Niin - jos ajatellaan yhtään pidemmälle, niin kaipa yhteistyökumppanit sijoittavat JYPiin rahaa siksi, että haluavat olla mukana näkymässä sellaisen joukkueen tekemisessä, jolla on merkitystä yhteistyökumppanien potentiaalisille asiakkaille. Ja tämä merkitys häviää ajan mittaan, ellei sitä yritetä jatkuvasti ylläpitää yhteistyökumppanien potentiaalisten asiakkaiden eli tavallisen kansan suuntaan. Jos ei JYP saa markkinoitua itseään ihmisille ja saa porukkaa joukkueen kannattajiksi ja peleihin, miksi joku yhteistyökumppanikaan haluaisi sijoittaa yhteistyöhön rahaa, kun ei yhteistyökumppani silloin tavoita ketään investoinnillaan?
Tämä ei ole henkilökohtainen hyökkäys kirjoittajaa vastaan, mutta haluan nostaa kuitenkin ylläolevan kappaleen malliesimerkiksi siitä, miksi jopa markkinointi-ihmiset saavat koulutuksen. Näitä talouteen kytköksissä olevia ketjuja lukiessa tekee välillä mieli tukistaa itseään, kun ihmiset vouhottavat seuran markkinoinnista/mainonnasta, kun eivät itse edes tiedä eroa markkinoinnin ja mainonnan välillä.
Olen vakuuttunut siitä, että esim. Valtraa ei voisi vähempää kiinnostaa JYPin näkyminen sosiaalisessa mediassa. Ne aikuiset, jotka JYPiä seuraavat FB:ssä, luultavasti seuraavat sitä jo monissa muissakin medioissa. Lapset eivät osta yhtäkään traktoria, ja heillekin Valtra on jäänyt varmasti paremmin mieleen sankareidensa pelipaidoista, jollainen monilta itseltäänkin löytyy päältä pelipäivinä. Tänään osui silmään netin uutisvirrassa juttua Facebookista, nyt loputkin varmaan voivat unohtaa haihattelun FB:n kustannustehokkuutta koskien (joka perustui aiemmin 0-kustannuksiin ja häviävän pieneen tehokkuuteen). Linkki Arvopaperin juttuun FB:n yritysten tilapäivitysten muuttamisesta maksulliseksi:
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/nytko+se+facebookin+rahastaminen+alkoi/a815415
Markkinointi, etenkin sponsorikumppanuudet, ovat yksi suurimmista ongelmista suomalaisen urheilun talousosaamisessa. Vielä tänäkin päivänä markkinointi- ja toimitusjohtajat noudattavat vanhaa kaavaa - mennään hattu kourassa yrityksen luo, pyydetään rahaa ja tilalle saa tarran pelaajan perseeseen. Halukkaita perseentarroittajia löytyy, koska tyykkävät lätkästä / seurasta. Summat jäävät vain hyvin pieniksi, koska urheiluseurat pääsevät käsiksi yritysten sponsorointibudjettiin, joka on vain pieni murto-osa esimerkiksi mediabudjetista. Syy on siinä, ettei yritys aivan oikeutetusti koe saavansa vastinetta sijoitetulle rahalle olemalla osa pelaajien tilkkutäkkejä. Ainoastaan paikalliset yritykset suuntaavat lätkään sijoittamansa eurot paikalla oleviin katsojiin, jolloin hyviä kohteita ovat lähinnä jotkin laitamainokset, mutta nämä ovat loppujen lopuksi vain pieni osa seuran tulovirrasta.
Uskokaa tai älkää, Tyni on tehnyt hyvää työtä JYPin markkinoinnissa. Kertauksena huomautan vielä, että markkinointi ei tarkoita mainontaa. Itsekään en pidä noista mukahauskoista mainoksista jne, mutta tämä on vain ohut kerros suuressa kakussa. Käsittääkseni Tyni on muuttanut JYPin yritysmyyntiä melko radikaalisti, tehden JYPistä tavallaan mediatalon, joka myy yrityksille näkyvyyttä medioissa valtakunnallisella ja paikallisella tasolla. Ideana on ilmeisesti tätä kautta päästä yhteistyökumppaniyritysten mediabudjettien puolelle lahjoituksiksi rinnastettavan sponsoribudjetin sijasta. Totta kai myytävä tuote räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan. Esimerkiksi Valtralle tärkeintä JYPin tukemisessa on sen mahdollistamat elämys- ja kestityspalvelut. Suuri osa Valtran asiakkaista on ulkomaalaisia ja isompien kauppojen ollessa kyseessä lähes poikkeuksetta asiakkaat viedään katsomaan jääkiekkoa ja hieromaan suhteita ja kauppoja Valtran aitioihin. Uskon JYPin pyrkivän haalimaan alueen yrityselämää kasaan niin, että se voisi toimia liikemiesten kohtaamispaikkana. Oulun Kärpät onnistui tässä vuosituhannen alussa, joka johti tilanteeseen, jossa jokainen Oulun seudulla menestystä halunnut uusi yritys "joutui" tulemaan Kärppäklubiin mukaan.
Totta kai seura tarvitsee kannattajiaan halliin, muuten yhteistyökumppanitkaan eivät kiinnostu. En nyt vain näe kovin suurta olemassa olevaa ongelmaa, yleistötavoitteet täyttyi tälläkin kaudella ja tavoite oli mielestäni jo aikalailla tapissa valmiiksi. Täytyy muistaa, että täysi halli ei aina tarkoita maksimituloja. Ei etenkään jos halli on täytetty väkisin (alennuksilla, ilmaislipuilla), mutta myös luonnollisista syistä. Näitä ovat hallipalveluiden ruuhkautuminen yms. Ongelma ei koske vain Jyväskylää, jopa Lahdessa optimiyleisömäärä on melko selvästi alle maksimikapasiteetin.