Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

  • 60 555
  • 2 011

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

  • Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

    Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

    Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ihan sama, ei kiinnosta

    Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis jos vihje olisi "Suomen sota", tulisi vastata "Suomi"?

"Suomen tai maailman historiaan liittyvä" Onko siis kaikki jotenkin kytköksissä Suomeen ja sitä kautta joku ehkä mahdollisesti myös maailman historiaan, mutta vähintään Suomeen? Muutoinhan voisi sanoa vain, että liittyy maailman historiaan.
Jos vihje on jotain niin vastaus olisi Suomi (viitaten historialliseen tapahtumaan eli Suomen sotaan.

Kaikilla ei ole suoranaista kytköstä Suomeen. Mainitsin erikseen Suomen ja maailman, koska jokin tai jotkin tapahtumat liittyvät nimenomaan Suomeen ja maailman historian kannalta eivät ole kovinkaan merkityksellisiä.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Mitään noista biiseistä en ole ikinä kuullutkaan, joten Ihan paska visa. Oon myös ihan kännissä - alkukesästä tulee 37 vuotta täyteen saatana.

Melkein samat sanat alkuun. Vastauksista tunnistin ehkä kolme eri biisiä, joista olen edes etäisesti joskus kuullut. Minulla tulee muuten kesällä 40 vuotta täyteen. Revipä poika siitä. Ja silti ollaan maantietovisailun vanhimpia jäseniä parikymmentä vuotta nuorempia. Ihan junnuja siis.
 

redpecka

Jäsen
Melkein samat sanat alkuun. Vastauksista tunnistin ehkä kolme eri biisiä, joista olen edes etäisesti joskus kuullut. Minulla tulee muuten kesällä 40 vuotta täyteen. Revipä poika siitä. Ja silti ollaan maantietovisailun vanhimpia jäseniä parikymmentä vuotta nuorempia. Ihan junnuja siis.
Mä tarkoitin dokausvuosia tietenkin. Et saa mua dokaamalla elävänä kiinni!
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Mä tarkoitin dokausvuosia tietenkin. Et saa mua dokaamalla elävänä kiinni!

Okei, mietinkin että yllättävän nuori kaveri olisit ollut. Ensikänneistä itselläni vasta 27 vuotta. Pari vuotta myöhemmin alkoi vasta se jatkuvampi kännääminen. 25-vuotistaiteilijajuhlia voisin toki tänä vuonna pyöreiden ikävuosien lisäksi viettää. Rai rai!
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tuo 4 pistettä oli aika heikko suoritus. 4 biisiä noista oli tuttuja, mutta niistä vain 3 oikein. Mä en pelkää ei auennut. Tosin vastauksen nähtyä tuli tyhmä olo.

Kakkoseen sain Hehkuu oikein, mutta bonusplussan toivossa tarjosin myös BEHMin biisiä Tivolit - tosin tivoli on enemmän naurattava kuin naurettava. Mutta siinä oli molemmat sanat sellaisia, jotka sopii tivoliin (tivoli on myös kiertolainen), joten 2x tivoli olisi tivolit.

Ja nämä historialliset paikat on kyllä ollut toistaiseksi helpompia, mutta vielä on monta pimennossa.

Edit: ja siis mun 4 pistettä oli Itämaan tietäjä, Hehkuu, Hiljaisuus ja Rakas.
 
Viimeksi muokattu:

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitään noista biiseistä en ole ikinä kuullutkaan, joten Ihan paska visa. Oon myös ihan kännissä - alkukesästä tulee 37 vuotta täyteen saatana.
Melkein samat sanat alkuun. Vastauksista tunnistin ehkä kolme eri biisiä, joista olen edes etäisesti joskus kuullut. Minulla tulee muuten kesällä 40 vuotta täyteen. Revipä poika siitä. Ja silti ollaan maantietovisailun vanhimpia jäseniä parikymmentä vuotta nuorempia. Ihan junnuja siis.
Sopisiko herroille aiheena esimerkiksi "Fiftarin villit iskelmät" tai "Suomimusiikin ikivihreät"?

Ehdottakaa jotain järkevää aihealuetta niin sellaisen saatte. Korostan sanaa "järkevä".
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En minä noista biiseistä pystynyt spontaanisti tunnistamaan kuin tuon ”Hiljaisuuden”. Googletin biisejä noiden vuosien väliltä ja sieltä löysin oikeita vastauksia. Kuuntelin biisit ratkaistuani kaikki oikeat biisit ja osan tunnistin radiosoitosta, osaa en.
 

redpecka

Jäsen
Ehdottakaa jotain järkevää aihealuetta niin sellaisen saatte. Korostan sanaa "järkevä".
Nyt kun alkoi miettimään niin ei olekaan aivan helppo keksiä jos ja kun pitää olla suljettu aihepiiri, muttei kumminkaan liian helppo...
  • Valtiot ja kaupungit toimii tietty aina.
  • Jatkoajan modejen oikea henkilöllisyys? - Äh, ei hyvä, kaikki oikeinarvanneet saisivat fudut.
  • Kreikkalais-roomalaiset jumalpainit? Mä vastaan ykköseen Zeus! (Työn puolesta varma tieto.)
  • 1900-luvun automerkit?
  • Suosituimmat sukupuolitaudit 1500-luvun Hondurasissa?
  • Astronomiset härpäkkeet eli planeetat & kuut + tähdet & galaksit?
  • Suomen nisäkkäät?
  • Bändejä?
  • Ei kasveja eikä itiöitä.
  • Luonnonvaraiset Tihkujortikat Suomen luonnossa?
  • Suomalaiset lätkävalmentajat kautta aikojen?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Sopisiko herroille aiheena esimerkiksi "Fiftarin villit iskelmät" tai "Suomimusiikin ikivihreät"?

Ehdottakaa jotain järkevää aihealuetta niin sellaisen saatte. Korostan sanaa "järkevä".
Nykyiset kansanedustajat Suomen eduskunnassa?
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Sopisiko herroille aiheena esimerkiksi "Fiftarin villit iskelmät" tai "Suomimusiikin ikivihreät"?

Ehdottakaa jotain järkevää aihealuetta niin sellaisen saatte. Korostan sanaa "järkevä".

Sanotaanko näin, että itselleni mieluisin ajanjakso oikeastaan aiheesta kuin aiheesta on 1960-90 -luvut. Olipa sitten aiheena musiikki, elokuvat tai urheilu, to name a few. Esimerkiksi vanha iskelmä iskisi aiheena n. tuhatkertaisesti verrattuna nykymusiikkiin. Sehän on siis täyttä paskaa. Take my word!

Jotain tällaista siis lienee jossain vaihessa luvassa, I assume.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Sanotaanko näin, että itselleni mieluisin ajanjakso oikeastaan aiheesta kuin aiheesta on 1960-90 -luvut. Olipa sitten aiheena musiikki, elokuvat tai urheilu, to name a few. Esimerkiksi vanha iskelmä iskisi aiheena n. tuhatkertaisesti verrattuna nykymusiikkiin. Sehän on siis täyttä paskaa. Take my word!

Jotain tällaista siis lienee jossain vaihessa luvassa, I assume.
Beatlesin kappaleet? Olisiko hyvä?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ja tarkoituksella "spämmäsin" erillisinä viesteinä ideoita, jos niistä joku tykkäisi.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Beatlesin kappaleet? Olisiko hyvä?

Ehdottoman hyvä, mutta englanninkieliset biisien nimet asettaisivat aikamoisia haasteita meille härmäläisille - niin arvuuttajalle kuin arvaajillekin.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
No niin, vähän kun tökkii niin tulee ehdotuksia (jopa järkeviä). Pyytämällä ei tullut yhtään. Mikä meitä suomalaisia oiken vaivaa? ("No ei sun mun takii tartte...)

Perjantai-ilta on otollisin aika kysyä. Ilolientä on nautittu ja kielenkannat kirvoitettu.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
No niin, vähän kun tökkii niin tulee ehdotuksia (jopa järkeviä). Pyytämällä ei tullut yhtään. Mikä meitä suomalaisia oiken vaivaa? ("No ei sun mun takii tartte...)
Jos haluat lyödä suoraan mun lapaan, Suomessa luonnossa tavatut kalalajit olisi kyllä myös todella kova. Vaihtoehtoja on about sata, mutta silti hyvin selkeä lista vaihtoehtoja.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun alkoi miettimään niin ei olekaan aivan helppo keksiä jos ja kun pitää olla suljettu aihepiiri, muttei kumminkaan liian helppo...
  • Valtiot ja kaupungit toimii tietty aina. Hieno aihealue, joka lähellä sydäntä, mutta olisiko jo käsitelty?
  • Jatkoajan modejen oikea henkilöllisyys? - Äh, ei hyvä, kaikki oikeinarvanneet saisivat fudut. Niinpä
  • Kreikkalais-roomalaiset jumalpainit? Mä vastaan ykköseen Zeus! (Työn puolesta varma tieto.) Kiehtova, minulle tuntematon aihe, mutta epäilen ettei aineistoa riitä semminkin kun oma osaaminen on ERITTÄIN rajallinen
  • 1900-luvun automerkit? Tämä olisi kehityskelpoinen alue, joskin minulle vieraahko
  • Suosituimmat sukupuolitaudit 1500-luvun Hondurasissa? Nyt olemme asian ytimessä. Erityisesti kiehtoo termi "suosituimmat" - kenen honduralaisten mielestä? Saatamme joutua ojasta allikkoon eli rasismin tielle.
  • Astronomiset härpäkkeet eli planeetat & kuut + tähdet & galaksit? Sama kuin automerkeissä, vierasta, mutta mielenkiintoinen
  • Suomen nisäkkäät? Okei, mikä ettei, mutta käsittääkseni Suomessa nisäkkäitä on aika rajallinen määrä - edellyttäisi "vaikeampia" vihjeitä ja niistä ei taas pidetä
  • Bändejä? Kyllä, mutta rajataanko aikaan, genreen ?
  • Ei kasveja eikä itiöitä. Tätä en ymmärrä ollenkaan eli hylätty. Toisaalta jos viitataan sieniin niin se on ehtymätön lähde - niin uskomattoman hauskoja ovat sienten nimet.
  • Luonnonvaraiset Tihkujortikat Suomen luonnossa? Aiemmin totesin tämän olevan suosikkini, mutta epäilen aiheen käyttökelpoisuutta.
  • Suomalaiset lätkävalmentajat kautta aikojen? Mitä niitä nyt on, Tami, Jortikka, Jalonen... Ei jatkoon.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Kauko Viisas Kyllä noita nisäkkäitä on niin perkuleesti, paljon enemmän kuin kuppasia kaupunkeja Suomessa.


En minäkään näistä mitään tiedä, mutta ovat söpompiä kuin sammaleet ja muut sellaset jotka ei reagoi vaikka kuinka paijais.
No, mikä on perkuleesti - jos noin 80 on perkuleesti niin sitten se on niin. Omassa visassasi on lähes 200 vaihtoehtoa - 1-4 kerrallaan.
Kaupunkeja Suomessa on 107. Revi tuosta n. 80 eri nisäkäslajista (lepakoita, myyriä ja hiiriä lähes puolet) 10 järkevää vihjettä. Niinpä.

Samaa mieltä söpöydestä - jos söpöysfaktoria käyttäisin niin visa keskittyisi kissoihin (ja koiriin).
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos haluat lyödä suoraan mun lapaan, Suomessa luonnossa tavatut kalalajit olisi kyllä myös todella kova. Vaihtoehtoja on about sata, mutta silti hyvin selkeä lista vaihtoehtoja.
En kenenkään lapaan halua lyödä - pidän lapani erossa muista lavoista. Toki tämä viimeisin eli erä 3 meni vissiin yhteen tai jopa kahteen lapaan.

Kalat ovat myös sangen hyvä ehdotus, mutta hieman rajallinen (n. 100). Tiedän, että monet pitävät selkeistä listoista, mutta
  • listat ovat usein kovin rajallisia
  • rajallisuuden vuoksi vihjeiden tulisi olla haastavampia ja siitä taas ei laajalti pidetä
  • ylipäätään listojen käyttäminen on jotenkin tylsää
  • jne.
Kiitos kuitenkin ehdotuksestasi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös