Perinteisen nimettömän piilosanavisan (PNPSV) toisen erän vastausaika on päättynyt.
Hyvinhän se meni ja paljastettakoon jo nyt, että vastausten joukosta löytyi yksi täydellinen vastaus.
Tässä siis vihjeet ja vastaukset selityksineen. Tällä kertaa tämän huvin tarjoaa itse
@Jeesus:
1. Levantin Akvavitix -
Itämaan tietäjä. Levantin = Itämaan, Akvavitix = tietäjä
2. Naurettava kiertolainen -
Hehkuu. Naurettava = heh, kiertolainen = kuu
3. Reijon silkaa -
Mä en pelkää. Reijon = Mäen = mä en, silk(k)aa = pelk(k)ää
4. Vain Hellstenii -
Pelkkää voittoo. Vain = pelkkä, Hellstenii = Voittoo
5. Itselliset ilman ruotsalaista ruokaa -
Riippumatto. Itselliset = riippumattomat, ilman ruotsalaista ruokaa = poistetaan "mat"
6. Harjoitusten tunti olikin pelkkää piitä -
Sireenit. Harjoitukset = reeni, tunti = t, pii = si
7. Maitotyttö käänsi osan päästäsi -
Hiljaisuus. Maitotyttö = Hilja, käänsi = luetaan takaperin, osan päästäsi = suusi = isuus
8. Ahdinko, opettaja, kausi -
Lama lama lama. Ahdinko = lama, opettaja = lama, kausi = lama
9. Savolainen Kuosmane, vääntää ja kääntää -
Rakas. Kuosmane = Sakar, käännettynä
10. Mongoliassa Ti-Ti:n jälkeinen -
Sumuu. Mongoliassa = Sum (aluejakoon liittyvä termi), Ti-Ti:n jälkeinen = uu (Ti-ti-uu on Muumeissa esiintyvä hahmo)
Muita vastauksia ja selityksiä:
2. Anssi Kela ~ Tyhmä (naurettava) kuu (kiertolainen) (julkaistu 2015, mutta nyt ei irtoa parempaa)
2. Naurava Kulkuri (Elastinen)
10. Antaudun (Reino Nordin). Ti-Ti-nallen pikkusisko eli jälkeinen on Tau ja tau on tuossa sanan keskellä, niin kuin vihje mongolia
ssa viittaa. Muista biiseistä en löytänyt tauta. En kyllä kykene keksimään, miten jäljelle jäävä Andun liittyisi mitenkään Mongoliaan. Ja voihan olla, että vihje ei mitenkään viittaa Ti-Ti-nalleen vaan johonkin muuhun. Ja taitaa sillä nallellakin olla joku toinenkin sisarus, joten taukaan ei välttämättä ole oikea haku...
10. Autiosaari (Mongoliassa on autio eli aavikko eli Gobi, joka on myös mongolin kielessä aavikkoa tarkoittava sana, Ti-Ti:n eli nalle ts. karhun jälkeen tulee saari (Karhusaari).
10. Ti-Tille oli kaikenlaista ehdolla, Ti-Riä, Tau-Nallea, Taa-tavua, solmisaatiosta peräisin olevaa CC-yhdistelmää ja muuta. Mongolian vuoret, kaupungit, joet, järvet, ravit, julkiset jurtat ja kansat käyty läpi vaan apuja ei vaan löytynyt. Laakerinlehvät heitin otsillen, jonka tämän keksivät ja minä ripottelen ylleni tuhkaa
Ja lopuksi ajatusten tonavaa:
Itselliset on tuttu terminä, mutta ne on siis käytännössä muinaisia yrittäjiä, vuokralaisia, tilattomia... oikeastaan alhaisinta yhteiskuntaluokkaa. Mutta minkä sanan siitä saa sopimaan biisiin - jaa-a. Pitäisi vaan sen ahaa-elämyksen tulla eteen.
Ahdinko voisi olla pula tai hätä, kausi voisi olla aika tai jakso... Mutta enpä mä noistakaan saa mitään järkevää.
Hellstenii... Tommy Hellsten on ainoa Wikipedian tuntema Hellsten-niminen ihminen. Hellsten on myös hyvin mariginaalinen espoolainen hotelli. Rahan takii tuo voi olla tietysti, mutten yhtään kyllä ymmärtäisi miksi muuten kuin, että loppuu ii.
Samoin tuo piitä... Ei oikein saa muuta kuin, että pii = si -> siitä, mutta enpä mä siitä-loppuistakaan biisin nimeä ole vielä ajanjaksolta keksinyt.
Eikä tässä nyt mun mielestäni ole näitä huikeita radiosoittoja saavia biisejä Palavaa vettä, Mä en pelkää tai Jääkukkia Lauri Tähkältä, Suomen muotoisen pilven alla Arttu Wiskarilta...
Tulee väkisin se fiilis, että "Tässäkö tää oli?"