No nyt siellä penkin takana on vielä naksun tai pari huonompi, sekin tässä kaudeen mittaan varmasti nähdään. Muuten viestisi toki on täyttä asiaa, vaikka on kyllä oikeasti aika hassua puhua mistään projektista Juha Vuoren kohdalla, kun organisaatio antoi muutosvalmennukselle aikaa tuollaisen 20 peliä. Kyllä Lukko tämän kanssa ***seili ja isosti. Toivottavasti ottavat oppia tulevaisuuteen.
Minä niin olin odottavalla kannalla, kun kuulin Juha Vuoren lanseeraamasta modernimmasta pelityylistä. Uskoin, monen muun tavoin, että takana on se aika, jolloin kesken pelin ne pirteimmät viltitetään ja siirrytään kolmen kentän peluutukseen jopa jo toisessa erässä. Uskoin myös, että vihdoin vain peliestykset ratkaisevat peliajan. Tiedä sitten mikä lopulta oli syynä, mutta mun mielestä Lukon pelissä näkyivät pelistä toiseen ne samat ongelmat, kuin Riston aikana. Peli oli helvetin hidasta. Ongelmat alkoivat jo pakkien avauspelaamisesta, joka edelleen tahtoi olla sitä kuljetus punaiselle ja kiekko päätyyn. Aina ei toki syöttötarjontakaan ollut kohdallaan, mutta vaikka olisi ollut, niin aika usein se sentteri sai hakata sitä mailaansa jäähän saamatta sitä kiekkoa. Hämmentävintä on, ettei minkäänlaista muutosta parempaan ollut havaittavissa varsinkin, kun tuota pelityyliä oli iskostettu jengiin jo keväästä lähtien ja harjoitus ja CHl pelit mukaan lukien sen 30 peliä. Täällä on arveltu, että mikä rooli noissa kokoonpanojen tiivistämisissä on apuvalmentajilla, mutta en minä ainakaan usko, että kukaan päävalmentaja katselee tyynenä vierestä toimintaa, joka on oman pelifilosofian vastainen.
Itse näen muutamankin vaihtoehdon sille miksi peli ei kehittynyt mihinkään: A. Valmennus ei osannut analysoida pelin ongelmia ts. Ei nähty metsää puilta. B. Valmennuksessa ei ollut riittävästi osaamista modernin jääkiekon lainalaisuuksista. C. Valmennus ei luottanut omaan visioonsa riittävästi ja tartutti epävarmuuden myös pelaajistoon (peluuttaminen/tiivistämiset) D. Moderniin jääkiekkoon sopimaton pelaajamateriaali. (Jo vuosia vaivannut luovuus vaje ja kiekkoa laput silmillä kuljettavat pelaajat kuten esim. Koivisto ja Liedes) E. Valmennus yliarvioi kykynsä pelaajien kehittäjänä.
Odotukset oli korkealla sen suhteen, että Lukko vihdoin ottaisi organisaationa sen viimeisen stepin, jolla finaaliin asti olisi todelliset mahdollisuudet, mutta kävikin päinvastoin, eli otettiin monta askelta taakse. Paljon on huudeltu urheilutoimenjohtajan perään, mutta siihenkin pestiin pitäisi löytää ja valita se pätevin henkilö. Nykyisen pelaajakoordinaattorin nimekkeen muuttaminen urheilutoimenjohtajaksi tai jonkun saunakaverin palkkaaminen kyseiseen virkaan ei auta mitään.