Tämä ketju kannattaa nostaa nyt ylös.
Minut on varmasti monella suunnalla leimattu tämän aihepiirin ympärillä turhasta valittajaksi, itkijäksi, ynnä muuksi negatiivisesti kaikkeen suhtautujaksi. Olen varmasti tähän itse suurin syyllinen heittämällä usein terävää kommenttia ajattelematta asioita ensin vähän pidempään.
Aina tiettyjen ryhmien toimintaa kritisoidessani taustalla on kuitenkin se, että Suomessa uusia oikeuksia ei saa nykyisiä sääntöjä rikkomalla.
Esimerkkinä tämä Spiitin kommentti:
Spiit kirjoitti:
Ei helvetti, ette ole tosissanne. Aikuiset ihmiset tappelevat viestitolkulla jostain vitun rinkeleistä. Suhteellisuudentajua nyt kehiin, siellä pelattiin myös muuten lätkää. Oli heittely tyhmää tai ei.. ketään ei kuollut valitettavassa välikohtauksessa. Ollutta ja mennyttä sanon minä.
Omasta mielestäni kyseessä ei ole vain yksittäinen valitettava välikohtaus. Suomen parhaat (kannustuksen "laadun" ja fanien massan määrällä mitattuna) fanit tekevät helvetin paljon hyvää työtä tuodessaan kaipaamaani keski-eurooppalaista fanikulttuuria Suomeen. Samalla sama porukka kuitenkin tuhoaa viranomaisten kannalta ajateltuna n. 90% siitä, mitä he ovat saaneet aikaiseksi. Sama koskee Ääriliikettä.
Nämä ryhmät äänekkäästi vaativat oikeuksia tunnelman luontiin esim. savujen, soihtujen ja muiden vastaavien nykyään jäähalleissa kiellettyjen rekvisiittojen avulla.
Kysymys kuuluukin: Olettaako kukaan oikeasti Suomen kaltaisen valtion viranomaisten olevan myötämielisiä tällaisen toiminnan hyväksymiseen, kun fanit eivät tasaisin väliajoin kunnioita nykyisiäkään sääntöjä?
Seuraavan kerran kun vaikkapa SMLFC keskustelee liigan turvallisuuspäälliköiden kanssa katsomoissa sallituista asioista ja pyytää lupaa sisäsoihtujen tai savujen käyttöön, on vastaus jo täysin selvä. "Jos jopa rinkeleistä saadaan vahinkoa itse pelille, kuinka voisimme sallia soihdut?"
Kysehän ei ole siitä mitä fanit eivät pidä vahingollisena pelille vaan siitä, mitä asioista päättävät ovat mieltä. Kärjistettynä: anarkialla saamme vain lisää sääntöjä, emme oikeuksia.