Mainos

Kaupunki nimeltä Turku

  • 237 343
  • 1 303

Hufsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Penguins
Missäs päin aikoinaan raitiovaunut Turussa ajelivat?
Jos hieman pidempi vastaus kelpaa (ja Turun raitiovaunuliikenteen lopettamiseen liittynyt poliittinen sähläys kiinnostaa), niin suosittelen Hanna Sirkiän historian alaan kuuluvaa pro gradu -tutkielmaa "Hyvästi ny sitt – raitsikat. Turun raitiovaunuliikenteen lakkautus 1961-1972" (vuodelta 2003).

Linkki eteenpäin gradun pdf-tiedostoon löytyy täältä
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turun valtuusto: Ei kansanäänestykselle.

Ihan niin tämä meni kuin odottelinkin. Äänestyksessä toriparkki ei ikinä olisi mennyt läpi, joten miksi turhaan edes lähteä äänestämään. Olihan se toriparkki teemana jo viime vaaleissakin. Vielä silloin tosin valtuutettujen enemmistö oli parkkia vastaan, mutta muuttaahan se rautainen ryhmäkuri nämä mukatiukat mielipiteet hyvinkin äkkiä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Noinhan se sitten meni. Pätkääkään en ole yllättynyt päätöksestä. Nyt sitten odottamaan muutaman vuoden liikennekaaosta ja aukirevittyä keskustaa. Tämän jälkeenhän elämä Turussa onkin sitten yhtä auringonpaistetta, keskustan itäpuoli herää eroon, saasteet vähenevät ja börs laajentaa muutaman humpparavintolan lisää samaan kortteliin.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Jos ja kun toriparkki toteutuu, niin koska alkaa tapahtumaan? Ehditäänkö ryssimään jo ensi kesän Suomen suurin tapahtuma, puolen miljoonan kävijän Tall Ship's Race, vai pilataanko vasta kulttuuripääkaupunki 2011?

Nyt ei saa jäädä saveen itkemään, vaan tosiaan tehtävä vielä selväksi, että kuka maksaa? Jos se on TOK, niin on oltava tyytyväinen työllistävästä vaikutuksesta ja laitettava veitsi asianomaisten kurkulle, että tori ei ole auki kolmea tai edes kahta vuotta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jos ja kun toriparkki toteutuu, niin koska alkaa tapahtumaan? Ehditäänkö ryssimään jo ensi kesän Suomen suurin tapahtuma, puolen miljoonan kävijän Tall Ship's Race, vai pilataanko vasta kulttuuripääkaupunki 2011?
Kulttuuripääkaupunkivuoden pilaamiseksi on tehty pitkäjänteistä työtä jo 90-luvulta lähtien, mutta nyt tapahtuman läheisyydessä on toki kiristetty tahtia kulttuurimäärärahojen leikkaamisen ja kaupungin tukien suhteen huomattavasti tehokkaammin. Tästä esimerkkinä mm. viime kesän UMF, jota tuettiin vastaavalla summalla kuin kaupunki peri vuokraa maan käytöstä. Toki Tall Ship's Race ehditään vielä helposti ryssimään. Todennäköisesti kaikki oheistapahtuma jätetään jälleen nolliin ja paikalle roudataan Al-Amirin kebabkoju, sehän takaa festaritunnelman vuodesta toiseen.
Nyt ei saa jäädä saveen itkemään, vaan tosiaan tehtävä vielä selväksi, että kuka maksaa? Jos se on TOK, niin on oltava tyytyväinen työllistävästä vaikutuksesta ja laitettava veitsi asianomaisten kurkulle, että tori ei ole auki kolmea tai edes kahta vuotta.
No kun katsoo millä tahdilla Wiklundin remontti venyi ilman minkäänlaista painostusta kaupungin suunnalta, niin tuskinpa tällä asialla mikään kiire on. Taidemuseon remppakin oli ihan suunnitelmien mukainen ja kaupungille halpa.
 

Veijari

Jäsen
Jos ja kun toriparkki toteutuu, niin koska alkaa tapahtumaan? Ehditäänkö ryssimään jo ensi kesän Suomen suurin tapahtuma, puolen miljoonan kävijän Tall Ship's Race, vai pilataanko vasta kulttuuripääkaupunki 2011?

Eiköhän nämä MeidänTurku ym. piipertäjät pidä valituksillaan huolen, että käydään kaikki mahdolliset oikeusasteet läpi ennen mahd. rakennustöiden aloittamista.

Ja ihan mielenkiinnosta JZZ:ltä kysyisin että millä perusteella se Wiklundin remontti venyi/viivästyi? Käsittääkseni tavoite oli saada talo auki joulumyyntiin 2008 ja sehän toteutui.
 
Pyynnöstä muutimme ketjun otsikkoa vähän yleisempään muotoon, koska ketjun sisältö on laajentunut melkoisesti avaajan "Kaunis kesäinen Turku" -aiheesta.

Moderaattorit
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noinhan se sitten meni. Pätkääkään en ole yllättynyt päätöksestä. Nyt sitten odottamaan muutaman vuoden liikennekaaosta ja aukirevittyä keskustaa. Tämän jälkeenhän elämä Turussa onkin sitten yhtä auringonpaistetta, keskustan itäpuoli herää eroon, saasteet vähenevät ja börs laajentaa muutaman humpparavintolan lisää samaan kortteliin.

Noh, eiköhän aika monta vuotta mene erinäisissä valitusprosesseissa, ennenkuin rakennustyöt alkavat, mikä on tietysti järkevääkin, koska muuten monttu olisi auki juuri 2011 kulttuuripääkapunkivuonna. Täysin käsittämätön päätös, vaikka toki odotettu. Uskomatonta, että ryhmäkuri menee äänestäjien mielipiteen edelle, vaikka niinhän se taitaa mennä kaikissa puolueissa kaikissa poliittisissa asteissa. Takkia käänsivät siis Ruth Hasan, Leena Koikkalainen ja Ilkka Kantola. Piia Elolle pisteet kotiin. Ensinmainituilla on toki vielä mahdollisuus pelastaa kasvonsa varsinaisesta torikaavasta päätettäessä. Ennen vaalejahan valtuustoon valitut vastustivat toriparkkia äänin 30-28, 9 ei ollut muodostanut kantaa, joten se siitä vaaliteemasta. Kusetuksen makua, Pukkinen.

Pitkin hampain hyväksyn (kun en estääkään voi) toriparkin siten, että maksaja on Turun Toriparkki Oy (eli TOK), myös ympäröiville rakennuksille koituvien vaurioiden osalta (puupaalutettujen uudelleenpaalutus), ja rakennustöt alkavat aikaisintaan vuonna 2012, ja torin maanpääliseen osaan TOKilla ei ole mitään oikeuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Kulttuuripääkaupunkivuoden pilaamiseksi on tehty pitkäjänteistä työtä jo 90-luvulta lähtien, mutta nyt tapahtuman läheisyydessä on toki kiristetty tahtia kulttuurimäärärahojen leikkaamisen ja kaupungin tukien suhteen huomattavasti tehokkaammin. Tästä esimerkkinä mm. viime kesän UMF, jota tuettiin vastaavalla summalla kuin kaupunki peri vuokraa maan käytöstä. Toki Tall Ship's Race ehditään vielä helposti ryssimään. Todennäköisesti kaikki oheistapahtuma jätetään jälleen nolliin ja paikalle roudataan Al-Amirin kebabkoju, sehän takaa festaritunnelman vuodesta toiseen.

Heh heh, hauskaa ja osin osuvaa tekstiä. Tosin ei Turku ihan niin huono tukemaan tapahtumia ole kuin usein kirjoitetaan. Esimerkiksi Helsinkiin verrattuna kaikkinaiset taksat ovat hyvin matalia ja tuet OK tasolla. Virkamiestenkin kanssa tulee toimeen kunhan ajaa asiansa hyvissä ajoin.

UMF taitaa olla nousemassa jaloilleen vielä kerran, btw. Siellä on kohellettu ennenkaikkea sisäisesti ja omiin nimiin (kuten Koneistossakin), siitä ongelmat pääosin johtuvat.

Toriparkin startti taitaa olla 2012? SDP:n äänestäjiä kustiin todella rumasti linssiin tässä asiassa...
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ja ihan mielenkiinnosta JZZ:ltä kysyisin että millä perusteella se Wiklundin remontti venyi/viivästyi? Käsittääkseni tavoite oli saada talo auki joulumyyntiin 2008 ja sehän toteutui.
Tosiaan, näköjään alunperinkin oli suunniteltu kahden vuoden korjausaika tuolle. Harvassa kaupungissa sitä saa vetää koko keskustan liikenteen sekaisin omien remonttien takia, mutta Turussa SOK näyttää siinä onnistuneen.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Heh heh, hauskaa ja osin osuvaa tekstiä. Tosin ei Turku ihan niin huono tukemaan tapahtumia ole kuin usein kirjoitetaan. Esimerkiksi Helsinkiin verrattuna kaikkinaiset taksat ovat hyvin matalia ja tuet OK tasolla. Virkamiestenkin kanssa tulee toimeen kunhan ajaa asiansa hyvissä ajoin.
Taksat Turussa ovat tosiaan ihan eri luokkaa kuin Helsingissä, kunhan käytetään kaupungin alueita. Tuet ovat kyllä Helsingissä aivan eri luokkaa, esim Koneiston siirtämisen yhteydessä puhuttiin lähes kymmenkertaisesta tuesta, ja yleisesti olen ymmärtänyt, että Flow saa suurinpiirtein samassa suhteessa enemmän tukia kuin UMF.
UMF taitaa olla nousemassa jaloilleen vielä kerran, btw. Siellä on kohellettu ennenkaikkea sisäisesti ja omiin nimiin (kuten Koneistossakin), siitä ongelmat pääosin johtuvat.
Tuo on toki totta, ja kävijämäärät eivät missään tapauksessa ole olleet sillä tasolla, että UMF olisi omin voimin edes uskottavasti kannattavaa toimintaa. Silti esimerkiksi viime kesänä päätti poliisilaitos vaatia kolminkertaisen määrän järjestysmiehiä 2 päivää ennen tapahtumaa. Tämä taas oli kai lähtenyt paikallisten vahvojen miesten aloitteesta, johon oltiin sekaannuttu kulttuuritoimesta lähtien (joo, huhuilla mennään, mutta aika vahva käsitys näistä on).

UMF:n paluusta en osaa sanoa mitään, tähän hetkeen mennessä ei ainakaan julkisuuteen ole mitään kuulunut. Toivottavasti tulee.
 

Veijari

Jäsen
Harvassa kaupungissa sitä saa vetää koko keskustan liikenteen sekaisin omien remonttien takia, mutta Turussa SOK näyttää siinä onnistuneen.

Aika reippaasti tulee värikynää JZZ:lta

En ole muutoin kytköksissä tähän asiaan edes välillisesti, vaikka nyt puolustelenkin, kuin että vihreä ässäkortti on taskussa, mutta ei kai se kaupunkiliikenne mitenkään erikoisesti sekaisin ollut Wikken remontin takia? Ja ihan normaalisti varmaan vuokrasivat kaupungilta katualuetta työmaaksi niiltä osin kuin tarvitsivat. Näin on lähes joka työmaalla kaupunkialueella. Lähinnä vain Kauppiaskatu oli tuolta korttelin matkalta kavennettu. Loppuvaiheessa myös Eerinkinkatu jonkin aikaa.

Ja hyvä huomata sellainenkin, että remontin yhteydessä katualueita uusittiin ja mm kävelytiellä on nyt lämmitys Wikken osuudella, torimaisema siistiytyi, katualuetta on katettu ja paremmin valaistu. Täytyy sitä välillä vähän kärsiäkin jotta jotain parannuksia saadaan aikaan. Jos ei mitään koskaan enää rakennettaisi niin mitä siitäkin tulisi? Heti saadaan ihottumaa kun näkyy työmaa-aitaa kaupunkialueella.
 
Eivät ne ihmiset Paraisilta, Kaarinasta, Maskusta, Nousiaisista jne. tule edelleenkään sinne keskustaan ostoksille, eivät vaikka pääsisivät peltilehmällään kassajonoon asti. Mylly on jo nykyisellään niin hirvittävän kokoinen kompleksi, että uskoisin tuon ympäristökuntien asiakasvirran suuntautuvan edelleenkin sinne. Skanssiinkin rakennettiin taannoin jotain, tuliko sinne muutakin kuin Cittari? Kaarinassakin on oma mestansa, jossa on Giganttia ja sen sellaista.

Juuri näin. Isot kompleksit vetävät massoja lähialueilta. Skanssi ei ihan Myllyn kokoluokkaa ole, mutta tuleehan sinne paljon muutakin kuin Cittari. Kyllä tässä kilpailussa vielä ruumiita tulee, mutta saas nähdä kuka sieltä kuolee. Skanssi avaa ovensa parin kuukauden kuluttua. Ja onhan tuohon Kaarina-Turku välille tulossa vielä joku muukin kauppakeskittymä moottoritien varteen. Se vain on viivästynyt ja viivästynyt kun joku laittaa kapuloita rattaisiin.

Turun keskusta ei toriparkilla ryöstä lähialuieden kauppakeskusten asukkaita. Tosin intressit ovat jossain ihan muualla muutenkin koko projektissa. Koko homman juju alkaa valjeta kun juttuja eri lähteistä lukee.
 

12961

Jäsen
Pitkin hampain hyväksyn (kun en estääkään voi) toriparkin siten, että maksaja on Turun Toriparkki Oy (eli TOK),

Onhan tuossa huomattavasti muitakin omistajia, mukaanlukien muita torin ympärillä olevia rakennuksia omistavat tahot, kuten nyt esimerkiksi J.Vihanto ja K.Kouvola. Myös TS-yhtymällä sekä erään nimeltämainitsemattoman juoksijan kuolinpesällä taitaa olla näppinsä pelissä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan tuossa huomattavasti muitakin omistajia, mukaanlukien muita torin ympärillä olevia rakennuksia omistavat tahot, kuten nyt esimerkiksi J.Vihanto ja K.Kouvola. Myös TS-yhtymällä sekä erään nimeltämainitsemattoman juoksijan kuolinpesällä taitaa olla näppinsä pelissä.

On on, mutta TOK lienee suurin osakas ja varsinkin rahoittaja, luulisin. Viitisentoista torin ympäriston kiinteistönomistajaa siihen kuuluu.
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-03-08,104:2:363872,1:0:0:0:0:0:
 

12961

Jäsen
On on, mutta TOK lienee suurin osakas ja varsinkin rahoittaja, luulisin. Viitisentoista torin ympäriston kiinteistönomistajaa siihen kuuluu.
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-03-08,104:2:363872,1:0:0:0:0:0:


Uutisessa puhutaan 13 osakkaasta, joiden jokaisen osuus yhtiön omaan pääomaan on 10t euroa = yht 130t euroa, joten eiköhän tuossa tasaosuuksin mennä. Tietenkin on mahdollista, että TOK:n osakkeille olisi oma lajinsa, mutta luulisi, että se olisi TS:iin julkisesta asiakirjasta bongattu.

Uutinen on näemmä päivätty vuonna 2006, joten tilanne voi tietysti olla muuttunut sen jälkeen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uutisessa puhutaan 13 osakkaasta, joiden jokaisen osuus yhtiön omaan pääomaan on 10t euroa = yht 130t euroa, joten eiköhän tuossa tasaosuuksin mennä.

Jep, mutta kuten sanoin, uskoisin että TOK on rakentamisen suurin rahoittaja.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hallinto-oikeus kumosi kauppatorin asemakaavan

Liikennettä sekä maaperä- ja pohjavesiolosuhteita koskevat selvitykset eivät olleet riittäviä. Eihän tuo mikään kuolinisku toriparkille ole, mutta kapuloita rattaisiin hanke sai merkittävästi. Toivoisin, että koko ideasta luovuttaisiin idioottimaisena ja turhana.

Ja ei, en vastusta toriparkkia pelkästään siksi, että muutosta pitäisi vastustaa. En vaan näe mitään järkeä sen rakentamisessa, keskustan elävöittäminen my ass. Katsellaan mihin suuntaan tilanne kehittyy.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ah, loistava päätös.

Toriparkkia ei todellakaan tarvita. Toria ja keskustaa pitäisi kyllä elävöittää ihan muilla keinoin, joten toivottavasti tämä asia saadaan päätökseen kohta pian, niin kaupunki voi sitten panostaa torin kuntoon oma-aloitteisesti. Nythän ollaan saatu jo kirjasto / kauppatorin puoli jokirannasta / vanhan kirjaston edustan tori oikein miellyttävään kuntoon, joten toivottavasti myös torille saataisiin tehdyksi vastaava "kasvojen kohotus".
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ah, loistava päätös.

Toriparkkia ei todellakaan tarvita. Toria ja keskustaa pitäisi kyllä elävöittää ihan muilla keinoin, joten toivottavasti tämä asia saadaan päätökseen kohta pian, niin kaupunki voi sitten panostaa torin kuntoon oma-aloitteisesti. Nythän ollaan saatu jo kirjasto / kauppatorin puoli jokirannasta / vanhan kirjaston edustan tori oikein miellyttävään kuntoon, joten toivottavasti myös torille saataisiin tehdyksi vastaava "kasvojen kohotus".

Ongelma vain on, että miten tori saadaan viihtyisäksi, jos torin laitamilla kurvailee autoja, etenkin busseja, nykyiseen tahtiin? Minulle tuo on ylivoimaisesti häiritsevin tekijä. Viihtyvyyteen voitaisiin panostaa aivan eri tavalla, jos kaikki toria ympäröivät kadut olisi pyhitetty jalankulkijoille. Sinunkin mainitsema Vähätorin alue on nyt aivan loistava. Suurin syy tuohon on nimenomaan autoliikenteen poistuminen tuolta pätkältä.

En ole mitenkään fanaattisesti toriparkin puolesta tai vastaan, mutta on hankkeessa mielestäni hyvätkin puolensa. Uudistukset herättävät aina närää ja etenkin se rakennusvaihe on pitkä ja piinaava. Uskoisin kuitenkin, ettei hankkeen valmistumisen jälkeen olisi paljoakaan vastustajia, kun monet huomaisivat toriparkin edut. Näin ainakin toivon, mikäli kaavoitus menee vielä läpi. Palaten vielä tuohon Vähätoriin; kyllähän se otti päähän taiteilla lähes päivittäin sen työmaan läpi ja ei siellä moniakaan iloisia naamoja näkynyt. Nyt on kuitenkin kaikilla toinen ääni kellossa, kun alue on yksi Turun hienoimmista. Raikas keskieuroppalainen tuulahdus keskellä Turkua.

Toisesta näkövinkkelistä katsottuna näyttää vähän siltä, että valitettavasti ajatus toriparkista on tainnut pinttyä kaikkien päähän niin pahasti, ettei muita vaihtoehtoja ole edes kunnolla kartoitettu. Viihtyvyyden parantamiseen löytyisi varmasti monia hyviä ideoita, mutta TOK on jyrännyt toriparkkihanketta sitkeästi eteenpäin. Poliittisten päättäjien päät ovat luonnollisesti taivuteltavissa aika helposti, kuten ihan valtakunnallisellakin tasolla on osoitettu.

Hyviä puolia löytyy niin rakentamisesta kuin rakentamatta jättämisestäkin. On vain jäänyt sellainen kuva, ettei tuolla päätöksellä toriparkin rakentamisesta ole kauheasti tekemistä turkulaisten tahdon kanssa. Siellä ovat ihan muut tahot, ketkä haluavat ryhtyä rakentamaan. Tuskin olisi mikään iso menetys, jos toriparkki jää rakentamatta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ongelma vain on, että miten tori saadaan viihtyisäksi, jos torin laitamilla kurvailee autoja, etenkin busseja, nykyiseen tahtiin? Minulle tuo on ylivoimaisesti häiritsevin tekijä. Viihtyvyyteen voitaisiin panostaa aivan eri tavalla, jos kaikki toria ympäröivät kadut olisi pyhitetty jalankulkijoille. Sinunkin mainitsema Vähätorin alue on nyt aivan loistava. Suurin syy tuohon on nimenomaan autoliikenteen poistuminen tuolta pätkältä.
Bussien lähteminen torilta on kyllä jonkunlainen ongelma, mutta ei nyt mielestäni missään nimessä täysin ylitsepääsemätön. Jostain niidenkin on lähdettävä, ja esim Puutori on hiukan turhan kaukana. Tietty voisi miettiä, jos niitä hajottaisi hieman laajemmalle, ettei kaikkien tarvitsisi ihan torin varrelta lähteä. Henkilöautoillahan tuonne ei juurikaan saa ajaa edes nyt, ja mielestäni se tärkein osuus joka pitäisi kävelykaduksi muuttaa olisi nimenomaan kop-kolmion risteys, ja siitä lähtevät kadunosat aurakadulla ja eerikinkadulla.

Toki nyt täytyy myös huomata, että tuskinpa kaupungilla on laittaa ylimääräistä torin viihtyvyyteen kiinni pitkään aikaan, kun Myllysilta pitäisi rakentaa uudestaan.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Hyviä uutisia vihdoinkin toriin liittyen.

Ei bussit ole ongelma. Niitä tarvitaan, jotta ihmiset saadaan torille ja sieltä pois.

Minun lääkkeeni:
1. Yliopistonkatu siitä Ortodoksisen kirkon kohdalta torin jatkeeksi. Tämä on mielestäni ainoa tarvittava torin laajennus.
2. Aurakatu ja Kauppiaskatu yksi suuntaisiksi bussireiteiksi ja suurin osa pysäkeistä niiden varelle. Joidenkin mielestä bussit ovat pelottavia, joten Hansasta ja Wikestä voisi rakentaa alikulun torille pelokkaille kadun ylittäjille.
3. Parkkipaikat laajennettuun Louheen.
4. Eerikinkatu auki koko matkalta liikenteelle ja pysäkkien selkeä vähentäminen. Tämä on yksi Turun tärkeimmistä "valtimoista", joka on nyt kuristettu tukkoisaksi.
5. Torilla olevien rakennusten vähentäminen yhteen "monitoimikioskiin", jossa wc, kahvila, ilmoitustaullut, (alikulun ylöstulo), etc.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Löytyykö Turusta ravintolaa tai pubia jossa olisi mahdollista kuunella trubaduuria? Tai vaikka kovereita vääntävää bändiä?
Olisi tarkoitus tulla Turkuun marraskuun lopussa pikkujouluja viettämään ja olisi varsin mukavaa oloittaa jossain pienemmäs paikassa musiikkia kuunnellen.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Kävisikö rock´n´roll ja Graceland, pienehkö 60's henkinen baari. Kaverin Cajun Cowboys heittää CCR:ää mutta keikka on jo 12.11. Muuta livesettiä näytti olevan loppukuustakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös