Kaupunki nimeltä Turku

  • 225 607
  • 1 277

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Toriparkille jyrkkä ei, pikaraitiotielle jyrkkä ehkä.

Se, mitkä suurella todennäköisyydellä tapahtuu, kun tori revitään useaksi vuodeksi auki, on että elämää tihkuva, värikylläinen torikauppa kuihtuu kokonaan. Kun tori viimein avataan, siitä tulee samanlainen ankea kivierämaa kuin Puutorista, jossa nököttää Hesburgerin akvaario ja muutama ruma metallinen parkkiluolan ilmanvaihtokanava. Kerran vuodessa järjestetään kirjatorimessut ja siinä kaikki.

Pikaraitiotiehen en osaa ottaa selkeää kantaa, mutta periaatteessa kannatan. Oli aikanaan karkea virhe luopua raitiovaunuliikenteestä ja sopivasti juuri öljykriisin kynnyksellä, vaikkei sitä ehkä osattu silloin ennustaakaan.
 

Veijari

Jäsen
Ehdottomasti Toriparkin puolella. Saadaan aivan ydinkeskustan kaduilta autoilu pois tai ainakin vähennettyä. Edellyttäisi tietenkin muutakin kuin sen pelkän kuopan kaivamisen eli katujärjestelyjen uusimista, ks Yliopistonkadun kävelykatu. Mielellään myös ne keltaiset ja siniset bussit helvettiin siitä torin ympäriltä, mutta ei taida toriparkin kokoinen laitos siinä kohtaa auttaa - pitäisi rakentaa Kamppi nro 2. Tai sitten Ratikka korvaamaan bussiliikennettä.

JZZ sen sanoi, eli kauppakeskittymät vetävät asiakasvirtoja Raision Myllyn kaltaisiin keskuksiin ja Ydinkeskustan kauppa hyytyy mikäli sitä ei kehitetä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Em. asioista kannataa muistuttaa Ilkka Kanervalle joka kerta kun Lokalahden suuri poika uhoaa olevansa merkittävä etujen kahmija Varsinais-Suomelle ja Turulle. Pelkkää ilmaa tämäkin ulottuvuus Ikessä.
Ihan totta. Sitä ennen pitäisi jonkun suuren päänaukojan alkaa herättämään paikallisia, että ymmärtäisivät edes vaatia Ikeltä ja muilta enemmän.

Täältä hiipui ainakin toiseksi viimeinen toivonkipinä viimeisten kuntaliitosten myötä. Turun lähiömäiset kunnat ovat kasvaneet Turun kustannuksella kaupunkikokoon, alkaneet laajentua keskenään ja jopa kehittämässä jonkinlaista identiteettiä. Yheistyö luonnollisesti tökkii Turun kanssa, saatikka että kukaan suostuisi siihen ainoaan koko seutua voimistavaan liitokseen, eli yhdistymiseen Turun kanssa. Nyt koko seudun erilliset soraäänet ovat valtakunnan mittakaavassa huminaa tuulessa.

Tuohon kun ynnätään paikallispoliittinen kähmintä, jota mm. toriparkkihanke mitä suurimmassa määrin edustaa, niin ei hyvää päivää sanoo Iku ja ottaa vielä yhden.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielipide pikaraitiotiestä olis myös kiva!

Vastataan nyt vielä tähänkin. Autottomana ja ajokortittomana keskusta-asujana kannatan puhtaasti itsekkäistä syistä kaikkia julkiseen liikenteeseen liittyviä parannuksia. Nykyiselläänkin tässä kaupungissa on kattava julkisten verkosto ja ainakin "koko ajan menevät bussit" ovat saaneet kiitosta ulkopaikkakuntalaisilta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ehdottomasti Toriparkin puolella. Saadaan aivan ydinkeskustan kaduilta autoilu pois tai ainakin vähennettyä.
Miten tämä vähentäisi ydinkeskustan liikennettä? Mielestäni vaikutus olisi päinvastainen.
JZZ sen sanoi, eli kauppakeskittymät vetävät asiakasvirtoja Raision Myllyn kaltaisiin keskuksiin ja Ydinkeskustan kauppa hyytyy mikäli sitä ei kehitetä.
Ydinkeskustan kauppa ei tule hyytymään toriparkin puutteen vuoksi. Jo nyt on aivan riittävästi parkkipaikkoja, aivan yhtä lähellä. Joukkoliikenteen parantaminen elävöittäisi keskustaa varmasti paremmin kuin toriparkin rakentaminen.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Ehdottomasti Toriparkin puolella. Saadaan aivan ydinkeskustan kaduilta autoilu pois tai ainakin vähennettyä. Edellyttäisi tietenkin muutakin kuin sen pelkän kuopan kaivamisen eli katujärjestelyjen uusimista, ks Yliopistonkadun kävelykatu. Mielellään myös ne keltaiset ja siniset bussit helvettiin siitä torin ympäriltä, mutta ei taida toriparkin kokoinen laitos siinä kohtaa auttaa - pitäisi rakentaa Kamppi nro 2. Tai sitten Ratikka korvaamaan bussiliikennettä.

Mihin sitä toriparkkia tässä yhtälössä tarvitaan? Autoilun voisi kieltää katujärjestelyillä ilman täysin turhaa parkkiluolaakin. Kaupungin keskustassa on jo ainakin kuusi* puolityhjillään olevaa pysäköintitaloa tai luolaa. Mihin tarvitaan vielä yksi lisää?

*P-Louhi, Puutoriparkki, P-Julia, P-Eskeli, P-Marina, P-Anttila (ja voidaan tähän lisätä vielä Stockan parkki,sitä vastapäätä oleva Centrumin parkki ja Kauppahallin pihaparkki. Eskeliä ja Marinaa (3 korttelia) lukuunottamatta kaikki 1-2 korttelin päässä torilta.

Parkkitilaa löytyy sataprosenttisella varmuudella minuutin kävelymatkan päästä kauppatorilta, joten en voi käsittää, mihin ongelmaan toriparkki olisi vastaus.
 

Veijari

Jäsen
Varmaan on hieman suuremmista suunnitelmista kysymys kuin pelkän parkkitalon rakentamisesta. Toria ympäröivien kauppiaiden mm Wiklundin, Forumin ja Hansakorttelin kauppiaiden suunnitelmissa ehkä laajentuminen maan alle ja suorat kulkuyhteydet kauppapaikasta parkkiluolaan. Ainakin Wikken remontissa huomioitiin Toriparkkimahdollisuus. TOK jyrää.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Varmaan on hieman suuremmista suunnitelmista kysymys kuin pelkän parkkitalon rakentamisesta.

Varmaankin näin, mutta paljonkohan kauppiaat kuvittelevat enimmillään saavansa lisää massoja ostoksille, on se myymälä sitten savisen maan pinnalla tai sen alla, kaivettuna sinne jonnekin puupaalujen väliin. Eivät ne ihmiset Paraisilta, Kaarinasta, Maskusta, Nousiaisista jne. tule edelleenkään sinne keskustaan ostoksille, eivät vaikka pääsisivät peltilehmällään kassajonoon asti. Mylly on jo nykyisellään niin hirvittävän kokoinen kompleksi, että uskoisin tuon ympäristökuntien asiakasvirran suuntautuvan edelleenkin sinne. Skanssiinkin rakennettiin taannoin jotain, tuliko sinne muutakin kuin Cittari? Kaarinassakin on oma mestansa, jossa on Giganttia ja sen sellaista.

Keskustaan ihmiset lähtevät ostoksille kun tarvitsevat jotakin erikoisempaa, koska valikoimaa on siellä enemmän.

TOK jyrää.

Näin tekee. Torikauppiaat taas eivät jyrää, muuta kuin korkeintaan peräkärryinensä puutorille tai jonnekin evakkoon siksi aikaa kun tätä perkeleen tarpeellista laitosta rakennetaan. Toisaalta, saataisiinpahan puolipakolla sillekin läntille jotain hyötykäyttöä.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Torikauppa loppuu kokonaan, sanokaa minun sanoneen. Kukaan ei vaivaudu Puutorille asti niitä marjoja ja perunoita ostamaan, eikä sinne enää mahdukaan, kun ne pirun peltipömpelit ja Hesburger vievät kaiken tilan.

TOK on varsinainen riesa keskustassa, sillä se tuntuu monopolisoivan lähes koko torin ympäristön. Asema näkyy jo hinnoissakin. Huomasin, että lounaatkin maksavat torin reunan rafloissa yli 9 euroa järjestään.

Vaikka kyseessä olisivatkin suuremmat suunnitelmat kuin pelkkä toriparkki, en siltikään kannata moista megalomaanista keskustan runtelua. Onkohan ihan perusteellisesti selvitetty, miten saven päälle torin ympärille rakennetut talot käyttäytyvät, kun niitä tukeva saveen sitoutunut vesi kuivuu ja talot ovatkin äkkiä kuivan saven varassa. Voi tulla yllättäviä lisäkustannuksia, kun sortumisvaarassa olevia vanhoja arvotaloja yritetään pönkittää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmaan on hieman suuremmista suunnitelmista kysymys kuin pelkän parkkitalon rakentamisesta. Toria ympäröivien kauppiaiden mm Wiklundin, Forumin ja Hansakorttelin kauppiaiden suunnitelmissa ehkä laajentuminen maan alle ja suorat kulkuyhteydet kauppapaikasta parkkiluolaan. Ainakin Wikken remontissa huomioitiin Toriparkkimahdollisuus. TOK jyrää.

Ok, kyse ei siis ole vain parkkitalon rakentamisesta, vaan siitä, että parkkitalosta pääsisi suoraan maan alta Forumiin. Sehän onkin paljon suurempi suunnitelma. Ei mitään järkeä, kun sitä parkkitilaa on jo vaikka kuinka paljon ja Hansaan pääsee suoraan Stockmannin parkkiluolasta ja Louhesta (josta myös Kauppatorille.) Ja en tosiaan usko, että keskustan liikennemääriä voidaan kasvattaa kaupan kärsimättä, varsinkaan jos liikennemäärät ohjattaisiin harvoihin sumppuihin. Kannatan sen sijaan joukkoliikenteen kehittämistä, jossa pikaraitiotie on erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto.

Koomisuuden huipentuma ovat nämä kaupunginjohtajan ja kaupunginhallituksen pamppujen perustelut, että kansanäänestystä ei tarvita, koska toriparkki oli jo vaaliteema. Kuitenkin juuri vaalien alla uutisoitiin, että toriparkkipäätös pyritään saamaan vanhan valtuuston päätettäväksi. Häh?

Se on sanottava, että Kauppatori on tällä hetkellä helvetin ankean näköinen. Mahdollisuudet olisivat melkein rajattomat kehittää Kauppatoria elävämpään suuntaan sekä ulkoasultaan, että toiminnoiltaan. Konsertit, ulkotapahtumat, puistomaisuus, yms.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Muuhun en viestissäsi ota mitään kantaa, mutta tuohon rantarata asiaan olisi kiva saada jotain selvitystä. Millä tavalla rantarata on pahin pullonkaula?
Turku-Helsinki on maan tärkein yhteysväli, vaikka sitä onkin lähes aktiivisesti heikennetty ja sanovat irvileuat mitä sanovat. Esimerkiksi pelkästään Turun ja Naantalin satamat vastaavat Vuosaaren volyymeja, unohtamatta matkustajaliikennettä ja valtion hakkaamaa lentokenttää. Jos edellisestä on eri mieltä, niin turha jatkaa lukemista.

Silti,
- Vaikka Turussa on ollut pitkään maan ainoa junalauttasatama, niin
- Tavaraliikenne puuttuu kokonaan TKU-HKI väliltä
- Junat kulkevat alinopeutta
- Paikallisliikennettä ei voi kunnolla edes suunnitella yksiraiteisuuden takia
- Rata on jopa vaarallinen

Rantarata on ollut syntymästään asti alimitoitettu. Sen parannusta on siirretty, siirretty ja vähätelty vuosikymmenistä toiseen. Viimeksi kehärata ajoi kirjaimelliseti rantaradan yli. Se taas oli seurausta aiemmista pk-seudun pönkittämisistä, joiden seurauksena pullonkauloja oli siirretty mm. Turusta pk-seudulle ja luotu keinotekoisesti lisää tarvetta panostaa pk-seudun infraan, koska "on niin kovat ruuhkat", kun tiet ovat täynnä siirrettyjä turkulaisia ja muita.

Turussakin on ollut paikallisliikennettä raiteilla paljonkin. Monet seudun pikkukunnat ovat syntyneet radan ympärille. Vaikka seudun väkiluku on aina ollut kasvussa, niin infraa on kuitenkin ajettu alas VR:n, eli valtion toimesta. Seurauksena kuolevia kuntia tyhjän asemarakennuksen ympärillä. Kirsikkana kakun päällä VR:llä on monopoli paikallisliikenteestä, vaikkei se edes tuota sitä Turun seudulla. Kuitenkaan mikään muukaan taho ei voi liikentöintiä aloittaa.

Jos nyt tällä vuosituhannella jossain olisikin hetkellisesti ja paikallisesti kovempi "pullonkaula" numeroina kuin rantaradalla, niin kokonaisuutena ja vuosikymmenien mittakaavassa rantarata on kuitenkin se pahin pullonkaula, josta on ollut eniten haittaa (radoista) koko Suomen taloudelle ja kansan hyvinvoinnille. Se on häpeäpilkku koko Euroopan mittakaavassa.

Edullisinta olisi saattaa koko Turku-Tampere-Helsinki kolmion raideliikenne siihen kuntoon, että noita välejä pääsisi n. tunnissa. Se kasvattaisi eri seutujen työssäkäyntialueen moninkertaisesti nykyiseen pk-seutuhelvettiin verrattuna. Elämisen taso olisi kaikkialla laadukkaampaa ja edullisempaa.
...

Niin ja iso kyllä pikaraitiotielle. Sillehän on tullut jo valtioltakin vihreää valoa. Niiden oli pakko, kun menivät haaskaaman Espoon tunnelijunaan :) Pahaa vaan pelkään, että Kaarina, Turku ja Naantali onnistuvat riitelemällä ryssimään homman jotenkin.

Edelleen kehottaisin turkulaisia ja koko seutua vetämään sen pään pois perseestä ja keskittymään olennaiseen. Miksette ole mitään mieltä esim. Neste Oilin Naantalin öljynjalostamon laajentamisen hautaamisesta? Siinä meni käytännössä MILJARDI-investoinnit sivu suun. Miksi luen silti joka päivä TS:stä jostain hikisestä Toriparkista, enkä oikeista asioista? Toki toriparkista saa mielipide olla ja siitä saa keskustella, mutta mieluusti näkisin jonkinlaisen tärkeysjärjestyksen ja ihmisten asettavan koko seudun kilpailukyvyn toriparkin edelle. Nyt äänenpainot ovat täysin nurinperin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi luen silti joka päivä TS:stä jostain hikisestä Toriparkista, enkä oikeista asioista? Toki toriparkista saa mielipide olla ja siitä saa keskustella, mutta mieluusti näkisin jonkinlaisen tärkeysjärjestyksen ja ihmisten asettavan koko seudun kilpailukyvyn toriparkin edelle. Nyt äänenpainot ovat täysin nurinperin.
Olet ihan oikeassa, ja tätä tarvitsisi kysyä yhtälailla päättäjiltä kuin kaupunkilaisiltakin. Teollisuusinvestointien ja ratahankkeiden järkevyydestä on maallikkon paha mennä muodostamaan mielipidettä, mutta toriparkin järjettömyyden tajuaa tyhmempikin. Enkä mä tiedä onko öljynjalostamonkaan laajentaminen se kaikkein paras peliliike, voisi parinkymmenen vuoden kuluttua olla melkoinen osoitus Turun taudista (disclaimer: toki itse öljynjalostamoasiasta en tajua yhtään mitään, todnäk öljynjalostamoille riittää tulevaisuudessa muutakin kuin maaöljyä, mutta näinniinkuin populistisena heittona tämä.)
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksi luen silti joka päivä TS:stä jostain hikisestä Toriparkista, enkä oikeista asioista?

Koska Pentti Perusjannun käsityskyky talouden kehittymisestä ja miljardien investoimisesta ei ole oikein millään tasolla (en toki väitä omanikaan olevan), kun taas historiallisen kauppatorin maiseman edes hetkellinen pilaaminen aiheuttaa turkulaisissa reaktioita tunnetasolla. Lisäksi tässä on noussut normaali muutosvastarinta, joka olisi noussut joka tapauksessa, niinkuin se tekee aina kun vähänkään jotain isompaa päätetään muuttaa.

Kansanäänestystä ei pamppujen mielestä tarvita, koska tämä on ollut jo edellisten vaalien teema ja ei sitä silloinkaan oikein kukaan vastustanut? Vitun politrikkailijat. Äänestyksen tulos olisi niskalaukaus toriparkin puolesta puhujille, joten parempi jättää äänestämättä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Enkä mä tiedä onko öljynjalostamonkaan laajentaminen se kaikkein paras peliliike
TS kirjoitti:
Naantalin jalostamon laajennuksen kariutuminen on kirvelevä takaisku koko Varsinais-Suomelle.

Sen myötä jäänee rakentamatta Mäntsälästä Turkuun suunniteltu maakaasuputki, josta Neste Oil, Turun seudun maakaasu- ja energiatuotanto ja Gasum tekivät vuosi sitten aiesopimuksen.

Putki olisi merkinnyt ainakin yhden kombivoimalaitoksen rakentamista Turun seudulle.
Eihän tuollaiseen asiaan mikään yksittäinen kaupunginhallitus pysty vaikuttamaan, mutta miksi asia vaiettiin kuoliaaksi ja ehkä sen seurauksena jäätiin kokonaan nuolemaan näppejä, kun elvytyspakettia rakennettiin. Yllätys yllätys Turku ottaa eniten turpaan tässä taantumassa ja bonuksena turkulaisten kustannuksella pönkitetään vaan lisää pk-seutua.

Aivan käsittämättömän paljon Turku on näitä iskuja kestänyt, mutta joskus se selkäranka napsahtaa.
 

Ride

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Arto92
Aivan käsittämättömän paljon Turku on näitä iskuja kestänyt, mutta joskus se selkäranka napsahtaa.

Älä huoli Masa. Kohti lopullista ratkaisua tässä kuljetaan. 30 vuoden sisällä ollaan itsenäistytty Varsinais-Suomen valtioksi Turku pääkaupunkina. Oma rotuhan me turkulaiset olemme härmäläisiin verrattuna.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Vastataan nyt vielä tähänkin. Autottomana ja ajokortittomana keskusta-asujana kannatan puhtaasti itsekkäistä syistä kaikkia julkiseen liikenteeseen liittyviä parannuksia.

10 vuoden sisään myös kevyt liikenne on parantunut keskustassa aivan huimasti. Keskustaan ja sen läpi pääsee fillarilla heittämällä ihan pyöräteitä pitkin. Toki parannettavaa on vieläkin.

Varmaan on hieman suuremmista suunnitelmista kysymys kuin pelkän parkkitalon rakentamisesta.

Yksi "syyte" toriparkin taustapiruja vastaan oli että samat tahot hyötyvät huomattavasti omistamiensa torin ympärystän kiinteistöjen arvonnousun myötä, eli motivaationa ei niinkään nämä meriselitykset joilla hanketta viedään eteenpäin. Miksi meillä olikaan halli keskellä peltoa huitsun tuutissa?

Miksi luen silti joka päivä TS:stä jostain hikisestä Toriparkista, enkä oikeista asioista?

Parkki taitaa olla aika rajoilla asioista joihin vielä voi jotenkin kuvitella pystyvänsä vaikuttamaan. Muut mainitsemasi epäkohdat tuntuvat olevan aika ylhäältä annettuja.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Turku-Helsinki on maan tärkein yhteysväli, vaikka sitä onkin lähes aktiivisesti heikennetty ja sanovat irvileuat mitä sanovat. Esimerkiksi pelkästään Turun ja Naantalin satamat vastaavat Vuosaaren volyymeja, unohtamatta matkustajaliikennettä ja valtion hakkaamaa lentokenttää. Jos edellisestä on eri mieltä, niin turha jatkaa lukemista.

Silti,
- Vaikka Turussa on ollut pitkään maan ainoa junalauttasatama, niin
- Tavaraliikenne puuttuu kokonaan TKU-HKI väliltä
- Junat kulkevat alinopeutta
- Paikallisliikennettä ei voi kunnolla edes suunnitella yksiraiteisuuden takia
- Rata on jopa vaarallinen

Rantarata on ollut syntymästään asti alimitoitettu. Sen parannusta on siirretty, siirretty ja vähätelty vuosikymmenistä toiseen. Viimeksi kehärata ajoi kirjaimelliseti rantaradan yli. Se taas oli seurausta aiemmista pk-seudun pönkittämisistä, joiden seurauksena pullonkauloja oli siirretty mm. Turusta pk-seudulle ja luotu keinotekoisesti lisää tarvetta panostaa pk-seudun infraan, koska "on niin kovat ruuhkat", kun tiet ovat täynnä siirrettyjä turkulaisia ja muita.

Turussakin on ollut paikallisliikennettä raiteilla paljonkin. Monet seudun pikkukunnat ovat syntyneet radan ympärille. Vaikka seudun väkiluku on aina ollut kasvussa, niin infraa on kuitenkin ajettu alas VR:n, eli valtion toimesta. Seurauksena kuolevia kuntia tyhjän asemarakennuksen ympärillä. Kirsikkana kakun päällä VR:llä on monopoli paikallisliikenteestä, vaikkei se edes tuota sitä Turun seudulla. Kuitenkaan mikään muukaan taho ei voi liikentöintiä aloittaa.

Jos nyt tällä vuosituhannella jossain olisikin hetkellisesti ja paikallisesti kovempi "pullonkaula" numeroina kuin rantaradalla, niin kokonaisuutena ja vuosikymmenien mittakaavassa rantarata on kuitenkin se pahin pullonkaula, josta on ollut eniten haittaa (radoista) koko Suomen taloudelle ja kansan hyvinvoinnille. Se on häpeäpilkku koko Euroopan mittakaavassa.

Edullisinta olisi saattaa koko Turku-Tampere-Helsinki kolmion raideliikenne siihen kuntoon, että noita välejä pääsisi n. tunnissa. Se kasvattaisi eri seutujen työssäkäyntialueen moninkertaisesti nykyiseen pk-seutuhelvettiin verrattuna. Elämisen taso olisi kaikkialla laadukkaampaa ja edullisempaa.
Enpä tiennytkään, että HKI-TKU välillä on käytössä vain yksi raide. Tämä laittaa kyllä Lahden oikoradan rakentamisen vielä kummallisempaan valoon. Ehkä olisi kuitenkin kannattanut peruskorjata päärata välillä HKI-RMK-LHT ja rakentaa toinen raide Turkuun. No, Lahden "suuri" mies Jouko Skinnari lobbasi hankkeen hyvin, enkä tiedä onko Ike edes ikinä yrittänyt saada rantarataa kuosiin.

Ja mitä tulee tuohon alinopeudella ajamiseen, niin alinopeudella joudutaan pääradallakin ajamaan sen huonokuntoisuudesta johtuen. Ja vaikka päärata olisikin priimakunnossa, niin silti paineet kolmannen raiteen rakentamiselle ovat kovat, sillä ilman sitä, ei ruuhkan takia kuitenkaan pystytä lisäämään tarvittavia lisäjunia ja nostamaan nopeuksia. Jotenkin tuntuu siltä, että kolmas raide rakennetaan pääradalle ennen toista raidetta rantaradalle, elleivät Turun seudun poliitikot herää horroksestaa.

Toisaalta eikös TKU-TRE ratakin juuri peruskorjattu ja TKU-HKI motarikin avattu, joten ihan turha kuitenkaan valittaa, ettei Turun tarpeita olisi lainkaan otettu huomioon.

edit. Täytyy olla tylsin päivä ikinä, kun olen Turku-ketjuun eksynyt.
 

Lexa

Jäsen
Olen jo vuosia ihmetellyt tätä toriparkki mouhoamista, joka nyt näemmä runnotaan turkulaiseen tapaan väkisin läpi kaupunkilaisten mielipiteistä välittämättä. Toki järjettömämpiäkin ideoita on olemassa, mutta kyseinen suunnitelma ei silti ole sieltä fiksuimmasta päästä. Samaa ideaa noudattamalla jokaisen keskustan taloyhtiöön voitaisiin louhia oma parkkihalli, jotta saataisiin autot pois kaduilta ja asukkaille lisää parkkitilaa. Ideana ihan kiva, mutta käytännön toteutuksena melkoisen typerä.

Sen sijaan joukkoliikenteen siirtäminen torin alle olisi paljon hyödyllisempää. Tähän voisi lisätä vielä yhteyden rautatieasemaan. Toki savimaa ja paalutusprobleemat toisivat tähän projektiin omat haasteensa.

En tiedä vastausta miksi Turku on jäänyt PK-seudun jalkoihin kehityshankkeissa, mutta yleensä aluepolitiikkaa tehdään lobbaamalla ja mikäli tämä puuha epäonnistuu saa syyllisiä yleensä etsiä niistä oman alueen poliitikoista. Mutta ei tarvi olla kummoinen oraakkeli, nähdäkseen että moni asia on mennyt persiilleen, kun vertaa esimerkiksi pelkkiä liikenneyhteyksiä Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere välillä. Joku näppärä voisi tietysti tähänkin todeta, että molempien välillä menee moottoritie ja junarata. JepJep.

En ihmettelisi yhtään, etteikö riitaisa kunnallispolitiikka säteilisi vaikutuksiaan myös aluepolitiikan puolelle. Viime kädessä tästä voidaan syyttää äänestäjiä, jotka vuodesta toiseen valitsevat samat riidankylväjät/koijarit valtuustoon.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Hei, saatiinhan me vihdoin sentään moottoritie HKI-TKU välille! Nojoo..
Siitäkin Kanervan mukaan aikanaan käytiin kovat keskustelut mistä se pitäisi Turun päässä kaupunkiin tulla. Uskon kyllä hyvin...

Ei mitään ihmeen toriparkkeja jo muutenkin tyhjien parkkiluolien jatkoksi, järjetön ajatuskin kun vähänkin ajattelee.
 
Viimeksi muokattu:

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Täällähän on asiallista debattia Turun kehittämistä. Itse edustan toriparkkikysymyksessä maltillista "jos TOK maksaa sen kokonaan itse" -kantaa. Jos Kauppatorilla on käyty torikauppaa vuosisatoja, niin miten se yht'äkkiä loppuisi vaikka pieni tauko tulisikin? Mielestäni Louhen uloskäynnit nyt eivät niin kovin kaukana Wikkestä ole. Pikaraitiotie on ilman muuta hyvä asia, vaikka se olisikin tosi kallis. Missäs päin aikoinaan raitiovaunut Turussa ajelivat?
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ehdottomasti Kauppatorin alle olisi pitänyt saada Turun oma Madison Square Garden, jossa TPS pelaa kotipelinsä. Helppo tulla ja laiskimmatkin penkkiurheilijat olisivat voineet raahautua paikalle. Hankkeen velkaa olisi voitu lyhentää samalla rahalla, jolla maksetaan viljasiilon helvetin kova vuokra. Muutenkin eri tapahtumilla olisi ollut erilainen "veto" pioleensa. Ensin Kauppatorin alle viihtymään ja sitten johonkin keskustan anniskelupaikkaan tai toisinpäin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni Louhen uloskäynnit nyt eivät niin kovin kaukana Wikkestä ole.

Eivät todellakaan ole. Ne hissit ovat ihan hyvillä paikoilla, Hansaan pääsee suoraan sisälle (tai joo, pitää siinä katu ylittää) eikä sinne Wikkellekään ole kuin muutama kymmenen metriä. Mutta tuohan tässä ei nyt ongelma olekaan. Louhen täyttäminen ei ilmeisesti ole oikeiden tahojen intresseissä, joten näillä mennään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös