Muuhun en viestissäsi ota mitään kantaa, mutta tuohon rantarata asiaan olisi kiva saada jotain selvitystä. Millä tavalla rantarata on pahin pullonkaula?
Turku-Helsinki on maan tärkein yhteysväli, vaikka sitä onkin lähes aktiivisesti heikennetty ja sanovat irvileuat mitä sanovat. Esimerkiksi pelkästään Turun ja Naantalin satamat vastaavat Vuosaaren volyymeja, unohtamatta matkustajaliikennettä ja valtion hakkaamaa lentokenttää. Jos edellisestä on eri mieltä, niin turha jatkaa lukemista.
Silti,
- Vaikka Turussa on ollut pitkään maan ainoa junalauttasatama, niin
- Tavaraliikenne puuttuu kokonaan TKU-HKI väliltä
- Junat kulkevat alinopeutta
- Paikallisliikennettä ei voi kunnolla edes suunnitella yksiraiteisuuden takia
- Rata on jopa vaarallinen
Rantarata on ollut syntymästään asti alimitoitettu. Sen parannusta on siirretty, siirretty ja vähätelty vuosikymmenistä toiseen. Viimeksi kehärata ajoi kirjaimelliseti rantaradan yli. Se taas oli seurausta aiemmista pk-seudun pönkittämisistä, joiden seurauksena pullonkauloja oli siirretty mm. Turusta pk-seudulle ja luotu keinotekoisesti lisää tarvetta panostaa pk-seudun infraan, koska "on niin kovat ruuhkat", kun tiet ovat täynnä siirrettyjä turkulaisia ja muita.
Turussakin on ollut paikallisliikennettä raiteilla paljonkin. Monet seudun pikkukunnat ovat syntyneet radan ympärille. Vaikka seudun väkiluku on aina ollut kasvussa, niin infraa on kuitenkin ajettu alas VR:n, eli valtion toimesta. Seurauksena kuolevia kuntia tyhjän asemarakennuksen ympärillä. Kirsikkana kakun päällä VR:llä on monopoli paikallisliikenteestä, vaikkei se edes tuota sitä Turun seudulla. Kuitenkaan mikään muukaan taho ei voi liikentöintiä aloittaa.
Jos nyt tällä vuosituhannella jossain olisikin hetkellisesti ja paikallisesti kovempi "pullonkaula" numeroina kuin rantaradalla, niin kokonaisuutena ja vuosikymmenien mittakaavassa rantarata on kuitenkin se pahin pullonkaula, josta on ollut eniten haittaa (radoista) koko Suomen taloudelle ja kansan hyvinvoinnille. Se on häpeäpilkku koko Euroopan mittakaavassa.
Edullisinta olisi saattaa koko Turku-Tampere-Helsinki kolmion raideliikenne siihen kuntoon, että noita välejä pääsisi n. tunnissa. Se kasvattaisi eri seutujen työssäkäyntialueen moninkertaisesti nykyiseen pk-seutuhelvettiin verrattuna. Elämisen taso olisi kaikkialla laadukkaampaa ja edullisempaa.
...
Niin ja iso kyllä pikaraitiotielle. Sillehän on tullut jo valtioltakin vihreää valoa. Niiden oli pakko, kun menivät haaskaaman Espoon tunnelijunaan :) Pahaa vaan pelkään, että Kaarina, Turku ja Naantali onnistuvat riitelemällä ryssimään homman jotenkin.
Edelleen kehottaisin turkulaisia ja koko seutua vetämään sen pään pois perseestä ja keskittymään olennaiseen. Miksette ole mitään mieltä esim. Neste Oilin Naantalin öljynjalostamon laajentamisen hautaamisesta? Siinä meni käytännössä MILJARDI-investoinnit sivu suun. Miksi luen silti joka päivä TS:stä jostain hikisestä Toriparkista, enkä oikeista asioista? Toki toriparkista saa mielipide olla ja siitä saa keskustella, mutta mieluusti näkisin jonkinlaisen tärkeysjärjestyksen ja ihmisten asettavan koko seudun kilpailukyvyn toriparkin edelle. Nyt äänenpainot ovat täysin nurinperin.