Somessa tuli vastaan vuoden 1996 esiintyjiä: Blur, Pulp, ZZ Top, Neil Young & Crazy Horse, Rage Against the Machine, Red Hot Chili Peppers, Kent, Jackson Browne ja Grant Lee Buffalo
Ei tiedä itkeäkö vaiko nauraa, kun vertaa nykyajan Ruissiin. Itse olin tuona viikonloppuna katsomassa Lynyrd Skynyrdiä Järvenpäässä.
Voi jumanskekka, nyt vasta kristallisoitui varttuneiden nuorten miesten arvotus, painotus. Oliko tuolloin Ruisrockissa myös ZZ Top ja Jackson Brownekin?
Nimittäin, meidän jengi ajoi pääkaukunkiseudulta Turkuun kuuntelemaan Neil Youngia ja myös Crazy Horsea, uutta vanhaa taustabändiään. Keikkansa oli perjantai-iltana, jonka jälkeen Aku kuskina vei meidät Vanhankylän niemeen. Aku otti muutaman oluen ja viskisiivun, me muut pystytimme leirin ja muistelimme ekaa Neil Young-livekokemustamme ja odottelimme ekaa Lynyrd Skynyrd keikkaamme onnellisina.
Mikä minulle nyt välähti särähtävänä on ZZTopin ja Brownen esiintyminen Ruisrockissa, kuuluivat nimittäin solussamme soitettuihin nuokin, mutta silti lähdimme pelkällä perjantailipulla Turkuun ja sitten Järvenpäähän. LS oli tietysti kovassa kurssissa ollut aina ja ehkä kaverini olivat ZZ Topin jo jossain kuulleet. Jackson Browne meni sitten samaan vierteeseen eli Skynyrdin jyräämäksi. En nimittäin muista tästä pitkää palaveria pidetyn, vaan radikaali autoralli päätettiin, perjantaina Turussa ja aamulla Puistoblueseissa.
Hieman harmittaa näin jälkikäteen tällaiset päällekkäisyydet. Tai oikeastaan ei sentään.
Olen tainnut ennenkin kertoa, mutta olin Ruisrockissa katsomassa fanittamaani Little Featia ja heidän keikkansa osui Ruotsinlaivan kohtaan.
Oli jännä nähdä, kun melkoisen paljon kokeneet muusikot, olisiko ollut Bill Paynen vinkistä nostivat katseensa isoon laivaan pienessä salmessa, melkein lavaa hipova näkymä oli heille jotain uutta!
lis: tuolla Ruississa oli siis nuori Kent ja Bunny Wailerkin! Ei perhana soikoon, miksi, miksi kaikkea kivaa yht'aikaisesti.