Kauden 2011-2012 jälkipyykit

  • 52 384
  • 181

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hyvä ketjunavaus! Täällä uskaltaa jo varovaisesti katsella ensi kauttakin. Playoffit 2012 -ketju on täysin mustaa täynnä ihan ansaitusti. Yritin koota tähän tämän kauden opetukset HIFK:lle. Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon ensi kaudesta alkaen:

1) Let's face it - runkosarjan merkitys on pienentynyt parissa-kolmessa kaudessa dramaattisesti. Tämä on kehitys, jota tervehdin ilolla, sillä juuri tällä perusteella playoffeja ylipäätään pelataan. SM-liigan playoffit olivat vielä pitkälle 2000-luvun loppuun asti silkka muodollisuus. Lopputulokset pystyi lukemaan tosi tarkasti runkosarjasta. Ajattelin itse ainakin ensi kaudella höllätä siitä mantrasta, että HIFK:n pitää saavuttaa kotietu. Höpöhöpö, mitä HIFK on ikinä tehnyt tällä myyttisellä kotiedulla ylipäätään? Se on selvää, että kuuden parhaan joukkoon pitää päästä, mutta aion todellakin itse hieman hellittää pakonomaisesta runkosarjasijoituksen tuijottamisesta. Ollaanko toinen, kolmas vai nyyh, pudotaanko viidenneksi ja menetetään kotietu? Väitän, että osittain HIFK sortui tänä keväänä siihen, että runkosarjan loppu meni niin hyvin. Mun mielestäni on tärkeintä olla kunnossa keväällä. Jokerit kasasi nippunsa hyvään formuun jo itse asiassa toista kertaa peräkkäin sijalta 6! Mielestäni tämä on Kekäläisen mukanaantuomaa viileää NHL-maailmaa. Win the right games. Pääasia on saada kauden aikana pelisysteemi formaattiin ja se on tärkeämpi asia kuin kamppailla jostain myyttisestä kotiedusta, joka alkaa olla mennyttä maailmaa. Katsokaa myös miten menee Pelicans-Kärpät. Playoffkunto on pääasia.

2) Joukkueen avainpelaajat ovat: mv, ykköspakkipari, 1- ja 2-sentteri. Näiden pelaajien pitää olla olemassa kauden alusta, muuten käy kylmät. HIFK ei loppujen lopuksi voittanut yhtään mitään vaihtamalla Hirson Redeen, enkä mitenkään väitä, että paremmin olisi mennyt, jos ei olisi vaihdettu. 2-sentterin vaihtaminen tammikuussa on aivan liian myöhäinen aika, tässä on tämän stoorin opetus. Jos joku avainpelaajista oikeasti konttaa syksyllä, hänelle pitää ruveta etsimään korvaajaa samantien, ei odotella vittu tammikuulle asti.

3) Maalivahti on joukkueen tärkein yksittäinen pelaaja. Tämä näköjään opittiin kantapään kautta tällä kaudella, toivottavasti teema jatkuu ensi kaudella. Muuten käy kylmät.

4) Yksittäisten pelaajien menestys pistepörsseissä on täysin yhdentekevää. Meillä on pistepörssin voittaja Hirso kaudelta, jolloin pudottiin sääläreissä TPS:lle ja tällä kaudella Söde teki pakkien syöttöennätyksen ja Micke oli paras suomalainen (ja myös paras pisteka) runkosarjassa. Paljonko lohduttaa verrattuna vaikkapa narreihin? Ainoa mikä merkitsee, on joukkueen pärjääminen ja tietenkin veskarin on syytä olla oman pörssinsä huippu. Pinnapörssien kyttääminen on samanlaista lillukanvarsiin keskittymistä kuin runkosarjan kotiedun psykoottinen odottelu. Kauteen kuuluu myös playoffit ja silloin nollautuvat runkosarjasijoitukset kuin myös pistepörssitkin.

5) Joukkueessa pitää olla meritoituneita playoffpelaajia aina. Nyt kerättiin hyvä runkosarjajoukkue ja oli itse asiassa jo etukäteen selvää, että Kibe ja Eero ovat enemmän runkosarjamiehiä. Haataja, Lennu, Wärn...luovuttiin playoffien erikoismiehistä. Näin ei voi pärjätä.

Nämä tulivat päällimmäisenä mieleen. Ja kohdat 1,2 ja 4 sisältävät erittäin voimakkaasti myös valmennuksen osuuden.
 
Viimeksi muokattu:

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
5) Joukkueessa pitää olla meritoituneita playoffpelaajia aina. Nyt kerättiin hyvä runkosarjajoukkue ja oli itse asiassa jo etukäteen selvää, että Kibe ja Eero ovat enemmän runkosarjamiehiä. Haataja, Lennu, Wärn...luovuttiin playoffien erikoismiehistä. Näin ei voi pärjätä.
Ei nyt kannata hienon viime kevään perusteella liikaa glorifioida Wärniä ja Petrelliä minään play-offien erikoismiehenä. Haataja toki oli ja on edelleen kova luu ja ns. proven player, mutta Lennu ei sitä ennen viime kevättä ollut ja Wärn ei ole vieläkään. Toisin sanoen, Lennu ja Wärn olisivat vajonneet tänä keväänä aivan samalla tavoin, mitä esim. Peltoselle ja Granlundille kävi, enkä usko, että Haatajakaan olisi tuossa porukassa ollut mikään sateentekijä. Wärnihän on tainnut veivata pelsuissakin play-offit kiikaritehoilla (?).

Ja tarkoitus ei ole ottaa mitään pois Haatajalta, Petrelliltä tai Wärniltä - hienoja pelaajia kaikki. Pointti on se, että HIFK hävisi sarjan narreja vastaan taktisesti niin satanolla, ettei yksittäisten tai kaksittaisten pelaajien vaihtaminen olisi lopputulosta meille kääntänyt.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valmennuksen ote

Eniten huolestuttaa tässä Petun ja muitten valmentajien ote pelaajiin. En ole ollenkaan varma siitä, että jengi pelasi Petulle. Päinvastoin. Suurin ongelma tämän kauden osalta on järkevän ja toimivan pelisysteemin puute, ja toiseksi pahin on Petun täydellinen kyvyttömyys muuttaa mitään narrisarjassa. Miestä vietiin kuin märkää rättiä.

On aivan turhaa haukkua jotain yksittäistä pelaajaa. Tällaisella rosterilla pitää jo keskinkertainenkin valmentaja saada ihmeitä aikaiseksi.

Tämän perusteella ennustan seuraavaa, mikäli valmennukseen ei tule muutoksia:

Ensi kaudella nähdään ajokoirakiekkoa Nordiksessa reilusti pienentyneelle katsojakunnalle.

Surullista.

Nyt mitataan Valtasen ja Nybondaksen johtajuutta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ja tarkoitus ei ole ottaa mitään pois Haatajalta, Petrelliltä tai Wärniltä - hienoja pelaajia kaikki. Pointti on se, että HIFK hävisi sarjan narreja vastaan taktisesti niin satanolla, ettei yksittäisten tai kaksittaisten pelaajien vaihtaminen olisi lopputulosta meille kääntänyt.

Mä olen vähän eri mieltä. Jotkut pelaajat vain ovat isoja hahmoja ja onnistujia tiukoissa paikoissa. Aika kaukaa esimerkki, mutta mitä veikkaat - olisiko Mikko Koivu vetänyt rankkaria ohi Ilmalassa? Pleijareissa oltiin narreja jäljessä koko ajan, mutta silti matsit päättyivät pienellä marginaalilla. Jos HIFK olisi tasoittanut sarjan 1-1:een, KENTIES jatkosta olisi tullut toisenlainen? Lennu olisi vaikka kantanut kiekon maaliin rankkarista tai niistä Villen mestoista. Nyt mikään ei horjuttanut narreja, eikä siitä ole kuin pari-kolme viikkoa kun narrit kompuroi ja HIFK:n peli kulki. On mahdollista, että sama efekti olisi saatu aikaiseksi, jos joku ISO pelaaja ois kantanut joukkueen selässään pahassa paikassa. Mun mielestäni ihan Kiben ja Eeron pelaajaprofiilitkin kertovat runkosarjapainotteisuudesta. Siihen päälle Rede - nyt selvisi, miksi miehen uran huippu on ollut Saipan 1-ketju. Mä olin huolissani jo runkosarjan aikana siitä, onko meillä tarpeeksi lujaa pleijariosaamista. Jääkiekkohan ei ikävä kyllä ole kovin tasa-arvoinen peli yksittäisissä otteluissa. On tapauksia, mm. lukuisat Suomi-Ruotsi -finaalit, joissa selvästi parempi joukkue Suomi häviää Ruotsin superyksilölle. Käteen jää Ruotsin voitto, eikä ketään koskaan lohduta se, että Suomi hallitsi peliä. Haatajahan kiskoi taas Kärpät yksin voittoon keskiviikkona.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Haatajahan kiskoi taas Kärpät yksin voittoon keskiviikkona.
Tuolta se näyttää teksti-tv:stä seurattuna tuo peli mutta ei Kärpät ollut mikään yhden miehen show eilenkään vaan koko joukkueen tasapainoinen esitys, jossa Backlundia lukuun ottamatta kukaan ei sen kummemmin noussut toisten yläpuolelle, vaikka siellä Haataja sen kolme maalia tekikin.

Miten tämä liittyy tähän aiheeseen. No, kun joukkue on kuosissa, niin joku sieltä voi sen kolme maalia (joista viimeinen tyhjiin) paukuttaa yhdessä pelissä olematta sen kummemmin pelin pelillinen liideri. Hyvinhän se Haataja pelasi mutta on liikaa sanottu ja vähättelyä muuta Kärppien joukkuetta kohtaan sanoa, että Haataja kiskoi taas yksin Kärpät voittoon. Se peli olisi voitettu ilman Haatajaakin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen vähän eri mieltä. Jotkut pelaajat vain ovat isoja hahmoja ja onnistujia tiukoissa paikoissa.
Esim. Ville Peltonen on tällainen, kuin myös Haataja tai vaikkapa Granlund. Sen sijaan Lennu Petrell saati Max Wärn eivät sellaisia ole, vaikka hienoja pelaajia ovatkin ja diggaan molemmista todella paljon jääkiekkoilijoina. Lennulla ja Maxilla ei kuitenkaan toistaiseksi heittää pöytään CVtä, jossa ovat henkilökohtaisella panoksellaan tai onnistumisellaan ratkaisseet tiukan pudotuspelin (/ottelusarjan) joukkueelleen. Lennu oli liekeissä viime keväänä Lukkoa vastaan, mutta kehtaan väittää, että siitä sarjasta olisi menty jatkoon myös ilman Lennua.

Vierastan sitä ajattelutapaa, että vaikkapa Haatajan eilen iskemät kolme maalia olisivat suoraan siirtyneet HIFKn maalisarakkeeseen, jos Hade meillä vielä pelaisi. Tai että Lennu olisi tehnyt Villen paikoista maalit, vaikka aina aiempina vuosina, kun kevään play-offit järjestään päättyivät lyhyeen, Lennukin paukutti "0+1" / "1+0" -tyylisillä tehoilla sarjan läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Mä olen vähän eri mieltä. Jotkut pelaajat vain ovat isoja hahmoja ja onnistujia tiukoissa paikoissa. Aika kaukaa esimerkki, mutta mitä veikkaat - olisiko Mikko Koivu vetänyt rankkaria ohi Ilmalassa?

Tarkoittaako tämä, että et pidä Granlundia "isona hahmona" ja tiukanpaikan onnistujana?
 

Avenue

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun lähdettiin Jokerit -sarjaan, kaiken piti olla kunnossa; profiilipelaajat olivat palanneet sairaslomalta, pohjalla useampi hieno voitto, tulikuuma maalivahti, legendaarinen jarruketju.

Vielä ei ole selvinnyt miksi HIFK oli märkä rätti playoffeissa, mutta kaikki näki mitä tapahtui.

Tässä ketjussa on nostettu hyviä pointteja esille. Kokoan niitä ja myös omiani:

- Runkosarjan ja pudotuspelien aikana ketjuja hajotettiin jatkuvasti. Eikö tosiaan löydetty toimivaa koostumusta? Peli oli keväällä hyvää ja täytyy ketjuilla olla siihen merkitystä. Tuo Söderholm/Fernholm parin rikkominen oli todella erikoinen veto.
- Vaivasiko vammat/sairastelut muutamia HIFKn pelaajia? Granlund, Pesonen? Taso oli todella alhainen. Vai puriko Jokerien taktiikka meidän "taktiikkaan" niin hyvin?
- Playoff -miehiä ehkä lähti viime kauden jälkeen HIFKsta, mutta esim. Granlund, Peltonen ja Söderholm pelasivat loisto-poffit vuosi sitten. Nyt ei mitään..

Itse odotan jo innolla uutisia tulevista pelaajista ja joukkueen rakennuksesta. Suuria muutoksia tulossa varmasti. Taitoa, maalintekoa, kovuutta, röyhkeyttä, kokemusta, johtajuutta tasapainoisesti.

Kiitos HIFK kaudesta 2011-2012!
 

baddinki

Jäsen
Suosikkijoukkue
iiefkoo
Ja tarkoitus ei ole ottaa mitään pois Haatajalta, Petrelliltä tai Wärniltä - hienoja pelaajia kaikki. Pointti on se, että HIFK hävisi sarjan narreja vastaan taktisesti niin satanolla, ettei yksittäisten tai kaksittaisten pelaajien vaihtaminen olisi lopputulosta meille kääntänyt.

Tästä täsmälleen samaa mieltä.

Voidaan jossitella vaikka kuinka että miten meidän olisi käynyt, jos meillä olisi ollut Petrell tai Haataja jne, mutta kylmä tosiasia on juuri se että HIFK hävisi sarjan taktisesti niin tylysti ettei nuo pelaajat olisi sitä muuttaneet. HIFK:lla ei ollut oikeita saumoja sarjan voittoon missään vaiheessa.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1) Let's face it - runkosarjan merkitys on pienentynyt parissa-kolmessa kaudessa dramaattisesti.
Höpöhöpö. Parin kauden sattumat menevät hyvin varianssin piikkiin. Jos pelisysteemi saadaan kunnolla kuntoon, näkyy se myös runkosarjan sijoituksena. Pääsääntönä on edelleen se, että hyvin runkkarissa menestynyt menestyy myös poffeissa.
Win the right games.
Hoh-hoijaa. Kauden vika peli siis olisi kiva voittaa, vai?
Joukkueessa pitää olla meritoituneita playoffpelaajia aina. Nyt kerättiin hyvä runkosarjajoukkue ja oli itse asiassa jo etukäteen selvää, että Kibe ja Eero ovat enemmän runkosarjamiehiä. Haataja, Lennu, Wärn...luovuttiin playoffien erikoismiehistä. Näin ei voi pärjätä.
Tähän mulla olisi jännä kysymys. (ylipäätään palstalaisille ei JHag:lle). Mitä tämä tarkoittaa Ville Peltosen kohdalla? Mun kokemusten mukaan on kovassa paikassa joko loistava tai häviää kuvasta lähes täysin. Kun onnistuu, hän on "il capitano" "the captain" tms. jumalasta seuraava (ylöspäin), ja kun ei, kukaan ei edes mainitse, että Villeltä odotettiin enemmän. Viime vuonna VP otti ja antoi KJ:lle neuvoja miten poffeja pelataan eikä peruutella (nyt glooriaa Villelle). Tänä vuonna kyykättiin, enkä ole tainnut lukea yhtäkään kommenttia, jossa olisi toivottu Villeltä enemmän. Ihme teflon, siihen kaveriin tarttuu vain hyvät jutut, huonot valuvat pois kuin vesi hanhen selästä. Johtopäätös: VP on kokenut johtaja vain silloin kun voitetaan?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
HIFK:lla ei ollut oikeita saumoja sarjan voittoon missään vaiheessa.

No ainoa sauma oli tuossa rankkarissa, muuten Jokerit vei HIFK:ta miten lystää. Tuo toinen matsi oli tasaisin, mutta tämäkin vain Jokereiden heikon viimeistelyn takia. HIFK oli aivan sillassa muuten tuossa ottelussa. Mutta sarjan voittoon ei tosiaan ollut mitään saumoja. Erkka teki pelitapa-kyykytyksellään Petusta täyden pellen tässä sarjassa. Onko HIFK valmentaja joskus näyttänyt noin alistetulta vaihtoaitiossa? Kehonkieli kertoi, että älkää kiusatko enää, olen lyöty henkisesti ja toivottavasti saisin päättää elämäni tähän paikkaan.

Dynamo: Peltonen oli aivan saatanan huono ja häneen kulminoitui mielestäni tuo HIFK:n hyökkääjien huonous tässä sarjassa. Ei saa edes avopaikoista sisään ja muutenkin turhanpäiväistä pyörimistä kulmissa. Samaa toteutti myös toinen vanhajuhta Kuhta. Miksi Peltonen ei mennyt opettamaan passipoliisille, kuinka lätkää pitäisi.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Avainpelaajista ilman syytä dyykkasivat hyökkääjistä tosi syvälle ja yllättäen erityisesti Wirtanen, Peltonen ja Kuhta. Kousan liitän porukkaan mukaan, koska toinen peli -3 ja katosi kuvasta kokonaan.

Summa summarum;
Flopit odotuksiin nähden: Wirtanen, Peltonen, Kuhta, Nyholm, Pöysti, Redenbach ja Kousa
Epävireessä sairaustapausten jälkeen: Granlund ja Pesonen
Tekivät sen mitä voi: Endras, Söderholm ja Fernholm
Kelvollinen esitys eli siina ja siinä, enemmän tai vähemmän: Liivik, Somervuori, Jokela, Melart ja Kankaanperä
Marginaalissa: Huhtanen, Rajamäki, Järvinen ja Kurvinen
Kokemusta hankkimassa, ns. rahaa pankkiin: Markus Granlund

Dynamo: Näin kirjoitin aamulla ja minusta Ville oli yksi suurimpia totaalifloppeja playoffeissa 2012, mitä sitäkään kieltämään, mutta toivon Villen jatkavan HIFK:ssa vielä 1-3 kautta pelaamista, kiitos.

Erkka Westerlund odotti kovempaa HIFK:ta: - Ilta-Sanomat
EW sanoo, että "HIFK:lla oli liigan para pelaajamateriaali" ja nyt läksimme lomille 0-4, aika paha epäonnistuminen ja syyt on selvitettävä joukkueen sisällä ja tarkkaan. En odota, että niitä huudellaan ulospäin, koska ei kukaan tee sellaista, ellei esim. valmennus saa kenkää.
 

King Harvest

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Seahawks, Die Mannschaft
Dynamo: Peltonen oli aivan saatanan huono ja häneen kulminoitui mielestäni tuo HIFK:n hyökkääjien huonous tässä sarjassa. Ei saa edes avopaikoista sisään ja muutenkin turhanpäiväistä pyörimistä kulmissa. Samaa toteutti myös toinen vanhajuhta Kuhta. Miksi Peltonen ei mennyt opettamaan passipoliisille, kuinka lätkää pitäisi.

En ole Dynamo, mutta esitän tähän silti vahvan vastalauseen. Ville oli hyökkääjistä ainoita (Mikken lisäksi) jotka yrittivät hakea koko ajan ratkaisuita, mutta ei Villekään mikään ylijumala ole eikä pysty yksin ratkomaan näitä pelejä aina (kuka on?). Esimerkiksi tuossa kolmannessa pelissä haki koko ajan maalia ja olikin hyvin lähellä. Jokerien puolustus ja Kilpeläinen kuitenkin vetivät pidemmän korren. Ville on poikkeuksellisen hieno johtaja ja harvoja suomalaisia, jotka ovat oikeasti parhaimmillaan kovissa peleissä. Yksilötaidot vain harvoin pystyvät vetämään koko rekeä eteenpäin jos koko muu joukkue valmentajaa myöten vetää käsijarrusta. Viime keväänä Ville nousi esille kahdella tärkeällä maalillaan tärkeimmällä hetkellä, mutta tuolloin koko joukkueen peli oli selkeästi parempaa ja IFK oli dominoinut kiekollisesti. Tarvittiin vain Il Capitano murtamaan muuri.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tarkoittaako tämä, että et pidä Granlundia "isona hahmona" ja tiukanpaikan onnistujana?

Juu, pidän kyllä. Mutta "Granlundeja" oli liian vähän. Ja kun Micke oli toipilas, ei meillä ollut tarpeeksi playofftalenttia korvaamaan häntä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En ole Dynamo, mutta esitän tähän silti vahvan vastalauseen. Ville oli hyökkääjistä ainoita (Mikken lisäksi) jotka yrittivät hakea koko ajan ratkaisuita, mutta ei Villekään mikään ylijumala ole eikä pysty yksin ratkomaan näitä pelejä aina (kuka on?).

Otahan nyt ne Ville-kakkulat pois silmiltä ja hyväksy tosiasiat, Peltonen epäonnistui ja kun miettii hänen statuksensa joukkueessa, niin tällainen ei ole hyväksyttävää. Tänä keväänä floppi, mutta ei hän yksin ollut, kavereita tähän samaan kategoriaan löytyy kyllä joukkueesta. Kapteenin pitäisi olla suunnannäyttäjä, mitäs vitun suuntia Peltonen näytti tänä keväänä? Olisi edes lyönyt passpoliisilta tajun kankaalle, niin ei olisi tarvinnut katsella tuollaista alistuvaa sonnansyöjää.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Höpöhöpö. Parin kauden sattumat menevät hyvin varianssin piikkiin. Jos pelisysteemi saadaan kunnolla kuntoon, näkyy se myös runkosarjan sijoituksena. Pääsääntönä on edelleen se, että hyvin runkkarissa menestynyt menestyy myös poffeissa.

Olen eri mieltä. SM-liiga tulee menemään NHL:n suuntaan ja siihen pitää sopeutua. Playoffeihin pitää löytyä uusi vaihde. Kyllä mä uskon sitä, missä mennään nyt, en sitä missä mentiin 2008.

Hoh-hoijaa. Kauden vika peli siis olisi kiva voittaa, vai?

Happamia....win the right games on asia, joka tulee aina pysymään turnausmuotoisessa pelaamisessa. Ei auta, vaikka kuinka nonsaleeraisi tätä. Kumpi voitti oikeat pelit, HIFK runkosarja + talviklassikko vai narrit playoffeissa? Hohhoijaa itsellesi vaan.

Ja Ville Peltonen oli äärimmäisen paska näissä pleijareissa, ei tätä mun mielestäni ole mitenkään peitelty? Myöskään Micke ei onnistunut ja siksi on mun mielestäni älyllistä epärehellisyyttä viisastella jälkikäteen: "eikö muka Micke, Ville, Kibe etc..." riitä, kun haetaan hyviä playoffpelaajia? Newsflash: Vuonna 2012 kukaan näistä ei riittänyt yhtään mihinkään. Vuoden 2011 ja sitä vanhemmilla meriiteillä ei valitettavasti ollut mitään merkitystä. Tämä mysteeeri pitää mun mielestäni tutkia tarkkaan. Miksi sekä pelitapa että yksittäiset pelaajat romahtivat samanaikaisesti? Pari viikkoa taaksepäin HIFK oli liigan kuumin joukkue. On ihan liian helppoa sysätä kaikki yhden miehen, vaikka Petun viaksi. Tähän sopii vanha sanonta: "HIFK oli niin paska, että ei siihen yksi mies pysty", vrt. "Kiinan muuri on niin iso, että ei sitä yksi mies rakentanut"
 

King Harvest

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Seahawks, Die Mannschaft
Otahan nyt ne Ville-kakkulat pois silmiltä ja hyväksy tosiasiat, Peltonen epäonnistui ja kun miettii hänen statuksensa joukkueessa, niin tällainen ei ole hyväksyttävää.

Liian painava kivireki vedettäväksi. Epäonnistui toki, mutta niin epäonnistui koko joukkuekin eikä tämä hänen syytänsä ole. Olisiko Villen pitänyt tehdä joka matsissa hattutemppu, jotta olisit tyytyväinen? Tuntuu vähän, että Villeltä odotetaan jotain sankaritekoja joka ikisessä matsissa viime kevään perusteella. Eihän kukaan pysty tuollaiseen. Syyttävä sormi osoittaa kaikkein eniten valmennusjohtoon, joka ei saanut liigan huikeinta hyökkäystä pelaamaan kuin heittämällä kiekkoa kulmiin. Tulee väkisin mieleen, että pelaajat eivät loppupeleissä oikein uskoneet Petun pelitapaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Liian painava kivireki vedettäväksi. Epäonnistui toki, mutta niin epäonnistui koko joukkuekin eikä tämä hänen syytänsä ole. Olisiko Villen pitänyt tehdä joka matsissa hattutemppu, jotta olisit tyytyväinen?

Emmä häneltä mitään erityistä odottanut, olisi nyt pelannut edes omalla tasollaan, niin sekin olisi ollut tässä konkurssissa jo puoli lottovoittoa. Niin kuin sanoin, Ville ei ollut ainoa floppi. Mutta kyllähän kapteeni on hiukan enemmän vastuussa. Jos kapteeni pelaa huonosti, voiko muilta odottaa sen parempaa. Söderholmkaan ei pelannut kaksisesti ja Wirtanen oli aivan tuhnu.

Kousa oli tehopisteistä huolimatta aivan järkyttävä puolustustehtävissä ja muutenkin, taisi jo KHL-taalat painaa housuntaskuissa? Janne Pesonen oli paras, näitä lisää.

Petu, siitä on sanottu jo kaikki oleellinen, muita valmentajiahan HIFK:lla ei edes ole, vai onko jollain niistä havaintoja?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi sekä pelitapa että yksittäiset pelaajat romahtivat samanaikaisesti?
Nämähän ovat erittäin usein, kuten nytkin, syy (pelitapa romahtaa) ja seuraus (pelaajat romahtavat) ja ko. tekijät nimenomaan ruokkivat toisiaan sekä positiivisesti että negatiivisesti.

Toki se, miksi HIFKn pelitapa suli niin täydellisesti, on mysteeri. Eli oliko kyse enemmän Jokereiden hyvyydestä vai HIFKn huonoudesta - paha sanoa. Ehkä vähän molempia?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Toki se, miksi HIFKn pelitapa suli niin täydellisesti, on mysteeri. Eli oliko kyse enemmän Jokereiden hyvyydestä vai HIFKn huonoudesta - paha sanoa. Ehkä vähän molempia?

Tämäkin menee niin, että toinen ruokkii toista. Narrien peli toimi > HIFK dyykkasi > Narrien peli toimi. Villestä: Kuka siltä nyt on hattutemppua per matsi toivonut? Olisi laittanut edes kaksi neljästä avopaikastaan sisään, niin voisi sanoa kaverin olleen tasollaan. Ja taas tullaan tähän: nämä ovat maalin-kahden pelejä ja avopaikkoja ei ole varaa ryssiä.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nämähän ovat erittäin usein, kuten nytkin, syy (pelitapa romahtaa) ja seuraus (pelaajat romahtavat) ja ko. tekijät nimenomaan ruokkivat toisiaan sekä positiivisesti että negatiivisesti.

Toki se, miksi HIFKn pelitapa suli niin täydellisesti, on mysteeri. Eli oliko kyse enemmän Jokereiden hyvyydestä vai HIFKn huonoudesta - paha sanoa. Ehkä vähän molempia?

Anteeksi, mutta mikä SULI ?

Onko meillä ollut joku toimiva harjoiteltu pelitapa tänä vuonna, muuta kuin ristikulmaan ja perään ? Ihan aidosti? Jossain haastattelussa Ville taisi sanoa, että syksyn ongelmat perustuivat liian monimutkaiseen pelisuunnitelmaan, jota kukaan ei pystynyt totuettamaan. Sen jälkeen vaihdettiin yksinkertaisempaan suoraviivaisempaan malliin (pitkä ja perään). Narrit näyttivät tässä sarjassa minkälainen millilleen harjoiteltu ja toteutettu pelisuunnitelma toimii. HIFK:n viimeinen treeni kesti 20 min. Ei ollut siis mitään treenattavaa, ei mitään viilaamista, ei yhtään toistoja. Ei mitään.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämäkin menee niin, että toinen ruokkii toista. Narrien peli toimi > HIFK dyykkasi > Narrien peli toimi. Villestä: Kuka siltä nyt on hattutemppua per matsi toivonut? Olisi laittanut edes kaksi neljästä avopaikastaan sisään, niin voisi sanoa kaverin olleen tasollaan. Ja taas tullaan tähän: nämä ovat maalin-kahden pelejä ja avopaikkoja ei ole varaa ryssiä.

On muutama tainnut loppua Kuopiossa ja Lahdessa jotain 5-0......, ja narrit lensi viime vuonna ulos tuloksella 5-1, vai muistanko väärin?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Anteeksi, mutta mikä SULI ?

Onko meillä ollut joku toimiva harjoiteltu pelitapa tänä vuonna, muuta kuin ristikulmaan ja perään? Ihan aidosti?
No, HIFK oli kuitenkin runkosarjassa jaetulla kakkossijalla vain 4 pistettä runkosarjan voittajasta. Eli kyllä kauden aikana jotain tehtiin oikeinkin, vaikka homma nyt levisi käsiin. Siitä toki samaa mieltä, että HIFKn peli oli jo runkosarjassa monesti varsin yksipuolista ja pisteitä napsittiin hyvän maalivahtipelin ja taitavien yksilöiden ansiosta.
 

fakiiri

Jäsen
Mulle jäi koko kaudesta sekava kuva. Kauan kaivattu mestaruus tuli viime keväänä ja sitten juhlittiin ansaitusti. Tähän saumaa sitten osui valmentajan vaihto ja lopulta suunniteltua suuremmaksi muodostunut pelaajavaihtuvuus.

Jostain syystä nähdäkseni P. Matikainen ei saanut kesällä hommaa haltuunsa. Joukkueen haltuunotosta puuttui sellaista jämäkkyyttä, jolla Suikkanen otti asiat Lahdessa hallintaan. Matikainen oli ilmeisesti vähän epävarma, miten hänen tulisi toimia juuri mestaruuden voittaneen jengin kanssa.

Ja sitten suuri ongelma: P. Matikaisen pelitapa. Pääkoutsi ei ilmeisesti missään vaiheessa osannut päättää, miten hänen pitää IFK:ta peluuttaa. Hän ei siksi osannut hyödyntää riittävästi pelaajiston ominaisuuksia. Juuri tämä häilyvä pelitapa johdatti IFK:n hyvin epätasaisiin peliesityksiin, peliesitykset olivat ailahtelevia käytännössä koko kauden paitsi play off- vaiheessa, siellä esitykset olivat luokattoman surkeita.
P. Matikainen ja pelaajisto eivät kyenneet tekemään selkeää, johdonmukaista ja voittamiseen pystyvää pelitapaa. Jokereilla oli selkeä pelitapa, tuloksen tiedämme.

Nyt Nybarin ja Vellun pitäisikin käydä ensi viikolla P. Matikaisen kanssa keskustelu: millaista kiekkoa P. Matikainen aikoo ensi kaudella peluuttaa? Nyt pelitapa-näkemyksen on oltava kirkkaana mielessä, jotta sitä voidaan harjoitella jo kesällä. Jos P. Matikainen osoittaa epäröintiä tai muuten on "kujalla" pelitavan suhteen, niin mies on laitettava ulos Nordikselta. Välittömästi. Meillä ei ole enää varaa pitää koutsia, joka ei saa pelitapaa jengoilleen.

Pelaajiston kokoamisessa tapahtui Nybarin aikakaudelle harvinaisia, onneksi, virheitä. En tiedä kaikkea, mitä kulisseissa tapahtui, mutta ensimmäinen moka oli Haden päästäminen Ouluun. Hadea jos ketä tällä kaudella oli ikävä. Maran päästäminen Ilvekseen oli toinen virhe. Ja kolmas virhe oli Lennun ruudun paikkaaminen Mr. Löysä-Tuomaisella. Vaikka IFK:lla oli hyvä rosteri nyt keväällä jalkeilla, joukkue ei ollut tasapainossa, taitureita oli, mutta ei toimivaa kokonaisuutta.

Oma lukunsa on Hirson kanssa tapahtunut kimpoilu. Hirso alisuoritti, se on selvä asia. Mutta kuinka paljon Hirso faktisesti sai mahdollisuuksia päästä tasolleen?

Nybari taatusti oppii tekemistään virheistä, hän kauttaaltaan tehnyt IFK:ssa hyvää työtä ja uskon hänen jälleen kykenevän kokoamaan hyvän joukkueen. Kiitoksen ansaitsee myös IFK:n toimisto, siellä tehdään ensiluokkaista työtä Valtasen johdolla.

Vaikka kausi oli sekava ja päättyi karmivaan pettymykseen, on syytä olla optimistinen. IFK:n organisaatio (hallitus+toimiston väki) on nyt siinä kunnossa, että seura voi AIDOSTI joka kausi tavoitella mestaruutta. Föönin aikainen sekoilu on onneksi historiaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Oma lukunsa on Hirson kanssa tapahtunut kimpoilu. Hirso alisuoritti, se on selvä asia. Mutta kuinka paljon Hirso faktisesti sai mahdollisuuksia päästä tasolleen?

Aivan riittävästi, vai eikö Hirson tasoisen pelaajan pitäisi pystyä löytämään tasonsa 30 ottelussa? Hirso on jo niin loppuunkulunut aihe, sillä ei ole suurta merkitystä kokonaiskuvassa. Paitsi sillä tavalla, että hänet olisi pitänyt kenkiä jo huomattavasti aikaisemmin pois ja ottaa jostain samaa tasoa (siis sitä Hirson oletettua tasoa) oleva sentteri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös