Kari Heikkilä – Lukon uusi päävalmentaja

  • 83 720
  • 456

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ja miksei nyt Lukolla voisi olla näin? Lukkokin on hävinnyt suurimman osan peleistään niin, että vastustaja on lyönyt lopussa tyhjiin eli niukkoja tappioita. Katsotaan miten nyt käy...
Niissä peleissä mitä olen nähnyt ei ole ollut minkäänlaista systeemiä JA pelaajat eivät ole jaksaneet pelata koko peliä. Liian paljon on tehty vikaan kauden alla.

Ja Ässäthän ei siis vaihtanut tuolloin valmentajaa.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@LukkoUkko79

Näiden totuudentorvien ei ole tarvinnut katsoa Lukon pelejä ja kokea sitä samaa vitutusta joka ilta. Se on helppo huudella, että miksi vaihtaa valmentajaa ja ei nyt ainakaan Heikkilään.

Se, että toivoo vilpittömästi Lukon joskus onnistuvan ei ole mitään "totuudentorvena" olemista. Minun mielestäni Lukko on yksi perinteinen liigajoukkue, joka on mestaruutensa ansainnut. Se on ollut lähellä ja pari kertaa olisin jopa sen Tapparaa vastaan Lukolle suonut, mutta silloin olivat kiekkojumalat vastaan. Itse tein karkean arviointivirheen Vuoresta ja odotin aidosti, että hän olisi oppinut jotain Dufvalta ja pystynyt myös analysoimaan Dufvan Lukon ongelmat. Näin ei kuitenkaan ole vaan itse maestro siis Dufva analysoi oman pelinsä ongelmat, vei Lukon pikavauhtia Mikkeliin ja elämä jatkuu siellä samanlaisena. Sarkastisinta on, että Vuori sai juuri kenkää, kun oppi-isä kävi kouluttamassa oikein olan takaa.

Mielestäni Lukko teki nyt todella huonon ratkaisun ja olen vilpittömän pahoillani siitä Lukon puolesta. Ymmärrän, että jotain tarvitsi tehdä, mutta itse olisin ottanut jonkun toisen tavan käyttöön. Itse en missään nimessä enkä olosuhteissa näe Heikkilää sellaisena valmentajana, joka Lukon nostaa taisteluun mukaan + en ihan hirveästi pidä koko miehestä ja kerta Lukolle hyvää toivon niin ottaahan se päähän, että tuollaisen kaverin hommasivat valmentajaksi. Pelkään, että Heikkilän onnistuessakaan Lukossa ei vielä aidosti mennä riittävän alas, jotta syntyisi se aito halu keskustella ja käydä ongelmat lävitse. Ei ole vahinko, että Raumalla ei tapahdu hyviä asioita. Ja Heikkilä kun vielä onnistuu niin johdon analyysi on se, että he tekivät oikean ratkaisun ja asiat saatiin rullaamaan oikeaan suuntaan.

Surullisinta on se, että Lukolta lensi tänään roskiin vuosiksi eteenpäin suunniteltu urheilustrategia, jota toteuttamaan oli valittu uusi päävalmentaja. Nyt menee rahat hukkaan ja projekti ottaa monta askelta takapakkia. Jos Heikkilä ei onnistu saamaan pelaajiinsa ryhtiä yleisö katoaa aivan samalla tavalla lehtereiltä kuin he olisivat kadonneet Vuoren toimiessa päävalmentajana. Lukon ratkaisu tuli aivan liian myöhään (uskoakseni) ja olisi ollut parempi laittaa projekti nopeammin uusiksi, jos se lähtee noin pahasti hakoteille. Ymmärrän sen paineen erottaa Vuori, mutta haaskata nyt rahaa johonkin Heikkilään. Olisi edes nostanut kakkosvalmentajan vastuuseen niin olisi rahat säästyneet ja mahdollisuus samanlaiseen kauden päätökseen olisi nytkin.

Nyt tämä kausi on Lukolta yksi puuhastelukausi lisää, minkä seurauksena ilmeisesti johto ei ole edelleenkään ottamassa opiksi. Luulin, että Raumalla on opittu, mitä tarkoittaa pitkäjänteisyys ja se, mitä se vaatii. Ei johto ollut siihen valmis, eivät kannattajatkaan.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt tämä kausi on Lukolta yksi puuhastelukausi lisää, minkä seurauksena ilmeisesti johto ei ole edelleenkään ottamassa opiksi. Luulin, että Raumalla on opittu, mitä tarkoittaa pitkäjänteisyys ja se, mitä se vaatii. Ei johto ollut siihen valmis, eivät kannattajatkaan.
Heikkilän hankkiminen on pitkäjänteisyyden hylkäämistä mutta Wellingillä/Saarikoskella jatkaminen olisi ollut pitkäjänteistä? Vai meinaatko, että Vuoren olisi pitänyt saada jatkaa?

Kerrankin Lukon johdossa oltiin pitkäjänteisiä, mutta tällä kertaa se ei valitettavasti toiminut. Mulla ei ainakaan ole valitettavaa tästä Heikkilän pätkäpestistä, sitten olisi jos sopimus olisi pidempi. Nyt tämä loppukauden mittainen sopimus osoittaa ainakin minulle, että siellä jonkinlainen master plan on tulevaisuuden suhteen. Onko se sitten Selin tai joku muu, en tiedä, mutta joka tapauksessa uskon että vapaana olevia valmentajia ei haluttu Raumalle pidemmäksi aikaa, joka myöskin rajoitti tuntuvasti vaihtoehtoja.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mistä hitosta Yle Urheilun radiotoimitus on repinyt tuon "Petri Heikkisen" Lukon uudeksi päävalmentajaksi? Vielä klo 16.15 lähetyksessä näin kerrottiin.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Ei kyllä herätä mitään suurta innostusta tämä. Todennäköisesti Lukko ottaa nyt enemmän voittoja kuin alkukaudesta, kuten ottaisi kenen valmentajan kanssa tahansa tai melkein ilmankin, mutta tuskin Heikkilä Lukkoon juuri mitään lisäarvoa tuo.
 
Heikkilä rahastaa taas, saa kauden palkan ilman menestyspaineita. Harjoituttaa ja peluuttaa kauden läpi, työ hyvin tehty.

Älyttömintähän tässä nykyisessä järjestelmässä on että vaikka minä oisin voinut mennä toikkaroimaan sinne penkin taakse. Mitä väliä vaikka tulisi turpaan jokaisessa jäljellä olevassa matsissa kun putoamista ei tarvitse pelätä. Ei menestyspaineita eikä pelkoa putoamisesta.

Se kun nyt on varmaan selvää ettei tästä kaudesta enää mitään menestystarinaa tule.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mitä väliä vaikka tulisi turpaan jokaisessa jäljellä olevassa matsissa kun putoamista ei tarvitse pelätä. Ei menestyspaineita eikä pelkoa putoamisesta.

En usko valmentajavaihdoksella olevan mitään merkitystä taisteluun mitalipeleistä, mutta yksittäisten pelien voittaminen on tärkeää maksavan yleisön kannalta. Jos SM-liigassa olisi kysymys pelkästä jääkiekkomestaruudesta, ei runkosarjassa tarvittaisi 60 ottelua.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minulle ainakin riittää se, että uskottavuus palaa ja Lukon pelit muuttuvat jälleen katselukelpoisiksi. Syöksykierre poikki, yleisö takaisin halliin, kova kannustus ja tekemisen meininki päälle. Jos päästään sääleihin, sitten päästään. Jos ei päästä, ei voi mitään. Yritetty on ja Vuori ykkösenä ei kuitenkaan olisi voitu jatkaa.

Heikkilästä minulla on hyvät muistikuvat ja olen iloinen, että hän tuli, eikä esim. Rautakallio tai Tuokkola, saati joku mestisvalmentaja. Aika puskista tuli kuitenkin, ei ollut juurikaan arvailuissa mukana. Varmasti Heikkilä parhaansa tekee, jos haluaa jatkossa valmentaa hyvissä joukkueissa.
 
En usko valmentajavaihdoksella olevan mitään merkitystä taisteluun mitalipeleistä, mutta yksittäisten pelien voittaminen on tärkeää maksavan yleisön kannalta. Jos SM-liigassa olisi kysymys pelkästä jääkiekkomestaruudesta, ei runkosarjassa tarvittaisi 60 ottelua.

Kävihän tuo ajatus mielessäni tässä kohtaa maksavan yleisön kannalta mutta sitten muistinkin että puhutaan Lukosta.
 

Hearsay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kylläpä täällä nyt riittää ulkopuolista asiantuntemusta! Kummasti antaa energiaa pimeään arkeen ajatella vajaa puoli vuotta eteenpäin niitä näkymiä, kun voitettujen playoff-sarjojen jälkeen Kari Heikkilä kättelee vastustajan valmentajaa. Ja kuka/mikä on se epäonninen valmentaja/joukkue (tod.näk. runkosarjan voittaja tai kakkonen), joka saa Heikkilän Lukon vastaansa ensimmäisellä varsinaisella playoff-kierroksella? Toivottavasti @peterra pääsee silloinkin esittämään suuria viisauksiaan siitä, miksi kävi niin kuin kävi.
 

Darumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hieman esim. Aravirtaa parempi vaihtoehto, mutta jätän omalta hurraa-huudot ainakin vielä tekemättä. Jos vetää loppukauden hyvällä pistekeskiarvolla (ja jäädään niukasti pois jatkopeleistä) niin aiheuttaa kyllä suurta jossittelua päätöksen vitkuttelemisen suhteen.

Valmentajan vaihto oli kuitenkin ainut oikea päätös. Itse en suostu vielä sanomaan kauden olevan ohi, mutta mihinkään tappioputkiin ei toki ole yhtään varaa. Joulutaukoon mennessä asetelmien tulisi olla suht selvästikin paremmat.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Ikalta pitäisi kieltää kaikki Lukon tilanteen kommentointi. Kaikesta huomaa (tai ainakin omaan silmään siltä vaikuttaa) että eräs juttu menneisyydestä haittaa häntä vieläkin

Kuten Hiitelältä Kari Heikkilää koskevaa kommentointi. Peruste kuten edellä. Tai ei kieltää, mutta hyvä kommentteja lukiessa muistaa taustoja.
 

Guru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ikalta pitäisi kieltää kaikki Lukon tilanteen kommentointi. Kaikesta huomaa (tai ainakin omaan silmään siltä vaikuttaa) että eräs juttu menneisyydestä haittaa häntä vieläkin

Lisäksi huomaa miten yksinkertainen kaveri on kyseessä. Hyi helvetti - miten me sekin aikanaan palkattiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähän kaksijakoiset fiilikset tästä valinnasta kun tässä salaa mielessään Erkan paluuta toivoskeli. Toisaalta Heikkilältä löytyy koviakin näyttöjä, mutta toisaalta taas viimeisin näyttö ei ihan niin vakuuttava ollut. Mutta uskon että ei ainakaan huonommaksi voi tulokset enää tulla kuin Vuoren päävalmentajakaudella joten jonkinlaista nousua olisi ehkä odotettavissa.
 

sheiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko kellään käsitystä että saako Heikkilän joukkueissa olla tunnetta vai onko niissäkin tappelukielto päällä?
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ikalta pitäisi kieltää kaikki Lukon tilanteen kommentointi. Kaikesta huomaa (tai ainakin omaan silmään siltä vaikuttaa) että eräs juttu menneisyydestä haittaa häntä vieläkin
Se on jännä juttu kyllä. Tälläkin palstalla on todella ankaraa kritiikkiä Lukko-faneilta seurajohtoa kohtaan. Ja sitten kun se kritiikki tuleekin ulkopuolelta, niin se onkin vaan jotain katkeruutta.

Heikkilän valmennuksessa ei pitäisi olla pelkoa hirveästi lauantaina kaltaisista murskatappiosta. En silti mitään satutarinan aineksiakaan tässä silti näe.
 

Hearsay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täällä puhutaan pelikirjasta, 1,?? pisteestä, Heikkilän saldosta Ilveksessä jne. Nopeasti lukien kukaan ei ole maininnut tärkeintä asiaa: Lukon pelaajat!
Vuori myönsi potkujen jälkeisessä haastattelussa, että hänen valmennuksessaan otettiin pelillisiä riskejä, jotka lähestulkoon kaikki kostautuivat ja piti ottaa taka-askelia pelillisesti. Toisin sanoen: joukkue yritti toteuttaa riskialtista pelitapaa, johon joukkueen oli vaikea sitoutua. Miksi? Koska kaikki huippu-urheilijat haluavat voittaa. Mitä parempi urheilija, sen kovempi voitontahto. Mitä enemmän tappioita on tullut, sen vähemmän motivoituneita pelaajat ovat riskialttiin (lue: häviöön johtavan) pelitavan harjoitteluun / toteuttamiseen peleissä. Tästä on johtunut Lukon sekavat esitykset ja "pelikirjan eri sivuilla oleminen".
Toivottavasti Heikkilä "päästää pelaajat irti" ja antaa heidän pelata rakastamaansa lajia enemmän selkäytimestä tulevalla pelitavalla.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko kellään käsitystä että saako Heikkilän joukkueissa olla tunnetta vai onko niissäkin tappelukielto päällä?
Voihan jääkiekossa olla tunnetta ilman tappeluitakin. En tiedä minkä koulukunnan miehiä Kake on tässä on, mutta väitän että ei Lukon kurssi lähde nousuun millään nyrkkihippasilla. Se tunne pitää kanavoida muihin osa-alueisiin.
 
Viimeksi muokattu:

friikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko kellään käsitystä että saako Heikkilän joukkueissa olla tunnetta vai onko niissäkin tappelukielto päällä?

Heikkilän Kärpät tappeli hyvin vähän, mutta Blues oli hyvinkin aktiivinen. Sanoisin että ero johtuu enemmän seuroista kuin valmentajasta. Venäjällä Kaken joukkueet ovat myös pelanneet ihan "normaalisti", eli tappeluja on silloin tällöin ollut, mutta ei korostetusti.

Mulla on sellainen käsitys, että Kaken joukkueissa on nimenomaan ollut tunnetta pelissä. Valmentaja itsekin on näyttänyt sen. Kyllähän se on tärkeää, että tunnetta löytyisi. Eihän tappelut ole itsetarkoitus, mutta tunnetta ja luonnetta jäälle pitää saada. Myllyt on yksi tapa jolla sitä saadaan esiin. Joukkueen pitäisi näyttää siltä, että joukkuekaverin ja logon puolesta tehdään kaikki.

Ihan positiiviset ajatukset tästä valinnasta. Pelkäsin Tuokkolaa, joten olo on jopa helpottunut. Toisaalta toivoin Erkkaa, jota kautta vähän pettynyt fiilis. Kake jotain siltä väliltä, mutta mielestäni Lukon jengi kaipasi enemmän tällaista vanhan koulukunnan kokenutta jermua kuin nuoremman polven koutsia. Tämä on oma mielipiteeni, mutta mielestäni pelissä on näkynyt auktoriteetin puute. Tähän Heikkilä saattaa olla juuri oikea lääke.

Minä uskon edelleen playoff-paikkaan. Älkää nyt jätkät ja mimmit luovuttako vielä tätä kautta, vaikka porilaiset, manselaiset ja Lehkosen Ika mitä väittäisivät. Herätys on nyt annettu, aloitetaan hirveä taistelu ja tästä noustaan! Meitä kaikkia tarvitaan hallilla tukena.
 

BIGKING24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja Montreal
Se on jännä juttu kyllä. Tälläkin palstalla on todella ankaraa kritiikkiä Lukko-faneilta seurajohtoa kohtaan. Ja sitten kun se kritiikki tuleekin ulkopuolelta, niin se onkin vaan jotain katkeruutta.


Vaikka tämä keskustelu pitäisikin käydä tuolla lukkon johtoon liittyvässä osiossa niin pakko sanoa jotain. Ensinnäkin olet aivan oikeassa, outoa toimintaa osalta väestä ja toisekseen mikä siitä tekee vielä oudompaa niin Ikan puheessa on hemmetisti ihan faktaa ja muutenkin järkeviä pointteja. Äijä nyt vähän nyt vähän pisteli värikynää omaan tekemiseensä mutta muuten.

En ota kantaa Heikkilän kykyihin nykyisellään ja onhan mies joskus voittanutkin jotain, eli ei ihan turha ukko ole, mutta itse olen sitä mieltä, että aivan turhaa rahan haaskausta tämä koutsin vaihto, jos vain kyseessä pelkkä loppukausi niinkuin oletuksena on. Maksaa Heikkilä sitten 50k tai 150k niin se on ihan turhaa maksaa lisää sijasta 11, kun en edes usko että se siihen jää vaan tulee muutama voitto(ja ne tulee) ja sitten ilmoitus, että pari ukkoa vielä niin sitten on jo hyvät saumat sääleihin ja taas palaa rahaa ja kiekkoväki ympäri suomen nauraa meille entistä enemmän.
 

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä uskon edelleen playoff-paikkaan. Älkää nyt jätkät ja mimmit luovuttako vielä tätä kautta, vaikka porilaiset, manselaiset ja Lehkosen Ika mitä väittäisivät. Herätys on nyt annettu, aloitetaan hirveä taistelu ja tästä noustaan! Meitä kaikkia tarvitaan hallilla tukena.
Aamen. Turha märehtiä enää paskaa kauden alkua, vaan suunnata katseet tuleviin taisteluihin ja avata uusi sivu kirjasta uuden valmentajan myötä. Lukon materiaali on mielestäni tällä hetkellä täysin riittävä ihan vaikka tappiin saakka. Nyt on vaan kaivettava hieman munaa siihen jokapäiväiseen tekemiseen ja alettava onnistumisten kautta kartuttamaan pistepussia.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Siellä on Kiekkoareenassa Heikkilän haastattelu luettavissa nyt. Pelitavastaan sanoo sen verran, ettei hirveästi trapeista ja hitaista lähdöistä perusta. Aktiivista peliä.

Ensimmäiset kokoonpanomuutoksetkin paljastuivat, Niemelä-Saarela-Tukonen on yksi kenttä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös