Se on noin miljardi, mitä raitiotien (yksi linja Varissuolta keskustan kautta satamaan) tekeminen Turussa maksaisi; kustannusarvio x 3 on ollut Turussa aika toimiva kaava toteutuneiden kustannusten laskemiseksi julkisissa hankkeissa.
Ei välttämättä tekisi Turun seudulle pahaa harjoitella kiskoliikennettä paikallisjunilla nykyisellä raideverkolla, mutta edes sitä ei saada aikaiseksi kaikenlaisen ämpyröinnin takia.
Ai niin mutta hyvä että Turusta pääsee sitten joskus edes pois puoli tuntia nykyistä nopeammin.
Turun seudun päätöksenteossa näkyy monella tavalla olemassa oleva kaupunkirakenne.
Turun seutu on tilkkutäkki. Tampereen kaupungin kokoisella alueella on 7 kuntaa, jotka vetävät päätöksenteossa ristiin. Yhteistä kaavoitusta ei ole ja esimerkiksi naapurikaupungin puolella olevasta ostoskeskuksesta ollaan kaavoituksessa niin kateellisia, ettei liikenneyhteyksiä sinne vahingossakaan kehitetä.
Kaupunkiseudun vilkkain joukkoliikenneväylä jää raitiotiessä toteuttamatta, koska Raisio ei halunnut osallistua, vaikka 6/7 -bussien linjalle on maakuntakaavaa ja asuinrakentamisen kaavoittamista myöten otettu raitiotietä huomioon.
Nykyinen raideverkko on aivan irrallaan asutuskeskuksista. Uudenkaupungin rata, jossa paikallisliikennettä eniten on puuhattu kulkee keskellä peltoja, kaukana nykyisistä taajamista ja asutuksesta. Autotehdastakaan se ei juuri hyödyttäisi, koska Ugin päässä pitäisi ajaa kuitenkin vielä myös bussilla. Kovin halutaan ja puhutaan paikallisjunista, mutta en ymmärrä miten sellainen onnistuisi nykyisellä rataverkolla järkevästi. Jonkun olisi pitänyt jo kymmeniä vuosia sitten kaavoittaa ratojen ympärille asutusta.