Katkerat, kateelliset suomalaiset luuserit

  • 23 960
  • 255

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Re: Katkerat, kateelliset suomalaiset luuserit

Viestin lähetti Gags
Mielestäni jätit pois ehkä oleellisimman asian tuosta referoimastasi Aftonbladetin jutusta, asia jonka tämä ns. tutkija ilmoittaa ensimmäisessä lauseessaan tutkittuaan nauhoja: ei ole mitään syytä tutkia nauhoja tarkemmin.

Haastattelussa tutkija ei kertaakaan anna ymmärtää epäilevänsä hetkeäkään etteikö kiekko olisi ollut maalissa, toteaa vain että sen todistaminen absoluuttisella varmuudella veisi vähän enemmän aikaa. Omasta mielestäni ko. tutkija tuo oman kantansa asiaan hyvin selvästi esiin, kiekko oli maalissa muttei pysty sitä aivan 100% varmuudella sanomaan.

Ainakin videonauhojen tutkiminen Suomessa tapahtuu siis paremmin kuin Ruotsissa.
Ymmärsin koko jutun täsmälleen samalla tavalla. Tutkijaa velvoittaa tosin yksi asia. Hän antaa lausunnon tutkimansa perusteella. Siitä oli kysymys. Siksi hän ei voinut antaa täydellistä vastausta yksityishenkilönä. Hän on kuitenkin todennäköisesti ihan varma siitä, mikä olisi viikon kestävän analyysin tulos.

Kaikki ovat varmoja että kiekko oli maalissa... kukaan ei vaadi viikon tutkimuksia.

Joko voimme olla siitä samaa mieltä, että kaikki ovat samaa mieltä siitä, että kiekko oli maalissa?

Hieman nihkeää tarttua koko ajan näihin Aftonbladetin juttuihin. Olen suositellut usein sitä lehteä loiskepaperiksi holkissa. Testatkaa! Hyvä laatuista paperia siihen!
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Ei ollu Aftonbladet!!

Ei ollu Aftonbladetin juttu mitä tarkotin, ja kyllä mä myös osaan Ruotsia HYVIN, ei sitä tartte mulle opettaa. Joudun käyttämään työssäni sitä päivittäin, joten enköhän osaa?!? Kerron kyllä myöhemmin, mikä lehti oli kyseessä, kunhan pääsen kotiin kattomaan sen mailin, jonka kaverini Ruotsista laittoi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Ei ollu Aftonbladet!!

Viestin lähetti Jakke76
Ei ollu Aftonbladetin juttu mitä tarkotin, ja kyllä mä myös osaan Ruotsia HYVIN, ei sitä tartte mulle opettaa. Joudun käyttämään työssäni sitä päivittäin, joten enköhän osaa?!? Kerron kyllä myöhemmin, mikä lehti oli kyseessä, kunhan pääsen kotiin kattomaan sen mailin, jonka kaverini Ruotsista laittoi.
Hienoa Jakke! Odotan kädet hikisenä suurta sensaatiota...:-)
Se että takerruin Aftonbladettiin johtui viestistäsi jossa kirjoitit:
Viestin lähetti Jakke76

Mitäköhän tää Ruotsin lehdissä oleva väite sitten
 
Suosikkijoukkue
TPS
Ymmärrän tai ainakin uskon ymmärtäväni Ninjan toivotonta taistelua asiasta, johon itsekin olen kiinnittänyt huomiota vuosien varrelta.
Itseäni ihmetyttää, että mikä erityisesti Ruotsista tekee niin ylitse pääsemättömän vihollisen? Minusta on hienoa, jos naapurimaa pärjää, sillä se luo uskoa myös omiin mahdollisuuksiin. Joillekin vain on ihan sama, jos vain Ruotsi voitetaan. Voidaanhan syitä moiselle "vihalle" hakea aina Nurmen diskauksesta tai muusta vastaavasta, mutta miten ihmeessä moinen tunne voi elää näin syvässä?
Myös suomalaisten kisaturistien käytös ulkomailla joskus hävettää. Tietysti sitä seuraa omiaan tarkkaavaisemmin, mutta kyllä öykkäröivistä kännipäisistä iso osa on suomalaisia. Minua ei naurata kun suomalaisturistit hoilaavat "Håkan Loob är homosexuell" tai jotain muuta vastaavaa.
En minä silti sitä tarkoita, että kaikki olisi huonosti. Suurin osa käyttäytyy hienosti ja ilman suomalaisia olisivat kisat taatusti tylsemmät. Enkä tarkoita sitäkään, että minä se olisin parempi ihminen kuin muut ja voisin muita sormella osoitella. Nämä asiat vain pistävät minua silmään, mutta en minä niistä yöuniani menetä.
 

Sparta Magic

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Oppi ja ikä kaikki.

Oikein sydäntä lämmitti kun katsoi kisojen PRONSSI-joukkueen kotiin paluuta tv-stä. Hehän olivat kannattajilleen suuria SANKAREITA kotiinpalattuaan ja pelaajat nauttivat PRONSSISTAAN joka tosin näkyi heistä jo Areenalla pelin jälkeen.

Haluaisinkin että me fanit osaisimme antaa suurta arvoa sijoille 2,3,4 jne.

Pidämme pronssi-otteluja turhina niin MM-kisoissa kuin SM-liigassakin, vaikka todellisuus on toista .

Olisin itse oikein mielelläni nähnyt Suomen pelaavan vaikka pronssista ja nauttinut siintä. Mutta kaikki kunnia muille joukkueille tässä turnauksessa.

La-su liput kesällä varannut ja peleistä nauttinut.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti finnishninja
Tellqvist kertoi haastattelussa heti pelin jälkeen, että hän tunsi kiekon polvisuojuksensa alla, mutta ei osannut sanoa kummalla puolella viivaa kiekko oli. Tellqvist taisi olla ensimmäinen Ruotsin joukkueesta, joka hyväksyi maalin.
Uskon häntä. Kylän viisaiden mukaan kiekko kävi pari senttiä maaliviivan sisäpuolella. Koko tilanne kesti sekunnin pari. Siinä ajassa ei ole helppoa todeta onko kiekko maalissa vai ei.

Totta, tilanne kesti vähän aikaa, mutta sillä nykytekniikalla saa hidastettua kuvaa. Kun tarpeeksi hidastaa, saa esille todella tarkasti missä kohtaa kiekko milloinkin on, ainoastaan kuvan epätarkkuus hämää vähän.

Ruotsin maasta sen verran, että kyllä täällä meidän kotonamme ainakin kisojen aikaan parhaat vitsit lensivät Ruotsalaisista. Jotkut menivät ehkä jo vähän huonon huumorin puolellekin, mutta minkäs teet, me olemme suomalaisia.

Itse en Ruotsin kieltä osaa puhua en sitten yhtään, sitä kun ei opeteta ennen peruskouluun seitsemättä luokkaa, sinne asti tämä poika ei ole vielä ehtinyt. Tämän takia en rupea kommentoimaan mitään, mitä Ruotsalaiset lehdet ovat kirjoittaneet, se olisi samaa jos lähtisin hakemaan hiuspinniä Venäjältä.

Sitten vielä kaikenmaan buuaamisesta ym. katsomo tapahtumista. En tajua, että miten ne kiekkopiirit mukamas muuttuisivat heti, jos siellä pelaa vastakkain vaikkapa Lukko ja Saipa, kun Suomi ja Ruotsi? Kyllä katsomossa saa buuata! Ihme mölinää.

Nyt ei ole aikaa kirjoittaa enemmän, iltalenkki kutsuu.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Taisi olla Sydsvenska dagbladet

Siis se lehti joka kirjoitti manipulaatiosta. Eli kyllä sitä Ruotsissakin osataan olla katkeria. Ja kyllä Expressenissäkin maristaan, vähätellään mm-kisoja ja niiden merkitystä. Voin lyödä vaikka vetoa, että kyllä mm-kisat olisivat heidänkin mielestään iso ja merkittävä tapahtuma, jos Ruotsi olisi voittanut. Nyt vain odottavat World cupia. Jota kyllä itseasiassa itsekin odotan, saahan taas nähdä maailman parhaat pelaajat jäällä.
Mutt joo, sitten vaikka tämmönen asia. Eli vaikkakin olen suomalainen ja katkera luuseri, niinkuin eräs kirjoittaja täällä mainitsee, niin osaan silti myös arvostaa Ruotsia monessakin asiassa. Esimerkiksi Elitserienin jääkiekko on mielestäni paljon parempaa kuin SM-liigan kahvakiekko. Ruotsissa ei ole kahvausta läheskään yhtä paljon, ja myös taklauspeli on paljon värikkäämpää. Täällä meidän liigassa kun kunnon taklauksesta tulee jäähy!
Ja olen myös sitä mieltä että Foppa on maailman paras jääkiekkoilija tällä hetkellä. Pelaa kannattamassani NHL-joukkueessa. Mutta se ei silti mielestäni estä sitä tosiasiaa, etteikö hänelle saisi buuata, vai? Mutta LOISTAVA pelaaja hän on, taitava, ja kova, ei anna periksi missään tilanteessa!
 

Tinke

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Voi pyhä yksinkertaisuus.. jos et osaa lukea, niin älä väitä tuollaisia.
Kyseisen lehden toimittaja esittää kysymyksiä siitä miten homma kameroiden kanssa toimi areenalla - ja sai suomalaisilta asialliset vastaukset. Siinä kaikki! Suomalaiset hoitivat homman tavalla, jossa ei ole mitään epäselvyyksiä - eikä kukaan kyseenalaista sitä Ruotsissa.
Iltapäivälehti Aftonbladet käytti maanantaina 20 sivua MM-loppuottelun analysointiin. Sivuista suurin osa käsitteli ratkaisukiekon sijaintia. Lehden urheilukolumnistin Lasse Arnellin mielestä kiekko ylitti maaliviivan, mutta paljon palstatilaa saivat myös näkemykset, joiden mukaan asia ei ole aivan varma.

Aftonbladetin mukaan on käsittämätöntä, että päätuomari ratkaisi ottelun vain yhden kuvakulman perusteella, kun 18 muuta kameraa eivät maalia näyttäneet. Lehti syytti Yleisradiota ja tuomareita kulissien takaisesta pelistä, jonka tavoitteena oli Ruotsin kultaunelman murskaaminen."

Kyllä siinä suomalaisia syytettiin
 

TiE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barca
"Kysyn vielä kerran: Kuka hyötyy huonosta käytöksestä suuressa yleisössä, televisiokameroiden ja mikrofonien ympäröimänä?
Eikö tämä ole vähän niin kuin sahaisi oksaa, jolla itse istuu?"

Maksava asiakas hyötyy. Maksava asiakas tulee stadioniin/jäähalliin pitämään hauskaa, tästä uskon olevani monen, jopa ehkä sinun kanssa samaa mieltä. Toiset pitävät hauskaa hiukan piruilemalla vieras joukkueelle ja heidän tähdille. Useat pitävät hauskaa kannustamalla omia. Monet tekevät kumpaakin edellä mainittua. Jotkut pitävät hauskaa nauttien alkoholipitoista juomaa. Jos määrittelet piruilun vastapuolen joukkueelle huonoksi käytökseksi, on vastaus kysymykseesi selvä. Pitäisikö ihmisten jotka maksavat maltaita päästäkseen noihin kalliisiin peleihin, istua hiljaa ja kohteliaasti hiukan käsiään läpsytellen "nauttia" pelistä, ja käyttäytyä sinun toivomalla tavalla vain sen takia, että ympärillä on mikrofoneja ja kameroita. Ei sillä maksava asiakas, on tämän kaiken takana. Kameroita tuskin olisi, ilman asiakkaita. Tälläisiä huippupelaajia tuskin olisi ilman katsojia. Eikö meillä normaali katsojilla kuitenkin ole se lupa nauttia tapahtumasta, meille mieleisellä tavalla. Toki lain sallimissa rajoissa, ja mahdollisiman vähän toisia maksavia katsojia häiriten. Tämä ilmiö tuskin tulee MM-jääkiekko turnausten tasoa pelillisesti laskemaan. Sillä tämä ilmiö ei ole mikään uusi, eikä ylläty yllätys esiinny vain Ruotsi-Suomi akselilla. Yhdessä maailman arvostetuimmassa jalkapallo turnauksessa, mestareiden liigassa on tätä tapahtunut useasti. Otetaan vaikka esimerkkinä muutaman vuoden takainen FC Barceloona - Real Madrid peli, Figo oli juuri myyty Barcasta Realiin, ja kohtaus käytiin Barceloonan koti areenalla. Voit vain kuvitella millaista infernaalista buuausta ja jonkin sortin halveksintaa katsomosta kuului kun Figo pallon sai. Tälläinen muistikuva minulle on jäänyt. Ja sen jälkeenkin olen vielä pystynyt seuraamaan ko. liigaa/turnausta. Eikä sen taso tai arvostus ole laskenut, joten turhaan huolehdit MM-jääkiekon tulevaisuudesta tämän takia.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Re: Taisi olla Sydsvenska dagbladet

Viestin lähetti Jakke76
Eli vaikkakin olen suomalainen ja katkera luuseri, niinkuin eräs kirjoittaja täällä mainitsee, niin osaan silti myös arvostaa Ruotsia monessakin asiassa. Esimerkiksi Elitserienin jääkiekko on mielestäni paljon parempaa kuin SM-liigan kahvakiekko. Ruotsissa ei ole kahvausta läheskään yhtä paljon, ja myös taklauspeli on paljon värikkäämpää. Täällä meidän liigassa kun kunnon taklauksesta tulee jäähy!

Allekirjoitan täysin. Ruotsissa todellakin pelataan, ainakin pleijareissa, parempaa kiekkoa kuin Suomessa ja siellä on näitä mukavia persoonia jotka jopa Cairns voisi kenties mainita mieluisekseen pelaajaksi, kuten nyt esim tämä MoDon hyökkääjä Wernblom:)

Mutta, mutta... Kyllä sitä voi kitistä vaikka loputtomiin tuosta maalista jos ei halua tunnustaa tosiasioita ja täytyy myöntää että Salt Laken jälkeen viihdyin tovin aikaa provosoimassa Ruåttalaisia niitten omissa chateissa, mutta ne on niin herrakansaa, ettei ne edes tollasiin lämpene:)

Selkeä maali! Ei muuta vaihtoehtoa. Nuo Aftonbladetin kuvat ovat ainakin sellaista paskaa tuosta tilanteesta, että ne on varmaan tarkoituksella mustavalkoisia, höhöö.. tosiasia on kuitenki se, että he hävisivät ja se tekee heistä luusereita!

Mehän olemme moraalisia voittajia, kun jouduimme peluuttamaan sairasta maalivahtia ja ainakin kaksi ruotsin maalia oli maalivahdin häirinnä aikaansaannosta. Ettäs tiedätte!
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Viestin lähetti Pioneer
Yhdyn täydellisesti finnishninjan avausviestin sanomaan. Suomen urheilukansa on muuttunut radikaalisti sitten 1995 maailmanmestaruuden. Voitot ovat nousseet ainoaksi asiaksi, jonka puolesta ihmiset katsomoon tulevat. Itse joukkueen merkitys on vuosi vuodelta vähentynyt ja tämä sama trendi on näkyvissä erittäin hyvin seurajoukkuepuolella. Häpesin niiden kaikkien suomalaisten puolesta, jotka istuivat hiljaa Suomi-Ruotsi ottelun viimeisten minuuttien aikana - aikana, jolloin Suomi olisi eniten sitä katsomon tukea kaivannut. Aikalisän aikana halli oli hiirenhiljaa. Käsittämätöntä.

Suomi - tuo takinkääntäjien ja gloryhunterien luvattu maa.


Kyllä!! Asia on juurikin näin! Tulee hyvä esimerkki mieleen Lukon viime kauden pelistä (sattui olemaan ekaa kertaa istumalippu ja varmasti myös viimeistä kertaa). Lukko yritti hulluna maalia ja takana istui joku pullaperse paikallinen joka möykkäsi ja aukoi koko ajan Lukon pelaajien huonoudesta... Mikään ei ollut hyvin paitsi silloin kun Lukko teki maalin. Saarelakin pääsi kerran vetämään sellaisen kudin että jos olisi osunut kohalleen niin sinne olisi jäänyt, mutta kun kolahti tolppaan. Huutohan kuului sen jälkeen, että "Etkö sää saatana saa tostakaan sisään!" ja veto lähti vauhdista heti sinisen jälkeen. En ole menossa enää koskaan istumaan:)


Kyllä! Suomalaiset osaavat omiaan puukottaa oikein mukavasti selkään ja vaatia ihmeitä, mutta se johtuu siitä, että ei tajuta minkälainen tilanne 95 oli! Silloinhan oli änärilakko ja kisoissa ei pelannut sieltä ketään ja kun kerran Suomella oli sen verran kovat kaverit kasvaneet kypsiksi niin helppoahan se (eihän se koskaan oikeasti ole!) silloin oli ajatella, että mehän voitetaan aina!

Sääliksi käy pelaajia joita tuomitaan yhden pelin perusteella ja kun oikein tekstarissakin lukee, että arvostelu jaettu Suomi - Ruotsi pelin perusteella, niin ei voi muuta kuin ihmetellä!


Kaikki Päivärinnat ja muut turhat tietämättömät voisivat kaksi kertaa miettiä kiekkoa kokonaisuutena, että minkä takia siellä jotakin tapahtuu, eikä vaan hyökätä silmittömästi kiekkofaneja kohtaan, koska he kuulemma ihannoivat väkivaltaa?? Entäs härkätaistelu, nyrkkeily, kaikki itsepuolustus lajit yms.??

Yritä nyt sitten noille selittää urheilun tarjoamia hienouksia, kun he takertuvat tämmöisiin seikkoihin ainoastaan!
 
Viestin lähetti Pioneer
Häpesin niiden kaikkien suomalaisten puolesta, jotka istuivat hiljaa Suomi-Ruotsi ottelun viimeisten minuuttien aikana - aikana, jolloin Suomi olisi eniten sitä katsomon tukea kaivannut. Aikalisän aikana halli oli hiirenhiljaa. Käsittämätöntä.

Olet siis hävennyt myös minun puolestani. Todellakin istuin katsomossa hiirenhiljaa. Ääntäkään en kyennyt päästämään olin jännityksestä jäykkänä ja ihmetyksestä sekaisin. En tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa. Mahdoton oli juuri tullut mahdolliseksi jne. En myöskään ollut tunteineni yksin, sen verran monta tihrusilmää hallissa istui ottelun jälkeen. En ollut vastaavassa tilanteessa aiemmin ollut. Nyt yhtä kokemusta rikkaampana muistan varmasti kannustaa Leijonia tilanteessa kuin tilanteessa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Miika-90
Totta, tilanne kesti vähän aikaa, mutta sillä nykytekniikalla saa hidastettua kuvaa. Kun tarpeeksi hidastaa, saa esille todella tarkasti missä kohtaa kiekko milloinkin on, ainoastaan kuvan epätarkkuus hämää vähän.
Tarkoitin parilla sekunnilla tilannetta Tellqvistin näkökulmasta katsoen. Hän ei voi kelata aikaa takaisin.
TiE kirjoitti

Maksava asiakas hyötyy. Maksava asiakas tulee stadioniin/jäähalliin pitämään hauskaa
En nyt ala kommentoimaan tätä. Menee itsensä toistoksi. Lukisit nyt hieman ennen kuin hyppäät mukaan keskusteluun.

Jakke:
Lehdet kirjoittavat ja herkuttelevat. Kyllä sinun pitäisi tämä tietää. Kaikki paisuttelu ja irtonumeroiden myynnin pöngittely ei kuvaa välttämättä kansan fiiliksiä.
Työskentelen päivittäin rakennuksessa, jossa istuu n. 300 henkilöä. 95% heistä on ruotsalaisia. Tänään ei enää kukaan puhunut jääkiekon MM-kisoista. Niin että se siitä katkeruudesta.
Tinke kirjoitti

Iltapäivälehti Aftonbladet käytti maanantaina 20 sivua MM-loppuottelun analysointiin. Sivuista suurin osa käsitteli ratkaisukiekon sijaintia. Lehden urheilukolumnistin Lasse Arnellin mielestä kiekko ylitti maaliviivan, mutta paljon palstatilaa saivat myös näkemykset, joiden mukaan asia ei ole aivan varma.
Luitko lehden Suomessa? Ilmeestyykö sinne oma Aftonbladet?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti finnishninja
Ruotsalaiset pitivät peukkuja Suomelle unelmafinaalin toivossa.
Jos minä olisin Ruotsalainen, niin mieluummin minä ottaisin finaaliin vastaan Suomen kun Kanadan (jos Puola ei ole saatavilla). Suomalaisena sitä vastoin tilanne on sikäli toinen, että Kanada olisi Suomelle jopa Ruotsia helpompi vastus (ellei Puola tosiaankaan ole saatavilla). Tosin tuo seikka riippuu kovasti siitä, että minkälaisia miehiä kummankin maan koutsi saa Atlantin yli lentävään lentokoneeseen houkuteltua.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Re: Re: Mä en ymmärrä sua Finnishninja?

Viestin lähetti finnishninja
Mutta olisi hyvä jos tarkastaisi ensin mitä näkee oman maansa asioissa. Sitäpaitsi, se mitää näkee muissa maissa tai muiden maiden jutuissa ei estä meitä tekemästä omiamme omalla tavallamme. Enkä minä. Ja Suomi toista.

Anteeksi nyt, lienen tyhmä ja tarvitsisin kuullun ymmärtämiseksi ilmeisesti rautalankaa... (Siis ihan vilpittömästi)

Kun minä ymmärsin tämän keskustelun käsittelevän esille tulleita asioita siinä valossa, että ko. asioihin ja käyttäytymismalleihin törmään vain ja ainoastaan Suomessa ja/tai nähdessään suomalaisia kisaturisteja maailmalla?!?

Lienen siis ymmärtänyt koko topicin omalla tavallani täysin virheellisesti. Ei olisi ensimmäinen kerta ja tuskin viimeiseksi jäänee.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti finnishninja
Luitko lehden Suomessa? Ilmeestyykö sinne oma Aftonbladet?

Asiahan ei minulle kuulu, enkä nyt oikein ymmärrä mitä tuolla lauseellasi tarkoitat, mutta vastaan silti. Kyllähän Suomessa tuo Aftonbladet ilmestyy, on ilmestynyt jo monta vuotta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti masaman
Kyllä! Suomalaiset osaavat omiaan puukottaa oikein mukavasti selkään ja vaatia ihmeitä, mutta se johtuu siitä, että ei tajuta minkälainen tilanne 95 oli! Silloinhan oli änärilakko ja kisoissa ei pelannut sieltä ketään ja kun kerran Suomella oli sen verran kovat kaverit kasvaneet kypsiksi niin helppoahan se (eihän se koskaan oikeasti ole!) silloin oli ajatella, että mehän voitetaan aina!

Tottahan tuo on, että -95 turnaus oli heikkotasoinen. Ei silti pidä unohtaa, että Suomen pelillinen huippukausi kesti paljon kauemmin kuin vain yhden vuoden. Oikeastaan vasta viimeisen parin vuoden aikana ollaan todella alettu taas jäädä kyydistä. Naganossa Suomi pudotti Ruotsin ja voitti Kanadan pronssiottelussa. SLC:ssä (ilman Koivua) Suomi voitti Venäjän ja pelasi hyvin tasavertaisesti Kanadaa vastaan. Vieläkin materiaali on niin hyvää ja leveää, että organisoidulla ja motivoituneella joukkuepelillä voidaan käydä aivan maailman parhaita joukkueita vastaan paras yhdestä -otteluihin realistisin yllätystoivein.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti finnishninja

Yksikään NHL-tähti (lukuunottamatta suomalaisia) ei tule Suomeen sen takia, että rakastavat maata ja sen kansalaisia. MM-kisoja järjestävistä maista löytyy paljon houkuttelevimpia valtioita, missä yhdistää omassa maajoukkeessa peluu mukavaan pariviikkoiseen.
Mielestäni kuuluu kohteliaisuuksiin osoittaa hieman kunnioitusta alan suurille pelaajille - en tarkoita mitään perseennuolentaa, mutta ei nyt ihan tarvitse mennä mauttomuuksiinkaan - jo siitäkin syystä, että toisissa ketjuissa itkemme MM-kisojen alhaista statusta, mutta mitä olemme itse valmiita tekemään sen hyväksi? No, meillä ei ole mahdollisuutta tehdä niin paljoa, mutta joidenkin käytös kisoissa antaa koko hommasta niin tottavie surkuhupaisan kuvan. Tulee tunne että voisimme yhtä hyvin olla heitä vastassa jo lentokentällä, buuata ja kivittää.
Minusta tämä on meidän vastuumme kisoissa ja niiden kehittämisessä. Käyttäydytään niin kuin ihmiset. Tehdään kisoista hienot kaikella tavalla. Kyllä. NHL:n katsomoissa tehdään näin. Niin tehdään myös Elitserienissä ja Suomen liigassa. Niin teen myös minä. Olympia- ja MM-kisoissa lähtökohdat ovat tosin erilaiset. Kysymykessä ei ole enää liiga kiekkoa, jonka pelaajille mylvimme joka vuosi kerta toisensa jälkeen.
Meillä on mahdollisuus nähdä maailman parhainta jääkiekkoa, maailman parhaimpien pelaajien läsnäollessa. Minä rakastan jääkiekkoa, enkä suostu hyväksymään sitä, että yksittäisille pelaajille buuataan kisoissa, johon osallistuvat maailman kärkimaat. Oli sitten kysymyksessä Teemu Selänne, Kris Draper tai Peter Forsberg. Suomen kohdatessa Ruotsin tai jonkun muun maan - kyllä ja silloin koko joukkueelle, mutta kaikki sen päälle ampuu yli.

Muutama väite tuossa yllä on syytä oikaista.

Moni NHL-tähti on sanonut monta kertaa, että tulee mielellään nimenomaan Suomeen (ja Ruotsiin) pelaamaan, koska otteluissa on todella hyvä fiilis, sillä jengiä riittää lehtereille.

Kerron sinulle lisää esimerkkejä siitä, miten NHL-katsomoissa käyttäydytään. Rob Blake vaihdettiin jo vuosia sitten LA Kingseistä Coloradoon. Joka kerta, kun Avsit pelaavat Losissa ja AINA, kun Blake saa kiekon, Kings-fanit buuavat hänelle. Näin tapahtui jopa tähdistöottelussa, joka pelattiin Losissa. Siinäkin ovat mukana maailman parhaat pelaajat.

Toinen esimerkki NHL:stä on se, että Dallasin fanit buuasivat Kanadan kansallislaululle, koska Dallas pelasi Edmontonia vastaan. En halua toistaa itseäni, vaan kysyä sinulta, finnishninja, että jos olet nuo tapaukset nähnyt, miltä ne sinusta tuntuivat ja millaisen kuvan ne antavat sinulle NHL:stä? Tai jos et ole nähnyt, kuvittele tilanne. Ja miten suhteutat nämä tapahtumat siihen, mitä MM-kisoissa tapahtui?

En kerta kaikkiaan jaksa uskoa, että sen kummemmin Sundin kuin Forsbergkään välittäisivät vähääkään siitä, miten suomalaiset kannattajat heihin suhtautuvat. Tuon tason pelimiesten luulisi vain naureskelevan makeasti moiselle ja saavan vain lisää virtaa. Sinänsä kyllä ymmärrän, mitä yrität sanoa: en minäkään aina ymmärrä, miksi Ruotsia pitäisi niin kovasti inhota. En ylipäänsä näe paljon järkeä minkään joukkueen yltiöpäisessä vihaamisessa, koska itselleni on aina ollut tärkeämpää kannustaa omia kuin inhota vastustajaa.

Ymmärrän kyllä senkin, että itse et pidä tuollaisesta, mutta yrität vetää asian aivan liian laajaan kontekstiin aivan liian heppoisin perustein. Tiedätkö sinä aivan varmasti, että suomalaisten käytöksellä on pelkästään negatiivinen vaikutus MM-kisohin? Minä en tiedä. Mitä jos joku ajatteleekin, että täällähän onkin kunnon kilpailuhenkeä? Niin, ja haluaisin edelleen kuulla ne perustelut sille, miksi tämä on nimenomaan jotenkin erityisen suomalaista tämä buuaaminen? Vai olikos tässä enää siitä kyse? Ketjun otsikon mukaan ainakin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Mä en ymmärrä sua Finnishninja?

Viestin lähetti Risa
Anteeksi nyt, lienen tyhmä ja tarvitsisin kuullun ymmärtämiseksi ilmeisesti rautalankaa... (Siis ihan vilpittömästi)

Kun minä ymmärsin tämän keskustelun käsittelevän esille tulleita asioita siinä valossa, että ko. asioihin ja käyttäytymismalleihin törmään vain ja ainoastaan Suomessa ja/tai nähdessään suomalaisia kisaturisteja maailmalla?!?

Lienen siis ymmärtänyt koko topicin omalla tavallani täysin virheellisesti. Ei olisi ensimmäinen kerta ja tuskin viimeiseksi jäänee.
Tyhmä? Ehdottomasti et. Päinvastoin. Vika on minussa, joka en osaa selvittää mitä tarkoitan tavalla, joka ei jätä epäselvyyksiä. Se ei ole tosin helppoa, sillä moni viestinkirjoittaja esittää asiota, joita on jo setvitty aikaisemmin tässä ketjussa.

Näitä härikköjähän löytyy joka tapahtumasta ja joka maasta, ei siitä mihinkään pääse. Göteborgin MM-kisat antoivat vain sellaisen tunnelman, että vain suomalaiset sikailevat ja esiintyvät kuin Euroopanomistajat. En ollut paikan päällä tällä kertaa (en saanut lippuja), joten en osaa sanoa minkälainen oli tunnelma Suomessa. Muutama viesti tosin täällä jatkoajassa antaa ymmärtää, etteivät Suomen kisat sisältäneet mitään uutta härmäläisessä etiikissä...

Moni joka heiluu kännissä ja mellastaa ei itse tiedosta miltä homma näyttää sivullisen silmin katsoen. Ajattele itse perhettä, joka istuu kännisen härmäläisjengin alapuolella, joka roiskuttelee kaljaa, potkii selkänojaan ja mylvii tavalla ja kielellä, jota he vain itse ymmärtävät. Myös käymälässä käynti on raskasta selvin päin. Rännit täynnä paineet pois päästäviä sinivalkoisia sotureita, taskumatteineen ja höpinöineen. Mikä tekee sen, että jotkut valitsevat juuri jäähällin esiintymiselleen? Eihän kukaan esiinny näin konserteissa, raitiovaunuissa, museoissa eikä muissakaan yleisissä tilaisuuksissa - joissa tulee ottaa huomioon myös että paikalla on naisia, lapsia, vanhuksia, ulkomaalaisia, sairaita jne.

Liput ovat kalliita ostaa ja jokainen haluaa varmasti valuuttaa sijoitukselleen. Ihmettelen tosin riittääkö se että saa mylviä ja buuata? Jos riittää, niin tarvitaanko siihen välttämättä jäähalli? Eikö olisi paljon edullisempaa mylviä kotona omassa saunassa?

Ennen kuin kehoitat minua menemään oopperaan hienostelemaan... voin kertoa että katson kaikki kotiottelut paikan päällä ja varsinkin lauantai-otteluissa tulee myös otettua joskus parit kaljat. Ensimmäinen (t) kaupungilla jossain pubissa, tai jäähallin ravintolassa. Joskus tulee käytyä pilsnerillä myös tauolla. Tämä ei tosin johda siihen, että teen ympärillä istuvien ottelusta raskaan käytökselläni.

En ole myöskään esittänyt ettei vierailevalle joukkueelle saisi buuata. Päinvastoin! Se kuuluu asiaan - kun ollaan kannattamassa omaa joukkuetta! Vai onko joku nähnyt joskus Jokeri-fania Helsingistä, joka buuaa Ässille Oulussa?

MM-kisat ovat siitä erikoiset Suomessa, että saamme vieraita, jotka saapuvat joka puolelta maailmaa. Kyllä minä ainakin häpeän kuin koira Suomen puolesta, kun näen jengin katselevan pää kallellaan härmäläisten menoa. Jos en olisi itse kasvanut tämän kanssa, niin ihmettelisin todennäköisesti mikä tässä kansassa on vikana!

Vielä kerran, Suomen kisat olivat korketasoiset jääkiekon MM-kisat. Miten ja mitä haluaisit ulkomaalaisten lehtimiesten kirjoittavan Suomesta? Ruotsalalaiset eivät takertuneet Suomeen ja suomalaisiin sen kummemmin tällä kertaa. Heillä ei ole mitään uutta kerrottavaa... Jokunen pakina on käsitellyt suomalaista baarikulttuuria. Eräs lehtimies liitti floppilistalleen suomalaisten yliammutun pikku-velikompleksin, suomalaisten buuatessa halveksien Peter Forsbergin ja Mats Sundinin esittelyä.

Yksi asia! Mikä saa suomalaiset uskomaan Aftonbladettiin kuin raamattuun??? Lehdessä on usein ihan hyviä haastatteluja ja se kirjoittaa paljon jääkiekosta, mutta toimintaperiaatteeltaan se on vain tavallinen ämmien ilta-lehti. Sensaatiolehti ja skandaalilehti, joka muistuttuaa Jukajan sekatavarakauppaa. Paljon kamaa pienessä tilassa, muttei välttämättä niin laadukasta. Itse luotan enemmän (eniten) Ruotsissa kahteen lehtimeheen. Löydät heidät: www.gp.se Henrik Leman alkaa olla jo legendaarinen kun on jääkiekosta kysymys. Mats Härd kirjoittaa aina mielenkiintoisia pakinoita. Varsinkin Helsingstä hänellä oli paljon asiaa. Miehestä kun löytyy suomalaista verta.
Asiahan ei minulle kuulu, enkä nyt oikein ymmärrä mitä tuolla lauseellasi tarkoitat, mutta vastaan silti. Kyllähän Suomessa tuo Aftonbladet ilmestyy, on ilmestynyt jo monta vuotta.
Tarkoitin lähinnä sitä, että Ruotsissa ilmestyvässä julkaisussa ei ollut 20 sivua finaalista, eikä suurin osa käsitellyt ratkaisukiekon sijaintia, kuten Jakke väitti. Jos näin oli Suomessa, niin luultavasti suomalaisille painetaan oma julkaisu...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Taito-Ojanen
Moni NHL-tähti on sanonut monta kertaa, että tulee mielellään nimenomaan Suomeen (ja Ruotsiin) pelaamaan, koska otteluissa on todella hyvä fiilis, sillä jengiä riittää lehtereille.
Monessa ottelussa on tosiaankin hieno fiilis. Älä nyt luule että leimaan kisat ihan paskoiksi. Jotkut ottelut saavat taas pelaajat puristelemaan päätään. Ihmisiä hekin ovat.
Yksikään pelaaja ei sano suoraan, että olisi ollut mukavampi pelata MM-kisat esim. jossain Keski-Euroopan maassa, jossa on lämpimämpi ja mukavampi tunnelma. Suomi ei ole mikään ihanne maa viettää vähäistä vapaa-aikaa, jota ei paljoa pelaajilta löydy.
Kerron sinulle lisää esimerkkejä siitä, miten NHL-katsomoissa käyttäydytään.
Tiedän hyvin miten NHL:ssä käyttäydytään. Tiedän myös miten me käyttäydymme liigamatseissamme. Siksi olenkin käsitellyt pääosin peleja MM-kisoissa.
En kerta kaikkiaan jaksa uskoa, että sen kummemmin Sundin kuin Forsbergkään välittäisivät vähääkään siitä, miten suomalaiset kannattajat heihin suhtautuvat.
He ovat varmasti aika karaistunutta porukkaa, eivätkä todennäköisesti menettäneet yöuniaan näiden kisojen johdosta. Mutta minkalaiset muistot jäivät taas tällä kertaa Suomesta? Älä unohda että on paljon jääkiekkoilijoita, jotka kieltäyvät kisoista. Jokaisella on siihen oma syynsä. Minusta on ikävää, jos joku heistä ajattelee: Ei.. Suomeen taas...
Ruotsin joukkueesta kieltäytyi Niklas Lidström ja Michael Nylander. Kukaan ei kerro miksi. En nyt ala väittämään että he kieltäytyivät koska kista pelattiin Suomessa. Mutta aina voi kysyä mikä olisi ollut vastaus jos kisat olisi käyty esim. Tsekissä? Jos minä olisin jääkiekkoilija, niin pelaisin kyllä keväällä paljon mielummin pari viikkoa Keski-Euroopassa kuin Suomessa tai Ruotsissa.
En ylipäänsä näe paljon järkeä minkään joukkueen yltiöpäisessä vihaamisessa, koska itselleni on aina ollut tärkeämpää kannustaa omia kuin inhota vastustajaa.
Juuri näin. Tämä on mielestäni terve tapa olla kiinnostunut jääkiekosta.
Tiedätkö sinä aivan varmasti, että suomalaisten käytöksellä on pelkästään negatiivinen vaikutus MM-kisohin?
En osaa sanoa miten tämä loppujen lopuksi vaikuttaa kokonaisuutena. Sen uskallan tosin sanoa ettei se nosta Suomea eikä suomalaisia maailmankartalle maana, jossa on hieno jääkiekkokulttuuri myös katsomossa ja sen ulkopuolella. Kaikki ovat nähneet kuvia esim. juuri Tsekistä. En ole itse käynyt koskaan siellä jääkiekon yhteydessä, mutta täytyy myöntää että se vetää enemmän kuin Suomi ja Ruotsi.
Niin, ja haluaisin edelleen kuulla ne perustelut sille, miksi tämä on nimenomaan jotenkin erityisen suomalaista tämä buuaaminen?
Tähän minulla on yksi selitys. Katsoin viimeksi Ruotsi-Suomi ottelun viime syksynä Karlstadissa. Suomalaisille pelaajille ei buuattu. Ei tosin ruotsalaisillekaan...
Mitä jos joku ajatteleekin, että täällähän onkin kunnon kilpailuhenkeä?
Varmasti JOKU ajattelee näin. Takuulla...
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Re: Re: Re: Re: Mä en ymmärrä sua Finnishninja?

Viestin lähetti finnishninja
Vielä kerran, Suomen kisat olivat korketasoiset jääkiekon MM-kisat. Miten ja mitä haluaisit ulkomaalaisten lehtimiesten kirjoittavan Suomesta? Ruotsalalaiset eivät takertuneet Suomeen ja suomalaisiin sen kummemmin tällä kertaa. Heillä ei ole mitään uutta kerrottavaa... Jokunen pakina on käsitellyt suomalaista baarikulttuuria. Eräs lehtimies liitti floppilistalleen suomalaisten yliammutun pikku-velikompleksin, suomalaisten buuatessa halveksien Peter Forsbergin ja Mats Sundinin esittelyä.

Totta toki on että Suomella olisi sinänsä korkea aika irtautua alemmuuskompleksistaan - ja vaikka ruotsalaiset aina tämän kiistävät niin on sielläkin (vaikka paljon heikompana) tietty ylemmyyskompleksi, toki yleisemmin koko muuta maailmaa eikä aina niin erityisesti Suomea kohtaan. Mutta silti, aivan riippumatta kansakuntien historiasta, suhteista ja ulkopolitiikasta niin sarjassa kuin sarjassa, lajissa kuin lajissa on olemassa tietyt "rakkaat viholliset", jotka sytyttävät toisia enemmän. Onko tämä tosiaan huono asia, joka pitää Suvi Lindénmäisen hurskaasti tuomita? Alkuperäinen syy tälläiseen harmittomaan antipatiaan on jo voinut jäädä historian hämärään, mutta silti ne tietyt ottelut sytyttävät enemmän ja sen tietyn vastajoukkueen menestys kirpaisee ja sen tähdet ärsyttävät enemmän kuin jonkun toisen joukkueen. Omasta mielestäni tämä on yksi tärkeä osa joukkueurheilun nautintoa ja olisi sääli jos tälläiset paikallisderbyt maajoukkuetasolta puuttuisivat, vaikka totta kai tärkeintä onkin oman joukkueen kannattaminen (jopa sillä jäljittelemättömällä tavalla millä Suomen maajoukkueen "kannattaminen" täällä tapahtuu). Eli vaikka olen ihaillut jo 80-luvulta saakka ruotsalaisen jääkiekon voittamisen kulttuuria ja raudanlujaa itsetuntoa niin on tosi hieno asia vastustaa Tre Kronoria jäällä! Ei ehkä loogista, mutta on onko urheilun seuraaminen ja jännittäminen erityisen looginen tai ei-emotionaalinen asia? Luullakseni on aivan ymmärrettävää, että tämä suht. olennaisesti joukkueurheiluun liittyvä asia ei ole mitenkään harmillinen ja tuomittava juttu. Tai sitten kukkahattu-energiaa on todella runsaasti käyttää pikkuasioihin...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Re: Re: Mä en ymmärrä sua Finnishninja?

Viestin lähetti mjr
- ja vaikka ruotsalaiset aina tämän kiistävät niin on sielläkin (vaikka paljon heikompana) tietty ylemmyyskompleksi, toki yleisemmin koko muuta maailmaa eikä aina niin erityisesti Suomea kohtaan.
Allekirjoitan tämän. En ole koskaan osunut paikkaan, jossa tästä oltaisiin keskusteltu oikein toden teolla, mutta tämä tulee esiin tasaisin välein. Ruotsalainen ei ole ylpeä isänmaastaan samalla tavalla kuin omastaan taistelleet suomalaiset, mutta kyllä he tuntevat usein ylivoimaisuutta jos verrataan pikku naapureihein. Joskus se ärsyttää jo sillä, että ruotsalaiset ovat tehneet niin monta asiaa paremmin kuin moni muu maa maailmassa.
Pääsyy tähän on tietysti se, että Ruotsi rakensi ja kehitti rauhassa kun muut sotivat. Ruotsilla ei ole ollut sotavelkoja eikä muuta sellaisia. Heidän sosiaaliturvansa on ollut maailman huippuluokkaa ja he ovat pullistelleet sillä aina. Ainainen työvoimapula on ollut Ruotsin teollisuuden suurin riesa. Miksi he ovat rynnineet aina eteenpäin niin agressiivisesti, samaan aikaan kun me suomalaiset olemme rukolleet pankista lainaa ostaaksemme uuden Ladan?

Noh, rako pienenee. Ruotsin etumatka ei ole enää yhtä pitkä ja luulisin että joissakin asioissa Suomi on ottanut jo kiinni ja mennyt edellekin. Terveyden hoito on ensimmäinen joka minulle tulee tässä mieleen.

Urheilussa meillä on tosin mahdollisuus panna nuuskahuulet ojennukseen. Jokainen voitto Ruotsista on mannaa. Muistan kun yleisurheilun Ruotsi - Suomi maaotteluissa kannustimme aina omia urheilijoitamme. Kaikki oli aina jotenki niin reilua. Mutta mihin olemme menossa jääkiekossa? Kumpiko on se oikea tapa osallistua otteluun?
Oman maan ja sen pelaajien kannustus, vai vastaustajan halveksinta? No oman maan kannustus tietenkin ja pieni silaus toistakin vaihtoehtoa, mutta rajansa kaikella. Tämä raja on monelle suomalaisella ihan tuntematon asia.
 

pp33

Jäsen
Viestin lähetti Taito-Ojanen
Kerron sinulle lisää esimerkkejä siitä, miten NHL-katsomoissa käyttäydytään. Rob Blake vaihdettiin jo vuosia sitten LA Kingseistä Coloradoon. Joka kerta, kun Avsit pelaavat Losissa ja AINA, kun Blake saa kiekon, Kings-fanit buuavat hänelle. Näin tapahtui jopa tähdistöottelussa, joka pelattiin Losissa. Siinäkin ovat mukana maailman parhaat pelaajat.

Toinen esimerkki NHL:stä on se, että Dallasin fanit buuasivat Kanadan kansallislaululle, koska Dallas pelasi Edmontonia vastaan. En halua toistaa itseäni, vaan kysyä sinulta, finnishninja, että jos olet nuo tapaukset nähnyt, miltä ne sinusta tuntuivat ja millaisen kuvan ne antavat sinulle NHL:stä? Tai jos et ole nähnyt, kuvittele tilanne. Ja miten suhteutat nämä tapahtumat siihen, mitä MM-kisoissa tapahtui?

Olisi ehkä hyvä mainita asiayhteys näidenkin esimerkkien kohdalla.

Blakelle buuataan, koska mies oli kymmenen vuotta LA:n suosituimpia pelaajia. Kingsin myytyä hänet Coloradoon, katsoivat monet fanit Blaken pettäneen joukkueen. Eli he uskoivat (totta tai ei) Blaken itse halunneen pois häviävästä joukkueesta. Monille yksittäisille pelaajille buuataan NHL:ssa, sehän on selviö. Tällaiselle käyttäytymiselle on kuitenkin aina syy pelaajan itsensä esityksissä. Ja ennen kaikkea nämä pelaajat tunnetaan hyvin.

Tuskin sille Kanadan kansallislaululle buuattiin vain, koska Dallas sattui pelaamaan kanadalaista joukkuetta vastaan. Ei edes siellä ameriikan peräjunttilassa käyttäydytä tavallisesti niin sivistymättömästi. Mainittu tapaus oli seurausta Montrealissa tapahtuneesta USA:n kansallislaulun aikaisesta buuaskonsertista. Ja tämähän puolestaan oli seurausta hyökkäyksestä Irakiin. Moiset tapaukset loppuivat heti alkuunsa.

Eli nämä kyseiset tapaukset tuskin sopivat argumenteiksi aiheeseen, johon niitä käytettiin. Varsinkin, kun ne on esitetty näinkin vajavaisesti.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mitenkähän muuten oli, buuasivatko Wayne Grezkylle kun hän palasi sinne vastustajan paidassa? Muistaako joku?

Muokkaus: Siis Edmontoniin tietenkin!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös