Kuka oikeasti uskoo, että Kari Jalonen ikinä tekisi sopimuksen Pelcansin kanssa ilman KHL-sopimusta? Tai minkään muunkaan seuran kanssa? Yhtään Pelicansia tai muitakaan seuroja väheksymättä, homman nimi on nykyään se, että mikäli valmentaja ylipäänsä haluaa ulkomaille lähteä valmentamaan, hänen sopimukseensa tullaan kirjaamaan tietyt ehdot tältä osin. Jos minä, yksinkertainen naishenkilö Helsingistä, olen ymmärtänyt tämän, miten on mahdollista, että SM-Liigaseuran johto ei tätä sisäistä? Kannattaisiko vaikka lukea Jatkoaikaa ;)?
Sehän on ihan selvä, että Jalonen pyrkii kokoamaan ensi kauden joukkuetta, koska mikäli sopivaa tarjousta KHL:stä ei tule, hän on sitoutunut Lahden Pelicansiin. SM-Liigassa valmentaessaan hän on Pelicansin miehiä. Ei tässä mitään ihmeellistä pitäisi olla. Jos nimiä ei ole papereissa ja on olemassa ainoastaan suullinen sopimus, sopimus on varmasti sitova. Tämän keissin ongelma taitaa olla kuitenkin se, olisiko sopimukseen kirjattu ulkomaanpykälä. Itse olen taipuvainen uskomaan, että kukaan Liigassa valmentava koutsi ei laita nimeään paperiin, mikäli pykälät eivät ole kunnossa. Varsinkaan sellaiset, joille ihan oikeasti löytyy duunia muualtakin. Johtavat ovat sitten asia erikseen.
Se, että IFK-fanit huutavat pitkistä kalsareista ja dumaavat Jalosen, ei todellakaan tarkoita sitä, että Kari Jalonen ei olisi ammattitaitoinen valmentaja. 2000-luvun menestynein valmentaja edelleen. Ja koska suullisen sopimuksen tekohetkellä oli olemassa mahdollisuus, että Pelsut tippuu Mestikseen (teoriassa ainakin) ja HIFK:lla on mahdollisuudet jopa mestaruuteen, mikä taas nostaisi Jalosen arvoa valmentajana mihin ilmansuuntaan tahansa, on erittäin vaikea uskoa, että mitkään ulkomaanpykälät eivät olisi tulleet kummallekaan osapuolelle mieleenkään.
Se, että Kaarna ja kumppanit eivät itse uskoneet Mestikseen putoamiseen tai HIFK:n menestykseen, ei saisi vaikuttaa siihen, miten sopimusasiat hoidetaan. Ymmärrän, että vituttaa, mutta kannattaisi varmaan nyt keskittyä olennaiseen, koska onhan tässä nyt vähintään pienimuotoinen imagotappio tulossa Pelicans-johdolle. Ei varmaan houkuttele muita valmentajia moinen mahdollisuus tulla kivitetyksi julkisesti, jos asiat eivät mene Pelicansin suunnitelmien mukaan.