Itse tosiaan olen lähempänä EU:n komission näkemystä, kuin vaikkapa sinun näkemystäsi. Kuten totesin, katson asiaa paljolti EU:n hajoamisen estämisen kannalta.
Minä katson asiaa ainoastaan taktisesta ja strategisesta näkökulmasta, tuosta kulmasta minun on erittäin vaikea nähdä Espanjan toimien hyötyä yhtenäisyyden säilyttämiseksi.
Luonnollisesti toimet olivat perusperiaatteiltaan laillisia, valtiolla on oikeus toimia kuten Espanja toimi, ei kahta sanaa.
Kysymys on siitä, että siinä ei peliteoriaan tai vaikkapa Sun Tzun oppeihin peilaten ole mitään järkeä.
Kataloniassa rakennetaan narratiiviä siitä kuinka keskushallinto sortaa ja kaikki on huonosti, ~puolet porukasta ei edes halua itsenäistyä, katalaaniseparatistit eivät ole olleet väkivaltaisia ja koko kansanäänestyksen perimmäinen tarkoitus on kiristää lisää valtaa keskushallinnolta.
Keskushallinto sitten lähettää paikalle huonomaineisen ja militantin kansalliskaartin jolla homma lähtee ainakin osin hanskasta, joka
a) vahvistaa narratiivin sorrosta
b) saa epävarmat ja vaisusti itsenäisyyteen suhtautuvat kääntämään takkinsa ja äänestämään itsenäisyyden puolesta, eli kasvattaa merkittävästi itsenäisyyden kannatusta
c) lietsoo väkivaltaisuutta separatistien keskuuteen
ja
d) saa kansainväliset sympatiat separatistien puolelle.
Kun taas jos äänestys olisi annettu pitää
a) katalaanit eivät olisi päässeet uhriutumaan
b) itsenäisyyden kannatus ei olisi ainakaan merkittävästi noussut, todennäköisesti jopa laskenut
c) ei olisi lietsottu uutta ETAa syntyväksi
d) sympatiat olisivat olleet keskushallinnon puolella, kun olisivat vain kylmästi todenneet äänestyksen perustuslain vastaiseksi.