Kaupunki nimeltä Turku

  • 225 679
  • 1 277

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tulihan noista kommenteista sellainen fiilis myös, että unohtuu ne pienemmät kivijalkakauppiaat, saati ytimen asukkaat.

Tuon Ydinkeskustayhdistyksen logiikka ei itselle juuri aukene. Kristiinankatu suljetaan pieneltä pätkältä ja pyhitetään kevyelle liikenteelle. Tästähän haloo pitää nostaa, koska Stockmannin parkkiin on vaikeampi ajaa. Heillä menee vieressä myös kävelykatu, eikö sieltä tule asiakkaita yhtään? Ja Toriparkki, eihän sinne Stockmannin asiakkaat aja. Okei, melko lähistön asukkaana tunnustan itsekin käyttäväni Stockmannia läpikulku-reittinä. Tosin tuossa on se riski, että siellä näkeekin jotain, mitä tarvitsee juuri sillä hetkellä ja tuleekin ostaneeksi sen.

Tässä uutinen tuosta, jossa pelkkä kuva naurattaa: Turun Ydinkeskustayhdistys: Kristiinankadun kesäkatukokeilu vaikeuttaa keskustan saavutettavuutta
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Janne Saarikivi otti kolumnissaan kantaa Turku Center-nimeen.
" Olisin niin halunnut kokea, miten aivoissa myrskyää, kun keksii että Turun keskustan brändi voisi olla Turku center."
Tämähän on täysin Turun nykyisen brändin rakentamisen linjoilla. On kiss my a... Turku, rinnehissi ja nyt Turku :center:.

Ei oo pakko pitää.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Edeltäviin liittyen;

On älytöntä että suomea ei osaa enää suomalaiset käyttää. Kohta tilanne on sellainen tai on itse asiassa paikoin jo nyt, että laajempi suomenkielinen sanavarasto löytyy maaseudulta matalasti koulutettujen suusta kuin korkeakoulun käynneiltä, jotka käyttävät puheessa ja kirjoituksissaan niin paljon englantia, että unohtavat äidinkielensä monimuotoisen rikkauden - mikäli sitä edes kunnolla koskaan ovat oppineet, kielentutkija proffaa lukuunottamatta.

Kielioppia oppii koulussa ja sanavarasto syntyy käytännön tason puheissa. Monihan lukee kirjansakin nykyisin englanniksi. Suomen kielellä kirjoitettuja kirjoja lukemalla syntyy laaja suomenkielinen sanavarasto.

Toki paikkoja nimetään englanniksi nykyisin senkin vuoksi, koska se myy paremmin. Mutta sitä voidaankin pohtia miksi kotimainen nimi ei enää olisi myyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mä kutsun elämäni loppuun asti Kauppatoria Kauppatoriksi. Aivan sama, minkä kutsumanimen tuo saa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mä kutsun elämäni loppuun asti Kauppatoria Kauppatoriksi. Aivan sama, minkä kutsumanimen tuo saa.
Kyllä Turussa mennään ihan vaan torille. Tänään siellä viimeksi olin enkä missään vitun Centerissä. Ja tuosta hienosta nimestä on varmaan maksettu isot rahat jollekin mainosfirmalle.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kyllä Turussa mennään ihan vaan torille. Tänään siellä viimeksi olin enkä missään vitun Centerissä. Ja tuosta hienosta nimestä on varmaan maksettu isot rahat jollekin mainosfirmalle.

Tämä, vaikka meillä on monta toria. Tosin kauppatori on helppo kääntää kuappatoriksi :)
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muutama yönseutu tulee vietettyä Turussa heinäkuussa, onko paikallisilla suositella keskustan tuntumasta jotain hyvää pihvipaikkaa?
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutama yönseutu tulee vietettyä Turussa heinäkuussa, onko paikallisilla suositella keskustan tuntumasta jotain hyvää pihvipaikkaa?

Täytyy sanoa, että tällä hetkellä kunnollista pihvipaikkaa on Turusta aika vaikea suositella. Pikku-Torre Yliopistonkadulla tarjoaa ainakin jonkinlaisen pihvikattauksen, mutta korviin ei ole kantautunut mitään ylisanoja paikan pihveistä. Sit on tietty nää ketjumestat Woolshed Yliopistonkadulla ja MorriSon's Kristiinankadulla. Sijaitsevat kaikki hyvin lähellä toisiaan, joten siitä vaan vertailemaan.
 
2019 kävin elämäni ensimmäistä kertaa yöpymässä Turussa. Brøndby pelasi Interiä vastaan Euroopaliigaa.

Ihan ok meininki ja isommalta vaikutti kuin Pori ja Vaasa. Ruoka oli ok muttei loistavaa.

Miinusta siitä että tanskalaiset kaverit ei päässy baariin Brøndby-paidassa.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Muutama yönseutu tulee vietettyä Turussa heinäkuussa, onko paikallisilla suositella keskustan tuntumasta jotain hyvää pihvipaikkaa?

Kellariravintolalle suositus. Woolshedia ja Morrisonsia en suosittelisi. Aunessa saa myös hyvää härkää tai siis pihvi häränniskasta. Keskustan ulkopuolella Pippurimylly on klassikko.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Muutama yönseutu tulee vietettyä Turussa heinäkuussa, onko paikallisilla suositella keskustan tuntumasta jotain hyvää pihvipaikkaa?
Vanhan koulukunnan pihvipaikkoja ei taida olla enää kuin Pippurimylly. Ei ihan ytimessä, mutta pari minuuttia kävellen jokirannasta. Kyseessä on 50-vuotias perheravintola.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Vanhan koulukunnan pihvipaikkoja ei taida olla enää kuin Pippurimylly. Ei ihan ytimessä, mutta pari minuuttia kävellen jokirannasta. Kyseessä on 50-vuotias perheravintola.
Pippurimyllyn lähellä asuneena sanon, että aika kovaa saa kävellä, jos parissa minuutissa jokirannasta sinne meinaa päästä. No ei kuitenkaan ole kaukana keskustasta ja ruoka on hyvää.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Pippurimyllyn lähellä asuneena sanon, että aika kovaa saa kävellä, jos parissa minuutissa jokirannasta sinne meinaa päästä. No ei kuitenkaan ole kaukana keskustasta ja ruoka on hyvää.
Pakko oli oikein tarkistaa. Google Mapsin mukaan matkaa tulee n. 700 metriä. Essayah tai Kononen menisi heittämällä parissa minuutissa. Normaalilla ihmisellä saattaa kieltämättä mennä lähemmäs kymmenen. Itselle toi on vielä pari minuuttia.
 
Pakko oli oikein tarkistaa. Google Mapsin mukaan matkaa tulee n. 700 metriä. Essayah tai Kononen menisi heittämällä parissa minuutissa. Normaalilla ihmisellä saattaa kieltämättä mennä lähemmäs kymmenen. Itselle toi on vielä pari minuuttia.
Kyllä se matka on vähintään sen 1,5km siihen jokirantaan, mitä jokirannalla tarkoitetaan (esim Donna). Lähimpään paikkaan toki tuon 700, mutta siellä ei ole muuta kuin jätskikiska :)

Terveisin Pippurimyllyn talossa asuva.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kyllä se matka on vähintään sen 1,5km siihen jokirantaan, mitä jokirannalla tarkoitetaan (esim Donna). Lähimpään paikkaan toki tuon 700, mutta siellä ei ole muuta kuin jätskikiska :)

Terveisin Pippurimyllyn talossa asuva.

Ja todella tärkeä muistaa loiva nousu. Itsekin aika suoran baanan päässä olen asunut ja lähinnä yksin taapersin tuon kilsan matkan nopsaan.

Paikallisissa keskusteluissa tuo paikka hieman jakaa mielipidettä. Moni kaipaa uudistusta ja sitten on ne ”olen tuolla alusta asti käynyt”, jotka paikkaan luottaa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kyllä se matka on vähintään sen 1,5km siihen jokirantaan, mitä jokirannalla tarkoitetaan (esim Donna). Lähimpään paikkaan toki tuon 700, mutta siellä ei ole muuta kuin jätskikiska :)

Terveisin Pippurimyllyn talossa asuva.
Kun asuin noilla kulmilla niin usein kävelin urheilupuiston poikki keskustassa
käydessäni. Tuota reittiä ensimmäisille ravintolalaivoille Pippurimyllystä on ehkä noin kilometri.
 
Ja todella tärkeä muistaa loiva nousu. Itsekin aika suoran baanan päässä olen asunut ja lähinnä yksin taapersin tuon kilsan matkan nopsaan.

Paikallisissa keskusteluissa tuo paikka hieman jakaa mielipidettä. Moni kaipaa uudistusta ja sitten on ne ”olen tuolla alusta asti käynyt”, jotka paikkaan luottaa.
Nykyisin pommitetaan voilla ja tierillä, niin ei tosiaan menekään paria minuuttia enempää, eikä tule hiki.

Mä en ite niin hirveästi välitä Pippurimyllystä, vaikka ihn ok pihviä sieltä saakin. Hinnassa vaan tuntuu olevan vähän retrolisää, joka ratsastaa paikan menneellä maineella. Itse suosin Hugoa alakerrassa, jossa erinomainen kortteliburgeri ja hyvät oluet. On aina toiminut ns. starttina sille jokiranta-matkalle. Emmä tosin turkulainen olekaan, vaikka ny muutaman vuoden täällä asunutkin eli mielipiteeni ei ole validi oikeassa keskustelussa :)
 

Mynttoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, TPS
Selvennyksenä @Temptation viestiin, että Hugon ruoka tulee tuosta samasta Pippurimyllyn keittiöstä.
Ja heitetään nyt vielä yksi ehdotus, jos haluaa vaikka jokilaivalla syödä, niin Brunosta saa ihan maukkaita leikkeitä myös.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nykyisin pommitetaan voilla ja tierillä, niin ei tosiaan menekään paria minuuttia enempää, eikä tule hiki.

Mä en ite niin hirveästi välitä Pippurimyllystä, vaikka ihn ok pihviä sieltä saakin. Hinnassa vaan tuntuu olevan vähän retrolisää, joka ratsastaa paikan menneellä maineella. Itse suosin Hugoa alakerrassa, jossa erinomainen kortteliburgeri ja hyvät oluet. On aina toiminut ns. starttina sille jokiranta-matkalle. Emmä tosin turkulainen olekaan, vaikka ny muutaman vuoden täällä asunutkin eli mielipiteeni ei ole validi oikeassa keskustelussa :)

Joo itse suosin lähinnä jalkojani ja turisteja neuvoessa usein oletan samaa.

Retrolisä hyvä sana tuolle, koska eihän tuo kovin nykypäivää ole. Alla tosiaan Hugo mukava, vaikka itselle vähän väärää suuntaa, jos safkapaikkoja arvon. Lisänä siinä vähän sama miinus kuin vaikka Bankissa (mikä nykyään tarkka nimi olikaan), liikaa liikennettä ympärillä. Terassimukavuus puuttuu.

Mutta pihveistä kun kyseltiin, itselle varsinkin lounaalla helposti kelpaa nuo Morrison’s ja Woolshed. En ehkä listalta noita pihvejä ottaisi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös