Kaupunki nimeltä Turku

  • 225 645
  • 1 277

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Soittelin Nerån ja Tintån aspaan ja eipä kumpaankaan saa vaunuja mahtumaan.

Menipäs tämä nyt hankalaksi, vaimo ehdottaa jotain s-mafian paikkaa hamburger börsin yhteydestä, mutta en oikein lämpeä. Netistä "vaunuystävällisiä" vaihtoehtoja on näköjään Ravintola Panini ja Koulu, onko noista kokemuksia?

Varmaan lopulta päädytään johonkin ykköstien abc:hen :D
Panini on hyvä, Koulussa en ole syönyt ikinä (enemmän mielestäni panimoravintola kuin ruokaravintola). Panini on tosiaan lapsiystävällinen, eli sinne voi ihan huoletta mennä vaunujen kanssa. Blanko, Tintå ja Nerå eivät ole (mielestäni noista löydy edes syöttötuoleja). Tosin nopeasti tsekkaamalla Panini ei ole sunnuntaisin auki.

Mainituista Dennistä välttäisin kuin ruttoa, jos tarkoitus on syödä hyvää ruokaa. Jo ennen myyntiä ruoan laadussa oli mennyt mikä tahansa parempi pitseria heittämällä ohi, ja nyt uusilla omistajilla homma on mennyt aivan karmeaksi, käyttävät mm. samoja valmispohjia, kuin eineksissä. Pippurimylly on tosiaan klassikko ja erittäin hyvä perinteisemmän ravintolaruoan (pihvejä, soosia ja perunoita) edustaja. Lapsiperheiden ruoka tulee muita nopeammin ja ovat tosiaan erittäin lapsiperheystävällisiä tuolla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Panini on hyvä, Koulussa en ole syönyt ikinä (enemmän mielestäni panimoravintola kuin ruokaravintola). Panini on tosiaan lapsiystävällinen, eli sinne voi ihan huoletta mennä vaunujen kanssa. Blanko, Tintå ja Nerå eivät ole (mielestäni noista löydy edes syöttötuoleja). Tosin nopeasti tsekkaamalla Panini ei ole sunnuntaisin auki.

Mainituista Dennistä välttäisin kuin ruttoa, jos tarkoitus on syödä hyvää ruokaa. Jo ennen myyntiä ruoan laadussa oli mennyt mikä tahansa parempi pitseria heittämällä ohi, ja nyt uusilla omistajilla homma on mennyt aivan karmeaksi, käyttävät mm. samoja valmispohjia, kuin eineksissä. Pippurimylly on tosiaan klassikko ja erittäin hyvä perinteisemmän ravintolaruoan (pihvejä, soosia ja perunoita) edustaja. Lapsiperheiden ruoka tulee muita nopeammin ja ovat tosiaan erittäin lapsiperheystävällisiä tuolla.

No niin Panini näkyykin olevan kiinni. Täytyy ehdottaa Pippurimyllyä vaimolle.

Kiitokset taas kerran.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Soittelin Nerån ja Tintån aspaan ja eipä kumpaankaan saa vaunuja mahtumaan.

Menipäs tämä nyt hankalaksi, vaimo ehdottaa jotain s-mafian paikkaa hamburger börsin yhteydestä, mutta en oikein lämpeä. Netistä "vaunuystävällisiä" vaihtoehtoja on näköjään Ravintola Panini ja Koulu, onko noista kokemuksia?

Varmaan lopulta päädytään johonkin ykköstien abc:hen :D

Jopas olemme...

Koulussa syömäreitä paljon käy, joten tuskin mikään huonoin vaihtoehto. Itse istun lähinnä tuopin kanssa tuolla.

Myös ostoskeskuksessamme Hansakorttelissa on ravintolat Golden Grill ja Morrison's, olisiko noista mihinkään? Börsin ravintoloita en viitsinyt mainita, koska itsekin olen kiertänyt ne kaukaa. "Morrikasta" itse pidän. Enkä aina tuolla syö pelkästään burgereita.

edit: aa, Golden Grill myös hieman aiemmin sulkeutuva.
 

rottamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ottawa Senators
Muistelin rottapuolison aikanaan puhuneen tästä lastenvaunujen kanssa syömässä käymisestä ja kyselin mielikuvia, kuulemma Di Trevi Aurakadulla oli oikein mukava paikka vaunujen kanssa (auki sunnuntaisin 14-22, keittiö 21) ja Tiirikkaalaankin Vähätorilla oli päässyt takakautta vaunujen kanssa sisälle, tuolla oli vessassakin kuulemma ollut "vaipanvaihtopöytä" (sunnuntaisin 12-22, keittiö 21:30).

Aikaa noista nyt on jo muutama vuosi, eli kannattaa varmistaa, mutta kumpikin on mukavia paikkoja ja ruoka maistuu.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistelin rottapuolison aikanaan puhuneen tästä lastenvaunujen kanssa syömässä käymisestä ja kyselin mielikuvia, kuulemma Di Trevi Aurakadulla oli oikein mukava paikka vaunujen kanssa (auki sunnuntaisin 14-22, keittiö 21) ja Tiirikkaalaankin Vähätorilla oli päässyt takakautta vaunujen kanssa sisälle, tuolla oli vessassakin kuulemma ollut "vaipanvaihtopöytä" (sunnuntaisin 12-22, keittiö 21:30).

Aikaa noista nyt on jo muutama vuosi, eli kannattaa varmistaa, mutta kumpikin on mukavia paikkoja ja ruoka maistuu.

Kiitos kaikille vastanneille, Di Trevillä mennään.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Turku oli eilen puolalaisissa uutisissa erikseen mainittuna, kun lähettivät surunvalittelut meren taakse Gdańskiin. Kaupungeilla on muutenkin varmaan melko lämpimät välit suorasta lentoyhteydestä johtuen.

En tiedä tiesitkö asiaa, mutta Turku on Gdańskin ystävyyskaupunki, ollut jo vuodesta 1958. Turussa on Gdanskinpuistokin, Göteborginkadun vieressä. On itse asiassa suht lähellä asuinpaikkaani, alle 1,5 km päässä. Useasti tuosta mennyt ohi ja joskus varmaan läpikin.

Toki suora lentoyhteyskin tiivistää välejä, mutta ystävyyskaupunkisuhde on jatkunut kahden kaupungin välillä jo yli 60 vuotta, lentoyhteys on ollut suorana reilun vuosikymmenen (toki sekin on nykyaikana jo varsin pitkä, varsinkin ns. halpalentoyhtiön yhteys).

Gdanskissakin on kaupungintalon yms. liepeillä kyltti, jossa on ilmansuunnittain eri ystävyyskaupunkien etäisyyksiä, mm. "Turku 713 km". Minulla on tuosta kuvakin.

Kiitos suoran lentoyhteyden olen Gdanskissakin vieraillut kahdeksan kertaa viimeisen reilun vuosikymmenen aikana, joten kaupungin asiat kiinnostavat ja sen keskusta tuntuu jo läheiseltä. Useammin minä tuolla olen ollut kuin suuressa osassa suomalaiskaupunkeja. Todella ikävää tuo pormestarin murha.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En tiedä tiesitkö asiaa, mutta Turku on Gdańskin ystävyyskaupunki, ollut jo vuodesta 1958.

Niin tietysti tämä twin towns on vähän tai paljon menettänyt merkitystään, kun kaikki on kaikkien kaveri. Tai siis onko sillä koskaan ollut merkitystä. Mitä se käytännössä oikeasti tarkoittaa ja mitä siinä tehdään. Turku on Pietarin ja Kölnin kaveri, missä on käytännön sovellukset tähän ystävyyteen. Gdańsk on Clevelandin ja Shanghain kaveri ja kaikkien muidenkin.

Gdańskin Turku-kyltti on tietenkin tuttu.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Niin tietysti tämä twin towns on vähän tai paljon menettänyt merkitystään, kun kaikki on kaikkien kaveri. Tai siis onko sillä koskaan ollut merkitystä. Mitä se käytännössä oikeasti tarkoittaa ja mitä siinä tehdään. Turku on Pietarin ja Kölnin kaveri, missä on käytännön sovellukset tähän ystävyyteen. Gdańsk on Clevelandin ja Shanghain kaveri ja kaikkien muidenkin.

Gdańskin Turku-kyltti on tietenkin tuttu.

Ei ystävyyskaupunkisuhteita sentään mitenkään rajattomasti ole. Turun ystävyyskaupunkisuhteissa on yleensä joku punainen lanka, oli se kyse sitten yliopistokaupungista, telakkakaupungista, rannikkoseudun tärkeästä kaupungista, kulttuurisesti merkittävästä kaupungista tai kyseisen maan nykyisestä ns. kakkoskaupungista (Göteborg, Pietari yms.) Gdańskin kohdalla uskoisin yhtymäkohtia olevan sekä muinaisemmassa historiassa (Hansa-aikojen kauppasuhteet) että nykypäivän telakkahistoriassa.

Yleensä ystävyyskaupunkien kanssa on mm. opiskelijavaihtoa sekä kulttuurista ja taloudellista yhteistyötä. Opiskelijavaihto taitaa olla Turun ja Gdańskin välillä vähäisempää, vaikka toki Turussakin voi opiskella yliopistokursseilla puolaa ja täällä toimii Suomi-Puola -yhdistyksen jaosto. Taloudellinen yhteistyö taitaa olla tiiviimpää, puolalaisia telakkamiehiä lienee kiittäminen Wizz Airin lentoyhteyksien täällä pysymisestä jo näin kauan.

Se täytyy sanoa, että virallinen info ystävyyskaupungeista esim. Turun kaupungin kotisivuilla on byrokraattisen epämääräistä.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tähtibaariin juu. Turun parhaat leikkeet. Iltaisin ei tosin auki kummemmin.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mistäs saa turun parhaan schnitzelin?

Vielä yksi komppaus Tähtibaarille. Tosiaan, aika alkuillasta menee kiinni. Lauantaisin taitaa joitain hetkiä palvella ja sunnuntaina on kiinni. Ohi liikun usein, joten nämä perustuu havaintoihin, mitä bongaan ikkunoista katsellessa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kiitokset vastauksista. Tähtibaari tosiaan oli jo illallisaikaan kiinni joten Morrisons valikoitui sensijaan. Ihan ok schnitzel.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos vinkeistä, Di Trevi oli tosi hyvä ja vaunuilla pääsi sisälle helposti. Auton sai kaupungintalon eteen helposti parkkiin ja samoin satamassa löytyi melkein terminaalin vierestä pysäköintipaikka.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Kisa on ohi – tässä on Vuoden turkulainen 2018

No niin, vuoden turkulaiseksi valittiin pikkuserkkuni Miska Kaukonen aivan oikeutetusti. Ei riitä sormet laskemaan montako rautaa kaverilla on tulessa jatkuvasti teatteriproggigsien ja skeittiliikkeensä kanssa, vai mitähän he myyvätkään. Olen siis itsekin Turun kuningas, Caesar ja Kleopatrakin. Aplodit seis ja sassiin! Voitte alkaa viilentää kuumaa olemustani palmunlehvyköillä.

E: Pojat, pojat, älkää kimpaantuko. Nuo viimeiset sanat ovat vain huonoa huumoriani. Oikeasti olen vain kaverin puolesta helvetin iloinen.

Mä sain pari vuotta sitten yhden äänen Vuoden turkulainen -äänestyksessä. Eikä ollut edes oma ääni. Tämmöinen humble brag tähän väliin vaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Oon sivusilmällä seurannu sitä sun festarikeissiä ja jos siitä selviät ja festarit järjestetään, niin eiköhän me Jatkoajan jätkät ja Iisoppi äänestetä sut seuraavaksi vuoden turkulaiseksi!!
Joo tehdään se... Vai pitääkö olla turkulainen että saa ehdottaa tai äänestää? Hei, mä oon vaa Lahest...
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kisa on ohi – tässä on Vuoden turkulainen 2018

No niin, vuoden turkulaiseksi valittiin pikkuserkkuni Miska Kaukonen aivan oikeutetusti. Ei riitä sormet laskemaan montako rautaa kaverilla on tulessa jatkuvasti teatteriproggigsien ja skeittiliikkeensä kanssa, vai mitähän he myyvätkään. Olen siis itsekin Turun kuningas, Caesar ja Kleopatrakin. Aplodit seis ja sassiin! Voitte alkaa viilentää kuumaa olemustani palmunlehvyköillä.
Onnittelut!

Pikkuserkkusihan veti aivan ilmiömäisen roolin Turun kaupunginteatterin TSH-näytelmässä, jota voinee hyvällä syyllä käyttää luonnehdintaa "sensaatiomainen teatteritapaus": huikealla pieteetillä, dramaturgisella näkemyksellä, tinkimättömällä näyttelijätyöllä ja näyttämöteknisellä osaamisella toteuttu taideteos. Onneksi kävin katsomassa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Turun kaupunginjohtaja Minna Arve esittää Turun kaupunginhallituksen esityslistassa Turkuun pikaraitiotietä, kertoi Yle.

Eli järjettömän kallis (lähtöhinta jo 300-400 miljoonaa, Turun tuntien luultavasti noin 800 miljoonaa) raitiovaunulinja ajamaan Varissuolta Raisioon tilanteessa, jossa Turun talous on jatkuvasti alijäämäinen, kaikki isot hankkeet ovat lähes tuplaantuneet budjetiltaan ja jossa kaikki nykyiset joukkoliikenteen ongelmakohdat olisivat ratkaistavissa lisäämällä bussivuoroja ja/tai laittamalla oman kaistansa busseille?

Aivan helvetin järjetön ajatus, mutta luultavasti on Arve lobattu tämänkin hankkeen puolelle jotta paikalliset firmat saavat rahat pois veronmaksajien kustannuksella. Sama juttu kuin Toriparkissa, jota juuri kukaan ei halua ja jolla ei ole mitään tarvetta koska keskustassa on jo puolityhjänä toinen parkkihalli eli Louhi, mutta joka kuitenkin pitää rakentaa hämärän pöytälaatikkofirman hallinnoidessa hanketta.

Varissuolla aikoinaan asuneena voin sanoa, että ovathan bussit välillä täynnä, mutta sieltä tuli ja tulee edelleen monen monta linjaa kohti keskustaa, mitään tarvetta ei ole raitiovaunuille. Eikä sieltä suoraan sanottuna nyt niin suuri prosentti ole aamuisin töihinkään lähdössä, Varissuolla on Turun suurimpia työttömyysprosentteja ja noin 40% maahanmuuttajia.

Ja nyt kun kauppatori ja keskusta on vuosikausia rakennustyömaana toriparkin takia, niin sitten kun se joskus saadaan valmiiksi niin ei kun kaivamaan keskustaa uudelleen auki raitiovaunukiskojen rakentamista varten. Sitten taas ihmetellään, että miksiköhän keskustan kaupat häviävät ja alue näivettyy.

Kokoomus saanee tuekseen sekä Vihreät että Vasemmistoliiton. Vasemmistoliitolle varmaan sopiikin hyvin, että sen ydinkohderyhmä saa Varissuolle raitiovaunun. Vihreiden mielestä lienee myös ok pistää puolisen miljardia rahaa siihen, että voi matkustaa raitiovaunulla eestaas. Toivottavasti muut puolueet saisivat hanketta vastustettua ja estettyä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen hyvin samaa mieltä kuin @Musta Nuoli
Bussit olisi pitänyt laittaa sinne toriparkkiin Kampin tyyliin.
Pikaraitiotiessä en näe paljoakaan järkeä, kun tosiaan omienkin (aika vähäisten ja harvoin selvinpäin) kokemusteni mukaan bussiliikenne Turussa toimii tosi hienosti. Ehkä en vaan ymmärrä, mutta itsekin laittaisin jumalauta yhden (sähkö)bussin lisää siihen Varissuon linjalle sen sijaan että laitan vittu miljardin johonkin ratikkaan vain koska Tamperekin.

Tietääko joku muuten, että miten tässä lähijunakokeilussa kävi, pääsiko Turun seutu mukaan? Liikkuuko autotehtaan väki kohta raiteilla? – Varsinais-Suomen lähijunakokeilu myötätuulessa
Tuo olisi minusta ihan mielenkiintoinen ja aikataulultaan aika kunnianhimoinen hanke kun jo ensi vuonna pitäisi lähijunan puksuttaa, siis olemassaolevalla rataverkolla ja mahd nopeasti (ja halvalla?) toteutetuilla infrajärjestelyillä. Netistä löytyi ihan alustavat suunnitelmat niistä kaikista pysäkeistä ja seisakkeistakin, eli ensi kevään pleijareihin Gatoradelle jo sitten lähijunalla vaikkapa Piikkiöstä Jyrkkälän seisakkeelle. Tai junalla Mellilästä töihin autotehtaalle.
Alueellisen junaliikenteen järjestämisen pilottihanke
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Varissuolla aikoinaan asuneena voin sanoa, että ovathan bussit välillä täynnä, mutta sieltä tuli ja tulee edelleen monen monta linjaa kohti keskustaa, mitään tarvetta ei ole raitiovaunuille. Eikä sieltä suoraan sanottuna nyt niin suuri prosentti ole aamuisin töihinkään lähdössä, Varissuolla on Turun suurimpia työttömyysprosentteja ja noin 40% maahanmuuttajia

Melkeinpä minun ajatukseni. Käytän Varissuon busseja viikottain. Linjojahan tuonne monta menee, tiheään. Eivät aivan tuhottoman täysiä ole, työssäkäyvät ja opiskelijat toki niitä täyttävät aamulla ja iltapäivällä. Mutta joskus koin, että linja välillä Runosmäki-Harittu oli tasaisemmin täydempi.

Ja tosiaan, ennemmin sitten bussit sinne torin alle. Torimme toimi hyvin tuossa vaihdon tarpeessa.

Tietääko joku muuten, että miten tässä lähijunakokeilussa kävi, pääsiko Turun seutu mukaan? Liikkuuko autotehtaan väki kohta raiteilla? – Varsinais-Suomen lähijunakokeilu myötätuulessa
Tuo olisi minusta ihan mielenkiintoinen ja aikataulultaan aika kunnianhimoinen hanke kun jo ensi vuonna pitäisi lähijunan puksuttaa, siis olemassaolevalla rataverkolla ja mahd nopeasti (ja halvalla?) toteutetuilla infrajärjestelyillä). Netistä löytyi ihan alustavat suunnitelmat niistä kaikista pysäkeistä ja seisakkeistakin, eli ensi kevään pleijareihin Gatoradelle jo sitten lähijunalla vakkapa Piikkiöstä Jyrkkälän seisakkeelle. Tai junalla Mellilästä töihin autotehtaalle.
Alueellisen junaliikenteen järjestämisen pilottihanke

Emme päässeet. Pirkanmaa, Kymenlaakso ja Etelä-Pohjanmaa valikoituivat.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tietääko joku muuten, että miten tässä lähijunakokeilussa kävi, pääsiko Turun seutu mukaan? Liikkuuko autotehtaan väki kohta raiteilla? – Varsinais-Suomen lähijunakokeilu myötätuulessa
Tuo olisi minusta ihan mielenkiintoinen ja aikataulultaan aika kunnianhimoinen hanke kun jo ensi vuonna pitäisi lähijunan puksuttaa, siis olemassaolevalla rataverkolla ja mahd nopeasti (ja halvalla?) toteutetuilla infrajärjestelyillä. Netistä löytyi ihan alustavat suunnitelmat niistä kaikista pysäkeistä ja seisakkeistakin, eli ensi kevään pleijareihin Gatoradelle jo sitten lähijunalla vaikkapa Piikkiöstä Jyrkkälän seisakkeelle. Tai junalla Mellilästä töihin autotehtaalle.
Alueellisen junaliikenteen järjestämisen pilottihanke

@UnenNukkuja jo vastasikin tähän, mutta eipä tietenkään Turku päässyt tähän, oletettavasti hallituksen perinteiset Turku-antipatiat estivät tämänkin, vaikka suunnitelmat olisivat olleet jo varsin selvät ja rataverkkokin olemassa. Tämä olisi ollut huomattavasti järkevämpi tapa lisätä joukkoliikennettä kuin mikään miljardiluokkaan kipuava raitiovaunu, koska radat ja pysäkit ovat jo olemassa ja kunnostus ynnä muu infra olisi ollut toteutettavissa varsin järkevästi.

Lisäksi lähijunahanke olisi tosiaan taannut sen, että työvoima olisi päässyt liikkumaan kätevästi mm. Uuteenkaupunkiin autotehtaille ja ylipäätään kätevästi. Tuo mainitsemasi Jyrkkälän pysäkki olisi tuonut Turkuhalliinkin ja Messukeskukseen väkeä mukavasti.

Mutta eipä tästä varmaan mitään tule, sen sijaan saadaan raitiovaunu ajamaan Raisioon sekä kaupunkiin sellainen velkataakka, ettei sen alta selkä suoristu ehkä enää koskaan.

Vituttavat nämä asiat ihan siksikin, että Turun kaupunki säästää naurettavissa ja asukkaiden/henkilöstön elämää vaikeuttavissa pikkusäästöissä rahaa täysin mitättömiä summia, mutta valtuusto voi sitten antaa mennä ja laittaa rahaa palamaan ilman, että kukaan on koskaan missään vastuussa siitä, että hankebudjetit pomppaavat pari-kolminkertaisiksi ja puhe on aina miljoonista, jopa kymmenistä (ja raitiovaunun kohdalla luultavasti sadoista) miljoonista.

Mutta ehkä rahaa tulee siitä siten takaisin, että ilmastonmuutos- ja ympäristöhenkisesti mm. Turun kaupunginkirjasto päätti vuodenvaihteessa kohottaa myytävien muovikassiensa hinnan 0,30 eurosta 2,0 euroon. Nyt ovat turkulaiset muovikassit sellaisissa hinnoissa, etteivät ne päädy Afrikan jokia pitkin Tyyneen valtamereen muovilauttaa muodostamaan, joten maailma pelastuu ja raitiovaunuihin tarvittavaa rahaa virtaa kaupungin tilille.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No voi höh ja ohhoh tuon lähijunan kanssa. @Musta Nuoli @UnenNukkuja
Koitin googletellakin aiemmin, mutta en löytänyt uutisia ja perusteluita noille valinnoille, onko sellaisia jossain näkynyt? Luulin että Turun seutu olisi ihan no-brainer tähän.
Muistaakseni osa Varsinais-Suomen kunnista suhtautui ihmeellisen penseästi tuohon kun pöytäkirjoja ennen joulua luin.

No ajelen sitten funikulaarilla koko rahan edestä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No ajelen sitten funikulaarilla koko rahan edestä.
Siis mikä tämä on? Joku 5 miljoonan kiskoilla ihmisiä kuljettava laite Kakolanmäelle? Kellä tällaiselle oli tarvetta? Tuntuu että tällä hetkellä Turussa on ihan väärät suunnat näissä rahakkaissa hankkeissa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Siis mikä tämä on? Joku 5 miljoonan kiskoilla ihmisiä kuljettava laite Kakolanmäelle? Kellä tällaiselle oli tarvetta? Tuntuu että tällä hetkellä Turussa on ihan väärät suunnat näissä rahakkaissa hankkeissa.

Vastasin tähän "pitäisikö itkeä vai nauraa"-ketjussa, mutta tämä sopii tännekin:

Tuo tehtiin veronmaksajien rahoilla siksi, että Kakolanmäen uusien ja kalliiden omistusasuntojen asukkaat saisivat laskeutua mäeltään alas rahvaan pariin. Eli kyseessä on aika kirjaimellisesti ns. herrahissi, joka hyödyttää lähinnä kovatuloisia uutuusasuntojen omistajia mutta jonka maksavat kaikki Turun veronmaksajat yhteisesti. Näinhän se yhteinen taakanjako muutenkin menee: edut ja voitot tulevat rikkaammalle väestönosalle, mutta kulut ja riskit ovat kaikille yhteisiä.

Koko funikulaari sopii edelleenkin "pitäisikö itkeä vai nauraa"-ketjuun. Ei tuota säännöllisesti tarvitse ellei asu Kakolanmäellä ja jos asuu, niin silloin on niin rikas, että on varaa kalliin asunnon lisäksi myös autoon jolla ajaa mäkeä alas.

Funikulaari olisi ollut jotenkin perusteltavissa silloin, jos Kakolanmäelle olisi rakennettu korkeita tornitaloja ja niihin ravintoloita, nähtävyyksiä yms. jotain sellaista, mikä saisi muutkin kuin paikalliset asukkaat menemään tiheämpään tahtiin Kakolanmäelle. Mutta tämäkin hanke toki torpattiin valtuustossa koska paikka on niin korvaamatonta kansallismaisemaa tai jotain siihen suuntaan. Eli jäljelle jäi vain ylikallis rinnehissi, joka kallistui perinteiseen tapaan lisää rakennusvaiheessa hinnan tuplaannuttua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös