Totta kai täysin tarpeeton ja osalle, vaikkakin pienelle, selkeästi vahingollinen kellojen siirtely pitäisi lopettaa. Perusteet siirtelyllehän olivat alun perinkin ammuvirkkujen totalitaristiosaston ideoimia ja vailla minkäänlaisia faktaperusteluja, eikä myöhemminkään parempia syitä käytännölle ole löytynyt. Kuten ketjusta näemme, perusteluja on oikeastaan kaksi:
1) Kiva kun illlalla on valoisampaa. Tämän reaalinen vaikutus toki rajoittuu melko lyhyeen ajanjaksoon keväällä ja syksyllä, sillä kesällähän valoa on koko Suomen alueella aivan riittävän myöhään. Tämä kuitenkin on sentään jonkinlainen, oikea peruste.
2) Miten joku voi olla erliainen kuin minä. Ja koska minä pidän tästä asiasta tai se on minulle yhdentekevä, ei kukaan muukaan siihen voi suhtautua negatiivisesti.
Kohdan 2 edustajillehan, tietenkään, edes kuolleisuuden lisääntyminen kellojen siirron yhteydessä ei ole peruste sen lopettamiselle. Siinähän kuolevat, kun ovat erilaisia kuin minä.
Lomalentoargumentti on todella heikko tässä yhteydessä. Olen ollut uskossa, että yleensä lomamatkalla ei ole aamuisin kovinkaan paljon aikatauluun sidottuja menoja, jotka vaatisivat heräämistä tiettyyn aikaan. Tämä taas on ainakin näin maallikon silmin omiaan vähentämään aikaerosta koituvaa stressiä ja siten myös sen terveysvaikutuksia. Työmatkojen osaltakin ihmisillä on mahdollisuus vaikuttaa työnkuvaansa, joten uskoisin että aikaerosta suuresti kärsivät tuskin pyrkivät työhön, joka vaatii jatkuvaa matkustamista idän suuntaan.
Omalta osaltani aiheeseen liittyy sen verran intressejä, että luonteva uni-ikkunani tuntuisi olevan noin klo 2-10, mutta kesäaikana 2-3 tuntua etuajassa herääminen ei ole aamun valoisuuden takia kovinkaan suuri ongelma. Sen sijaan heti kesäaikaan siirtymisen jälkeen sekä alkaen muutama viikko ennen normaaliaikaa ovat aamut aika hankalia, koska on pimeää melkein yhdeksään asti. Normaaliaikana tuo tunti hieman auttaa. Tämäkään ei sinänsä ole se varsinainen peruste miksi kesäaikaa vastustan, vaan syy on sen turhuus ja joillekin aiheutuva, todellinen ja tutkittu haitta.