Tulipa eilen otettua pari olutta ja muisteltua vähän "wanhoja, hyviä aikoja" erään kaverini kanssa.
Puheet menivät 90-luvulle ja turkulaiseen yöelämään. Ysärin alkupuolellahan Turun ehdottomasti suosituin yökerho oli Viisseiska. Ikäraja oli 20 vuotta, mutta ensimmäiset vierailuni kyseisessä paikassa tein jo 17-vuotiaana. Lynissä (Marilyn, K-18) meikäläinen vieraili ensimmäisiä kertoja jo 15-kesäisenä kollina. Muita keskustan menomestoja olivat ainakin Papukaija (Yliopistonkatu), Papillon (Humalistonkatu) sekä Big Life (Eerikinkatu, Hansan alakerta, myöhemmin Amarillo).
Nämä kolme viimeksimainittua elivät kulta-aikojaan jo 80-luvulla, mutta olivat vielä 90-luvun ensimmäisinä vuosina toiminnassa - ja osittain niissäkin teini-ikäinen Kettuherra oppi aina niin salaperäisen ravintolamaailman käyttäytymissääntöjä ja muita saloja. Pitänee kai vielä mainita Moritz (Eerikinkatu, myöhemmin Ritz), Opera (Aurakatu) ja Luigi (Yliopistonkatu). Timeout (Puutarhakatu) oli tietysti legenda, mutta siellä ehdin käydä tasan yhden kerran - senkin yhdeksän päivää alaikäisenä (31.12.1993). Mä olen kuitenkin nähnyt livenä
sen kuuluisan hävittäjän siellä yökerhon katossa.
Mutta takaisin Viisseiskaan - alkuperäinen Viisseiskahan sijaitsi Eerikinkadulla samoissa tiloissa, joihin myöhemmin tuli mm. (Turun ensimmäinen?) H&M. Myöhemmin kulman taakse Aurakadun puolelle perustettiin myös samanniminen ravintola, mutta sillä ei ollut käytännössä (omistajaa lukuun ottamatta) enää mitään tekemistä sen aidon ja alkuperäisen kanssa. Jossain myöhemmässä vaiheessa ko. paikan nimi oli ainakin Sokeri. Itse asiassa en ole asiasta varma, mutta kyseisellä paikalla taitaa tänä päivänäkin sijaita jonkinlainen yökerho.
Alkuperäistä Viisseiskaa kuitenkin laajennettiin melko pian avaamisen jälkeen. Aurakadun puolelle rakennettiin Cantina West. Paikalla oli oma sisäänkäyntinsä, mutta Viisseiskan ja Cantina Westin välillä oli vapaata liikkua. Cantina Westin viereen perustetiin vielä kolmaskin ravintola omalla sisäänkäynnillään - pubityyppinen ratkaisu - jonka nimeä meistä ei kumpikaan varmaksi muistanut (Rico? tai joku muu meksikolaishenkinen nimi?). Alkuperäisen Viisseiskan naulattua luukkunsa umpeen lopullisesti nämä kaksi ravintolaa jatkoivat vielä toimintaansa jonkin aikaa. Pääasia oli, että näissä kaikissa kolmessa ravintolassa pystyi liikkumaan täysin vapaasti.
Ravintolakompleksin liikeidea oli kolme täysin erilaista puolta: Viisseiskassa soi juuri tuolloin suosionsa huipulla ollut Eurodance, Cantina Westissa 70-80 -lukujen rock ja Rico (?) oli enemmänkin seurustelupaikka. Kuulostaako tutulta? Tämä ravintolakompleksi oli ravintolamoguli Seppo "Sedu" Koskisen ensimmäinen viritelmä. Samaa konseptiahan hän käytti jatkossakin kasvattaessaan ravintolaimperiumiaan: yksi ravintola - kolme eri puolta.
Yhdestä jutusta emme kuitenkaan päässeet yksimielisyyteen: mistä ravintolan nimi - Viisseiska - juonsi juurensa? Kaverini oli ehdottomasti sitä mieltä, että se olisi sijainnut osoitteessa Eerikinkatu 57. Tästä mä olin kuitenkin täysin eri mieltä, sillä korttelin päässä Wiklundin kulmilla osoite on jotain tyyliin Eerikinkatu 9. Kaverini ei kuitenkaan luopunut näkökannastaan, ja pistettiin oikein legendaarinen "tuopista vetoa". Mähän olin aika vahvoilla tässä vaiheessa, kun kaverini tyrkytti karvaista kouraansa vedon merkiksi - ja tiesin hänen olevan sataprosenttisesti väärässä. Munhan oli hyvä heittää tässä vaiheessa melkein mikä tahansa oma veikkaukseni kehiin.
Mulla oli hämärä muistikuva, että kyseisen kapakan aivan alkuperäinen nimi olisi ollut "Bar 1957" tai jotain sinne päin, mutta sitä vain yleisesti kutsuttiin Viisseiskaksi. Tästähän mä vedin omat johtopäätökseni.
Tuleeko muille mieleen, mistä ravintola Viisseiskan nimi juonsi juurensa?