemmin, mutta ehkä se on eri juttu. Jotenkin alitajunnassa ehkä vähän stressaa sitä aamua.

En kait mä vielä voi tietää monelta illalla nukahdan. En usko että ainakaan ennen kahta maltan, vaikka aamulla on normaalia aikaisempi herätys. Lapsena nukkumaanmenoaika oli 22:22 tai siis toi näkyi usein videoiden kellossa kun meni sänkyyn. Ehkä se oli kymmenen uutisten jälkeen tai jotain, mitä ei silloin hoksannut. Pikkubroidi kyllä sai valvoa usein puoli kahteentoista.

Pimeys tietty on aika yksilöllinen juttu. Joskus mäkin kyllä herään aamulla vähän aiemmin ellen ole laittanut tota pimennysverhoa kiinni. Näin kaupungissa ei noin muuten ole pimeydellä kovinkaan suurta merkitystä kun joka puolella on valoja. Joihinkin se tietty vaikuttaa jotenkin kun välillä kuulee niitä juttuja. Kylmyys ja lumi tai siis täällä kaupungissa loska mua vituttaa enemmän. Joo ehkä mä oon vähän hämärä tyyppi. Tai eikö monet suomalaiset olekin vähän sellaisia kaamos-/ruskaihmisiä. Nightwish Sonata Arctica Sormusten Herra Noitalinna huraa!

Noi sydäninfarktijutut on varmaan aika marginaalijuttuja tai siis kyllähän mistä tahansa voisi tutkijat keksiä ja todeta vaikka mitä.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Totta kai täysin tarpeeton ja osalle, vaikkakin pienelle, selkeästi vahingollinen kellojen siirtely pitäisi lopettaa. Perusteet siirtelyllehän olivat alun perinkin ammuvirkkujen totalitaristiosaston ideoimia ja vailla minkäänlaisia faktaperusteluja, eikä myöhemminkään parempia syitä käytännölle ole löytynyt. Kuten ketjusta näemme, perusteluja on oikeastaan kaksi:

1) Kiva kun illlalla on valoisampaa. Tämän reaalinen vaikutus toki rajoittuu melko lyhyeen ajanjaksoon keväällä ja syksyllä, sillä kesällähän valoa on koko Suomen alueella aivan riittävän myöhään. Tämä kuitenkin on sentään jonkinlainen, oikea peruste.
2) Miten joku voi olla erliainen kuin minä. Ja koska minä pidän tästä asiasta tai se on minulle yhdentekevä, ei kukaan muukaan siihen voi suhtautua negatiivisesti.

Kohdan 2 edustajillehan, tietenkään, edes kuolleisuuden lisääntyminen kellojen siirron yhteydessä ei ole peruste sen lopettamiselle. Siinähän kuolevat, kun ovat erilaisia kuin minä.

Lomalentoargumentti on todella heikko tässä yhteydessä. Olen ollut uskossa, että yleensä lomamatkalla ei ole aamuisin kovinkaan paljon aikatauluun sidottuja menoja, jotka vaatisivat heräämistä tiettyyn aikaan. Tämä taas on ainakin näin maallikon silmin omiaan vähentämään aikaerosta koituvaa stressiä ja siten myös sen terveysvaikutuksia. Työmatkojen osaltakin ihmisillä on mahdollisuus vaikuttaa työnkuvaansa, joten uskoisin että aikaerosta suuresti kärsivät tuskin pyrkivät työhön, joka vaatii jatkuvaa matkustamista idän suuntaan.

Omalta osaltani aiheeseen liittyy sen verran intressejä, että luonteva uni-ikkunani tuntuisi olevan noin klo 2-10, mutta kesäaikana 2-3 tuntua etuajassa herääminen ei ole aamun valoisuuden takia kovinkaan suuri ongelma. Sen sijaan heti kesäaikaan siirtymisen jälkeen sekä alkaen muutama viikko ennen normaaliaikaa ovat aamut aika hankalia, koska on pimeää melkein yhdeksään asti. Normaaliaikana tuo tunti hieman auttaa. Tämäkään ei sinänsä ole se varsinainen peruste miksi kesäaikaa vastustan, vaan syy on sen turhuus ja joillekin aiheutuva, todellinen ja tutkittu haitta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näin syksyisin ei ainakaan mulla mitään ongelmaa ole, mutta keväällä tunnin menetys on tuntunut pahimman kiirejakson aikaan osuessaan. Meinaan siis sitä, että sunnuntai-illalla pitäisi mennä tuntia aiemmin nukkumaan, jotta saisi sen normaalin seitsemisen tuntia unta palloon. Helposti kuitenkin jää siihen vajaaseen kuuteen, mikä mulla tuntuu, varsinkin jos yöt ovat aiemmin olleet huonoja, kuten esim. viime kevään kiireessä oli. Henkilökohtaisia juttuja - omasta puolestani voin todeta tunnilla olevan merkitystä, vaikka toki se ei mun elämääni kaada ja normaalitilanteissa tulee kuitatuksi päivässä parissa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meneekö esim. lomareissu perseelleen jos vaihtaa tunnin aikavyöhykettä?
Eikö toimi aivot ollenkaan? Tämä lomajuttuhan on pelkästään valintakysymys, kukaan ei pakota lähtemään lomareissuille. Arkielämässä myöskin kellonajat määräävät tekemistä ihan eri tavoin kuin lomilla, jolloin voi elää siellä Kanarialla ihan Suomen rytmissä jos huvittaa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eikö toimi aivot ollenkaan? Tämä lomajuttuhan on pelkästään valintakysymys, kukaan ei pakota lähtemään lomareissuille. Arkielämässä myöskin kellonajat määräävät tekemistä ihan eri tavoin kuin lomilla, jolloin voi elää siellä Kanarialla ihan Suomen rytmissä jos huvittaa.

Ei toimi ei. Johtuukohan unen puutteesta? Joko testamenttia tekemään, jos riski sairastua vakavemmin on todennäköistä?

Kateellinen olen kyllä niille jotka nukkuvat niin säännöllisesti (=hyvin), että tunnin kellojen siirto vaikuttaa elämään. Niitä ilmeisesti on oikeasti olemassa.

Itse kun en nuku ikinä täysin samanlailla öisin. Harvemmin edes kahta samanlaista viikossa. Välillä herään aikaisemmin, välillä myöhemmin. Välillä nukahdan aikaisemmin, välillä myöhemmin. Joskus noihin vaikuttaa urheiluharrastus, joskus tv-ohjelma. Joskus (harvemmin) käy jopa niin onnellisesti että tulee harrastettua seksiä ja silläkin voi olla vaikutus unen laatuun. Tai niillä monella muulla muuttujalla mikä vaikuttaa päivittäiseen elämään ja vireyteen.

Mutta että joillain kaikki on niin vakaata että tunnin kellojen siirto vaikuttaa elämään, kuten lypsylehmillä. Se on kyllä sellaista johon en ikinä pysty, vaikka haluaisin

En kyllä välttämättä edes haluaisi.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En ole kyllä ikinä kokenut mitään harmia kellojen siirtelystä. Sen sijaan harmittaa se, että yhteiskuntamme on sairas. On sairautta herätä joka arkiaamu ennen kuutta. Normaali terve ihminen nukkuu vähintään kymmeneen, mieluummin yhteentoista. Aivan perseenhajuinen on aamuvirkkujen psykopaattien koplaama järjestelmä, jossa vain heti työpäivän jälkeen nukkumaan menevät vässykät selviävät. Sitäpaitsi, milloin olette kuulleet jonkun aamuvirkun keksineen tai saaneen aikaan mitään hyödyllistä, ihmiskunnan hyvinvointia edistävää? Niinpä. Suomen futismaajoukkuekin aloittaa varmaan aina päivänsä joskus aamuneljältä, johtajien herätys varttia ennen. Sairasta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta että joillain kaikki on niin vakaata että tunnin kellojen siirto vaikuttaa elämään, kuten lypsylehmillä. Se on kyllä sellaista johon en ikinä pysty, vaikka haluaisin

En kyllä välttämättä edes haluaisi.

Tämä on aika iso ihmisryhmä Suomessa. Toisilla on oikeasti niin pedantti luonne, että elämä ikään kuin menee raiteiltaan, jos vahvat rutiinit eivät toistu ja rutiineja joutuu muuttamaan. Itse taas olen aina lapsesta asti ollut todella huono kontrolloimaan aikaa ja käyttämään aikaa tehokkaasti. Aikuisena tuota pyrkii korjaamaan, mutta se on aika syvässä ja vaikeasti muutettavissa oleva asia. Tietty rutiiniomaisuus tosin auttaa esim. työelämässä, opiskelussa ja ylipäätään yhteiskunnassa selviämisestä ja tietyn verran rutiinimaisuutta myös tarvitaan.

Olen ollut tavallaan hyvinkin pieniin juttuihin tosi tyytyväinen, että olen saanut esim. aloituskynnystä madallettua ja samalla työskentely on toisinaan muuttunut paljon aiempaa tehokkaammaksi. Itseäni ei kellojen siirtely häiritse vähääkään, koska olen myös adaptoituva ihminen ja pystyn nopeasti adaptoitumaan muutoksiin ja rakentamaan olemattomien rutiinien päälle uusia. Minusta nämä ovat enemmän luonnekysymyksiä kuin mitään muita ja kulkevat monien muiden luonteenpiirteiden kanssa samassa pulkassa.

Tällainen italialainen luonne on rasite tietyissä suoritusorientuneissa elämäntavoissa, mutta toisaalta ainakin itselleni tällainen rutiinittomuus ja monipuolinen adaptaatiokyky kaikenlaisiin nopeasti muuttiviin tilanteisiin on myös asia, josta en välttämättä luopuisi. Yleensä ihmiset, jotka eivät ole turhan pedantteja, myös huomaavat ympäristöön sellaisia asioita, joita liian rutiiniorientoituneet ihmiset eivät yksinkertaisesti havaitse. Rutiinit toimivat toisinaan kuin "laput silmillä" jolloin mielekkyys voi myös kadota.

Mutta kumpaakin ihmistyyppiä tarvitaan maailmaan ja vielä välimuotojakin.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nuo sairauskommentit ei tosiaan aivan tyhjästä ole tempaistu. Päävikaisena tiedostan tuossa montakin riskitekijää. Ja kyllä, usein lähtiessäni lomalle tasaan lääkerytmiäni muutama päivä ennen lähtöä. Eli me päävikaiset ja moni sydänvikainenkin joutuu tätä miettimään.

Mutta tosiaan, tässä on hankaluutensa, kun olisikin lupa nukkua tunnin pidemmät yöunet. Tokkurainen olotilahan siitä seuraa koko päiväksi. Keväisen "äkkiherätyksen" sietää melko hyvin. Silti kun tähän on vuosien saatossa tottunut, miksi sen muuttaminen nyt helpottaisi kaikkea elämässäni.
 

ipaz

Jäsen
Se mikä tässä kesäaikaan siirtymisessä itseäni hieman hämää, on se että miksi jotkut käytännöt ovat niin erilaisia maiden välillä? Esim. Venäjä, Kiina ja Islanti eivät kellojaan siirtele. Kanadassa jokainen provinssi saa itse päättää siirtyykö kesäaikaan vai ei. Eikö varsinkin tuo Kanadan systeemi luulisi olevan kaikista pahin kun joku Saskatchewanissa pysytään koko ajan samassa ajassa, mutta naapurit Alberta ja Manitoba siirtävät aikaa.

Itse olisin valmis luopumaan kellojen siirtelystä, koska se on mielestäni turhaa nykymaailmassa. Itseäni se ei tosin haittaa pätkääkään kun päivärytmi on muutenkin täysin sekaisin. Jos kahtena peräkkäisenä päivänä herätyskello soi samaan aikaan, niin se on jo poikkeuksellista, mutta ymmärrän kyllä haitan heille jotka elävät elämäänsä todella tarkassa rytmissä.

Esim. tänään heräsin ensimmäisen kerran seitsemältä (kahdeksalta kesäaikaa), mutta iskin pään uudestaan tyynyyn ja sitten kympin jälkeen uudelleen ylös. Toisaalta kun mitään ohjelmaa ei näin sunnuntaina ole, niin olisin saman tehnyt muutenkin. Salilla sentään jaksoin käydä, tiedä sitten johtuiko pitkistä yöunista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oletetaan, että kellojen siirtelystä luovuttaisiin. Mikä teistä olisi sitten se aika, johon haluaisitte meidän jäävän? Nykyiseen normaaliaikaan? Nykyiseen kesäaikaan, jolloin illasta saataisiin tunti enemmän valoa läpi vuoden? Vai Ruotsin normaaliaikaan, kuten tämä unitutkija YLE:llä kannattaa, jolloin aamusta saataisiin enemmän valoa?

Itse kannattaisin pysyvää kesäaikaa. Tänään tunsi pimeän voiman oikein ahdistavana kun lähti mökiltä. Onneksi päivällä sai nähdä valoa. Tästä eteenpäin arkisin valoa näkee lähinnä toimiston ikkunasta...

Kysyn tätä sillä, että viestien perusteella suurin ongelma tuntuu olevan se kellojen siirtely, eikä niinkään se kesäajan iltaan osuva valo. Pysyvä kesäaikakin ratkaisisi tämän siirtelyyn liittyvän ongelman.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suomen normaaliaika on ylivoimaisesti lähimpänä maantieteellisesti oikeaa aikaa eli sitä, että klo 12 aurinko on etelässä. Mikään muu noista ei oikein ole perusteltavissa kuin poliittisista tai kaupallisista syistä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomen normaaliaika on ylivoimaisesti lähimpänä maantieteellisesti oikeaa aikaa eli sitä, että klo 12 aurinko on etelässä. Mikään muu noista ei oikein ole perusteltavissa kuin poliittisista tai kaupallisista syistä.

Toki, mutta nykyisessä yhteiskunnassa ihmisten vapaa-aika painottuu ilta-aikaan. Tämä maantieteellinen keskipäivä on toki ns. laskennallinen juttu, mutta illasta lisääntyvä valo mahdollistaisi sen, että suurempi osa ihmisistä voisi siitä myös nauttia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Tombe76

Arjen hallitseminen on juttu, joka saattaa helpottua, jos rutiinit saa luotua kohdilleen. Harva silti niihin pyrkii hirttäytymään, mutta lomien ulkopuolella rutiini helpottaa elämää. Kuten sanottua, ei minun elämäni kaadu kesäaikaan siirtymiseen, mutta aika turha juttu se on ja voi pahimmillaan pilata seuraavan päivän turhan väsymyksen aiheuttajana, joten siksi siitä ei tarvitse pitää. Päivätyöläisenä annan arvoa sille, että pystyn määrittelemään rytmin elämälleni itse, vuototyöläisenä aikoinaan yksi suurimpia vitutuksen aiheuttajia oli jatkuvan vuorojen vaihtelun tuoma väsymys. Ei kai nämä mitään sellaisia juttuja ole, että pitäisi alkaa porukkaa lokeroida mustavalkoisesti.

Edellinen menköön myös nimimerkille @peterra
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Arjen hallitseminen on juttu, joka saattaa helpottua, jos rutiinit saa luotua kohdilleen. Harva silti niihin pyrkii hirttäytymään, mutta lomien ulkopuolella rutiini helpottaa elämää

Sehän se onkin, kun toiset yrittää koko elämänsä niitä rutiineja luoda ja siitä ei vain tule mitään. Kyllähän minä omassa kommentissani otin sen esille, että RUTIINIT saattavat helpottaa, mutta kun toisille ne ei vaan synny. Toisaalta kaikilla on semmosia rutiineja, jotka ovat myös haitallisia, joten riippuu varmasti vähän rutiinista, mistä haluat tarkelleen eteen. Itse olen ollut vuosia vuorotyössä ja minua ei ole koskaan vuorotyö häirinnyt elämäni sovittamisessa mitenkään muuten kuin siltä osin, että muu yhteiskunta elää päivätyöläisten mukaan.

Toisaalta itse pidän sitä nimenomaista rutiinittomuutta joustavuuden syntysijana. Jotkut asiat olisivat varmasti rutiineilla helpompia, mutta rutiinittomuus on mahdollisuus. Jokainen tehköön kuten tykkää, itselleni passaa hyvin tämä nykyinen elämäntapa. =)
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Oletetaan, että kellojen siirtelystä luovuttaisiin. Mikä teistä olisi sitten se aika, johon haluaisitte meidän jäävän?

Holhouksesta on päästävä pikkuhiljaa eroon. Paras ja loogisin vaihtoehto olisi, että jokainen saisi itse päättää mitä aikavyöhykettä haluaa käyttää. Ei ole valtion tehtävä tuollaista ihmisille määäritellä.

Esim NHL-faneilla olisi paljon helpompaa jos voisivat olla suosikkijoukkueensa sijainnin kanssa samassa ajassa.

Pohjois-amerikkalaisten pornotähtien webcam-esityksien seuraajista puhumattakaan.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oletetaan, että kellojen siirtelystä luovuttaisiin. Mikä teistä olisi sitten se aika, johon haluaisitte meidän jäävän?

Nykyinen kesäaika on paras minunkin mielestäni. Illalla sitä valoa tarvitaan eikä aamulla.

Se Ruotsin normaaliaikaan siirtyminen kuulostaa täysin järjettömältä. Miettikää nyt vaikka loppukesää, kun elokuun illoissa tulisi sitten pimeä klo 20, mikä jo varmaan rajoittaisi joidenkin tapahtumienkin järjestämistä. Vastaavasti sitten aurinko nousisi joskus klo 2-3, niin mihin helvettiin sitä valoa tuohon aikaan tarvitaan?
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Unitutkijan ruotsin aika on todellakin järjetön. Talvella pimeä tulisi 14.30-15, jos se masenna tätä kansaa entisestään niin jo on ihme. Aina satavarmasti pimeää kun töistä pääset ja viikonloppuna ulkoilut loppuu lyhyeen pimeän takia. Vastaavasti taas keskikesällä saadaan valoisaa jo kahdelta yöllä, todella tarpeellista...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös