Ei auta mainostus, jos itse myytävä tuote on vajavainen.
Maailmanhistoria on täynnä esimerkkejä tuotteista jotka ovat olleet ylivertaisia, mutta eivät ole lopulta menestyneet vajaavaisen mainostuksen takia...
Mutta jos palataan JYP:n, niin muutama huomio. Eli organisaatiotasolla JYPin toimintahan perustuu englanninkieliseen 4P:n konseptiin: eli product, price, place ja promotion.
Jos mennään nämä läpi yksi kerrallaan niin:
- Product: sanoit aiemmin, että
ei auta mainostus, jos itse myytävä tuote on vajavainen. Mikä on sinusta tässä se tuote? Itse olen sitä mieltä, että se tuote ei ole (pelkästään) se nimetty miehistö tai edes se varsinainen ottelutapahtuma. Tuote on aiemmassa viestissä mainitsemani
JYP-kiima, eli se tunnetila mikä syntyy kun seuraa/kannattaa JYPiä. JYP-tuotteena on se tunnetila mikä saa ihmisiä ostamaan kausikortteja tai irtolippuja otteluihin, se tunnetila seurata "omien poikien" peliä kaukalossa, se tunnetila jotta saadaan firmoja ostamaan aitoita ja viettämään edustustilaisuuksia pelin äärellä, se tunnetila millä saadaa ihmisiä ostamaan joululahjaksi sukulaisilleen JYP-boksereita ja -kahvimukeja. Se tunnetila mikä luodaan, jotta saadaan ihmisiä seuraamaan joukkuetta vierasmatkoille, se tunnetila mikä luodaan millä saadaan ihmiset seuraamaan joukkueen uutisia eri medioista. jnejne. Tuote on kaikkien tämän kokonaisuus ja
JYPn tavoite ja se varsinainen tuote on luoda ihmisille elämyksiä.
- Price: Hintatasoon en osaa kommentoida sen tarkemmin muuten kuin, että kaipaisin parannusta fanituotteistoon ja sen hinta-laatusuhteeseen. Eli hintalaadun on kohdattava oli se sitten kausikortti tai fanipinssi.
- Place: No Synergia-Areenaa on uudistettu - hyvä näin - ja aina voisi väittää, että pitäisi olla isompi halli jne, mutta mielestäni tämä kokonaisuus on ihan ok. Tosiaan yleisökeskiarvoakin on vielä varaa korottaa. Toisaalta tässä on hyvä muistaa sekin, että tässä tapauksessa "place" ei välttämättä ole sidottu Synergia-areenalle. Place voi olla sitäkin, että JYP pelaisi esimerkiksi harjoituspelejä muualla Keski-Suomessa ja sitä kautta promotoisi tuotettaan koko maakunnalle. Tai vaihtoehtoisesti tekisi muuta promotointityötä JKLn ulkopuolella - vaikka SoMen kautta. Rummuttaa sitä JYP-ilosanomaa mahdollisimman laajasti.
-Promotion eli mainostaminen tai promootio. Englanniksi sanotaan, että:
Promotion - represents all of the methods of communication that a marketer may use to provide information to different parties about the product. Promotion comprises elements such as: advertising, public relations, personal selling and sales promotion. Eli toisinsanoen, käytetään kaikkia mahdollisia kommunikointikanavia tuotteen mainostamiseen ja tämä promotio koostuu mainonnasta, PR:stä, myynninedistämisestä jne. Tässä on se osa-alue mihin mm se SoMe:n hyödyntäminen menee. Olisikin mielenkiintoista tietää mitä tämä yhteistyö Bostonin kanssa on tuonnut tullessaan? Helppoa olisi ottaa pieni erä Boston-kamaa vaikka myyntiin Areenalle, tai silloin tällöin uutisoida miten isoveli rapakon takaa on pärjännyt ja mahdollisesti vielä JYPiä jollain tasolla Bostoniin?
JYP-brändi koostuu näistä neljästä asiasta... tottakai on helppoa myydä lippuja ratkaisevaan loppuotteluun, mutta tosiasia on se, että yhtä arvokkaat ne eurot ovat marraskuun tiistai-illan pelissä SaiPaa vastaan.
Monessa asiassa JYP:llä on pullat hyvin uunissa, mutta vielä on muistissa ne ajat kun asiat vielä olleet näin bueno...