Ei ole salo tuo saari. Joku saaren vähän aikaa sitten jo ratkaisi, mutta alku oli väärin.
Ei. Firmalla ei viittaa mihinkään yksittäiseen firmaan.Eli 10.
Jos se ei ole Oulu Oy niin sitten Kemi Oy eli Kemiö
Ei ollenkaan kaukaa ja oikein meni.Nyt on kaukaa haettu firmaan liittyvä veikkaus.
Piikkiö
Laitetaan firman piikkiin tämä veikkaus.
1. Pinnallinen jumala ajelehtii.
Hienoa! Juuri näin tämän pohdin.Alaveteli
(pinta-)Ala = pinnallinen
Ve = skandinaavinen jumala
Teli = ajelehtii
Meinasin ehdottaa aiemmin Ahlainen, mutten usko sen olevan oikein.No niin annetaan jonkinlainen vinkki viimeiseen ratkaisemattomaan entiseen kuntaan. Tämä kunta on lakannut olemasta jo ennen vuotta 2000. Eli paljon kuntia voi karsia pohdinnoistaan.
Kyllä, Ahlainen on oikea vastaus. Ah ihastelee koska se on ihasteleva huudahdus. Yritin tehdä jostain kunnasta vähän hankalamman ja lain viittaa oppineeseen (lainoppinut). Ajattelin ensin laittaa huuto lainhuudosta, mutta ihasteleva huuto olisi tuonut Ah-alun liian nopeasti ymmärrettäväksi. EN on järjestö.Meinasin ehdottaa aiemmin Ahlainen, mutten usko sen olevan oikein.
Selitys oli sama kuin itsellä olisi ollut... mutta jotenkin en vaan uskonut olevan oikein.Kyllä, Ahlainen on oikea vastaus. Ah ihastelee koska se on ihasteleva huudahdus. Yritin tehdä jostain kunnasta vähän hankalamman ja lain viittaa oppineeseen (lainoppinut). Ajattelin ensin laittaa huuto lainhuudosta, mutta ihasteleva huuto olisi tuonut Ah-alun liian nopeasti ymmärrettäväksi. EN on järjestö.
Sain piilosanassa Poriakin esille, koska Ahlainen liitettiin Poriin vuonna 1972.
Täällä on niin näppäriä ratkaisijoita, että täytyy välillä runoilla vähän epäsuoremmin.Selitys oli sama kuin itsellä olisi ollut... mutta jotenkin en vaan uskonut olevan oikein.
Ja seuraava musiikkiin liittyvä piilosana.
Mikä klassikkobiisi?
XVXXVXXIX
Tämä taitaa ollaSuunnilleen planeetan ja alkuperäisasukkaan välissä
Heti osui ja upposi. Helppoahan tämä ammattilaisille on!Tämä taitaa olla
Planeetta = maa, suunnilleen = n, alkuperäisasukas = inka eli Maaninka
Ammattilaisille? Latiakaan saanut tästä.Heti osui ja upposi. Helppoahan tämä ammattilaisille on!
Kala ui
Napsija oli oiva löytö, mutta tuna on minulle paremmin tunnettu tonnikalana, joka myös ui - vihjeenä olisi voinut olla myös kalakala.Snappertuna
Snapper = napsijakala
Tuna = esimerkiksi brittiläinen tai amerikkalainen (taistelu)laiva
Minä ajattelin, että se jälkimmäinen olisi ollut jotain muuta kuin (tonni)kala. Ajattelin, että oli liian ilmeinen.Napsija oli oiva löytö, mutta tuna on minulle paremmin tunnettu tonnikalana, joka myös ui - vihjeenä olisi voinut olla myös kalakala.
Yleensä ajattelen liian monimutkaisesti yksinkertaisia juttuja, mutta nyt on ilmennyt, että joissain tapauksissa yksinkertaisia asioita pitääkin miettiä monimutkaisesti.Minä ajattelin, että se jälkimmäinen olisi ollut jotain muuta kuin (tonni)kala. Ajattelin, että oli liian ilmeinen.
Voi näitä näköjään ajatella liian monimutkaisestikin, yleensä menee juuri päinvastoin.