Kari Jalonen HIFK:n valmentajaksi

  • 594 187
  • 1 971

RustEnuff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Jospa kokeilis miettiä asiaa näin päin: osoittiko Kari Jalonen olevansa millään tavalla parempi valmentaja kuin vaikka Baxter? Ns. pelikirja piti olla kunnossa, näkyikö merkkejä asiasta viime kaudella? Oliko joukkueella toimiva, hyvin harjoiteltu pelitapa? Ja oliko Nokalla menestyksen tuomaa auktoriteettia, joka saisi pelaajat noudattamaan kurinalaisesti pelitapaa? Osasiko hän peluutuksen? Osoittiko hän psykologisen pelin rakentamalla oikeanlaisen asetelman tulevaa playoff-vastustajaa vastaan? Kantoiko hän vastuunsa epäonnistumisista kuten kunnon esimies tekee vai syyttikö hän alaisiaan?

Pahus vieköön, ei vakuuta.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahus vieköön, ei vakuuta.
Toivottavasti HIFKssa kartoitetaan plan B hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Siinä määrin siis, kuin se on mahdollista. Tietenkään mitään "stunttivalmentajien" reserviä ei mikään seura voi ylläpitää, mutta siinä määrin myös Jaloselta meni viime kausi penkin alle, että jos ensimmäiseen MJ -taukoon mennessä (eli noin ~15 peliä?) ei ensi kaudella olla samassa vauhdissa ja iskussa kuin muut kärkijengit, niin siinä vaiheessa myös valmennusjohdon suhteen täytyy tehdä kovia ratkaisuja.

Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että jalkeille saadaan asiallinen joukkue. Pitkäjänteisyys on lähtökohtaisesti hyvä asia, mutta liikaa senkään taakse ei ole syytä piiloutua, jos homma ei vain lähde toimimaan. Ei KJ sen suhteen ole poikkeuksellinen valmentaja, etteikö hänenkin kohdalleen jossain välissä osuisi suvantovaihe ja/tai potkut. Oliko viime kausi jo Jaloselta "säännönmukainen" notkahdus ja ensi kaudella tekemisessä on täysin uutta tarmoa? Se jää nähtäväksi ja paljastuu kyllä aika pian kauden startattua.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joukkueen rakennus kaudelle 2009-2010 -ketjusta lainattua. Sopii paremmin tänne, ainakin vastaukseni. En yleensä harrasta pitkiä lainauksia, mutta nyt, kun lainaan muusta ketjusta, katsoin sen aiheelliseksi.

Maassa olevaa on kiva potkia, vai? En laita joukkueen menestymättömyyttä kokonaan Jalosen piikkiin. Aiheellisesti voinen kysyä miksi HIFK oli joulutauon jälkeen liigan toiseksi paras jengi, jos Jalonen oli ja on sysipaska? Jalosen ansiosta, vai Jalosesta huolimatta? Jos jälkimmäinen on oikea vastaus, niin mennään sitten ilman valmentajaa koko ensi kausi.

Aika kultaa muistot, vai mitä JHag? Aran potkuille oli hyvät syyt. Tiivistetysti asian voi ilmaista vaikka näin: Ara ei saanut kunnioitusta valmentajana HIFK:n NHL-pelaajilta. Kauteen oli kuitenkin panostettu riskillä erittäin massivisesti fyrkkaa. Pakkohan Penan oli jotain yrittää, ja yrittihän Pena. Jälkiviisastella voi aina, mutta muistaakseni niin minä kuin sinäkin olimme muiden HIFK-fanien kanssa yhtä mieltä potkujen aiheellisuudesta. Korjaa jos olen väärässä. Tämä on se hetkessä elämisen haittapuoli: kun aikaa kuluu, asiat näkee tietysti vähän eri perspektiivissä kuin silloin joskus.

Silloin kun haetaan särmää joukkueeseen, ei valintani taida edelleenkään olla Ara. Se kortti katsottiin jo. Ei auktoriteettia, ei särmää. Ei ainakaan NHL-pelaajien keskuudessa. No, lakkoa tai työsulkua ei sieltä kai ole vähään aikaan tulossa. J.Jalosesta ja Summasesta olen kanssasi samaa mieltä, Jortikasta varauksin.

Itse lähden siitä, että Jalosella oli vastassaan vähän turhan stabiili Country Club (-kukahan tämänkin termin on keksinyt?). Asenteiden muuttamiseen ammattimaiseksi toiminnaksi meni turhan kauan syksyä. Lisänä tietysti surullisen kuuluisa maalivahtisekoilu. Jälkimmäinen tosin taisi johtua Pitkämäen soppariin kirjoitetusta peliaikapykälästä. Toki tämäkin osin kaatuu Jalosen niskaan, kun ymmärtääkseni Jalonen halusi Pitkämäen jengiin.

Kevätkausi menikin sitten ok, lukuunottamatta käsittämätöntä lässähdystä pleijareissa. Mä voin ihan rehellisesti sanoa, että haluan nähdä Jalosen vielä ensi kaudella HIFK:ssa. Haluan antaa sille toisen mahdollisuuden. Jos Nybari saisi joukkueeseen vielä ykkösmaalivahdin ja pari hyvää pakkia, Jalosella olisi kelpo jengi näyttää taitonsa. Jäitä hattuun, Jalosella mennään. Jo ihan senkin takia, että HIFK voi näyttää paitsi Jaloselle, myös muille valmentajille, että valkkua ei olla ihan heti pois potkimassa. Jo pelkästään tämä "työrauha valmentajalle" -filosofia saattaa nousta arvoon arvaamattomaan tulevaisuudessa. Siis pitämällä Jalosen HIFK rakentaa myös brändiään.
edit. kirotuserhe
Edit2. Moderaattorien antaman huomautuksen jälkeen lyhensin lainaustani. Linkin takaa löytyy nyt sitten se sama.
 
Viimeksi muokattu:

HemmoP

Jäsen
Samoilla linjoilla edellisen kanssa, eli varmasti IFK:n sisälläkin on nähty ongelmia joihin KJ ei voi puuttua. Ehkä henkilökemiaa, ehkäpä koko joukkue on ollut taito/kuntotasoltaan hieman eri jolle oli taktiikat ja pelitavat laadittu.

Mutta jos joukkue on edes viimekautisen tasoinen ja jouluna ollaan taas metsästämässä play-OUT-paikkaa, niin kiitos moi.

Toisaalta, KJ:n naureskelut ja ylimieliset hymistelyt runkosarjan viimeisen töpselitappion jälkeen myös kielivät siitä, että turpaan on tulossa jos hyväksyy häviämisen tulevalle vastustajalle. Homma oli jo annettu tepsin käsiin ilman, että valmentaja edes tajusi asiaa:-"Kyllä meillä hyvin menee heh heh".
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
JYP oli muuten liigan huonoin joukkue joulusta helmikuun sarjatauolle. Mitä hiton väliä sillä on, jos ollaan joku 15-20 pelin otanta liigan toiseksi paras joukkue. Saako siitä jonkun säälipleijari-hopean.

Kannattaisi yrittää kerrankin aloittaa sarja niin, että kestetään se, että välillä tulee myös 2-3 tappiota putkeen ja koko ajan ollaan kuitenkin kuuden parhaan joukossa, mielellään neljän parhaan. Kyllä minustakin KJ voi jatkaa kauden 09-10, mutta nyt fokuksen pitää olla se, että kausi alkaa hyvin, jatkuu hyvin ja loppuu hyvin. Lisäksi pleijareissa mennään vähintään välieriin. Haluan menestyvän HIFK:n takaisin ja jo ensi kaudella. Menikö perille KJ ja kumppanit.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Kyllä minustakin KJ voi jatkaa kauden 09-10
IFK:n organisaatio kiittää luottamuksen osoituksesta ja suunnittelee valmennuksen, rekrytoinnin ja pelitaktiikan kehittämisen tämän päätöksesi perusteella.
Haluan menestyvän HIFK:n takaisin ja jo ensi kaudella. Menikö perille KJ ja kumppanit.
Kyllä meni, kuuntelivat korvat ja silmät punaisina vuodatustasi. Eivät muuta ole viime viikot odotelleetkaan. Nyt ovat vihdoin päälinjat selvillä, kiitos avustasi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
IFK:n organisaatio kiittää luottamuksen osoituksesta ja suunnittelee valmennuksen, rekrytoinnin ja pelitaktiikan kehittämisen tämän päätöksesi perusteella.

Kyllä meni, kuuntelivat korvat ja silmät punaisina vuodatustasi. Eivät muuta ole viime viikot odotelleetkaan. Nyt ovat vihdoin päälinjat selvillä, kiitos avustasi.

Ok, byääh, jatketaan runkosarjan seiska-HIFKinä ihan kiltisti. KJ:lle jatkodiili vuoteen 2020 saakka ja lisää suuria talousherroja grogi-hallitukseen. Nyt niitä herroja on viisi, ihan liian vähän. Kannattaa myös vaihtaa hallitusta niin usein, ettei se ikinä ehdi toteuttaa mitään.

Jätit henosti lainaamatta sen osan tekstistäni, jossa kerroin, että JYP oli kaudella 08-09 joulusta helmikuun alkuun liigan kehnoin joukkue. Täällähän pidetään suurena saavutuksena sitä, että HIFK n. 20 peliä menestyi kelvollisesti joulun jälkeen.

Kiitos itsellesi, että opetit minua tyytymään ilmeisesti ihan mihin hyvänsä sijoitukseen. Pääasia, ettei jouduta selvitystilaan talouspuolella. Nyt annoin ilmeisesti odotuksia vastaavan mielipiteen. Ihanaa HIFK, ihanaa. Ostetaan taas kausikortit ja tullaan hurraamaan peleihin, seiska-HIFK:lle. Skaffataan taas ne öögat ja skruudataan tsetit, vai miten se nyt meni.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Kiitos itsellesi, että opetit minua tyytymään ilmeisesti ihan mihin hyvänsä sijoitukseen.
Siitä ei ole kysymys. On vaan niin helvetin kornia uhota omistajan elkein ja äänenpainoin täällä Jatkiksella, jota lukee erittäin marginaalinen osuus seurakannattajista, ja vielä murto-osaisempi osuus niistä, jotka asioista jotain päättävät, mitä IFK:n pitää tehdä tai jättää tekemättä.

Jos asiat vievät sinulta yöunet, meilaa tai textaa Nybarille, Nokalle tai Everille. Täällä hemmot eivät päivystä.

Pomot tekevät, minkä pystyvät. Jos tulokset eivät kauden aikana tai sen loputtua ole riittävät, kenkää kaikille.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
JYP oli kaudella 08-09 joulusta helmikuun alkuun liigan kehnoin joukkue. Täällähän pidetään suurena saavutuksena sitä, että HIFK n. 20 peliä menestyi kelvollisesti joulun jälkeen.

Eikös tuo ole jokavuotinen trendi? Siinä vaiheessa kun huippujoukkueet virittivät koneistoaan pudotuspeleihin treenaamalla "kovempaa kuin koskaan", matseissa mentiin vähän niinkuin tönköillä klabbeilla.

Tässä vaiheessa IFK luisteli niistä ohi ja tulokset näkyivät voittoprosenteissa. Niinkuin sitten näkyivät myöhemmin myös Play Offs -voittoprosenteissa.

Miksi IFK:n tuunaaminen ei onnistunut? Sitä ei edes tehty? Klyyvarilla oli ilmeisesti kädet täynnä edarin jätkien kurissa pitämisessä.


Veikkaa Snadi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jos asiat vievät sinulta yöunet, meilaa tai textaa Nybarille, Nokalle tai Everille. Täällä hemmot eivät päivystä.

Pomot tekevät, minkä pystyvät. Jos tulokset eivät kauden aikana tai sen loputtua ole riittävät, kenkää kaikille.

Ei ne ehkä lue sitäkään, että sinä toivot niille kenkää, jos tulokset eivät riitä.
En kuvittele jatkoajan olevan mikään vaikutuskanava, mutta kyllä tätä luetaan. On minuun sen verrran oltu suorissa kontakteissa kirjoituksistani lätkärintamalta, nimiä mainitsematta, ei tosin Nybari, Nokka tai Everi, joiden en kuvittele myöskään lukevan jatkoaikaa. Ei minulta tietenkään kysytä neuvoja, miksi ihmeessä, jotkut haluavat vain vaihtaa asiallisesti mielipiteitä.

Kirjoittelen kyllä jatkossakin mielipiteeni tänne. Tämä on keskustelupalsta ja ilmaisen vain oman mielipiteeni. On kyllä liikuttavaa, jos luulet yöunieni menevän nykyisen HIFK-hölmöilyn takia. Toiminta on naurettavalla tasolla, ei itkettävällä.

Edit. Unohdin, meilasin pari kertaa syksyllä asiallisen viestin Nybarille. Ei se vastannut niihin viesteihin.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Meilasit väärälle ihmiselle.

Siinä vaiheessa, kun Nybari ei vastannut ensimmäiseen viestiini, aloin epäilemään, että hän on virtuaalihahmo, eikä oikea ihminen. Onneksi laitoin saman meilin jakeluun ihan oikeitakin ihmisiä ja sain yhteydenottoja, jotka olivat ihan asiallisia.

Kun Jeren HO-tuomio ilmoitettiin, lähetin Nybarille viestin, jossa ehdotin tarjouksen tekemistä Jerelle. Laitoin viestiin lukukuittauksen. Viesti luettiin, mutta minulle ei vastattu. En paljasta tässä salaista viestinpitoa Nybarin kanssa, koska kerron vain omista viesteistäni, joihin ei ole vastattu.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Dynamo: Ihan tsägällä löysin vastauksesi täältä. Mutta lyhyesti: Oma mielipiteeni K.Jalosesta on säilynyt samana marraskuusta -08 alkaen. Käy katsomassa tämän ketjun historiaa. Silloin uskalsin ottaa esille mahdollisuuden, että KJ ei ole oikea koutsi meille. Pitkin kautta kuulin mielipiteestäni Nokkaa kohtaan ja kun sitten tuli kakat housuun ja pysyn mielipiteessäni, niin joku jaksaa tulla syyttämään "maassa olevan potkimisesta"? Todella väsynyttä paskaa. Syytä samantien oikeassa olemisesta. Sorry, yritän ennustaa paskemmin jatkossa.

Ja mitäs vitun kicksejä mä siitä saan, että olin oikeassa KJ:n suhteen? Ei mun muna seiso sen mukaan, miten omat analyysit osuvat. Olen ennemmin kenttätason miehiä eli nautin siitä, kun olen väärässä, jos minulle tärkeä HIFK pärjää. Ja turha parkua Arastakaan jälkikäteen, siinä on äijä, joka toi meille faktisesti 2000-luvun ainoan mitalin ilman mitään selittelyjä. NHL:n lockout-kausi oli erikoinen kaikkiaan ja siinä meni ammattimies pesuveden mukana. Kohta täällä arvioidaan koutseja sen mukaan, miten niiden olisi ajatuksen tasolla ehkä kuulunut menestyä sen sijaan, mitä oikeasti jäi käteen. Sorry, tää on tulosurheilua ja toistaiseksi myös Kuula Lehkonen on menestynyt HIFK-valmentajana (4. sija) K.Jalosta paremmin. Yhdeksäs sija on niin huono, että pitänee mennä sekavaan Mälkiä / Ape -kauteen löytääkseen vastaavaa tuubaa? Viiksi-Bob taisi myös hengailla ysin paikkeilla, kun mono heilahti. Eikä kenelläkään tullut ikävä. Muistetaanpas kuitenkin se, että Viiksi on ollut NHL:n vuoden valmentaja, Nokka Kärppien kanssa mestari perslävessä nimeltä Suomi. Näistä valmentajista kiekkoscene laajassa mielessä (myös muut kuin Suomi lasketaan), tulee muistamaan Francisin, ei K.Jalosta. Mutta siis ihan oikein HIFK teki, kun pisti Bobin menemään, sillä tulos ratkaisee. Paitsi tässä KJ-tapauksessa. Mieshän on adoptioklubin uusi superkaappaus. Tammihelmikuussa tosiaankin kärkijengit treenaavat pleijareihin ja mestaruudet ratkotaan sitten maaliskuun puolella. Jolloin kannattaa olla kunnossa. Varmastikin Dufvaa harmittaa aivan sikana, kun Jyp oli selvästi HIFK:ta huonompi tammi-helmikuussa. Ja kun koutsi tulee inisemään hävityn sarjan jälkeen, että "tää hävittiin oikeastaan jo eka matsiin", niin on kaveri kyllä väärällä alalla.

Tästäkin huolimatta: Menestystä K. Jaloselle kaudeksi 09/10. Kun kiekko putoaa jäähän, lähdetään puhtaalta pöydältä. Tähän ei yhtään hymiötä, HIFK on vakava asia.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dynamo: Ihan tsägällä löysin vastauksesi täältä. Mutta lyhyesti: Oma mielipiteeni K.Jalosesta on säilynyt samana marraskuusta -08 alkaen. Käy katsomassa tämän ketjun historiaa. Silloin uskalsin ottaa esille mahdollisuuden, että KJ ei ole oikea koutsi meille. Pitkin kautta kuulin mielipiteestäni Nokkaa kohtaan ja kun sitten tuli kakat housuun ja pysyn mielipiteessäni, niin joku jaksaa tulla syyttämään "maassa olevan potkimisesta"? Todella väsynyttä paskaa. Syytä samantien oikeassa olemisesta. Sorry, yritän ennustaa paskemmin jatkossa.
Jeps. Ei täällä kukaan päivystä jatkuvasti. Vaikka lainaukseni oli sulta, sain ihan päteviä kommentteja viestiini (ei sota tai Jatkoaika yhtä nickiä kaipaa). :)

Pointti ei ollutkaan siinä, ettetkö ajoissa tehnyt johtopäätöksiä, ja arvellut KJ:n olevan turha jätkä meidän joukkueeseen, vaan siinä, että viime kauden joukkueella oli paljon ongelmia, joita ei voi laittaa KJ:n piikkiin. Tämä on sellainen fani-ilmiö, kun löydetään joku "stara", on se stara liigan kovin pelaaja omien mielestä. Sitten taas kun löydetään joku jätesäkki jonka niskaan voi kaataa kaiken paskan, näin myös tehdään. En syytä sua erityisesti tai yleisesti tästä, (sikäli lainaukseni oli huono, kun lainattu tuntee olevansa kohde). Mua vaan vähän ärsyttää se, että kun on jätesäkki löydetty, sinne kaadetaan kaikki mahdollinen ja mahdoton. Ei Jalonen niin huono valmentaja ole kuin tätä palstaa lukiessa saattaisi joku ymmärtää. Ei ne mestaruudet tule huonoille valmentajille.

Ja mitäs vitun kicksejä mä siitä saan, että olin oikeassa KJ:n suhteen? Ei mun muna seiso sen mukaan, miten omat analyysit osuvat. Olen ennemmin kenttätason miehiä eli nautin siitä, kun olen väärässä, jos minulle tärkeä HIFK pärjää. Ja turha parkua Arastakaan jälkikäteen, siinä on äijä, joka toi meille faktisesti 2000-luvun ainoan mitalin ilman mitään selittelyjä. NHL:n lockout-kausi oli erikoinen kaikkiaan ja siinä meni ammattimies pesuveden mukana. Kohta täällä arvioidaan koutseja sen mukaan, miten niiden olisi ajatuksen tasolla ehkä kuulunut menestyä sen sijaan, mitä oikeasti jäi käteen. Sorry, tää on tulosurheilua ja toistaiseksi myös Kuula Lehkonen on menestynyt HIFK-valmentajana (4. sija) K.Jalosta paremmin. Yhdeksäs sija on niin huono, että pitänee mennä sekavaan Mälkiä / Ape -kauteen löytääkseen vastaavaa tuubaa? Viiksi-Bob taisi myös hengailla ysin paikkeilla, kun mono heilahti. Eikä kenelläkään tullut ikävä. Muistetaanpas kuitenkin se, että Viiksi on ollut NHL:n vuoden valmentaja, Nokka Kärppien kanssa mestari perslävessä nimeltä Suomi. Näistä valmentajista kiekkoscene laajassa mielessä (myös muut kuin Suomi lasketaan), tulee muistamaan Francisin, ei K.Jalosta. Mutta siis ihan oikein HIFK teki, kun pisti Bobin menemään, sillä tulos ratkaisee. Paitsi tässä KJ-tapauksessa. Mieshän on adoptioklubin uusi superkaappaus. Tammihelmikuussa tosiaankin kärkijengit treenaavat pleijareihin ja mestaruudet ratkotaan sitten maaliskuun puolella. Jolloin kannattaa olla kunnossa. Varmastikin Dufvaa harmittaa aivan sikana, kun Jyp oli selvästi HIFK:ta huonompi tammi-helmikuussa. Ja kun koutsi tulee inisemään hävityn sarjan jälkeen, että "tää hävittiin oikeastaan jo eka matsiin", niin on kaveri kyllä väärällä alalla.

Mä lähtisin noissa valmentajien vertailuissa katsomaan absoluuttista menestystä, eli onko niitä mitaleita ja mestaruuksia tullut ylipäätään vai ei. Menestysvertailua ei tarvitse tehdä niin, että kuka on saanut nimenomaan HIFK:n lentoon. [Tämä lähenee vale-emävale-tilasto -kiistelyä, kukin saa valitsemallaan tilastolla lähes minkälaiset tulokset tahansa].
Tästäkin huolimatta: Menestystä K. Jaloselle kaudeksi 09/10. Kun kiekko putoaa jäähän, lähdetään puhtaalta pöydältä. Tähän ei yhtään hymiötä, HIFK on vakava asia.
Mä olen vielä luottavainen siihen, että Jalosen palkkaaminen kahdeksi vuodesi oli hyvä asia. Kunhan muutamat flegut poistetaan ja joukkueesta tulee enemmän Jalosen näköinen, menestystäkin on lupa odottaa. Tosin se ykkösveskari vielä puuttuu, asia joka pikkuhiljaa alkaa vituttamaan.
 

Stigu

Jäsen
Mä olen vielä luottavainen siihen, että Jalosen palkkaaminen kahdeksi vuodesi oli hyvä asia. Kunhan muutamat flegut poistetaan ja joukkueesta tulee enemmän Jalosen näköinen, menestystäkin on lupa odottaa.
Tätä olen muuten itse pohtinut tämän kauden joukkueen julkistamisen jälkeen. Joukkueesta poistuvat H.Pikkarainen, Kuhta, Hacker, Walsh, Porthen ja tilalle tulevat Haataja, Clarke, Töykkälä ja Kurvinen (oliko tossa kaikki?). Onko siis nyt kasassa Nokan näköinen joukkue? Kuinka paljon tuo eroaa viimevuotisesta? Onko kaikki CountryClubilaiset nyt varmasti potkittu pois joukkueesta? Taisteleeko tämä joukkue mestaruudesta? Vai eikö mestaruus olekaan IFK:n tavoite? Vai onko ainoastaan niin, että keskeneräisistä asioista ei tiedoteta, eli seuraava tiedote tulee ensi kauden jälkeen?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Dynamo: Kiitokset asiavastauksesta. Nythän on syytä korostaa, että eivät tässä asiat riitele, vaan miehet! Eiku siis nickit. Ja itse asiassa kuitenkin vaan asiat...

Juuri nyt ei HIFK pelaa lätkää, joka on helvetin hyvä asia, eikös vaan? Olin vain näkevinäni jo marraskuussa saman kuin narrit Hanlonista: periaatteessa ihan hyvä sälli, mutta tämä liitto ei toimi nyt, eikä tule toimimaan. Lätkä ei ole ydinfysiikkaa ja kuten Stigu toteaa, faktiset muutokset joukkueeseen ovat pieniä. Yksikään KJ:n ex-pelaaja ei taaskaan tule meille, kyllä tämäkin jostain kertoo. Mulla on suuria vaikeuksia uskoa, että noin 30 kotiottelua muniin puhallellut KJ saisi kesäksi jostain droppeja, jotka tekisivät hänestä timantinkovan vaatijan ja psyykkaajan. Mutta olen ah-niin-mielelläni väärässä. Aidosti näin.

Valmentajanvaihtoa kategorisesti vastustaville eli "ei se koskaan mihinkään johda" -jengille:

1. Älkää laskeko niin, että kun hra X sai kenkää joulukuussa, olimme sijalla 9 ja herra Y kyllä paransi meidän pistekeskiarvoa huomattavasti, mutta päädyimme silti vasta sijalle 7. Hyödyimme vain 2 sijaa, ei olisi kannattanut. Näin meni muuten Viiksi-Bob / Isä Paul -vaihto. Ensinnäkin; millehän sijalle olisikaan päädytty, jos hra X olisi saanut sitten jatkaa kauden loppuun? Ehkä helvetin paljon huonommalle kuin 9. Ehkä liigakarsintaan jopa. Joten nettohyöty voi kyllä olla monta sijaa. Lisäksi kun joukkueen suorituskyky oikeasti paranee (TPS tällä kaudella), näkyy se myös katsojaluvuissa. Hra X olisi saattanut viedä meitä alaspäin siis enemmänkin ja lisäksi hän olisi mitä todennäköisimmin vienyt seuralta kymmeniä tuhansia katsojia. Kun herra Y sen sijaan lisäsi myös katsojia eli kassavirtaa.

2. Jopa HIFK:n historiasta löytyy malliesimerkki kohdasta 1 eli Viiksi-Bob / Isä Paul. HIFK pelasi Baxterin alaisuudessa -uskomatonta kyllä- liigan 2. parhaalla pistekeskiarvolla sarjan loppuun.

3. Uudempi esimerkki löytyy Turusta. Suikkanen nosti TPS:n pistekeskiarvoa, mutta ei ehtinyt enää paljon tehdä sarjasijoitukselle. Ikävä kyllä runkosarja on uomissaan jo loka-marraskuussa, jota epäilen myös KJ:n lähtöajaksi ensi syksynä. Lisäksi Suikkanen, Isä Paulista poiketen, pystyi säilyttämään nousujohteensa myös playoffeissa ja pyyhki jäätä Nokka Jalosella ja vei myös Dufvalta 2 voittoa. Kumpikaan muu Jypin vastustaja ei pystynyt tähän. Niinpä yleisö sitten oikeasti palasi kehiin. Malliesimerkki siitä, että ei tyydytty paskaan, vaan edes yritettiin.

HIFK pelkää niin hysteerisesti epäonnistumista, että ei uskalla ottaa riskejä edes epäonnistuessaan. Melkoinen paradoksi. Voi hyvinkin olla, että valmentajanvaihdos ei tuokaan parannusta. Mutta kannattaa ihan oikeasti funtsia, että pitäisikö tässä silti yrittää jotain, jos yleisö ja playoffviiva karkaavat jo hyvissä ajoin ennen marraskuuta. Koko jengiä ei voi vaihtaa, vaikka kuinka itkettäisi ja muistaakseni Hanttakin syytteli joukkuettaan huonosta asenteesta. Joka katosi hra Hantan mukana kuin pieru Saharaan.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi asia, mikä varmasti kannattaa ottaa huomioon, on ne vaihtoehtoiset koutsit. Eli ketä on nyt/syksyllä vapaana? Kannattaako ulostaa KJ:ta jos vaihtoehtona on joku Tamminen, Ape tai Pietilä? Toisaalta, se olis niin HIFK:n tapaista...

Kai ne nyt on oikeasti viisastuneet ja kartoittaneet mahdolliset uudet valmentajat? Muutenkin kuin klikkaamalla jotain vitun elitekoutsi.com saitteja?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hyvä koutsi saa palkkaa about sen mitä tähtipelaajakin, joten jokainen pois potkittu valmentaja jolle maksetaan palkkaa tarkoittaa siis yhtä tähtipelaajaa vähemmän joukkueessa.

Vaikka täällä kuinka väitetään muuta, niin Jalonen on vaativa valmentaja ja tämä tietoa joka on suoraan ex-Kärppä-pelaajalta. Jotkut vain tekevät sen asian samalla tavalla kuin Petri Matikainen eli antamalla palautteen kahden kesken tai ainakin poissa julkisuudesta. Lehdissä ja tv:ssä omien pelaajien haukkuminen on paskahousumaisinta toimintaa mitä valmentaja on tehnyt ja jokainen voi miettiä että mistä se kertoo joukkueesta, että suhteellisen kokenut ja paljon nähnyt Jalonen on sitä ensimmäistä kertaa tehnyt HIFK:ssa, vaikkakin sielläkin epäsuorasti.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma ongelmani on tämä: en usko, että Kari Jalonen on huono valmentaja. Ikävä kyllä en usko siihenkään, että Kari Jalonen olisi IFK:lle sopiva valmentaja. Optimisti minussa toivoo, että Jalonen onnistuisi ja IFK jopa näyttäisi omalta itseltään. Realisti minussa ymmärtää, että Jalosella mennään ensi kausi näytti se miltä hyvänsä.

Oma ilme ja oma pelityyli menee minulla vieläkin hinnalla-millä-hyvänsä-menestyksen edelle. Mutta ei hätää, luonnollinen poistuma korjaa minunlaiseni :) Pikkukärpät tai pikkujokerit tai pikkujyppi - not for me. 'Edarijätkät' ei käy sekään. Jos välttämättä haluaa olla leso, täytyy olla siihen selkänoja - että on todellakin niin hyvä ja vastaa huutonsa. Tyhjänleuhkijat ei kelpaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Multa unohtui valmentajanvaihdoista HIFK:hon olennaisesti liittyvä outous:

4) Kun HIFK on joutunut vaihtamaan valmentajaa tosi nopealla aikataululla, on peräti kaksi tällaista kertaa tuottanut meille erinomaisen koutsin ja menestyksen: Eaves lähti ja tilalle kaivettiin Summanen-Westerlund sikanopealla aikataululla. King teki oharit ja tilalle kaivettiin Shedden aivan vastaavasti.

Joten olisiko HIFK nimenomaan sellainen organisaatio, jossa yksinkertaisesta asiasta tehdään aina niin saatanan vaikeaa? Toisin sanoen yritetään saattaa jääkiekko ydinfysiikan tasolle - aivan turhaan. Täähän on hyvin yksinkertaista. HIFK haluaa railakkaan pelityylin ja menestyksen. Kannattaisiko katsoa valmentajia hei sieltä osastosta, jossa nämä molemmat ovat toteutuneet? No, tossahan se olikin kiteytettynä.

-Nokka Jalonen, on menestynyt mutta ei brändikiekolla
-Ape Suhonen, ei ole menestynyt eikä pelannut brändikiekkoa
-Heikki Mälkiä, on ollut lähellä menestystä huonohkolla materiaalilla ja pelannut lähinnä kahvakiekkoa
-Ara, on menestynyt, eikä tunneta kovasta pelityylistä, mutta kuitenkin pelaajien roolituksesta ja hyvästä valmiudesta toimittaa tilaustyötä

Tuossa on 4 nimeä, joista yksikään ei lähtökohtaisesti täytä HIFK:n varsin simppeliä toivetta: näyttöä menestyksestä JA pelityylistä. Tähän loppuu HIFK:n viitseliäisyys. Otetaan noista joku ja toivotaan parasta.

Oikeasti kannattaisi katsoa listaa eteenpäin:

-Mika Toivola, Ässien hopea tuli täysin sillä pelityylillä, jota Nordiksellakin palvotaan. Miinuksena kokemattumuus
-Raimo Summanen, selvää brändikauraa
-Erkka Westelund, samat
-Doug Shedden, samat

Niinpä KJ:n jälkeen pitäisi funtsia esimerkiksi näitä nimiä ja todeta Toivolasta heti kärkeen, että yksi kausi voi olla sattumaakin. Joten hän tarvitsisi kovan kakkosen. Summanen, Erkka ja Doug - näiden kanssa vääntäisin jo naama punaisena ihan siitä riippumatta, mikä on ukkojen nykystatus.

Miksi helvetissä yksinkertaisista asioista tehdään niin vaikeita?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
-Mika Toivola, Ässien hopea tuli täysin sillä pelityylillä, jota Nordiksellakin palvotaan. Miinuksena kokemattumuus
-Raimo Summanen, selvää brändikauraa
-Erkka Westelund, samat
-Doug Shedden, samat

Entä Kari Heikkilä? Äijä valmentanut joukkueensa kahdesti peräkkäin Venäjän liigan finaaliin ja toi Poroille ensimmäisen 2000-luvun mestaruuksista. Blegissäkin taisi tehdä aika hyvää työtä. Pelityylistä en osaa sanoa, peluuttaisiko brändilätkää vai virkamieskiekkoa, mutta jos pärjää veli venäläisen kanssa noin hyvin, niin eiköhän pari edarin jätkääkin saataisi kuriin. Hampaankolossakin saattaisi olla sopivasti menestysnälkää, kun kaksi edelliskautta on päättynyt finaalitappioon. Eri asia tietysti on, millä Heikkilä saataisiin houkuteltua valmentajien hautausmaana tunnetulle Nordikselle. Tuskin ainakaan rahalla.

Tämä tietysti edellyttää, että Jalonen päättää itse siirtyä muihin maisemiin, eikä IFK:n tarvi maksaa kahden valmentajan palkkaa ensi kaudella. Sveitsiin tai muuhun arvostettuun liigaan mies tuskin pääsee ensi kaudeksi tämän kauden näyttöjen jälkeen ja joku Itävallan kakkosdivarijengi tuskin kiinnostaa Jalosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös