Noh, jos ihan rehellinen olen, mulle nyt aivan se ja sama laittaako Tyni Trombin ja Kombin hyppelemään jäälle tai nylkyttävätkö ne baarikiskan myyjää tiskin alla. Sama juttu klassikkopaitojen kanssa, mun mielestä se oli itse asiassa ihan ok idea, ehkä ei mikään huikein mutta tulipahan koitettua. Myötähäpeää moni jaksaa kehittää näillä palstoilla: minua ei vain hievauta tuollaiset puoleen jos toiseen.
Enemmän olen huolissani siitä ns. vakavammasta puolesta (toki markkinointi on tärkeä osa nykyurheilua - en tarkoita sitä, täällä vain välillä tehdään kärpäsistä härkäsiä), joka liittyy JYPin urheilulliseen menestykseen ja sen turvaamiseen. Siinä on menty tällä kaudella pahasti väärään suuntaan. Ja sille saisi myös Tyni kiinnittää enemmän huomiota kuin Jatkoajan kriittisille äänenpainoille klassikopaidoista tai hassuttelukoirista. Eli pistetään sitten peruukkia päähän ja miljarrrrdit palamaan, kun Virtanen on heivattu helevettiin penkin takaa.
Minä olen taas täysin eri mieltä. Urheilullisen puolen ongelmat ovat lopulta varsin yksinkertaiset: täksi kaudeksi palkattiin kokematon päävalmentaja, joka ei saanut taktiikkaansa toimimaan, eikä tsempattua joukkuetta taistelemaan. Ensi kaudeksi tähän hommaan uusi mies, jolle painotetaan, että ainakin alkuun mennään jonkinasteisella versiolla Dufva/Aho -kiekosta. Vaikea uskoa, että homma voisi mennä tätä kautta huonommin. Ja, ihan oikeasti, ei se viides sija ja puolivälierissä tippuminen nyt todellakaan vielä mikään katastrofi ole. Mutta suuri korostus sanalle
vielä.
Sen sijaan Tynin tempaukset seuran toimarina alkavat olla jo ihan oikeasti vakavaa touhua. Yksittäiset mielipiteet tämän palstan nimimerkeiltä ovat pieniä verrattuna siihen, kuinka alkeellista seuran toiminta on markkinointipuolella, eikä tämä tunnu Tyniä huolettavan, pikemminkin päinvastoin. Nettisivut ovat edelleen alkeelliset, sisältö sinne tuotetaan vapaaehtoisvoimin ja toimiston väen päivittämät uutiset ovat täynnä kirjoitus- ja ulkoasuvirheitä, Facebook on myös pystyssä vapaaehtoisvoimin, Twitter-tiliä ei ole edelleenkään (ainoana liigaseuroista), kotipelejä mainostetaan ainoastaan radiossa ja Keskisuomalaisessa ja siihen päälle vielä nämä kaiken maailman klassikkopaidat, avoimet kirjeet, megafonikiellot sun muut, joista seura (Tyni) on saanut Liigalta jo kaksi varoitusta ja monen monen räkäistä ja/tai epäuskoista naurua lajia seuraavilta.
Tällä kaudella on ajoittain kovaakin parranpärinää aiheuttanut rumpuryhmä ja heidän toimintansa. Missä on seuran toimitusjohtajan virallinen/julkinen kanta tähän asiaan? Olisi Tyni vaikka sitten puolustanut rumpuja, sekin olisi ollut parempaa, mitä täydellinen hiljaisuus. Uskallankin väittää, että osasyy siitä, että mielipiteet "rumpuryhmä voisi kehittää toimintaansa" ovat muuttuneet muotoon "rummut pois Hippokselta", on Tynin hiljaisuuden "ansiota".
Kuten on tullut jo moneen kertaan mainittua, Tyni teki organisaation astuessaan paljon hyvää ja vei monia asioita eteenpäin, mutta viimeistään tj:n paikalle hypättyään on tullut selväksi, että toimintatavat ovat auttamatta vanhentuneet ja ennen kaikkea kaikenlainen kritiikinsietokyky loppunut. Lähes kymmenen miljoonan liikevaihdolla toimivan yrityksen toimitusjohtaja yksinkertaisesti ei voi kieltää jokaista ikävää asiaa ja ylihehkuttaa mukavia juttuja. Saati valehdella päin naamaa asiakkailleen (lipunmyynticase).
Ja siinä missä apuvalmentaja Harri Laurila antaitsee myös osan Virtaseen ja peliesityksiin kohdistetusta kriikistä, myös Jari Lindström voi ottaa osan Tynin "glooriasta". Mitä seuran nykyinen markkinointijohtaja on tällä kaudella tehnyt markkinoinnin eteen? Veikkaan vahvasti, että taputellut Tyniä selkään hienoista päätöksistä ja saanut tältä kiitokseksi lämpimiä halauksia kauniista puheistaan. Organisaatioon tarvittaisiin äkkiä uutta väkeä nykyisen kaveriporukan ulkopuolelta.