Ehkä ei pitäisi keskustella tästä, mutta annetaan mennä. Mielipide on mielipide, olkoon sen perustat tai lähtökohdat missä tahansa. On turhaa väittää, että maapallo olisi pannukakku, koska se voidaan pitävästi todistaa vaikkapa valokuvin vääräksi. Mutta mun mielestäni esim. sinihomejuusto on hyvää ja vihreä on nätti väri ja Suomi on maailman paras paikka asua, vaikka sinä löisit minkälaisen tutkimuksen pöytään että sinihomejuusto onkin kauheaa paskaa ja vihreä on itse asiassa maailman rumin väri ja Suomikin sijoittuu tutkimuksissa vasta 7. sijalle. Ei liikuta mua tippaakaan. Tiedän myös, että tupakointi, varsinkin sikarien poltto on kaikkien tutkimusten mukaan hyvin vaarallista toimintaa, mutta silti mä poltan niitä sikareita, koska mun mielestä ne on hyviä. Mun mielestä lapsi tarvitsee sekä isän että äidin kasvaakseen tasapainoiseksi aikuiseksi, vaikka tutkimukset sanoisi mitä. Se on mun mielipide eikä siitä muuksi muutu.
Jos "maapallo on pannukakku" -väite voidaan todistaa vääräksi, silloin sama voidaan kaiketi tehdä myös "lapsi tarvitsee isän ja äidin kasvaakseen tasapainoiseksi aikuiseksi" -väitteelle. Jostain syystä sinä nyt tunnut kuitenkin hyväksyvän vain sen maapallon pannukakkumaisuutta vastaan puhuvan valokuvan todisteeksi, mutta et kelpuuta todisteeksi, jos tutkimukset toteavat, että lapsi ei tarvitse sekä äitiä että isää kasvaakseen tasapainoiseksi aikuiseksi (koska tuo ei tukisi omaa mielipidettäsi). Selkeä ristiriita.
Silloin tilanne on toinen, mikäli vertaillaan asioita, joista toinen voidaan todistaa vääräksi faktoilla, mutta toinen on puhtaasti makuasia. Ainahan toki voi vängätä, että olen nyt tätä ja tätä mieltä enkä sitä miksikään muuta, vaikka todisteet sanoisivat mitä, mutta silloin puhutaan henkilöstä, joka ei voi myöntää, että oma mielipide ei saa tukea faktoilta. Ei sitä mielipidettään toki vaihtaa tarvitse, jos ei halua, mutta olisi kuitenkin hyvä tunnustaa vähintäänkin itselleen, ettei sille omalle mielipiteelle ole mitään faktapohjaa. Jos mietitään tuollaista toimintatapaa yleisen keskusteluilmapiirin kannalta, niin kyse on todella turhauttavasta ilmiöstä. Henkilökohtaisesti en anna paljonkaan arvoa mielipiteille, joita niiden esittäjä ei kykene tai halua mitenkään perustella, mutta silti pitää sitä omaa mielipidettään "absoluuttisena totuutena". Pidän tuollaista lähtökohtaisesti trollaamisena.
Todettakoon lopuksi, että tämä viestini on vain kannanotto tuota viestissäsi ollutta yleistä ristiriitaa kohtaan. Tuohon varsinaiseen homokeskusteluun en jaksa lähteä, se ei johda mihinkään.