Kellojen siirto

  • 228 076
  • 1 769

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jos pääsee töistä vaikka 17.00 tai 18.00, niin kyllä sinne lenkille/kävelylle tulee lähdettyä helpommin silloin kun on valoisaa. Eipä mekään emännän kanssa talvella käyty kävelemässä kuin viikonloppuisin (tai vapaalla), nyt on käyty myös arkenakin. Sama sitten syksylläkin. Eli kun arkenakin on valoisaa, töiden jälkeen, niin "arkiliikunta" on viikon sykleissäkin mitattuna helposti kaksin- tai kolminkertaista. Todellinen vaikutus on vuodessa siis 2-3 kuukautta, kun tuo valoisa aika merkkaa.

Ja sillä että vaikka sinä (en tiedä asian oikeaa laitaa, kunhan heitän hatusta) olisit parempi ihminen ja kävisit valoisuudesta/kelistä/kunnosta riippumatta joka päivä tekemässä sen tunnin lenkin, niin isolle osalle kansasta tuo valoisa aika merkkaa paljon, varsinkin lapsiperheille.
Ei tässä nyt mistään piikittelystä tai mistään muustakaan vinoilusta ole kyse. Yritän ihan oikeasti ymmärtää, miten se valoisuus merkkaa noin paljon liikkumiselle. Totta kai mä ymmärrän sen, että valoisuus vaikuttaa liikkumiseen, mutta että _noin paljon_ - sitä en käsitä.

Kun katson tällä hetkellä (~19:15) ulos, ulkona on todella valoisaa. Kuten sanoit, olette emännän kanssa käyneet kävelemässä nyt myös arkenakin. Sama juttu syksyllä. Todellisuus on kuitenkin se, että talvipäivän seisauksena Suomessa on pimeää kuin ryssän helvetissä klo 16:00. Vaikka siirryttäisiin pysyvään kesäaikaan, säkkipimeää olisi jo kello 17:00. Ensimmäinen olettamuksesi oli "jos pääsee töistä vaikka 17:00 tai 18:00", niin eihän se kellon veivaaminen vaikuta pimeimmällä talvellakaan yhtään mitään. Pimeää on joka tapauksessa.

Viimeisestä mietteestäsi olen kanssasi lähes samaa mieltä. Se on oikeasti ehkä maksimissaan kaksi kuukautta, minkä pysyvään kesäaikaan siirtyminen vaikuttaa todellisuudessa arkiliikuntaan. Joulu-tammikuussa on joka tapauksessa pimeää arkiliikunnalle iltaisin - oltaisiin sitten kummassa ajassa tahansa. Mä vain mietin sitä, että onko ihmisillä mielikuva kesäajan tuomasta paremmasta ulkoilukelistäkin. Loka-marraskuussa on joka tapauksessa kylmää ja märkää - vaikuttaako se oikeasti liikkumisen riemuun, jos ulkona olisi pimeyden sijaan "vain" hämärää? Helmikuussa on miellyttäviä kirpeitä ja aurinkoisia pakkaspäiviä todella vähän. Pysyvään kesäaikaan siirtyminen ei lisää niiden määrää pätkänkään vertaa. Jatkossakin helmikuussa on niitä loskapaskakelejä vaikka muille jakaa - oltiin sitten pysyvässä talvi- tai kesäajassa.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Vaikuttaa ainakin esim. Golf-kenttien bisnekseen onko päivässä yksi ”myytävä” tunti enemmän vai ei. Siellä ei aamuyön valoisista tunneista hirveästi tienata, mutta lisätunti kesäiltoihin kelpaisi varmasti. Lienee myös ravintoloille, terasseille, kahviloille yms. vaikutusta. Mutta kyllähän näissä aktiviteeteissa on riski lihoa enemmän kuin jos olisi nukkumassa...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tässä nyt mistään piikittelystä tai mistään muustakaan vinoilusta ole kyse. Yritän ihan oikeasti ymmärtää, miten se valoisuus merkkaa noin paljon liikkumiselle. Totta kai mä ymmärrän sen, että valoisuus vaikuttaa liikkumiseen, mutta että _noin paljon_ - sitä en käsitä.

Tuo riippuu pitkälti lajista ja ihmisen mieltymyksistä. Kyllä minä jatkoin liikkumistani normaaliaikaan siirtymisen jälkeenkin, mutta nautinnosta katosi iso osa. Lajejakin piti vaihtaa. Minulle yksi tärkeimmistä rentoutumiskeinoista on fillarointi maaseudun rauhassa, nimenomaan luonnosta nauttien. Toinen syksyn harrastus on sienestys. Kun pimeys koittaa tuntia aiemmin, on usein melko turhaa lähteä enää työpäivän päätteeksi fillarilenkille, koska luonnosta ei suuremmin ehdi nauttia hämärän tulon jälkeen. Sienestyskausi jää hyvinkin lyhyeksi, koska metsään ei ehdi valoisalla tarpeeksi pitkäksi aikaa. Tässä vaiheessa vuotta vaihdan lenkkeilyyn, jota voi tehdä pimeässäkin valaistulla pururadalla tai otsalampun valossa. Hyvä korvike, mutta ei tuo sellaista henkistä mielihyvää, kuin nuo muut lajit.

Tämä siis henkilökohtaisena mielipiteenä. Nuo luettelemani harrastukset eivät ole mitenkään marginaalisia, vaan ulkoilu ja retkeily ovat lisänneet voimakkaasti suosiotaan. Siksi uskallan sanoa, etten puhu tässä tapauksessa vain pienen joukon suulla. Oma lukunsa on sitten se tässäkin ketjussa mainittu kermaperse-osasto, joka lopettaa liikkumisen kokonaan pimeyden tullen. Heitäkin riittää, ja valitettavasti heidän osuus kansanterveyden kannalta on varsin merkittävä.

Kun katson tällä hetkellä (~19:15) ulos, ulkona on todella valoisaa. Kuten sanoit, olette emännän kanssa käyneet kävelemässä nyt myös arkenakin. Sama juttu syksyllä. Todellisuus on kuitenkin se, että talvipäivän seisauksena Suomessa on pimeää kuin ryssän helvetissä klo 16:00. Vaikka siirryttäisiin pysyvään kesäaikaan, säkkipimeää olisi jo kello 17:00. Ensimmäinen olettamuksesi oli "jos pääsee töistä vaikka 17:00 tai 18:00", niin eihän se kellon veivaaminen vaikuta pimeimmällä talvellakaan yhtään mitään. Pimeää on joka tapauksessa.

Olen itse tuosta samaa mieltä. Minusta kesäajasta on haittaa pimeimmän talven aikana. Siksi minulle kävisi erinomaisesti se, että jatkaisimme nykyistä käytäntöä. Mutta koska tämä ei ole mahdollista, pidän pysyvää kesäaikaa parempana, sillä silloin meillä olisi paras aika suurimman osaa vuotta.

Viimeisestä mietteestäsi olen kanssasi lähes samaa mieltä. Se on oikeasti ehkä maksimissaan kaksi kuukautta, minkä pysyvään kesäaikaan siirtyminen vaikuttaa todellisuudessa arkiliikuntaan. Joulu-tammikuussa on joka tapauksessa pimeää arkiliikunnalle iltaisin - oltaisiin sitten kummassa ajassa tahansa. Mä vain mietin sitä, että onko ihmisillä mielikuva kesäajan tuomasta paremmasta ulkoilukelistäkin. Loka-marraskuussa on joka tapauksessa kylmää ja märkää - vaikuttaako se oikeasti liikkumisen riemuun, jos ulkona olisi pimeyden sijaan "vain" hämärää? Helmikuussa on miellyttäviä kirpeitä ja aurinkoisia pakkaspäiviä todella vähän. Pysyvään kesäaikaan siirtyminen ei lisää niiden määrää pätkänkään vertaa. Jatkossakin helmikuussa on niitä loskapaskakelejä vaikka muille jakaa - oltiin sitten pysyvässä talvi- tai kesäajassa.

Lokakuussa on usein vielä todella hyvät pyöräily- ja retkeilykelit. Toki joinain vuosina silloin sataa rankasti, mutta kyllä niitä hyviä kelejäkin löytyy. Marraskuu on sitten asia erikseen.

Ja hämäryys on vähän fifty-sixty. On se täyttä pimeyttä parempi. Ja retken loppupuolella se ei edes haittaa, sillä silloin on ehtinyt vielä nähdä valoakin.

Helmikuusta sanoisin taas, että riippuu täysin vuodesta. Komeita aurinkoisia pakkaspäiviä on ollut ainakin täällä Pirkanmaalla ihan riittävän usein viime vuosina.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuitenkin sillä valolla on sellainen mystinen vaikutus, että sen lisääntyessä ulkoliikunta on kivempaa.
Silloin voi herätä aamulla tuntia aikaisemmin ja mennä valoon harrastamaan kivaa ulkoliikuntaa (sic)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Silloin voi herätä aamulla tuntia aikaisemmin ja mennä valoon harrastamaan kivaa ulkoliikuntaa (sic)

Emmekös me tämän keskustelleet jo puhki edellisellä kerralla? Jos ei, niin kerrataan vielä: kaikki työssä käyvät eivät pysty valitsemaan työvuorojaan täysin vapaasti. Sick?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Emmekös me tämän keskustelleet jo puhki edellisellä kerralla? Jos ei, niin kerrataan vielä: kaikki työssä käyvät eivät pysty valitsemaan työvuorojaan täysin vapaasti. Sick?
Ilmeisesti ei, koska täällä taas kerran yritetään väittää valoisuuden vähenevän sen mukaan miten kelloja siirretään... Ja tottakai ihmiset voivat vapaasti valita sellaisen työpaikan, jossa voi vaikuttaa työaikoihinsa.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Ilmeisesti ei, koska täällä taas kerran yritetään väittää valoisuuden vähenevän sen mukaan miten kelloja siirretään... Ja tottakai ihmiset voivat vapaasti valita sellaisen työpaikan, jossa voi vaikuttaa työaikoihinsa.
Ei niitä työpaikkoja nyt ihan vapaasti voi valita.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvä että kellojen siirtäminen loppuu. Mihin aikaan jämähdetään, siihen en ole muodostanut mielipidettä. Toistaiseksi ainoa asia mikä tulee mieleen on se, että työasioiden kannalta olisi kiva ettei aikaero Ruotsiin ainakaan kasvaisi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei niitä työpaikkoja nyt ihan vapaasti voi valita.

Muistelen esittäneeni täällä joskus ihan laskelmia siitä, miten valo osuu eri vuodenaikoina yksiin ihmisten keskimääräisen työpäivän aikana. Ja jos en sitä tehnyt, niin laskelmia on helppo tehdä itsekin tai etsiä joku monista julkaisuista aiheeseen liittyen. Näillä ei ollut mitään merkitystä käytännössä. Eräät keskusteluun osallistuneet nimimerkit nimittäin reagoivat niihin lähinnä antamalla ymmärtää meidän kesäaikaa parempana vaihtoehtona pitävien luulevan, että vuorokaudessa oleva valon määrä lisääntyisi kesäajan myötä, vaikka puhuimme nimenomaan valveillaoloajan ja vapaa-ajan valosta. Tai sitten hieman kehittyneempi argumentti oli se, että kaikki suomalaiset tekevät kuulemma niin joustavaa työtä, että työajat voi valita täysin vapaasti.
 
Viimeksi muokattu:

Vatso

Jäsen
Vitut minä valon määrästä, mutta jos mestareiden liiga alkaa jatkossa Suomessa kello 23.00, kun ollaan kesäajassa, niin miettikää nyt perkele. Jäisi unet todella vähälle, kun Prime Time änärit ja muut tulisivat tuntia myöhemmin.

No koko muu eurooppa on jäämässä kesäaikaan, eli aikaero säilyisi samana ja pelit alkaisivat edelleen klo. 22. Änärin osalta prime-time pelit tosin olisivat tuntia myöhemmin, tuo onkin itse asiassa ainakin itselle ainoa huono seikka, jonka kesäajasta pystyy keksimään.
 

ipaz

Jäsen
No koko muu eurooppa on jäämässä kesäaikaan, eli aikaero säilyisi samana ja pelit alkaisivat edelleen klo. 22. Änärin osalta prime-time pelit tosin olisivat tuntia myöhemmin, tuo onkin itse asiassa ainakin itselle ainoa huono seikka, jonka kesäajasta pystyy keksimään.

Kanadassa ainakin on otettu tämä EU:n päätös silmäilyyn ja saattaa olla, että sielläkin jossain vaiheessa luovutaan kellojen siirtelystä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä nämä laskelmat, joista puhuin. Ne olivat Aamulehden tekemiä. Alla siis valon määrän muutos nykyiseen verrattuna eri valveillaoloajoilla joko pysyvällä kesä- tai normaaliajalla. Laskettu Tampereen tietojen mukaan.

- Hereillä 6:00 - 22:00: kesäaika: 0h, normaaliaika: -92h
- Hereillä 6:30 - 22:30: kesäaika +1h, normaaliaika -146h
- Hereillä 7:00 - 23:00: kesäaika +6h, normaaliaika -185h
- Hereillä 7:30 - 23:30: kesäaika +15h, normaaliaika: -202h
- Hereillä 8:00 - 24:00: kesäaika +26h, normaaliaika: -212h

Alla vielä tuo viestini kokonaisuudessaan.

Aamulehdessä oli lauantaina hyvä artikkeli siitä, miten valoisat tunnit joko lisääntyvät tai vähenevät nykyiseen verrattuna eri vuorokausirytmiä noudattavien ihmisten valveillaoloaikoina, jos vaihdamme pysyvään kesä- tai talviaikaan. Tämä ei siis ota kantaa siihen, onko henkilö töissä vai ei, vaan ainoastaan hereillä. Uutinen lienee maksumuurin takana tai vain paperiversiona julkaistu. Tässä kuitenkin tulokset. Koska Aamulehti on tamperelainen, tulokset ovat Tampereen mukaan laskettuja.

- Hereillä 6:00 - 22:00: kesäaika: 0h, normaaliaika: -92h
- Hereillä 6:30 - 22:30: kesäaika +1h, normaaliaika -146h
- Hereillä 7:00 - 23:00: kesäaika +6h, normaaliaika -185h
- Hereillä 7:30 - 23:30: kesäaika +15h, normaaliaika: -202h
- Hereillä 8:00 - 24:00: kesäaika +26h, normaaliaika: -212h

Tässä on aika merkittävä ero. Sanoisinko näin, että uskon tuon aamuvalon kyllä olevan iltapäivävaloa tehokkaampi. Tässä kuitenkin valoisan ajan määrä vähenisi kokonaisuutena niin paljon, että kokonaismäärän voisi päätellä painuvan miinukselle. Laskelmat osoittavat mielestäni myös sen, että keväästä syksyyn on ajanjakso, jolla pysyvä normaaliaika lisäisi valoa aamuyössä, jolloin suurin osa ihmisistä vielä nukkuu. Kuinka paljon tämä sitten lisäisi unihäiriöitä? Tätä ei minusta ole myöskään käsitelty riittävästi.

Kyllä, tämä oli Tampereen tilanne. Suomen väestöllinen keskipiste sijaitsi ainakin jokunen aika sitten Hauholla, ja sieltä se liikkuu ymmärtääkseni hitaasti kohti etelää. Joku voi halutessaan toistaa nuo laskelmat, niin saadaan jonkinlainen keskiarvo tähän asiaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tai sitten hieman kehittyneempi argumentti oli se, että kaikki suomalaiset tekevät kuulemma niin joustavaa työtä, että työajat voi valita täysin vapaasti.

Onneksi on parempia argumentteja, kuten että kaikki

ihmiset viettävät enemmän aikaansa viihde-elektroniikan parissa ja altistuvat samalla enemmän unen kannalta haitalliselle sinivalolle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Argumentissani ei tosin puhuttu kaikista ihmisistä, vaan ilmiöstä ylipäätään.
Mutta jossain on väitetty että kaikki suomalaiset tekevät niin joustavaa työtä, että työajat voi valita täysin vapaasti...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta jossain on väitetty että kaikki suomalaiset tekevät niin joustavaa työtä, että työajat voi valita täysin vapaasti...

Joo. Jatkoajassa. Tässä suora lainaus:

Ja tottakai ihmiset voivat vapaasti valita sellaisen työpaikan, jossa voi vaikuttaa työaikoihinsa.

Vai ymmärsinkö viestin väärin?

Kommentoi nyt kuitenkin tuota lainaamaani Aamulehden laskelmaa. Sinun mielipiteesi tuosta kiinnostavat minua aidosti.

Aiheeseen liittyen: Mielenkiintoinen kommentti ilmeisesti yhdysvaltalaiselta unitutkijalta:

Landryn mukaan uniongelmien riski kasvaa eniten silloin, kun päiväsaikaan ei näe tarpeeksi luonnonvaloa. Keho ei tiedä, milloin pitäisi valvoa ja milloin nukkua. Tämä on tuttua kaikille Suomessa pimeään vuodenaikaan.

Eikö uni tule? Testaa unitutkijan aurinkolasivinkkiä

Tuo tutkija on Partosen kanssa hieman eri linjoilla, koska Partosen kannattamalla normaaliajalla nykyisellä vuotokausirytmillä luonnonvalon määrä nimenomaan pienenee, kuten nuo Aamulehden laskelmat osoittavat.

Edit: Olkoon tämä viimeinen viestini tähän väittelyyn, ja jatketaan sitä vaikka yksityisviestein, jos tarpeellista. Ei tämä kahdenkeskinen kinastelu johda mihinkään, koska kumpikaan ei muuta kantojaan kuitenkaan. Jatkossa yritän välttää tätä ketjua, jos ei oikeasti ole uutta sanottavaa.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vai ymmärsinkö viestin väärin?
Siis kun sinä kirjoitat "ihmiset", sillä ei tarkoiteta kaikkia ihmisiä, mutta jostain syystä minun terminä "ihmiset" viittaakin kaikkiin ihmisiin... Ei avaudu
Kommentoi nyt kuitenkin tuota lainaamaani Aamulehden laskelmaa.

Se on tarkoitushakuisesti tehty laskelma, jolla saadaan ihmiset ajattelemaan jotenkin vinoutuneesti että valveillaolon aikainen valon määrä olisi kiinni siitä mikä aikavyöhyke on käytössä Oikeasti ihminen voi itse omilla nukkumaanmeno ja heräämisajoillaan valita valveillaolo aikansa.
 

axe

Jäsen
Mun mielestä yllä oleva keskustelu oli oikein oiva osoitus siitä, millaista tämä nykyinen keskustelukulttuuri on. Toinen pyrkii esittämään oman mielipiteensä asiaan ja kertoo selkeitä perusteluita sille, mutta toinen vaan jyrää vittuilemalla ja vääristelemällä ja esittämällä täysin absurdeja väittämiä.
 

ipaz

Jäsen
Sitä vielä mietin, että eikö oikeastaan ole parempi että ihminen nukkuu osan kesän valoisesta ajasta aamulla pois, koska sitä valoa on kuitenkin niin paljon että monella unirytmi sekoaa? Toisaalta sitten talvella taas toisen päin. Onko muuten mitään järkeä asua näin pohjoisessa?
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mä olen vissiin sitten joku superihminen kun mua ei ole koskaan haitannut toi kellojen siirtely. Lähinnä se itku mikä siitä kahdesti vuodessa syntyy on ärsyttänyt. Periaateessa kellojen siirtelyn pitäisi haitata meikälisen elämää kun herään aina samaan aikaan, mutta kai sitä on sitten tottunut siihen että välillä on huonot yöunet takana.

Itse olen aamuvirkku joten mulle kyllä passaa talviaika ja että aamuisin on valoisempaa. Talvisin se synkyyteen herääminen on aina vituttanut enemmän. Lisäksi musta se on vaan loogista että Suomi on eri aikavyöhykeellä Ruotsin ja muun Keski-Euroopan kanssa, ja ollaan sitten samassa linjassa mm. Baltian maiden ja Kreikan kanssa.

Ihan pakko on kyllä entisenä koiran omistajana sanoa että en kyllä ihan allekirjota sitä että joku valoisuuden määrä vaikuttas syksyisin eniten jengin ulkonaliikkumismotivatioon. Ainakin marraskuussa täällä Helsingin leveysasteilla sää on yleensä harmaa ja kostea. Kun on jotain iltapäivä (tai iltalenkkejä) tehnyt niin ei siellä jäätävässä tihkusateessa taikka loskassa tule juuri muita vastaan kuin toisia koiran kusettajia, lähiseudun hullut himolenkkeilijät, muutama pyöräilijä ja sitten fudiskentillä on jotkut piruparat harkoissa. Sitten hyvällä säällä vastaan tulee edellä mainitut ja ne muutamat kävelyä harrastavat joista osa ei myöskään pelkää pimeää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen pyrkii esittämään oman mielipiteensä asiaan ja kertoo selkeitä perusteluita sille, mutta toinen vaan jyrää vittuilemalla ja vääristelemällä ja esittämällä täysin absurdeja väittämiä.
Joo, tuo @Sistis on jotenkin juuttunut tähän asiaan siten että sieltä tulee vain tuollaisia sinivaloperusteluita, jotka ovat täysin absurdeja.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Taitaa olla niin, että suomalaisen huippu-urheilun näkökulmasta kannattaisi ehkä kuitenkin noudattaa vanhaa kunnon normaaliaikaa eli sitä talviaikaa. Näyttää siltä, siis aivan mutulla,että ainakin yksilöurheilussa olemme saavuttamassa koko ajan uudestaan ja uudestaan montun pohjaa ainakin mitattaessa menestystä arvokisojen menestyksellä. Siitä lähtien, kun olemme alkaneet harrastaa kellojen siirtelyä, on alamäki ollut pitkä ja loiva. Suuntaa toiseen suuntan ei ole näkyvissä. Tällä mutu -argumentilla pitäytyisin talviajassa.

Joukkuelajeissa taas ollaan kansakuntana pärjätty nykymallilla ehkä paremmin kuin koskaan viimeisen viiden vuoden aikana. On menestystä ja nousevaa trendiä jääkiekossa, koripallossa, lentopallossa, salibandyssä ja kivasti menee jalkapallossakin, lukunottamatta miesten ainaista taaperrusta näin muutamia mainitakseni.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Onhan nämä talviajan puolustajien jutut kauttaaltaan ihan absurdeja, jotain Ilta-Sanomien kommenttiosiota aiheeseen liittyen kun menee katsomaan niin loppupäivä on saman tien pilalla.

Talviajan kannattajat keskittyvät ihmettelemään miksei kesäajan kannattajat voi mennä aamuisin lenkille eikä illalla. No yhtä hyvin minä voin sanoa, että miksette te voi lenkkeillä illalla ettekä aamulla. Sitten nämä normaaliaika-vouhotukset sun muut, mulle ainakin kesäaika on normaaliaika ja talviaika tilapäinen häiriö kelloissa.

Tässä siis vain esimerkkejä, miten heikkoja argumentteja nämä tavallisimmat talviaika-perustelut ovat. Kesäajan kannattajilla sentään on selvä perustelu hereillä vietetyn vapaa-ajan ja valoisan ajan kohtaamisesta. Mutta eiköhän tässä talviaikaan jäädä, se kun on kuulemma se normaaliaika. Jotenkin niin suomalaista.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mä olen vissiin sitten joku superihminen kun mua ei ole koskaan haitannut toi kellojen siirtely. Lähinnä se itku mikä siitä kahdesti vuodessa syntyy on ärsyttänyt. Periaateessa kellojen siirtelyn pitäisi haitata meikälisen elämää kun herään aina samaan aikaan, mutta kai sitä on sitten tottunut siihen että välillä on huonot yöunet takana.

Itse olen aamuvirkku joten mulle kyllä passaa talviaika ja että aamuisin on valoisempaa. Talvisin se synkyyteen herääminen on aina vituttanut enemmän. Lisäksi musta se on vaan loogista että Suomi on eri aikavyöhykeellä Ruotsin ja muun Keski-Euroopan kanssa, ja ollaan sitten samassa linjassa mm. Baltian maiden ja Kreikan kanssa.

Ihan pakko on kyllä entisenä koiran omistajana sanoa että en kyllä ihan allekirjota sitä että joku valoisuuden määrä vaikuttas syksyisin eniten jengin ulkonaliikkumismotivatioon. Ainakin marraskuussa täällä Helsingin leveysasteilla sää on yleensä harmaa ja kostea. Kun on jotain iltapäivä (tai iltalenkkejä) tehnyt niin ei siellä jäätävässä tihkusateessa taikka loskassa tule juuri muita vastaan kuin toisia koiran kusettajia, lähiseudun hullut himolenkkeilijät, muutama pyöräilijä ja sitten fudiskentillä on jotkut piruparat harkoissa. Sitten hyvällä säällä vastaan tulee edellä mainitut ja ne muutamat kävelyä harrastavat joista osa ei myöskään pelkää pimeää.
Tämän voin kyllä allekirjoittaa omalta osaltani sanasta sanaan. Olen tosin nykyinen koiranomistaja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös