Niin, onhan oikeastaan kaikki modernina aikana HIFK:ssa käyneet johtotason henkilöt poistumisensa jälkeen antaneet ymmärtää, ettei kaikki ole oikein kondiksessa. Shedden napisi, Summanen ja Westerlund napisi, Aravista pudisteli päätään, Mälkiä kusi varusteisiin ja Pena vei pokaalitkin mukanaan.
Ainoa jolta en ole koskaan kuullut tai lukenut negatiivista organisaatiosta on yllättäen Kekäläinen, joka taisi kuitenkin huhupuheiden mukaan saada aika paljon paskaa niskaansa omalla kaudellaan organisaation sisällä.
Itse luulen, en tiedä, että HIFK:ssa on näitä sonneja ja runkkauskilpailujätkiä jotka vetää brenkkua ja haistattaa valmentajalla paskat, mutta - niinpä niitä on kaikissa muissakin vastaavissa organisaatioissa. Ja on niitä vanhoja jääriä muuallakin. Ei se mun mielestä ole mikään tekosyy jonkun valmentajan alkaa vinkuu. Pistäisi homman kuntoon omalta osaltaan ja ottaisi tällaisesta joukkueesta sen vahvuudet irti eikä alkaisi spiidaamaan.
Shedden onnistui siinä, Summanen ja Westerlund onnistuivat, ja joku tuntematon tulee onnistumaan joskus, se on selvää. Muissa lajeissa näitä on paljonkin vastaavia jengejä ja joku ne saa aina pelaamaan hyvin, useimmat eivät. Näitä urpoilijarunkkuskabaäijiä varten on ihan omat metodinsa jota ei herkkä ja tosikko Jalonen ymmärrä. Ja niitä dinoja vinkuu kabineteissa aina, ja on niilläkin omat vahvuutensa, mutta kuka osaa ohittaa ne duunissaan ja samalla kunnioittavasti vetää sen konjakkilasin ja muistella vanhoja, se vie koko potin. Ei ne ole läpeensä pahoja, niitä pitää osata käyttää. Eli HIFK:n tapauksessa mylly joka viidenteen kotipeliin niin pysyy Kifet ja Frankit tyytyväisinä (halutaan tai ei, he ovat omistajia), ei siitä valmennuksen ja pelifilosofian suuri kuva muuttuu miksikään eikä se vaikuta lopputulokseen millään lailla.
Sen sijaan vastoin yleistä mielipidettä minä - vain vaistolla - uskon vielä Nybondakseen. Oli ensimmäinen kausi, joukkueessa oli ongelmansa, mutta niin kuin moni täälläkin kauden ollessa kesken sanoi, hyökkäys oli kunnollinen ja pelaajisto sellaista jollaista minä ainakin haluan nähdä HIFK:ssa (lihaa ja maalintekotaitoa) - se että sitä ei liian fundamentalistisesti omaan pelitapaansa suhtautuva, näköalaton Jalonen osannut oikein ja varsinkaan viihdyttävästi käyttää, ei ole Nybondaksen vika kuin siltä osin, että palkkasi hänet. Mutta: saman virheliikkeen olisi noilla meriiteillä tehnyt suurin osa jengistä täälläkin.
Hackerin palkkaaminen oli oikeastaan ainoa sellainen virhe, joka olisi suurimmalta osalta jäänyt etukäteen tekemättä (Byysia en henkilökohtaisesti olisi ostanut, mutta moni viisaampi olisi), tietysti sen lisäksi, että jätti yhden profiilipakin hankkimatta. Söde tuli sillä aikatalululla kun kuuluikin, sillä yhden kovan nimen pitääkin jäädä jo taloudellisistakin syistä kauden aikana hankittavaksi (saa halvemmalla, lisää katsojia halliin ja näkyvyyttä mediaan). Budjettikurista ja sisäisestä viestinnästä en tiedä, onnistuiko.
Mutta: Nybondas saa kyllä tietysti parantaa kuten kaikki tossa organisaatiossa, mutta jostain syystä uskon, että näin käy. Ja parannusta toivotaan muun muassa median käyttämiseen.