Jos myllääminen oli edes muro-osa koko pointista, olisi kannattanut linkata mm. Virtanen vs. Helenius II tai Virtanen vs. Lostedt. Eipä oikein liigan sisältä löydy enää vastusta.
Näin on, mutta unohtaa ei sovi myöskään Miliisi Honkasta. Omia poikia hänkin ja mun omissa rankingeissani juuri nyt SM-liigan ykkönen. Ei ollut Raju-Ekilläkään mitään jakoa, vaikka huono ei ole hänkään. Ruutua ei voi (vielä) laskea, koska otan huomioon vain SM-liigan sisäiset tappelut. Olen 120% varma, että Ruutukin nyrkkeilee vielä tällä kaudella, ja sanomattakin on selvää, että hän on meidän liigassa kovaa tasoa siinä. Mutta entäpä meidän oma Mikko "Knockout" Kurvinen? Hieno ihminen, kaksi tappelua, kaksi pudotusta. Ja Kanki, joka riipi Laurilan aivan pystyyn? Melartissa on tulevan ykkösnyrkin elementit ja itse odotan lähes tippa linssissä Ruutu vs. Melart -ottelua ja luulen sen vielä näkeväni. Melart on kova luu jo nyt, mm. hieno mylly Raju-Ekiä vastaan pari kautta sitten ja katsokaa kuinka vähäisesti hänen uhitteluunsa vastataan. Kyllä pelaajat itse tietävät, keiden kanssa kannattaa lähteä, keiden kanssa ei. Ruutu vienee rutiinillaan voiton Melartista, sille ei voi mitään, mutta reilun myllyn häviäminen ei ole häpeä. Ja toisin kuin moni suomifani tuntuu uskovan: tappeluissa tulee myös häviöitä kovillekin sälleille. Kokonaistaso ratkaisee. SM-liigassa on yllättävän paljon tappelutalenttia, mutta harvemmin tässä liigassa pääsee pari alan miestä vastakkain. Mainittakoon myös Liivik, joka on otellut erittäin uskottavasti Lukon raskassarjalaista Rantasta vastaan, samoin entistä joukkuekaveriaan Luttista vastaan. Ruutu saattaa otella myös Liivikin kanssa. Tai Kangen.
Mitä tulee HIFK-kokoonpanoon, minä pidän siitä, että meidän jengi on erittäin hyvin edustettu, kun tsekkaillaan liigan tätä osiota. Se kuuluu ns. brändiin. Ihan yhtälailla kuin sekin, että toisaalta joukkueessa on liigan ykköstalenttikin. Tein tästä aikakaavion, jolla selkeästi osoitan MOT-ohjelman henkeen, että HIFK menestyy, kun löytyy osaamista monista ääripäistä:
-1996-2000: Ruutu, Mäkkäri, Tom Laaksonen & co - Caloun, Davidson, Rafalski & co. Menestystä.
-Pentin HIFK, kokoan tämän yhdeksi kokonaisuudekseen: On riittävästi ilkeyttä, mutta ei juuri lainkaan taitoa isolla leveydellä muutamaa yksittäistä poikkeusta lukuunottamatta. Ei menestystä.
-HIFK 2009-2012: Kanki, Melart, Kurvinen, Liivik & co - Micke, Haataja, Ville, Kousa & co. Menestystä.
Näyttää siltä, että HIFK:n ei kannata rakentaa rosteriaan vaikkapa Kalpan tapaan yrittäen osua mahdollisimman keskelle pelaajaominaisuuksissa. Kun HIFK on pohjimmiltaan, kuten muutkin jengit, olemassa katsojiaan varten, joukkue sekä menestyy että vetää katsojia eniten silloin, kun joukkueessa on yhtä aikaa liigan eniten ilkeyttä ja liigan parasta taitoa. Mulla on nyky-ifk:n ja Micken kanssa ihan samanlainen fiilis kuin Calounin aikaan. Saa nähdä parhaimmillaan aivan maagista taitoa ja sitten taas otsikoihin nousevaa möhellystä. Tämä on aito HIFK:n juttu ja sen tietävät kaikki pitkän linjan fanit yli joukkuerajojen. Vaikka en olisi HIFK-fani, mulla ei olisi mitään ongelmia nostaa näitä HIFK-elementtejä esiin. Miksi Pentti, tuo legenda, ei koskaan käsittänyt sitä, että ilman absoluuttista taitoa ei voi tulla menestystä? Ei riitä, että joukkueessa on kokoa ja ilkeyttä, jos seassa on liian vähän talenttia.
PS. Ai niin. Yllä esittelemäni HIFK-brändin ydin ei ole vielä valmis. HIFK ei ole aito HIFK, ellei joukkueen maalivahtiosasto ole jollain tapaa päin helvettiä. Mestaruudet on saatu Tim Thomasin ja Juuso Riksmanin loistavalla pelillä. Erikoinen saavutus on sekin, että viimeiseen 15 vuoteen lähes kaikki muut HIFK-maalivahdit ovat olleet keskinkertaisuuksia tai täysiä turisteja, seassa joitain hyviä runkosarjaveskareita. Kyllä tällainen möhellyskin kuuluu pakettiin. Mitä mullekin tapahtuisi, jos HIFK:ssa olisi oikeasti liigan luotettavin maalivahtikaksikko? Fiilis olisi vähän sama kuin vanhoilla Neuvostoliitto-vihaajilla sen jälkeen, kun NL luhistui. Ziisus, putoaisin aivan tyhjän päälle! Lunkalle jatkoa! Ei mv-valmentajaa sisään. Jatketaan vain näin, tää on niin turvallista ja kotoisaa. Ei ollut veskarin vika, ei ois brodöörkään ottanut. Pakkien vika! Ei tässä maalivahtiin kaaduttu. No niin, heti tuli kotoinen olo!