Lisäksi olisin toivonut erityisesti fanikaupassa huomattavaa parannusta, sillä se on vieläkin amatöörienpuuhastelutasolla. Yleismaailmallisesti urheiluseurat saavat iso osan tuloista näistä fanituotteista... Toki kansallisella tasolla tuo JYPn meiniki on linjassa, mutta siihen olisin toivonut organisaation olevan maan terävintä kärkeä..
Fanituotteissa on todella varaa parantaa / laajentaa mutta ehkäpä juuri "amatöörimäisempaan" tai kauniimmin sanottuna käsityöläisempään suuntaan. Minä haluaisin nähdä mm:
-jäähallitakin. Pelipaita on pelaajien vaate. Peliasua mukaileva, sponsoriton (tai piensponsoriton) tarkoituksenmukainen takki joka olisi sopivan lämmin ja hengittävä jäähallin olosuhteisiin.
-Kulttipelaajia esiin nostavia, tyylikkäästi toteutettuja T-paitoja. Tähän mallia musiikkimaailmasta. Ehdottomasti limited editioneita (esim facebookissa julkaistaisiin tyylikkäällä printillä J-P Hytönen paita, valmistettu 250 kpl, saatavilla xx.xx.2014 alkaen sieltä ja täältä hinnalla xx€. Ei varauksia, myynnissä rajoitetun ajan.)
-Vanhoja perinteitäkin esiin tuovia yksittäisiä tuotteita, esim vanhalla logolla kikkailua jne. Joku paikallinen pikkupaja voisi tuottaa tätä kamaa ja halpaakaan sen ei tarvitsisi olla. SOME:n hyödyntäminen ideoinneissa yms.
-Halpuudesta puheenollen,*jotain päällepuettavaa tuotetta pitäisi olla saatavana TODELLA halvalla. Ensimmäisen tuotteen jälkeen on nimittäin selvästi matalampi kynnys ostaa lisää. Esimerkiksi itselläni on erään kotimaisen jalkapalloseuran (ei JJK) fanituotteita neljä. Ensimmäinen niistä maksoi 5 (viisi) euroa.
Nyt meni vähän ohi tj:n hommasta, tavallaan.
Jääkiekon liigajoukkue on vahvasti paikallinen PIENYRITYS vaikka sen saama mediahuomio saattaakin hämätä mittakaavaa. Sen toimitusjohtajan ei pitäisi etääntyä kovin kauas mistään katsomon osasta. Jonkun mielestä ehkä toimitusjohtajakan ei pitäisi lukea tätä palstaa, mutta minun mielestäni varttitunti jatkoajan keskustelupalstalle höyryävän kahvikupin kanssa on todella tärkeää.
Jääkiekkotoimintaa ylläpitävät kukkarot ovat henkisten pikkupoikien käsissä. On syytä osata jutella niille pikkupojille oikealla tavalla, olipa kyseessä sitten ihan rivifani, Jyväskylän energian tai Jyväskylän kaupungin päätöksentekijät.
Oikeastaan kotimaisista sidosryhmistä vain median intressit eivät edusta fanipoikameininkiä. He palvelevat ja myyvät tuotettaan sille samalle fanijoukolle kuin itse joukkuekin. Monelle Keskisuomalaisen tilaajalle ainoa syy tilata juuri se lehti on urheilusivujen paikallisuus.