Kaupunki nimeltä Turku

  • 228 181
  • 1 281

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No toriparkki tullee vielä ainakin pari kertaa valtuutoon käsiteltäväksi eri vaiheissa, joten katsotaan koska aletaan monttua kaivamaan ja koska Turku menee mukaan omistajaksi toriparkkiin. Itse en millään usko, etteikö näin käy vaikka nyt puhutaan vain ja ainoastaan yksityisestä parkkiluolasta.

Vaikea asia tää toriparkkijuttu. Olen koko ikäni asunut keskustassa, joten asia askarruttaa kovastikin. Saletti asia kuitenkin on, että toteutuessaan toriparkki käy myös turkulaisen veronmaksajan kukkarolle, vaikka hankkeen puolustajat kovasti muuta koittavat tässä vaiheessa väittää.

Fakta on, että Turun keskusta on luisumassa melko surulliseen tilaan. Tyhjiä liikehuoneistoja löytyy vähän joka kulmalta. Mutta onko toriparkki sitten se autuaaksi tekevä ratkaisu tähän ongelmaan? En ole ihan varma tästä. En ymmärrä sitäkään, miksi valmis Louhi ei kelpaa? Olen siellä muutaman kerran käynyt ja tilaa on aina löytynyt helposti. Ja keskemmälle kaupunkia sieltä ei voi enää päästä, uloskäynnit aivan torin ja kävelykadun kulmilla.

Lisäksi vähintään 3-4 vuotta kestävä rakenustyömaa keskellä kaupunkia olisi huono juttu. Pitkällä tähtäimellä projekti toteutuesssaan EHKÄ toisi lisää elämää keskustaan, mutta pitkäkestoisen rakentamisen aikana tilanne huonontuisi entisestään.

Jotain päätöksiä tässäkin asiassa pitäisi kuitenkin nopeasti saada aikaiseksi. Vituttaa nää Turulle niin tyypilliset jahkailut ja valitusprosessit. Ja jos jotain päätetään sitten lopulta tehdä, niin tehdään sitten kunnolla ja hyvä ratkaisu, eikä mitään väsyneitä kompromissiratkaisuja tyyliin Turkuhalli Artukaisten pellolle.
 

Salming

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Vegas Golden Knights
Ei tule myöhässä kun olin tuossa pari viikkoa sairaana ja viime viikolla vaan muuten laiskutti ja/tai treenailin muuten.

Katselin kyllä yhtenä vaihtoehtona juuri tuota ehdottamaasi, mutta olen nyt kääntymässä kuitenkin Turku Fighting Centerissä ( http://tfc.fi/ ) järjestettäviin tunteihin. Sen verran otin jo selvää, että torstai- ja lauantaitunnit ovat kovemman treenin tunteja ja maanantaisin taas hiotaan enemmän tekniikoita. Hintakin on passeli eli 6€/kerta ja 50€/10-kortti. Paikkakin sijaitsee Nummella niin saa salin eteen auton ilmaispaikoilla, joten tuonne ajattelin ensiksi suunnata. Jos treeni ei miellytä niin sitten katsellaan toista paikkaa. Tarkoitus olisi kuitenkin löytää paikka, jossa pääpaino on kovassa treenissä ei siis niinkään siinä kellä on muodikkaimmat trikoot.
Meillä oli kesällä kesäharjoitteluna tuota kahvakuulan kanssa hikoilua juurikin tuolla Turku Fighting Centerissä. Kyllä tuolla ihan kunnon hien saa päälle ja tosiaan teimme ohessa myös kuntopiiriharjoitteita ja nyrkkeilyä, joten ihan pelkästä kahvakuulailusta treenimme ei koostunut. Mutta joka tapauksessa voin suositella lämpimästi, ohjaaja oli meillä ainakin huumorimiehiä, joka osasi ottaa huomioon ryhmän tason. Kuulia löytyy laaja skaala eri painoluokista, joten varmasti teikäläisellekin on sopivan kokoinen mötikkä tarjolla.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka periturkulainen olenkin ja täällä yli 40 vuotta hyvin viihtynyt, niin silti jaksaa aina ihmetyttää paikallinen kunnallispolitiikka ja päätöksenteko. Kaikkien vähänkin isompien hankkeiden toteuttaminen kestää tolkuttoman kauan ja päätöksenä on sitten joku kompromissien kompromissi ja surkea lopputulos. Tietty nää on niitä demokratian kiroja, mutta Turussa tää piirre tuntuu korostuvan. Tänne kun noita ammattivalittajia on tuntunut sikiävän vähän turhankin paljon (Olavi Mäenpää, Maarit Nermes, yms.)

Aloitetaan vaikka Turkuhallista. Ideana loistava ja tarvetta areenalle oikeasti oli ja olisi vieläkin, jos vaan kaupunki olisi tajunnut sijoittaa hallin lähemmäksi keskustaa, esim. Kupittaalle, eikä keskelle peltoa Raision rajalle. Demareiden syytä tämäkin paskakompromissi.

Myllysilta tiedettiin jo alunperin tehtäessä kyseenalaiseksi, mutta silti oli pakko tehdä huono ratkaisu, mikä sekin osoittautui jälkikäteen kohtuulisen kalliksi veronmaksajalle. Hyvä esimerkki turkulaisesta mentaliteetista on, kun vanha silta oli jo käyttökelvottomaksi todettu ja purettu ja uutta oltiin tekemässä, niin joku nermes huuteli rakennusluvan perään ja olisi halunnut seisauttaa kaupungin infrastruktuurin kannalta keskeisen rakennusprojektin jonkun nippeliasian vuoksi.

Kirjastosillan sijainnista väännettiin niin kauan, että EU:n tuetkin meinas jäädä saamatta. Silta kuitenkin saatiin, mutta päätettiin sitten tehdä lasiset sillanpielet. Vähänkin normaalilla järjellä varustettu ajatteleva ihminen tajuaa lasin olevan todella huono elementti tohon tarkoitukseen. Varmaan on näyttävä joo, mutta kulutuskäyttöön hyvin heikko vaihtoehto. Nyt sitten ihmetellään, kun osa lasielementeistä on mennyt lyhyessä ajassa paskaksi. Alkuun paljon mainostettu kameravalvontakin on osoittautunut täydeksi vitsiksi. Edessä ilmeisesti 200 000€:n remppa.

Kuinka kauan muuten kesti uuden kirjaston saaminen nykyiselle paikalleen?

Toriparkista en edes viitsi mainita paitsi sen verran, että sekin farssi hakee vertaistaan surkuhupaisuudessaan. Naurattaisi, jos ei olisi niin todellista.

Viimeisimpänä sekoiluna, mikä kirvoitti tämänkin kirjoituksen laatimiseen, teatterin remontointi. Ennen kuin remontti on edes kunnolla päässyt alkamaan, Turkkari tietää kertoa, että homma viivästyy vähintään puolella vuodella liian kalliiden tarjousten perusteella. Vaikka olenkin tässä muutaman kuukauden kuntasektorilla ollut hommissa ja todennut homman jopa valtion touhuja hullummaksi, niin siltikään en ymmärrä tätä meininkiä. En ole myöskään mikään rakennusurakoinnin ammattilainen, mutta luulisin, että kun tällaisiin suurempiin projekteihin lähdetään, niin budjettiraamit olisivat suurin piirtein tiedossa, eikä ruvettaisi päätöksenteon jälkeen ihmettelemään, kuinka kallista homma onkaan. Ilmeisesti tapa näissä projekteissa on, että budjetti aina jonkun verran venyy, mutta eikö näihinkin pitäisi osata varautua?

Tässä tuli mainittua vain muutama esimerkki. Vähän kaivelemalla lisää löytyisi varmasti lukuisia. Onko muissa Suomen suuremmissa kaupungeissa vastaavanlaista sekoilua?
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Turussa vaikuttaa useita muuttofirmoja. Olisiko jollain oivaa vinkkiä niiden valitsemiseen tai hyviä/huonoja kokemuksia muuttopalveluista? Ajattelin kysellä tarjouksia muuttofirmoilta, mutta helpottaisihan se esivalintaa jos tietäisi vähän, mitkä firmat hoitavat hommansa luotettavimmin/ajallaan, mitkä ovat ylihinnoiteltuja ja olisiko joku firma erityisen hyvä hinta-laatusuhteeltaan.

Muuttomatkat eivät ole erityisen pitkiä, saman taloyhtiön kahdesta n. 60 neliön kaksiosta olisi tarkoitus siirtää maalliset omaisuudet saman taloyhtiön 80 neliön kolmioon eli ajoetäisyyksiä on noin 50-100 metriä, mutta 120>80, joten tavaraa on turhankin paljon kahdesta asunnosta ja lisäksi kaikkien talojen hissit ovat melko pieniä, joten niihin ei mahdu juuri mitään huonekaluja tai kovin paljoa tavaraa kerrallaan. Varsinkin toinen muutettava kaksio on bonuksena viidennessä kerroksessa, toinen kaksio on sentään ensimmäisessä kerroksessa ja kolmio on kakkoskerroksessa.

Osa tavaroista kuten vanha sohva ja vanha sänky pitäisi myös luultavasti saada raijattua jonnekin pois.

Karkeasti arvioisin muutettavan määrän olevan sitä luokkaa, että kirjoja on vajaat 2500, lehtiä/albumeita noin 3000, leffoja tuhannen pintaan, samoin kuin cd-levyjä ja noin 500 litran edestä lankoja ja neulemateriaalia. Tähän tietysti huonekalut, kirjahyllyt, pesukone ja niin edelleen. Jossain pitää myös säilöä sen aikaa muuttajien lemmikit, se onnistunee varmaan häkkien voimalla.

Vaikeampiakin muuttoja varmasti on, ja kuljetusetäisyydet ovat toki lyhyitä, mutta on tuossa varmasti urakkaa, varsinkin kun erinäisistä syistä muuttajat itse eivät juurikaan pysty nostamaan raskaita taakkoja tai kantamaan paljoakaan.

Oma muutto siis kyseessä, eikä muuttohommista ole oikein rutiinia koska olen muuttanut viimeksi 2006 ja silloinkin kahden ihmisen asunnosta yksinäni, mikä oli tavaroiden määrän kannalta helpompaa. Nyt muutan naiseni kanssa yhteen. Muuttomatka on tosiaan noin 50 metriä, mikä on pieni askel ihmiskunnalle mutta suuri minulle.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osa tavaroista kuten vanha sohva ja vanha sänky pitäisi myös luultavasti saada raijattua jonnekin pois.

Kovin vähän on mulla kokemusta muuttofirmoista näin asiakkaan näkökulmasta, mutta ainakin Niemi oli taannoin oikeinkin avulias, kun piti saada vanhaa pesukonetta ja mitä siinä nyt oli hoidettua johonkin kadoksiin. En tiedä mihin vei, eikä oikeastaan kiinnostakaan, pääasia että vei. Tämä ainoa muutto johon mulla asiakkaan ominaisuudessa on kokemusta maksoi vähän reilut 800 euroa. Sillä sai yhden auton sekä kaksi reipasta duunaria ja tavarat Paraisilta Turkuun, totta kai kämpästä kämppään. Aikaa meni sellaiset ~7 tuntia, yhdellä reissulla selvittiin, tavaraa oli sen verran mitä keskivertokolmioon mahtuu.

Niin, siis kantoivat lisää tavaraa kämppään ja veivät haluamamme kamppeet pois. Yksinkertaista ja helppoa, vaikka huomattavasti halvemmalla pääsee tietenkin, jos lähipiiristä löytyy autoilija, auto ja muutama halukas apuri.

*e*Muuttohommista mulla olisi paljonkin kerrottavaa, varsinkin sossun maksamista ja KTK:n välityksellä hoidetuista sellaisista. Yleensä nämä olivat maahanmuuttajien muuttoja, siellä sitä törmäsi jos jonkinlaiseen kulttuuriin. Mutta joo, ehkä näistä on parempi pitää suu supussa, varsinkin kun en suuremmin veroja palkoistani maksanut. Hyviä hommia ne kuitenkin nuorelle jolpille olivat ja pysyinpähän poissa pahanteosta.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tulipa eilen otettua pari olutta ja muisteltua vähän "wanhoja, hyviä aikoja" erään kaverini kanssa.

Puheet menivät 90-luvulle ja turkulaiseen yöelämään. Ysärin alkupuolellahan Turun ehdottomasti suosituin yökerho oli Viisseiska. Ikäraja oli 20 vuotta, mutta ensimmäiset vierailuni kyseisessä paikassa tein jo 17-vuotiaana. Lynissä (Marilyn, K-18) meikäläinen vieraili ensimmäisiä kertoja jo 15-kesäisenä kollina. Muita keskustan menomestoja olivat ainakin Papukaija (Yliopistonkatu), Papillon (Humalistonkatu) sekä Big Life (Eerikinkatu, Hansan alakerta, myöhemmin Amarillo).

Nämä kolme viimeksimainittua elivät kulta-aikojaan jo 80-luvulla, mutta olivat vielä 90-luvun ensimmäisinä vuosina toiminnassa - ja osittain niissäkin teini-ikäinen Kettuherra oppi aina niin salaperäisen ravintolamaailman käyttäytymissääntöjä ja muita saloja. Pitänee kai vielä mainita Moritz (Eerikinkatu, myöhemmin Ritz), Opera (Aurakatu) ja Luigi (Yliopistonkatu). Timeout (Puutarhakatu) oli tietysti legenda, mutta siellä ehdin käydä tasan yhden kerran - senkin yhdeksän päivää alaikäisenä (31.12.1993). Mä olen kuitenkin nähnyt livenä sen kuuluisan hävittäjän siellä yökerhon katossa.

Mutta takaisin Viisseiskaan - alkuperäinen Viisseiskahan sijaitsi Eerikinkadulla samoissa tiloissa, joihin myöhemmin tuli mm. (Turun ensimmäinen?) H&M. Myöhemmin kulman taakse Aurakadun puolelle perustettiin myös samanniminen ravintola, mutta sillä ei ollut käytännössä (omistajaa lukuun ottamatta) enää mitään tekemistä sen aidon ja alkuperäisen kanssa. Jossain myöhemmässä vaiheessa ko. paikan nimi oli ainakin Sokeri. Itse asiassa en ole asiasta varma, mutta kyseisellä paikalla taitaa tänä päivänäkin sijaita jonkinlainen yökerho.

Alkuperäistä Viisseiskaa kuitenkin laajennettiin melko pian avaamisen jälkeen. Aurakadun puolelle rakennettiin Cantina West. Paikalla oli oma sisäänkäyntinsä, mutta Viisseiskan ja Cantina Westin välillä oli vapaata liikkua. Cantina Westin viereen perustetiin vielä kolmaskin ravintola omalla sisäänkäynnillään - pubityyppinen ratkaisu - jonka nimeä meistä ei kumpikaan varmaksi muistanut (Rico? tai joku muu meksikolaishenkinen nimi?). Alkuperäisen Viisseiskan naulattua luukkunsa umpeen lopullisesti nämä kaksi ravintolaa jatkoivat vielä toimintaansa jonkin aikaa. Pääasia oli, että näissä kaikissa kolmessa ravintolassa pystyi liikkumaan täysin vapaasti.

Ravintolakompleksin liikeidea oli kolme täysin erilaista puolta: Viisseiskassa soi juuri tuolloin suosionsa huipulla ollut Eurodance, Cantina Westissa 70-80 -lukujen rock ja Rico (?) oli enemmänkin seurustelupaikka. Kuulostaako tutulta? Tämä ravintolakompleksi oli ravintolamoguli Seppo "Sedu" Koskisen ensimmäinen viritelmä. Samaa konseptiahan hän käytti jatkossakin kasvattaessaan ravintolaimperiumiaan: yksi ravintola - kolme eri puolta.

Yhdestä jutusta emme kuitenkaan päässeet yksimielisyyteen: mistä ravintolan nimi - Viisseiska - juonsi juurensa? Kaverini oli ehdottomasti sitä mieltä, että se olisi sijainnut osoitteessa Eerikinkatu 57. Tästä mä olin kuitenkin täysin eri mieltä, sillä korttelin päässä Wiklundin kulmilla osoite on jotain tyyliin Eerikinkatu 9. Kaverini ei kuitenkaan luopunut näkökannastaan, ja pistettiin oikein legendaarinen "tuopista vetoa". Mähän olin aika vahvoilla tässä vaiheessa, kun kaverini tyrkytti karvaista kouraansa vedon merkiksi - ja tiesin hänen olevan sataprosenttisesti väärässä. Munhan oli hyvä heittää tässä vaiheessa melkein mikä tahansa oma veikkaukseni kehiin.

Mulla oli hämärä muistikuva, että kyseisen kapakan aivan alkuperäinen nimi olisi ollut "Bar 1957" tai jotain sinne päin, mutta sitä vain yleisesti kutsuttiin Viisseiskaksi. Tästähän mä vedin omat johtopäätökseni.

Tuleeko muille mieleen, mistä ravintola Viisseiskan nimi juonsi juurensa?
Seppo Mauno Antero ”Sedu” Koskinen (s. 2. kesäkuuta 1957 Pälkäne) - Sedu: you clever son of a bitch
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Turun ravintolahistoriasta en osaa sanoa mitään, mutta mistä mahtaa johtua, että Turku on pätevöitynyt tuottamaan tähän maan niin monta ns. toisen asteen julkkista. Enkä tarkoita Mattia ja Teppoa, joiden pitkää uraa arvostan, vaikka en heidän kuulijakuntaansa kuulukaan. Yllä mainittu yökerho-Spede taitaa olla Pirkanmaalta, mutta ymmärtääkseni hänenkin julkisuus on alkanut Turusta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kovin vähän on mulla kokemusta muuttofirmoista näin asiakkaan näkökulmasta, mutta ainakin Niemi oli taannoin oikeinkin avulias, kun piti saada vanhaa pesukonetta ja mitä siinä nyt oli hoidettua johonkin kadoksiin. En tiedä mihin vei, eikä oikeastaan kiinnostakaan, pääasia että vei. Tämä ainoa muutto johon mulla asiakkaan ominaisuudessa on kokemusta maksoi vähän reilut 800 euroa. Sillä sai yhden auton sekä kaksi reipasta duunaria ja tavarat Paraisilta Turkuun, totta kai kämpästä kämppään. Aikaa meni sellaiset ~7 tuntia, yhdellä reissulla selvittiin, tavaraa oli sen verran mitä keskivertokolmioon mahtuu.

Tein tarjouspyynnöt viiteen paikkaan viime perjantaina. Kolme vaivautui vastaamaan: Muuttoliike Kalle Tamminen, Muuttovarma sekä Niemi. Lainalaatikon porukka ei ole vastannut, kuten ei myöskään kuljetusliike A. Soininen.

Tamminen vastasi ensimmäisenä ja tarjosi lauantaipäivän muutolle 120 euron tuntitaksaa. Kuljetuslaatikot olisivat heillä maksaneet melkoisesti: 3 euroa per loota, tosin niitä olisi saanut pitää 15 päivää. Mutta kuka pitää niitä 15 päivää? 80 laatikkoa olisi kustantanut 240 euroa ja muutto vähintään 480 euroa. Muuttovarma tarjosi 89 eurolla tunti, laatikot sitten erikseen 0,25 euroa per loota per päivä (tässä tapauksessa 80 lootaa olisi 20 euroa per päivä + 35 euroa maksua laatikoiden tuomisesta ja noutamisesta jos ei itse niitä hae). Noin neljän tunnin arvio olisi siis osapuilleen 360 euroa + viikon ajan lootan 175 euroa. Niemi vastasi vasta tänään ja tarjosi hintahaarukaksi 900-1100 euroa.

Muuttovarma oli myös ainoa joka tarjouksen jätettyään myös soitti perään ja kyseli muutosta tarkemmin, joten päädyimme Muuttovarmaan jo sunnuntaina. Niemen tarjous tuli siis heidän kannaltaan liian myöhään, mutta se oli joka tapauksessa vallan helvetin tyyriin kuuloinen. Saa nähdä, miten Muuttovarman porukka (auto plus kaksi kantajaa) homman hoitaa, mutta aikamoista luksusta saisi Niemi tarjota jotta siitä maksaisi jopa kaksinkertaisen hinnan.

Niemeä ovat muutamat muutkin pitäneet varsin kalliina, vaikka firma ilmeisesti hommansa hyvin ja sujuvasti hoitaakin.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse kun alku syksystä muutin kaksioni Jyväskylästä Turkuun niin hinta tuolle muutolle oli 800€ sisältäen auton+kuskin+apumiehen. Silloin kilpailutin muuton kodinmuutot.fi sivuston kautto (linkki sivulle: http://kodinmuutot.fi ). Olin hieman myöhään silloin liikenteessä kun en tiennyt osoitetta Turussa varmaksi mihin muutan kuin vasta reilu viikkoa ennen. Tuo 800€ ei ollut halvin vaan sain pari tarjousta välille 500-600 €:a, mutta silloin olisi pitänyt viivästyttää muuttoa parilla päivällä, mutta se ei onnistunut kun piti saada vanha asunto tyhjäksi. Muuttopäivä oli maanantai, mutta yleisesti ottaen ymmärsin, että sinällään viikonpäivä ei noihin muuttohintoihin vaikuta ainakaan pikkufirmoilla joissa omistaja ajelee auton kanssa vaan ajankohta kuukaudessa. Elikkä jos muuttaa kuun vaihteessa kuten itse ja suurinosa niin hinnat on ihan eri tasolla kuin jossain kuun puolenvälin muutoissa jolloin on ostajan markkinat.

Laatikot otin silloin Lainalaatikosta kun piti ottaa sellainen firma jossa sai laatikot haettua Jyväskylästä ja palautettua Turkuun. Laatikon hinta oli jotain 20 senttiä/päivä. Muuttofirma oli Tampereelta, joten vaikka muutto hyvinja nopeasti sujuikin ja olisi voinut suositella niin ei olisi tässä tilanteessa Mustaa Nuolta auttanut.

Mustalla Nuolella kun on noin lyhyt matka niin autoa ei tarvitse vetää piripintaan niin huonekalujen suojaus ei välttämättä nouse niin merkittäväksi. Kuitenkin kannattaa kaikki pöytien pinnat ja vastaavat joillain muovilla suojata huolella jos niiden päälle tulee jotain tai ne pääsevät hankaamaan.

Minulle ei muuten Niemi ei edes tarjonnut pyynnöstä huolimatta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niemeä ovat muutamat muutkin pitäneet varsin kalliina, vaikka firma ilmeisesti hommansa hyvin ja sujuvasti hoitaakin.

Joo joo, mutta kun sieltä saa vihreällä kortilla boonusta... No ei, tämä ei valintaamme vaikuttanut, vaikka myönnän s-korttia kyllä höylänneeni. Me ei suuremmin ehditty tarjouksia kyselemään, meni ykskaksyllättäen kämppä kaupaksi ja se piti saada tyhjäksi mahdollisimman äkkiä, joten ensimmäinen muuttofirma johon otimme yhteyttä sai homman. Halvemmalla olisi varmasti päässyt, jos olisi ollut aikaa kilpailuttaa ja vertailla, nyt ei ollut. Onneksi kämpän pyyntihinnassa oli tonnikaupalla ilmaa ja onneksi rikkaanoloinen svenskatalande ei suuremmin viitsinyt tinkiä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Täytyy todeta että Turussa on kiva kierrellä baareja ja maistella oluita. Old Bankissa kaappi täynnä Brew Dogia. Tää tulee vielä kalliiksi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Muuttovarma oli myös ainoa joka tarjouksen jätettyään myös soitti perään ja kyseli muutosta tarkemmin, joten päädyimme Muuttovarmaan jo sunnuntaina. Niemen tarjous tuli siis heidän kannaltaan liian myöhään, mutta se oli joka tapauksessa vallan helvetin tyyriin kuuloinen. Saa nähdä, miten Muuttovarman porukka (auto plus kaksi kantajaa) homman hoitaa, mutta aikamoista luksusta saisi Niemi tarjota jotta siitä maksaisi jopa kaksinkertaisen hinnan.

Eeppiset mittasuhteet saanut muutto on ohi. Tai siis kämppä on toki täynnä kamaa ja useimmiten väärässä paikassa ja/tai epämääräisissä pinoissa/pusseissa/laatikoissa ja fiksaamista vielä riittää, mutta tavarat on kuitenkin siirretty kahdesta asunnosta yhteen, ylimääräiset mööpelit passitettu autuaammille metsästysmaille, vanhat kämpät tyhjätty ja siivottu sekä niiden avaimet luovutettu.

Täytyy erikseen kehua Muuttovarman "poikia" (tai pikemminkin vanhoja herrasmiehiä), jotka hoitivat työnsä hyvin jämptisti, joustavasti ja varmasti. Yhdeksän tunnin rupeamaksihan se muutto venyi, ja muuttofirman kaksikko huhki tosissaan, mutta hyvällä pelihuumorilla ja asiat kunnolla loppuun asti hoitaen. Hinta oli varsin kohtuullinen urakan koon huomioiden (Niemen firma olisi huomattavasti enemmän) ja joustoa löytyi.

Muuttolaatikoista osa saatiin palautettiin heti jotta asuntoomme tuli tilaa ja loppujen kanssa saimme vaivatta siirrettyä palautuspäivää parikin kertaa kun niitä vielä tarvittiin. Lisäksi Muuttovarman pomo Pekka lupasi oma-aloitteisesti ottaa laatikoiden haun yhteydessä mukaansa autoon tarpeettomia kalusteita ja rikki menneitä romppeita, jotka hän kuskasi kaatopaikalle. Näin hän myös teki ilman erillistä lisäkorvausta. Pyöristin kyllä laskua vähän ylöspäin käteisellä eli annoin suomeksi sanottuna tippiä, kyllä näin hyvästä toiminnasta ja palvelusta voi vähän ekstraakin antaa. Suosittelen kyllä Muuttovarmaa jos on tarvetta muuttaa Turun lähialueilla.

Näin muuten olen sitä mieltä, että Karthago on hävitettävä, puolet tavaroistani joutaisi jorpakkoon tilaa viemästä ja että en muuta saatana enää ikinä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Treenaamisesta täällä on ollut jonkin verran puhettakin, niin kysytäänpä nyt paikallisilta ja muilta tietäjiltä hiukka apua: viikonloppureissuilen juuri Turussa, ja ajattelin salilla pyörähtää. Olisiko lähellä keskustaa kuntosalia, joka löytyisi helposti ja jonne pääsisi kertamaksulla treenaamaan? Mitään erikoista ei tarvita, kuhan kyykkyyn, maveen yms olisi mahdollisuus niin riittää.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi tulla vähän myöhässä, mutta kyllähän keskustasta saleja löytyy. "Oma" salini on Eerikinkadun Motivus, jossa kertakäynti on tietääkseni melko kallis, olisko jotain 11-13€? Kristiinankadulta löytyy Elixia ja Linja-autoaseman hoodeilta Gym 2000, mutta näiden kertahinnoista ei mitään käryä. Ja joskus ainakin Kauppiaskadulla Turun Sanomien talossakin oli kuntosali, mutta nykytilanteesta ei ole varmaa tietoa. Joillekin saleille taitaa päästä eka kerran jopa ilmaiseksi, jos sujuvasti valehtelee harkitsevansa vakioasiakkaaksi ryhtymistä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Treenaamisesta täällä on ollut jonkin verran puhettakin, niin kysytäänpä nyt paikallisilta ja muilta tietäjiltä hiukka apua: viikonloppureissuilen juuri Turussa, ja ajattelin salilla pyörähtää. Olisiko lähellä keskustaa kuntosalia, joka löytyisi helposti ja jonne pääsisi kertamaksulla treenaamaan? Mitään erikoista ei tarvita, kuhan kyykkyyn, maveen yms olisi mahdollisuus niin riittää.
Keskustassa halvimmalla pääset treenaamaan kertahinnalla (10€):
P&P Fitness
Gym2000

Molemmat ovat hyvin samantyyppisiä, enemmän rautaan, hikeen ja oikeaan treenaamiseen keskittyneitä. Motivuksessa ja Elixiassa voi sitten käydä katselemassa fitnessperseitä ja ottamassa "treeni"selfieitä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mihin saa auton päiväksi ilmaiseksi parkkiin päiväksi Data Cityn lähistöllä? Mieluiten niin, että se on mahdollista pitää siellä useamman kerran viikossa.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mihin saa auton päiväksi ilmaiseksi parkkiin päiväksi Data Cityn lähistöllä?

Itse kun tuolla muutama viikko sitten kävin niin jätin autoni Veritas stadionin parkkipaikoille. Lähempänä on vielä Kupittaan urheiuhallin paikkoja, mutta ainakin silloin ne oli äkkiseltään katsottuna täynnä ja niistä taisi ainakin osa olla kiekkopaikkoja. Veritaksella oli ainakin hyvin paikkoja ja matkaa noin 500 metriä ja en ainakaan mitään parkkikiekko juttuja huomannut.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onnea Turku! Linkki City-lehden artikkeliin, jossa kerrotaan, että Seurusteluravintola Kaskenkatu 1 eli Uusi Apteekki on valittu Vuoden Olutravintolaksi 2015. Paikkahan on olemukseltaan todella miellyttävä ja valikoima kattaa makuja joka lähtöön. Sisustuksessa on kyllä hyödynnetty hienosti ja toimivasti paikan entinen toimiala. Vares-diggarina paikka antaa mielikuvitukselle rajattomat vapaudet, kun siellä käy juomassa sen yhden huurteisen ja siirtää kirjojen tapahtumia verkkokalvoille. Toki Turusta löytyy muitakin mukavia ja valikoimiltaan laajoja olutpaikkoja, kuten Old Bank, Koulu tai Olavin Krouvi, mutta kyllä Uusi Apteekki kokonaisuutena vie voiton. Koska ulkopaikkakuntalaisena vierailut Turussa ovat yleensä kestoltaan 3-4 päivää, olen yleensä varannut yhden vain noiden paikkojen kiertelyyn Vares-hengessä. Kyllähän joku Sir Okke's Oluthuone on nykypäivän kimalteessa raikas poikkeus ja kesällä Puutorin Vessan "terassilla" on kiva istua iltaa. Jokilaivat ovat vielä oma maailmansa, niillä istuskellessa kyllä silmä ja mieli lepää. Tuon kierroksen kun aloittaa aamupäivällä, eikä kuluta liikaa yhden paikan penkkejä, ehtii kauniin kesäpäivän aikana kiertää hyvän lenkin ja pääsee vielä iltauutisten aikoihin hotellille.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Onnea Turku! Linkki City-lehden artikkeliin, jossa kerrotaan, että Seurusteluravintola Kaskenkatu 1 eli Uusi Apteekki on valittu Vuoden Olutravintolaksi 2015.

Tuohon, kun lisätään se, että Suomen parhaaksi leipomoksi valittiin MBakery Turusta ja Ville Haapasalon matkavideo -kisan voitti Turku 30 sekunnissa -video niin hienosti menee tällä upealla kaupungilla.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tuohon, kun lisätään se, että Suomen parhaaksi leipomoksi valittiin MBakery Turusta ja Ville Haapasalon matkavideo -kisan voitti Turku 30 sekunnissa -video niin hienosti menee tällä upealla kaupungilla.

Kaiken hyvän lisäksi maksetaan jollekin kaupungin kanssa yhteistyötä tekevälle mainostoimistolle 40 000 euroa vaakunan maalaamisesta paintilla vaaleansiniseksi. Helvetin hyvin siis menee.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mihin saa auton päiväksi ilmaiseksi parkkiin päiväksi Data Cityn lähistöllä? Mieluiten niin, että se on mahdollista pitää siellä useamman kerran viikossa.

Jos ei ole ihan pakko päästä ihan ilmaiseksi niin DataCityn hiekkaparkissa on ainakin aina tilaa. Hinta on 2e/käynti ja autoa saa pitää tuolla vaikka koko päivän. Maksu tapahtuu ulosajaessa 2 euron kolikolla eli se hankaluus tuossa on että pitää olla 2 euron kolikko. Tuota parkkia käytin itse viime syksynä Turussa työhommissa ollessani eli tiedot tuosta parkista ovat viime syksyltä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Jos ei ole ihan pakko päästä ihan ilmaiseksi niin DataCityn hiekkaparkissa on ainakin aina tilaa. Hinta on 2e/käynti ja autoa saa pitää tuolla vaikka koko päivän. Maksu tapahtuu ulosajaessa 2 euron kolikolla eli se hankaluus tuossa on että pitää olla 2 euron kolikko. Tuota parkkia käytin itse viime syksynä Turussa työhommissa ollessani eli tiedot tuosta parkista ovat viime syksyltä.

Joo käytin tuota ensimmäisen päivän. Sen jälkeen jätin Veritas Stadionin parkkiin, kun siitä sen muutaman minuutin kävelee koululle. Säästö on kuitenkin kymmenen euroa viikkoa kohden, eikä jaloittelu ole paha. Tästä kiitos nimimerkki @Vode sinulle ja parille kurssikaverille.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Toki Turusta löytyy muitakin mukavia ja valikoimiltaan laajoja olutpaikkoja, kuten Old Bank, Koulu tai Olavin Krouvi, mutta kyllä Uusi Apteekki kokonaisuutena vie voiton.
Koulusta nyt ei saa muuta kun heidän omia (omasta mielestäni korkeintaan keskinkertaisia) oluita ja sitten jotain heinekeniä, ja Olavin Krouvia en olutravintolaksi miellä lainkaan. Turussa kannattaa käydä tsekkaamassa ainakin Cosmic Comic Cafe, jossa on todella laaja valikoima oluita ja satunnaisesti saavat isoja satseja harvinaisuuksia. Lisäksi Mallaskukossa on hyvä meininki oluiden suhteen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Cosmic Comic Cafe

Cosmarissa on kyllä laajahko olutvalikoima ja paikka on muutenkin ihan viihtyisä. Vaan varoituksen sanana on pakko todeta, että ainakin vielä taannoin (viime syksynä taisin viimeksi käydä) CCC:tä kantapaikkanaan pitäneet risupartahipserit ja goottipossut saattavat joidenkin satunnaisten vierailijoiden viihtyvyysmittarin kääntää miinukselle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös