Kyseinen tie E63 (käytetään jatkossa nimitystä Markulantie/Suikkilantie) on kyllä käsittämätön sumppu!Ysitietä kun ajaa Turkuun ja siellä satamaan tietä E63, niin tulee nopeasti mieleen, että olisi hieno tavata se henkilö, joka on suunnitellut reitin liikennevalojen ajoituksen. Aivan jokaisiin pääsee nimittäin pysähtymään - täydellinen punainen aalto siis! Kyllä noin tarkasta työstä pitää ainakin olut tarjota.
Alkupää Tampereentieltä aina Länsikeskukseen saakka on nimeltään Markulantie. Siihen on tullut parannuksia ja levennyksiä (mm. kiertoliittymä, kääntyvien kaistoja) aivan viime aikoinakin. Joku johtava ajatus kyseiseltä väylältä kuitenkin puuttuu. Pääosa väylästä on kaksikaistaista, mutta nelikaistaiseksi leventäminen ollaan tehty niin helvetin hankalasti ja täysin vastoin kaikkea logiikkaa. Yhden kaistan oikealle puolelle ilmestyy lisäkaista, jonne autoilijat automaattisesti hakeutuvat vain huomatakseen, että parien liikennevalojen päässä matka jatkuu suoraan ainoastaan yhdeltä kaistalta - ja tuo kaista on "luonnollisesti" se vasen.
Länsikeskuksesta Pansiontielle kyseinen väylä on nimeltään Suikkilantie. Suikkilantietähän ollaan parannettu ja levennetty varmaan viimeiset pari vuotta. Sama epäloogisuus jatkuu sielläkin. Pansiontielle eli satamaan päin mentäessä välillä mennään yhtä kaistaa pitkin, välillä oikealle puolelle ilmaantuu toinen kaista, molemmat kuitenkin jatkuvat suoraan...
Toiseen suuntaan mentäessä - eli Pansiontieltä Länsikeskukseen päin - löytyy oikeita suunnittelun kukkasia. Poistuminen Suikkilantieltä Raision moottoritien rampille on jotenkin täysin vinksallaan. Tienmyötäinen, luonnollinen ajolinja sillan yli jatkuisi käytännössä keskelle liikenteenjakajaa. Tie itsessään viettää kyseisellä paikalla hieman oikealle sekä alamäkeen. Tästä pitää sitten tehdä joko tiukka käännös oikealle (jos matka jatkuu Raision moottoritielle) tai sitten heivata aavistus vasemmalle kuitenkin koko ajan loivasti oikealle kaartaen, jos matka jatkuu suoraan Suikkilantietä Länsikeskukselle päin.
Varsinainen suunnittelun riemuvoitto tulee kuitenkin tällaisenkin pääväylän kaventaminen kaksikaistaiseksi noin kilometri ennen helvetinmoista kauppakeskittymää. Kauppakeskuksen liikennevaloissa väylä palaa kuitenkin jälleen nelikaistaiseksi kaventuakseen jälleen kaksikaistaiseksi juuri ennen esim. Impivaaran urheilukeskusta sekä Nättinummen ja Hepokullan asuinalueita, jotka tuottavat kyseiselle kohdalle liikennettä yllin kyllin.
Koko tuolta väylältä puuttuu sellainen punainen lanka. Kyseistä väylää parantamallahan pyritään vähentämään keskustan läpikulkevaa liikennettä - eli toimimaan käytännössä "kehätienä" satamasta kasitielle (Rauman suunta) sekä ysitielle (Tampereen suunta). Nyt tämä toteutus jää kuitenkin näiden suunnittelun kukkasten johdosta täysin vajaaksi. Selkeä ratkaisuhan asialle olisi väylän leventäminen nelikaistaiseksi koko matkaltaan Pansiontie-Tampereentie.
Kyseisen väylän liikennevaloissa nk. "täydellinen punainen aalto" on vain seurausta koko väylän epäonnistuneesta suunnittelusta.