PJ: Eihän tämä ole sen monimutkaisempi asia kuin keskustelupalsta. Jossa jokainen saa esittää mielipiteitä ilman sen suurempia "suunnitelmia" tai "motiiveja". Kuulutko niihin, joiden mielestä HIFK tekee ratkaisuja tämän keskustelupalstan kirjoitusten pohjalta? Jos näin, niin kirjoita ihmeessä Jaloselle jatkoaikaa, eikös se ole niin yksinkertaista?
Liiga kestää syyskuusta maaliskuuhun ja on melko vaikeaa, ellei ole Jyp-fani, olla koko ajan samalla aaltopituudella näkemyksiensä suhteen. Kaikki, jotka kirjoittavat reaaliajassa perusteiden kera, ansaitsevat hatunnoston. Jälkiviisastelijat, joita näkyi viimeksi Bates-ketjussa, ovat keskustelupalstojen ikävimpiä ihmisiä. Jos KJ floppaa kevääseen asti, tulee esiin monta jälkiviisastelijaa, jotka kysyvät mm. sinulta: "Kannattiko tosiaan luottaa Nokkaan?" Jos KJ nostaa HIFK:n ylös, saan itse niskaani nämä jälkiviisastelijat: "Oletko vielä sitä mieltä, että KJ epäonnistui?" Näitä kirjoittajia yhdistää se, että kauden mittaan heitä ei ole näkynyt. Jos koet itse loman tarvetta Jatkoajasta, lue sitä vähemmän? Käsittääkseni lomautuspäätökset täällä kuuluvat moderaattorien toimenkuvaan.
Niin, oma suhtautumiseni KJ:n tuloon oli positiivinen. Pitääkö minun pitää tästä kiinni, koska ennustin väärin? Olenko muuten rotsi? Rotsihan on henkilö, joka vaihtaa suosikkijoukkuettaan. Ei henkilö, joka elää suosikkijoukkueensa mukana nousut ja laskut, joihin kuuluvat olennaisena osana pelaajien ja valmentajien ylä- ja alamäet. Olisiko ihanteellinen fanipalsta sellainen, jossa ei kritisoitaisi reaaliajassa, koska kaikkihan ovat kuitenkin yhtä ja samaa perhettä ja kaikki kuitenkin haluavat suosikkijoukkueensa menestystä? Mun tietääkseni monilla joukkueilla on omat sisäiset fooruminsa, joilla tapaa lähinnä tällaista jengiä. Lisäksi siellä ei käsitellä muita joukkueita ja koko liigaa. Jatkoajan vahvuushan on se, että täällä kohtaavat koko liigaa ja lajia seuraavat. Koen sen rikkautena. Kuuntelen mieluummin vaikka Ässä-fanien mielipiteitä HIFK:sta yhden ottelun perusteella kuin tapaan joko omia kloonejani tai vastustajiani ja heidän kloonejaan. Mulla on vakava epäilys, että joillekin tämä keskustelupalsta tuntuu olevan käsittämättömän iso ja merkittävä paikka. Otan osaa. Liiga ja joukkueet elävät omaa elämäänsä. Voisiko joku kuvitella, että esimerkiksi Suomen hallitus ottaisi paineita IS:n keskusteluista vai olisiko heillä kenties jotain muuta tekemistä?
En voi taata sitä, että 19.11.2008 vetämäni johtopäätös tähänastisten otteluiden perusteella on sama kuin mielipiteeni 31.5.2009. Tässä välissä pelataan vielä monta ottelua. Pahoittelut tästä. Tietenkin yksi tapa olisi tehdä niin, että kukaan ei kirjoittaisi kauden aikaan mitään ja kaikki kokoontuisivat kauden jälkeen pohtimaan miten meni? Joskus aiemmin mua syytettiin siitä, että halusin katsoa kauden loppuun. Nyt mua syytetään siitä, että en jaksa katsoa kautta loppuun. Hienoa. Totuushan on tältä väliltä.
Niin, 19.11.2008 on tapahtunut faktisesti seuraavaa:
-KJ:n HIFK on hävinnyt viisi kotiottelua peräkkäin. HIFK on saanut kaikista kotiotteluistaan (yhteensä 12 kpl) kaikkiaan 14 pistettä. Rohkenen sanoa 12 kotimatsin jälkeen, että olemme nähneet pääosin ala-arvoista paskaa kotihallissa
-KJ:n HIFK on saanut liigassa 22 ottelussa 30 pistettä. Pistekeskiarvo on 1,36 ja se on liigan 7. paras pistekeskiarvo. Koska joukkueet ovat pelanneet eri määrän otteluita, HIFK on liigassa sijalla 9. Oikea sijoitus olisi siis 7. Tämä on rankasti alakanttiin odotuksieni kanssa, joten uskallan todeta, että en ole tyytyväinen.
-KJ peluuttaa jatkuvasti ykkösenä liigan maalivahtitilaston hännänhuippua Juha Pitkämäkeä, jolla on huonompi torjuntaprosentti ja GAA kuin Draperilla aikanaan. En pidä tästä mv-peluutuksesta, enkä osannut aavistaa sitä elo-syyskuussa vielä. Pahoittelut tästäkin. Mutta tyytymätön olen.
Näen ilmassa merkkejä siitä, että yleisö katoaa, usko katoaa ja pian korjausliikkeet ovat liian myöhäisiä. Vaikka joukkue rupeaisikin menestymään joulu-tammikuussa, kuten Baxterin HIFK teki, eivät katsojat enää löydä takaisin. Tämä tekee taloudellisesta tilanteesta huonon ja se tulee vaikuttamaan tuleviin pelaajahankintoihin. Saako tähän olla tyytymätön tässä ja nyt? Voisin sanoa nyt jo, että maito on kaatunut ja vähintä mitä KJ voi tehdä, on ruveta pelaamaan parempaa kiekkoa kotona. Tämä, kuten myöskään Pitkämäen pelien mahdollinen paraneminen, eivät kuitenkaan sisällä aikakapselia, jolla muutetaan yhdessä humauksessa tuloksellisesti ja taloudellisesti synkät syys-, loka- ja marraskuu paremmiksi. Kolme kuukautta on siis jo faktisesti tehty persettä budjetoituun nähden ja se tulee tuntumaan taloudellisessa tuloksessa, menee loppukausi miten menee. Olisi paljon suotavampaa pelata mahdollinen kolmen kuukauden huippu syys-marraskuussa kuin marras-tammikuussa. Pelillisesti lopputulos voi olla sama, mutta taloudellisesti kausi nousee tai kaatuu ensimmäisellä puolikkaallaan.
Niinpä olen nyt tyytymätön KJ:hin ja olen esittänyt ihan kiekkoilullisia ja taloudellisiakin perusteita. Lisäksi myönnän ensimmäisenä, että odotin KJ:lta liikaa ja olen pettynyt. Mutta en osannut ennustaa tätä. Olen HIFK-fani ja mikään ei saa minua niin iloiseksi kuin se, että HIFK lähtisi lentoon ja KJ pelaisi meidät ties minne. Olen absoluuttisen mielelläni väärässä, sillä keskustelupalstanickien väliset keskustelut ovat ihan hyttysen ininää todellisten elämysten rinnalla. On itse asiassa aika häpeällistä rinnastaa jotain näppisten hakkaamista siihen, mitä tunteita matseissa oikeasti kokee.
Jos HIFK:n katsojilta -ei siis Jatkoajan HIFK-kirjoittajilta eli alle sadalta tyypiltä, vaan kymmeniltä tuhansilta kautta seuranneilta- kysytään tämän kauden jälkeen: Mitä sinulle jäi päällimäiseksi käteen HIFK:n kaudesta? A) Joukkueen menestys B) Nimimerkin JHagin epäonnistunut analyysi Jatkoaika-nimisellä nettipalstalla marraskuussa -08 vai C) Nimimerkin PJ onnistunut analyysi valmentajaan liittyvissä kysymyksissä samaisella palstalla, niin veikkaan, että 99,9% vastauksista osuu kohtaan A. Kaikissa tapauksissa. Oli HIFK menestynyt tai ei.
edit: Jotta semanttiset epäselvyydet saataisiin selväksi, totean, että mielestäni KJ on epäonnistunut tähän mennessä. Ja pahasti. Kukaan meistä, paitsi Jeesus, ei osaa vielä sanoa, tuleeko KJ:n kokonaisarvosana 2 vuoden jälkeen olemaan epäonnistunut vai onnistunut. Eihän täällä nyt helvetti soikoon voi muusta kirjoittaakaan kuin tähän mennessä nähdystä. Huoh.