Mainos

Kari Tynistä JYPin toimitusjohtaja

  • 44 155
  • 155

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Jatkuvastihan siellä on tietoa pelaajista, valmentajista ja kokoonpanoista. Toki paljon muustakin, ja Vesalainenhan on myöntänyt että välillä läikkyy ylikin. Mutta pääasia on kuitenkin että yritetään pitää mielenkiintoa yllä. Syvällisemmät analyysit voi sitten laittaa seuran nettisivuille.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ja kyllä, tämän päivän tiedotuksen kaltainen asia tulee löytyä myös JYPin Facebookista samaan aikaan kuin nettisivuilta. Sama tiedote kelpaa eikä vaadi nörttiä.

Esimerkki tästä päivästä on se, että RadioJKLn facebookin kautta tuli linkkiä missä pystyi kuuntelemaan Tynin mietteitä "audiona" ja ihan hyvin olisi voinut laittaa JYPn Facebook kanavan kautta viestiä tästä uutisesta ja lisäyksellä tyyliin "ja käykää kuuntelemassa tuoreen toimitusjohtajan ja Seppäsen mietteitä RadioJKLn sivulta" ja linkkiä mukaan jne.

Facebook on hieman vapaampi media joka mahdollista tätä eri medioiden linkitystä perinteisiä kotisivuja paremmin jne.

Toinen mahdollisuus on tehostaa tätä joukkueen uutisointia hyväksi käyttäen näitä paikallismedioita: Radio JKL, Keskisuomalainen jne... luoda heidän kanssa yhteistyötä.
 

Ritola#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Facebook sitä ja Facebook tätä.
Laittakaa oma ketjunsa Facebookille tai kirjoittakaa sinne Facebookkiin näitä ideoita, niin voisi kuuluakkin jonnekkin. Vai joko olette tehneet, en tiedä.

Onnea Tynille, asenteesta ei jää kiinni. Aitiomyynti ja sponsoritulot lienee ok.
Jotkut haluaa agressiivisempaa fanituotemyyntiä, siinä lienne parannettavaa.

Miten siis saada nuo loput seisomapaikat myytyä peleihin, eikai nykyään mitenkään. Sellaiset joilla ei varaa istumapaikkoihin?

Onneksi takana vaikuttaa edelleen jämäkästi Jukka Seppänen!
 
Suosikkijoukkue
JYP
Täällä osa porukasta vaan herjaa Tyniä, vaikka Tynillä on ollu todella ratkaseva merkitys JYPin nousussa. Esim 2006-07 markkinointipuolen heput hommas JYPille sponsorirahoja 950 000 ( toiseks pienin, Saipalla 900 000 ) ja Tyni tuli 2007 ja lähes tuplas sponsorirahat 1 700 000 juuroon 2007-08 kaudelle. Tosin joukkuekin vahvistu, mutta silti voi sanoa, että Tynille pitää antaa todella iso kiitos JYPin noususta, kuitenkin Seppäselle suurin ansio.

Tietenkin myös hallin kunnostus myöhemmin oli todella tärkeä JYPin nousuun, sillä aitiot, blackstaget, panoraama ja hurrikaaniklubi paikat taitaa tuoda lähes saman verran tuloja kuin pääsyliput per peli.

Täältä todella suuri kiitos Seppäselle & Tynille.
 
Ihan luonnollinen ja odotettu muutos. Tyni hoiteli jo viime kaudella toimarin hommia, joten ei ihan saunasta repästä miestä sahan varteen. Muutenkin vankkaa kokemusta löytyy vastaavanlaisesta toimenkuvasta. Tyni on persoonana erilainen kuin on totuttu näkemään jääkiekkojoukkeen toimitusjohtajana, mutta omaa pätevyyden hoitaa homman mallikkaasti.
 

dafjkl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos ja JYP
Varmasti JYPin markkinointiin pitää keksiä uusia tuulia ja sosiaalista mediaakin hyödyntää. Mutta kuten täällä on todettu, niin melko upeasti on Tyni JYPin markkinoinnissa onnistunutkin. Markkinoinnin onnistumista liiketoiminnassa on mitattava tuloksen - ei mielikuvien kautta. Kyllä minä hieman kummastelin, kun JJK sai sen vuoden urheilumarkkinointiteko palkinnon (tai mikä se nyt oli) tässä taannoin, ja samalla joukkue teki kunnon tappion. Eli JYPin vertailut JJKhon voi hyvin lopettaa. Toinen seura tekee pitkäjänteistä ja ammattimaista työtä myös markkinoinnissa (kiitos Tynin Seppäsen, jotka ovat omia yrityksiäänkin menestyksekkäästi pyörittäneet). Toinen käytännössä pyrkii pelastautumaan vararikolta rehellisesti sanoen - voitollisesta kaudesta taitaa olla aikaa...

Tynin rooli JYPin menestyksessä on ollut suuri. Hänellä todellakin on hurrikaanisydän. Oikea valinta johtoon ja osoitus taas siitä pitkäjänteisyydestä, jolla JYPissä hommia nyt tehdään.

Mutta kaikin mokomin uusi markkinointijohtaja saisi tuoda uusia avauksia markkinointiinkin - vanhaa pohjaa ja tapoja unohtamatta ja hötkyilemättä. Jatkuvaan, poukkoilevaan ideatulvaan ei ole syytä, eikä tarvetta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Facebook sitä ja Facebook tätä.
Laittakaa oma ketjunsa Facebookille tai kirjoittakaa sinne Facebookkiin näitä ideoita, niin voisi kuuluakkin jonnekkin. Vai joko olette tehneet, en tiedä.

Onnea Tynille, asenteesta ei jää kiinni. Aitiomyynti ja sponsoritulot lienee ok.
Jotkut haluaa agressiivisempaa fanituotemyyntiä, siinä lienne parannettavaa.

Miten siis saada nuo loput seisomapaikat myytyä peleihin, eikai nykyään mitenkään. Sellaiset joilla ei varaa istumapaikkoihin?

Melkein tuntuu, että tässä olisi melkein itse tyni kirjoitellut jatkoaikaan, mutta kuitenkin. Facebook ja mikei vaikka Twitter on kuitenkin sen verran iso markkinointipaikka ja käytännössä melkein ilmaista näkyvyyttä, että mielestäni tuota ei voi sivuttaa. Varsinkin nykypäivänä kun nuo viestit voi kirjoittaa vaikka kännykällä missä tahansa ja melko nopeasti. Jos halutaan juurikin varsinkin noita seisomapaikkoja saada myytyä niin se sosiaalinen media on kuitenkin melko iso markkinarako myös noille lipuille kun nuorisolle noita lippuja pitäisi markkinoida eniten juurikin ja parhaiten ne tavoittaa juuri tuolta kautta, miksei myös joidenkin koulujen kanssa voisi tehdä jonkinsortin yhteistyötä ja myydä halvempia seisomapaikkalippuja ym..jotkut koulut kun taitaa kuitenkin sponsorinakin olla.

Lisäksi seisomapaikoista ja tynistä kun puhe niin miksei myös koskaan lanseerattu mitään varsinaisia fanikortteja opiskelijoille, työttömille, nuorille ym.. nyt ne joutuu maksamaan sen samat 250 euroa siitä seisomakausikortistakin. Lisäksi ei ole mitään fanikausikorttia ym.. missä voisi juurikin ottaa myös ensikosketuksen fanitavaroihin jos jotain fanitavaraa saisi kausikortin päälle. Monena kautena tehnyt mieli jättää tuo kausikortti ostamatta ja käydä hieman harvemmin peleissä ja jättää tylsät saipapelit ym... pois kun tulisi halvemmaksi käydä sillä opiskelijahinnalla yksittäisiä pelejä.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
-pasi-:lta kokonaisuudessaan erinomainen teksti! Olen täsmälleen samaa mieltä sosiaalisen median käytöstä. Se tuskin vähentää katsojia, mutta voi tuoda varsinkin nuoria katsojia paikalle. Osa nuorista ei kuitenkaan niin aktiivisesti JYPiä seuraa, että muistaisi, milloin pelit on ja monelta. Päivitys ottelupäivänä ja lippujen hintojen maininta mahdollistaisi seisomokatsomon täyttymisenkin. Lisäksi erinäiset alennukset näihin huonommin vetäviin peleihin (SaiPa- ja Blues-pelit esimerkiksi) voisivat olla mahdollisia. JYP-paita päällä tuleva voisi saada seisomalipun normaalia 3 euroa halvemmalla tai vastaavanlainen houkutin, jolla huonompiinkin peleihin saataisiin lähemmäs 4000 ihmistä paikan päälle.

Vaikka Tyni tekikin hyvää työtä markkinoinnin puolella, on mielestäni Missijuontaja junnannut liikaa paikkallaan koko markkinointijohtaja-aikansa. Nyt saadaan hommaan uuden ihmisen näkökantoja, ja toivon kovasti, että kyseinen henkilö on hiukan nuorempaa sukupolvea (sanotaan vaikka että 25-30v) ja ymmärtää käyttää enemmän sosiaalisen median lähes rajattomia mahdollisuuksia.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Eipä tuo muutos lopulta kovin iso ollutkaan. Seppänen kasaa jatkossakin Ahon ja Holtarin kanssa joukkueen, joten eiköhän tämä tästä :)
 

dafjkl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos ja JYP
Nimimerkit Tähtipakki ja Pasi. Oletteko ollenkaan lukeneet muiden kirjoituksia? JYP on tehnyt huimaa kehitystä viimeiset vuodet tuloksensa suhteen. Some on vain pieni osa markkinointia. Toki sitä pitää kehittää. Erityisesti yritysmarkkinointiin, jossa isot eurot liikkuvat, sillä ei ole suurta - käytännössä ei mitään - merkitystä.

Näin ollen Kari Tyni ehkäpä tietää, mitä tekee. Esimerkiksi JJK koettaa tehdä mitä tahansa
 

Schröder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Augsburger Panther, Torpedo Nizhny Novgorod, JYP
Miksi oikein tehdyt asiat pitää vetää mukaan, jos kerran puhutaan siitä mitä pitää kehittää? Ei oikein tehdyillä asioilla voi peittää huonosti hoidettuja asioita, eihän?
 

Handyy

Jäsen
Osa nuorista ei kuitenkaan niin aktiivisesti JYPiä seuraa, että muistaisi, milloin pelit on ja monelta. Päivitys ottelupäivänä ja lippujen hintojen maininta mahdollistaisi seisomokatsomon täyttymisenkin.
Sitten voidaankin miettiä, että ovatko nämä vähemmän aktiivisesti JYPiä seuraavat alunperinkään klikanneet tykkää-nappia JYPin kohdalla. Tai jos ovat, tuleeko viesti edes uutisvirtaan.

Minusta tässä ketjussa on nyt ammuttu jo kohtalaisesti yli siitä, minkälainen kultakaivos sosiaalinen media yritykselle on. Sillä voi kyllä saada "muutamia" katsojia lisää hallille jos tilaa on, mutta mistään ratkaisevasta tekijästä ei kuitenkaan ole kyse. Juurihan tässä on kuullut uutisistakin, miten tehoton väline Facebook on markkinoinnissa. Ja samasta syystä yrityksen osakkeet liukuvat tehokasta alamäkeä.

Aika kyynisesti voi myös heittää ajatusleikin, että jos JYP mainostaa Facebookissa että illan matsiin löytyisi vielä seisomapaikkalippuja, niin lukijat toteavat että ai niille paskoille paikoille eivätkä tule. Ei auta mainostus, jos itse myytävä tuote on vajavainen.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Oleellistahan tässä on, kuinka paljon todellista päätösvaltaa siirtyy Seppäseltä Kanille. Parhaassa tapauksessa Tyri keskittyy lähinnä omaan ydinosaamiseensa ja nauttii patsastelusta, ja isojen poikien haukkaria vaativat päätökset tehdään sitten siellä missä viime vuosina on totuttu tekemään.

Huonommassa skenaariossa oleellista päätösvaltaa siirtyy.

Sori typot :)
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Minusta tässä ketjussa on nyt ammuttu jo kohtalaisesti yli siitä, minkälainen kultakaivos sosiaalinen media yritykselle on. Sillä voi kyllä saada "muutamia" katsojia lisää hallille jos tilaa on, mutta mistään ratkaisevasta tekijästä ei kuitenkaan ole kyse. Juurihan tässä on kuullut uutisistakin, miten tehoton väline Facebook on markkinoinnissa. Ja samasta syystä yrityksen osakkeet liukuvat tehokasta alamäkeä.

Olet oikeassa jos lähtökohta on se, että koko markkinointi = SoMen kautta.

Sen sijaan ottaen huomioon sen, että miten edullinen ja nopea kanava tuo on, niin miksei sitäkin voisi hyödyntää nykyistä paremmin. Eri ihmisille toimii eri kanavat ja tosiaan ottaen huomioon miten helppoa tuotakin kanavaa olisi ottaa käyttöön...

Esimerkiksi me ulkopaikkakuntalaiset emme saa sitä JYP-kiimaa katukuvasta tai Keskisuomalaisen tai RadioJKL:n mainoksista. Silti mekin kannamme isoja summia organisaatiolle sen kerran, kun olemme Hippoksella, unohtamatta miten ylpeänä kannatetaan joukkuettamme vieraissa, miten ostetaan isolla rahalla fanitavaroita jotta voimme sivistää muita voittajien väristä jne jne. Käytännössä SoMe on ainoa kanava mistä saadaan ne reaaliaikaiset uutiset JYP:stä.

Edelleenkin, minulle riittäisi ihan minimiratkaisuna se, että ne tiedotteet ja asiat mitä julkaistaan joukkueen kotisivuilla, tulisi tietoon jotain SoMe-kanavaa pitkin myös meille jota sitä käyttävät.

Tosiasia on sekin, että Jyväskylän talousalue on kuitenkin niin pieni JYP:lle, ettei ole yhtään varaa olla ylimielisellä asenteella. Vielä on kovasti duunia, että JYPstä tulla tulisi se koko maakunnan - Keski-Suomen - joukkue.

Kauden yleisökeskiarvo 3993... vielä tuonnekin mahtuisi ihmisiä ostamaan pinssejä, paitoja ja makkaraa.
 
Viimeksi muokattu:

Schröder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Augsburger Panther, Torpedo Nizhny Novgorod, JYP
En nyt tajua yhtään ajatustasi. Milläs ne sitten pitäisi peittää? Enemmän väärin tehdyillä?

Niitä ei pidä peittää yhtään millään, vaan myöntää huonosti tehdyt asiat ja alkaa kehittämään niitä paremmiksi. JYP ei ole tätä tehnyt, vaan väliinpitämättömästi ohittanut asian.

Ja samaa on näemmä kannattajissakin, kun pitää tosiaan tarttua huonosti hoidettuihin hommiin ja pohtia miten niitä kehitetään niin täällä ohitetaan asia ja tuodaan sen sijaan eteen hyvin hoidetut asiat. Ne ei mielestäni suoranaisesti liitä tähän mitenkään.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ei auta mainostus, jos itse myytävä tuote on vajavainen.

Maailmanhistoria on täynnä esimerkkejä tuotteista jotka ovat olleet ylivertaisia, mutta eivät ole lopulta menestyneet vajaavaisen mainostuksen takia...

Mutta jos palataan JYP:n, niin muutama huomio. Eli organisaatiotasolla JYPin toimintahan perustuu englanninkieliseen 4P:n konseptiin: eli product, price, place ja promotion.

Jos mennään nämä läpi yksi kerrallaan niin:

- Product: sanoit aiemmin, että ei auta mainostus, jos itse myytävä tuote on vajavainen. Mikä on sinusta tässä se tuote? Itse olen sitä mieltä, että se tuote ei ole (pelkästään) se nimetty miehistö tai edes se varsinainen ottelutapahtuma. Tuote on aiemmassa viestissä mainitsemani JYP-kiima, eli se tunnetila mikä syntyy kun seuraa/kannattaa JYPiä. JYP-tuotteena on se tunnetila mikä saa ihmisiä ostamaan kausikortteja tai irtolippuja otteluihin, se tunnetila seurata "omien poikien" peliä kaukalossa, se tunnetila jotta saadaan firmoja ostamaan aitoita ja viettämään edustustilaisuuksia pelin äärellä, se tunnetila millä saadaa ihmisiä ostamaan joululahjaksi sukulaisilleen JYP-boksereita ja -kahvimukeja. Se tunnetila mikä luodaan, jotta saadaan ihmisiä seuraamaan joukkuetta vierasmatkoille, se tunnetila mikä luodaan millä saadaan ihmiset seuraamaan joukkueen uutisia eri medioista. jnejne. Tuote on kaikkien tämän kokonaisuus ja JYPn tavoite ja se varsinainen tuote on luoda ihmisille elämyksiä.

- Price: Hintatasoon en osaa kommentoida sen tarkemmin muuten kuin, että kaipaisin parannusta fanituotteistoon ja sen hinta-laatusuhteeseen. Eli hintalaadun on kohdattava oli se sitten kausikortti tai fanipinssi.

- Place: No Synergia-Areenaa on uudistettu - hyvä näin - ja aina voisi väittää, että pitäisi olla isompi halli jne, mutta mielestäni tämä kokonaisuus on ihan ok. Tosiaan yleisökeskiarvoakin on vielä varaa korottaa. Toisaalta tässä on hyvä muistaa sekin, että tässä tapauksessa "place" ei välttämättä ole sidottu Synergia-areenalle. Place voi olla sitäkin, että JYP pelaisi esimerkiksi harjoituspelejä muualla Keski-Suomessa ja sitä kautta promotoisi tuotettaan koko maakunnalle. Tai vaihtoehtoisesti tekisi muuta promotointityötä JKLn ulkopuolella - vaikka SoMen kautta. Rummuttaa sitä JYP-ilosanomaa mahdollisimman laajasti.

-Promotion eli mainostaminen tai promootio. Englanniksi sanotaan, että: Promotion - represents all of the methods of communication that a marketer may use to provide information to different parties about the product. Promotion comprises elements such as: advertising, public relations, personal selling and sales promotion. Eli toisinsanoen, käytetään kaikkia mahdollisia kommunikointikanavia tuotteen mainostamiseen ja tämä promotio koostuu mainonnasta, PR:stä, myynninedistämisestä jne. Tässä on se osa-alue mihin mm se SoMe:n hyödyntäminen menee. Olisikin mielenkiintoista tietää mitä tämä yhteistyö Bostonin kanssa on tuonnut tullessaan? Helppoa olisi ottaa pieni erä Boston-kamaa vaikka myyntiin Areenalle, tai silloin tällöin uutisoida miten isoveli rapakon takaa on pärjännyt ja mahdollisesti vielä JYPiä jollain tasolla Bostoniin?

JYP-brändi koostuu näistä neljästä asiasta... tottakai on helppoa myydä lippuja ratkaisevaan loppuotteluun, mutta tosiasia on se, että yhtä arvokkaat ne eurot ovat marraskuun tiistai-illan pelissä SaiPaa vastaan.

Monessa asiassa JYP:llä on pullat hyvin uunissa, mutta vielä on muistissa ne ajat kun asiat vielä olleet näin bueno...
 
Viimeksi muokattu:

Ritola#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Melkein tuntuu, että tässä olisi melkein itse tyni kirjoitellut jatkoaikaan, mutta kuitenkin. Facebook ja mikei vaikka Twitter on kuitenkin sen verran iso markkinointipaikka ja käytännössä melkein ilmaista näkyvyyttä, että mielestäni tuota ei voi sivuttaa. Varsinkin nykypäivänä kun nuo viestit voi kirjoittaa vaikka kännykällä missä tahansa ja melko nopeasti. Jos halutaan juurikin varsinkin noita seisomapaikkoja saada myytyä niin se sosiaalinen media on kuitenkin melko iso markkinarako myös noille lipuille kun nuorisolle noita lippuja pitäisi markkinoida eniten juurikin ja parhaiten ne tavoittaa juuri tuolta kautta, miksei myös joidenkin koulujen kanssa voisi tehdä jonkinsortin yhteistyötä ja myydä halvempia seisomapaikkalippuja ym..jotkut koulut kun taitaa kuitenkin sponsorinakin olla.

Lisäksi seisomapaikoista ja tynistä kun puhe niin miksei myös koskaan lanseerattu mitään varsinaisia fanikortteja opiskelijoille, työttömille, nuorille ym.. nyt ne joutuu maksamaan sen samat 250 euroa siitä seisomakausikortistakin. Lisäksi ei ole mitään fanikausikorttia ym.. missä voisi juurikin ottaa myös ensikosketuksen fanitavaroihin jos jotain fanitavaraa saisi kausikortin päälle. Monena kautena tehnyt mieli jättää tuo kausikortti ostamatta ja käydä hieman harvemmin peleissä ja jättää tylsät saipapelit ym... pois kun tulisi halvemmaksi käydä sillä opiskelijahinnalla yksittäisiä pelejä.
Koululaiset ovat kyllä todellä tärkeitä, siinä olet oikessa. Käyhän Tyni+jypin pelaajat kouluissa vierailulla. Nämä pikkujätkät pitää saada jotenkin koukutettua JYP:n touhuun mukaan. Ehkä tämä paljon puhuttu facebook tähän sitte auttaisi. Mutta minä en ymmärrä kun puhutaan Facebookin rajattomasta mahdollisuudesta, kaikkea ei voi myydä facebookin kautta. Esim. Varmaan suurin osa JYP:n yhteistyökumppaneista ei paljoa välitä facebookista. Tuntuu että nykyään monella on semonen kuva, että facebookilla rupeaa business toimimaan.

Mutta reseptiä facebook + aleliput on päivitettävä. Eikös niitä lippuja pidä myydä ennemmin kalliilla kuin halvalla. Noh ehkä tiistai Saipa peliin aleliput :)
 

Handyy

Jäsen
Sen sijaan ottaen huomioon sen, että miten edullinen ja nopea kanava tuo on, niin miksei sitäkin voisi hyödyntää nykyistä paremmin. Eri ihmisille toimii eri kanavat ja tosiaan ottaen huomioon miten helppoa tuotakin kanavaa olisi ottaa käyttöön...
Helppoa ja helppoa. Silloin siihen vaadittaisiin muutakin kuin vapaaehtoispanosta, jolla käsittääkseni JYPin Facebook tällä hetkellä pyörii. Se ei enää ole ilmaista, joten kuinka paljon JYP hyötyy, jos päivittämiseen varataan jonkun palkallisen henkilön resursseja? Vapaaehtoisilla päivittäjillä on turha odottaa, että kaikki jutut saadaan uutisvirtaan niin kuin tässä ketjussa vaaditaan. Ja jos Facebookista halutaan oikeasti hyödyllinen media, niin silloin sinne vaaditaan muutakin kuin pelkkiä copypasteuutisia. Ja sekin vie taas lisää aikaa ja rahaa.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Helppoa ja helppoa. Silloin siihen vaadittaisiin muutakin kuin vapaaehtoispanosta, jolla käsittääkseni JYPin Facebook tällä hetkellä pyörii. Se ei enää ole ilmaista, joten kuinka paljon JYP hyötyy, jos päivittämiseen varataan jonkun palkallisen henkilön resursseja?

Facebookin kohdalla tuo vaadittava lisäpanos on yleensä äärimmäisen pieni. Tiedän tämän varsin hyvin, koska olen aikoinaan haastatellut tekemääni tutkimusta varten Facebookia markkinointiin käyttäneitä yrityksiä. Yksinkertaisimmillaan kyse voi olla verkkosivuille lisättävien uutisten jakamisesta parilla klikkauksella ja muutama päivitys viikossa riittää. Siis niiden samojen uutisten, jotka julkaistaan joka tapauksessa verkkosivuilla. Eikä sen täydy välttämättä olla edes yhden ihmisen harteilla, joten Facebookista aiheutuva työmäärä on todella täysin mitätön. Toki sitä voi hyödyntää myös esimerkiksi asiakaspalvelukanavana, joka vaatii hieman enemmän huomiota, mutta mitenkään välttämätöntä se ei ole.

Ihmettelen kyllä jos JYP ei todella edelleenkään juuri panosta sosiaaliseen mediaan. Eihän se sormia napsauttamalla hallia täytä, mutta on erittäin kustannustehokas tiedotuskanava sekä markkinointiväline, jonka avulla on mahdollista aktivoida kannattajia. Ja kyllä sen kautta on mahdollista myös suoranaisesti myyntiä edistää. Esimerkiksi itse juuri eilen satuin hetken mielijohteesta tilaamaan erään muusikon elämäkertakirjan, kun sen olemassaolosta muistutettiin Facebook-sivun kautta. Vauhdittaisi varmasti mukavasti myös JYPin uusien fanituotteiden myyntiä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Helppoa ja helppoa. Silloin siihen vaadittaisiin muutakin kuin vapaaehtoispanosta, jolla käsittääkseni JYPin Facebook tällä hetkellä pyörii. Se ei enää ole ilmaista, joten kuinka paljon JYP hyötyy, jos päivittämiseen varataan jonkun palkallisen henkilön resursseja?

Edelleenkin, jos otetaan vaikka NHL-seurat esimerkkinä, niin heidän SoMe-tiedottaminen on tyyliin, "tulkaa tsekkaamaan mitä uutta löytyy meidän kotisvuilta", missä SoME-kanava työntää (aktiivisena) tämän tiedon siitä kiinnostuneille, jotta he menevät sitä linkkiä pitkin kotisivuille - nimenomaan vaihtoehtona sille, ettei tarvitse käydä kotisivuilla jokapäivä erikseen ja vartavasten (passiivisesti) katsomassa, että mitäköhän JYP:lle nyt kuuluu... jne. Lisäksi sitä kautta olisi varsin yksinkertaista kertoa myös JYP-junnujen tapahtumista: A-C nuorten pelit, uusimmat tuotteet ja tarjoukset fanikaupasta, joukkueen tapahtumia yhteistyökumppaneiden kanssa, tai linkittää muiden medioiden uutisia JYP:stä jne jne...

Eli niinkuin olen jo sanonut, minulle riittäisi ihan minimiratkaisuna se, että ne tiedotteet ja asiat mitä julkaistaan joukkueen kotisivuilla, tulisi tietoon jotain SoMe-kanavaa pitkin myös meille jota sitä käyttävät. Käytännössä siinä copy+pastetaan uutislinkki SoMeen, ja ne ihmiset saavat reaaliaikaisesti uutisen, jotka ovat siitä kiinnostuneita.

Jos on sitä mieltä, että se vaatii liikoja ja on muutenkin hyödytöntä paskaa niin sitten se on.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitten voidaankin miettiä, että ovatko nämä vähemmän aktiivisesti JYPiä seuraavat alunperinkään klikanneet tykkää-nappia JYPin kohdalla. Tai jos ovat, tuleeko viesti edes uutisvirtaan.

Minusta tässä ketjussa on nyt ammuttu jo kohtalaisesti yli siitä, minkälainen kultakaivos sosiaalinen media yritykselle on. Sillä voi kyllä saada "muutamia" katsojia lisää hallille jos tilaa on, mutta mistään ratkaisevasta tekijästä ei kuitenkaan ole kyse. Juurihan tässä on kuullut uutisistakin, miten tehoton väline Facebook on markkinoinnissa. Ja samasta syystä yrityksen osakkeet liukuvat tehokasta alamäkeä.

Aika kyynisesti voi myös heittää ajatusleikin, että jos JYP mainostaa Facebookissa että illan matsiin löytyisi vielä seisomapaikkalippuja, niin lukijat toteavat että ai niille paskoille paikoille eivätkä tule. Ei auta mainostus, jos itse myytävä tuote on vajavainen.

Varmasti löytyy ihmisiä jotka ottanut uutisvirran poiskin, mutta 28k ihmisen kanava kuitenkin aika kattava tiedotusväline, esimerkiksi Radio Jyväskylän päivittäinen kuuntelijamäärä taitaa olla jossain 20k ihmisen tasolla, mielestäni tuo on ainakin radiota tehokkaampi mainostuspaikkakin, varsinkin jos radiomainoksiin ei panosteta. Varsinkin juurikin tuo tiedottaminen noista lipunmyynti asiosta voisi olla hyvä idea, esimerkiksi pudotuspeleissä noissa ässät sarjassa taisi olla lippuja saatavilla, mutta moni varmaan oletti, että pelit on loppuunmyyty ja samoin nämä Jokerit, HIFK ym.. matsit näissä monesti ihmiset ei aina jaksa lähteä jonottaan kun luulevat matsin olevan jo loppuunmyyty.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
mutta kun totuus on kuitenkin se, että rahavirrat liikkuvat aivan jossain muualla kuin facebookin tykkäämisissä.
Tälläiseen asenteseen JYPillä ei ole varaa. Olet oikeassa että suurimmat hillot tulee yhteistyökumppaneilta, mutta JYPin on oltava myös tavallisen "kansan" huulilla. Nykyään netillä on niin älytön merkitys markkinoinnissa, sekä tiedottamisessa, että JYP ei voi jäädä jälkeen sillä osa-alueella. Kuten joku mainitsi, niin kuvia pelaajien vanhainkoti käynneiltä. Tuskin Valtra suuttuu jos joukkueesta ja traktoreista olisi vaikka yhteiskuvia JYPin Fb:ssä tai kotisivuilla.

tuoko se niin paljon lisäarvoa että kannattaisi palkata uusi ihminen sitä tekemään? Jos se on ihan täyspäiväinen työntekijä, se maksaa ainakin sen 40 000 e sivukuluineen.
Iso naamapalmu tälle. Eihän siihen tarvitse erillistä ihmistä palkata, vaan tämä status päivittely kuuluu jonkun jo talossa olevan työnkuvaan. Myynti saisi laittaa tietoa vapautuvista lipuista yms.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tälläiseen asenteseen JYPillä ei ole varaa. Olet oikeassa että suurimmat hillot tulee yhteistyökumppaneilta, mutta JYPin on oltava myös tavallisen "kansan" huulilla. Nykyään netillä on niin älytön merkitys markkinoinnissa, sekä tiedottamisessa, että JYP ei voi jäädä jälkeen sillä osa-alueella.

Niin - jos ajatellaan yhtään pidemmälle, niin kaipa yhteistyökumppanit sijoittavat JYPiin rahaa siksi, että haluavat olla mukana näkymässä sellaisen joukkueen tekemisessä, jolla on merkitystä yhteistyökumppanien potentiaalisille asiakkaille. Ja tämä merkitys häviää ajan mittaan, ellei sitä yritetä jatkuvasti ylläpitää yhteistyökumppanien potentiaalisten asiakkaiden eli tavallisen kansan suuntaan. Jos ei JYP saa markkinoitua itseään ihmisille ja saa porukkaa joukkueen kannattajiksi ja peleihin, miksi joku yhteistyökumppanikaan haluaisi sijoittaa yhteistyöhön rahaa, kun ei yhteistyökumppani silloin tavoita ketään investoinnillaan?

Joukkueen kannatus alkaa siksi nuorella iällä, että markkinoinnin tulee ulottua myös lapsiin ja nuoriin ja sellaisia kanavia pitkin, joita nämä käyttävät. Jos se on sosiaalinen media, niin silloin siellä pitää näkyä, ja jos se on joku muu niin sitten näkyvyys johonkin muualle. Jos lapset ja nuoret voi jättää huomiotta koska heillä ei ole rahaa, niin voidaan samantien laittaa peleihin 25 vuoden ikäraja ja katsoa, mitä se tekee ottelun tunnelmalle.
 

Moosehead

Jäsen
Jyväskylässä on ehdottoman nopeasti saatava käyttöön järjestelmä, jossa kausikortin omaava henkilö, joka syystä tai toisesta joutuu jättämään ottelun väliin pystyisi helposti myymään paikkansa yksittäisiin otteluihin JYPin virallista myyntikanavaa pitkin.

JYP voisi tilittää tietyn prosenttiosuuden myyjän "kannattajatilille" jonka saldoa voisi kätevästi käyttää esimerkiksi kioski- ja ravintolapalveluissa jäähallilla.

Samalla tyhjillään oleville paikolle pääsisi maksavia faneja seuraamaan matsia hyvältä paikalta ja samalla he investoisivat rahaa hallin palveluihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös