Loput sentään tarkastelevat hanketta myös laskennallisesta kannattavuuden näkökulmasta, mikä ei aiheuta suoranaisia hurraa-huutoja Turun raitiotien osalta. Varsinkin Sataman osuus on kaikinpuolin varsin huono, niin kannattavuuden, kuin myös sen ettei se vähennä nykyisten bussien tai henkilöautoliikenteen tarvetta yhtään.
VVM laski Turun ratikan hyötykustannussuhteeksi 0,2, kun Tampereella se oli 1,3. Toki tämä johtui vain Turun toimittamista vääristä luvuista mitkä nyt syksyllä korvataan paremmilla numeroilla.
Suurin ongelma kannattavuuden näkökulmasta on se, että matkustajamääriltään suurimmat joukkoliikenneväylät menevät kuntarajan yli. Kannattavin ratikkahanke olisi edellyttänyt kahden kunnan päätöstä.
Tai sitten toisaalla katuinfra on sellaista, että järkyttävä määrä kadunvarren taloja pitää pakkolunastaa ja purkaa kiskojen tieltä. Nyt kun Raisio kieltäytyi hankkeesta, niin reitti piti kääntää väkisin satamaan, jotta voidaan suunnitella edes jotain. Toki se viimeisin versio, jossa ratikan kääntöpaikka olisi ollut Raision rajan pellolla, josta olisi jatkunut melkoinen bussiralli eteenpäin, oli sellaisenaan myös täysin päätön. 5km raide Mälikkälän pellolle, josta olisi pitänyt syöttää aivan helvetin monta kuntarajan yli jatkavaa bussilinjaa (Naantali, Raisio, Masku jne, linjojahan on tuohon suuntaan paljon). Ratikan aiheuttamalla vaihdolla olisi lähinnä hidastettu merkittävän osan matkantekoa.
Alkuperäiset suunnitellut reitit olivat ihan jotain muuta kuin nyt pöydällä oleva, kannattavuudeltaan vähemmän optimaalinen D-vaihtoehto, jota edelleen runnotaan väkisin läpi.
Sataman ympäristöön (ja osin Kakolaan) on toki kaavoitettu ja rakennettu erittäin tiheää kerrostalolähiötä, joka muuttaa kokonaiskuvaa jonkin verran. Jos laskelmien pohjana on joukkoliikenneväylien toteutunut käyttö, ovat lukemat uudisrakentamisen verran poskellaan.
Merkittävin ongelma on, että kaupunkiseutu on pienten kuntien tilkkutäkki, eikä isoissa linjoissa ole saatu kunnollista yhteistyötä aikaiseksi. Olkoot kyse sitten ratikasta, Myllyn kulkuyhteyksistä tai mistä tahansa kaavoituksesta. Ei puhalleta yhteen hiileen vaan nimenomaan vedetään ristiin. Tilanne ei tietysti paranisi niinkään, että naapurikuntia liitettäisiin Turkuun, vaan se lähinnä levittäisi kaikissa tapauksissa paskaa päätöksentekoa ympärilleen.
Turun polittiset väännöt ovat sitten omanlaisensa kuva koko kaupunkiseudun keskinäisestä ristiinvedosta. Suhteilla toimivasta kaavoituksesta ja esimerkiksi ”vittuilu itse tarkoituksena” -mallisesta rakennusvalvonnasta puhumattakaan.
Raisio on muuten luonut virkamiesten eläköitymisten ja kaupunginjohtajan valinnan kautta melkoisesti nahkaansa. Erittäin yritysystävällinen ja erilaisia hankesuunnitelmia tosissaan kuunteleva porukka on nyt kasassa. Toivoisi jonkin vastaavan raikkaan tuulahduksen puhaltavan joskus Turkuunkin.
Viimeksi muokattu: